Comisia Europeană i-a promis lui Fenechiu că va debloca banii europeni destinați refacerii infrastructurii de transport

Infrastructura de transport din România este la pământ. Pentru români, nu este o noutate. Nu știm dacă, povestindu-i despre această tristă realitate, ministrul transporturilor Relu Fenchiu a reușit să îl înduioșeze până la lacrimi pe european pentru politică regională, Johannes Hahn. Or, i-a relatat oficialului de la Bruxelles, așa cum a făcut cu câteva zile în urmă în față presei de la București,  că trenurile din România  au o viteză mai mică decât o aveau în 1940. Cert este că demnitarul liberal a venit de la Comisiai Europeană cu foarte mari speranțe legate de deblocarea banilor europeni pentru infrastructura de transporturi, dat fiind că două axe prioritare din cele patru ale programului oprațional au intrat în presuspendare în octombrie 2012.  «Plec de la Comisia Europeană cu foarte multe speranţe că în luna iunie Programul Operaţional Sectorial pe Transport nu va mai fi presuspendat şi nu va mai fi nici în încetare de plăţi», a declarat ministrul Relu Fenechiu,  la conferința de presă după întrevederea cu comisarul.

Fenchiu spune că România ar trebui să deconteze la Comisia Europeană 4 miliarde de euro pe până la sfârşitul anului 2015, și de peste 1 miliarde de euro care trebuie obligatoriu decontaţi în acest an. O sumă extrem de importantă, și gata, a speculat presa din România, să fie împărțită în felii contractuale de tip transpartinic, între firmele fostei puteri (via PDL-Udrea-Cocoș), și cele ale noii puteri. Plasarea lui Gruia Stoica de la GFR ca nou patron la CFR Marfă reprezintă intersecția de interese ale unor membri din «cupola» transpartinică a României. Mai nou,  potrivit unor dezvăluiri ale presei, Gruia Stoica finanțează Mișcarea Populară a lui Băsescu, contra CFR Marfă. Oare Relu Fenechiu i-a luat lui Băsescu aeronava prea scumpăm lăsându-i totuși (prin oferirea CFR Marfă în mâinile lui Gruia Stoica) o sursă de finanțare pentru viitoarea barcă electorală intereselor sale, denumită Mișcarea Populară?

Justificarea lui Fenechiu în privința aceste privatizări extrem de suspecte a CFR Marfă,  și care a stârnit controverse, a constat în a arăta cu degetul către Bruxelles și FMI. Ministrul liberal a spus că,  în cazul în care nu ar fi scos la privatizare compania CFR Marfă, acordul stand-by cu Fondul Monetar Internaţional nu putea fi prelungit, iar România risca să piardă 10% din fondurile europene.

La conferința de presă de la Comisia Europeană, ministrul Fenechiu nu a omis să reamintească faptul că  atunci când a ajuns  în minister, la începutul anului, Programul Operaţional Sectorial pe Transport era în încetare de plăţi şi presuspendat, dar că astăzi toate condiţionalităţile pe care Comisia Europeană le-a pus pentru ridicarea presuspendării sunt îndeplinite. Pe 26 aprilie, urmează să se încheie controlul  autorității de audit privind fondurile europene derulate prin ministerul transporturilor. «Avem promisiunea dumnealor – de la autoritatea de audit – că pe data de 10 mai vor trimite Comisiei Europene raportul favorabil şi i-am rugat astăzi pe reprezentanţii Comisiei ca în cel mai scurt timp după aceea să ne transmită şi dumnealor ridicarea pre-suspendării», a spus ministru liberal al transporturilor. Sperăm ca după audit, ministrul Fenechiu să ofere românilor – mai ales celor care l-au votat – o radiografie sinceră a jafului de bani europeni și a abuzurilor comise de fostele guvernări.

Relu Fenechiu ne-a mai făcut o promisiune. El a spus că a primt din partea Comisiei Europene «acordul verbal» pentru finanţarea din fonduri europene  a construcţiei magistralei de metrou M5 (tronsonul Drumul Taberei – Eroilor). Ministrul transporturilor ne asigură că  finanţarea europeană la acest proiect ar putea începe chiar din acest anm  dacă toate condiţionalităţile sunt îndeplinite.  «Avem veşti bune cu privire la intrarea metroului în rândul proiectelor care pot fi finanţate pe fonduri europene şi, de asemenea, referitor la posibilitatea de a deconta proiecte în execuţie care sunt finanţate din fonduri de la Banca Europeană de Investiţii şi de la buget», a mai spus Fenechiu. În opinia sa, după «acordul verbal» obținut din partea comisarului Hahn va veni în curând și un document scris. «Putem finanţa cu siguranţă toate lucrările care pot să se execute până la sfârşitul anului 2015. Putem să mergem până la 600-700 de milioane de euro», a adpugat ministrul. Din sumele contractate în exerciţiul financiar 2014-2020 Relu Fenechiu dorește să realizeze finisajele şi dotările magistralei de metrou M5.

Dacă cei de la Comisiei vor trimite experți care să urmărească cu atenție unde și cum se cheltuie banii europeni oferiți României, mai există șanse serioase ca infrastructura rutieră și feroviară să fie realmente reînnoită, iar trenurile de la noi să prindă o viteză mai mare decât cea pe care o prindeau în 1940.  

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.