Competiţia Cinepolitica a început în forţă

Cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din Bucureşti, în prezenţa a sute de invitaţi şi spectatori. La gala prezentată de scriitorul Florin Iaru, membru al juriului competiţiei, a asistat şi ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu.

Gala a fost urmată de proiecţia peliculei 13 Minutes/ Elser, cel mai nou film în regia lui Oliver Hirschbiegel, un thriller despre una dintre tentativele eşuate de asasinare a lui Adolf Hitler, care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

Un numeros public la Cinepolitica

Ieri, 27 aprilie, la Cinema Studio, de la 18.30, cinefilii au putut urmări cu NN/ Morţi fără nume, de Héctor Galvez – o poveste impresionantă despre tentativele eşuate ale familiilor din Peru de a-şi găsi morţii dispăruţi în campaniile armatei împotriva gherilelor stângiste, în anii ’80 şi ’90 – şi, de la 20.30 cu pelicula Pionieri eroi/Pioneer Heroes, de Natalia Kudriashova, un film despre o generaţie pierdută – pionierii din ultima perioadă a erei sovietice.

Regizorii filmului Words with Gods pe covorul roşu de la Veneţia

Anul acesta, din juriul Cinepolitica fac parte scriitorii Nicolae Breban, Florin Iaru, Marius Chivu, precum şi Aáry-Támas Lajos, Ombudsman-ul maghiar pentru Drepturile Educaţionale.

Tot luni, de la ora 17.00, la Cinema Elvira Popescu, ONG-ul „Pământeni” lansează campania de strângere de fonduri pentru răniţi „Pământeni pentru Ucraina”. Evenimentul a cuprins: filme documentare de scurtmetraj din seria #Babylon’13Cinema of Civil Protest, documentarul despre Nadejda Savcenko, pilot ucrainean deţinut ilegal pe teritoriul Rusiei, Nadia noastră, precum şi dezbateri, la care au participat invitaţi de marcă.

Cristian Tudor Popescu va dialoga astăzi cu publicul

Scriitorul, jurnalistul şi filmologul Cristian Tudor Popescu revine la Cinepolitica marţi, 28 aprilie, de la 18.30, la Elvire Popesco, cu al treilea episod al conferinţei sale de succes despre propagandă şi manipulare în cinema, oferind noi exemple spre dezbatere. Intrarea este liberă.

Marţi, cursa pentru trofeele Cinepolitica va continua de la 18.30, cu In the Crosswind/ În bătaia vântului, de Martti Helde, un film alb-negru care urmăreşte traseul unei mame estoniene şi a fiicei ei, în încercarea de a găsi drumul spre casă după ce au fost deportate în Siberia, în 1941.

Secvenţă din Words with Gods

The Guide/Ghidul, în regia lui Oles Sanin, un alt film din competiţia Cinepolitica, propunerea Ucrainei la Oscarul pentru Cel mai bun film străin, va rula la Cinema Studio, de la 20.30. Plasat în 1930, în timpul campaniei de înfometare şi de epurare a regimului stalinist, care a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni, filmul spune povestea unui băieţel de 10 ani martor la uciderea tatălui său, un inginer american venit în URSS să construiască socialismul.

Marius Copel, producător festival

Tot azi, de la 17.00, la Cinema Elvire Popesco, documentarele de scurtmetraj marca VICE aduc dezvăluiri din Rusia de azi: Potretul unui oligarh rus, Ruleta rusească: invazia Ucrainei, Armata fantomă a Rusiei, Arestarea lui Simon Ostrovski. Pe marginea lor se va discuta miercuri, 29 aprilie, de la 18.30, în Frontline Club din Bucureşti.

Pe lângă cele şapte filme din competiţie, Cinepolitica cuprinde o selecţie incitantă de filme documentare de scurtmetraj marca VICE – Portretul unui oligarh rus, Ruleta rusească: invazia Ucrainei, Armata fantomă a Rusiei – şi filme noi pe teme politice în secţiunea Panorama. Politica şi religia se întretaie în documentarul Valoarea operativă – turnaţii / Operatív érték – a besúgottak (Ungaria, 2014), de Ágota Varga, o confesiune impresionantă despre o epocă în care credinţa era un păcat fundamental, iar ateismul şi suspiciunea, literă de lege. Preoţii îşi dezvăluie în faţa camerei sentimentele faţă de cei care îi urmăreau în timpul regimului comunist.

Le Temps des Aveux/ Vremea spovedaniei, regizat de Régis Wargnier, este un film plin de tensiune şi emoţie despre relaţia dintre prizonierul nevinovat şi temnicerul său de conjunctură. Este inspirat de cartea autobiografică a antropologului francez François Bizot. În Cambodgia, în 1971, Bizot lucrează la restaurarea magnificului templu Angkor. Capturat de sângeroşii khmeri roşii şi acuzat că este spion CIA, Bizot are o singură şansă: să-l convingă pe tânărul Douch, şeful închisorii, că este nevinovat.

Anchetele Bankwatch şi masterclass Cristian Tudor Popescu, dezbaterile despre situaţia din Ucraina, finanţe şi mediu, manipulare şi propagandă în cinema, o expoziţie foto şi documentare de investigaţie realizate de Bankwatch şi Vice vor completa anul acesta programul Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica.

Bankwatch România va prezenta exemple din eforturile organizaţiei de a opri impactele negative de mediu ale investiţiilor financiare europene în ţări în curs de dezvoltare joi, 30 aprilie, de la 18.00, la Cinema Elvire Popesco.

The Hollywood Reporter

În program – o expoziţie foto, proiecţii în premieră ale unor filme-anchetă din Ucraina şi Tunisia despre bătălia unor comunităţi locale cu giganţi energetici, şi o dezbatere interactivă cu invitaţi din sectorul cooperării pentru dezvoltare şi protecţia mediului din România. Expoziţia foto „Când praful se aşază”, despre o carieră de minereu de fier ce afectează nomazii din Mongolia, poate fi vizitată de la 11.00, în aceeaşi zi.

Compania România, un experiment aflat la intersecţia dintre spectacol, cinematografie, psihologie socială şi accident controlat, îşi prezintă una dintre cele mai controversate acţiuni într-o proiecţie urmată de dezbatere pe 29 aprilie, de la 19.00, la Dianei 4. Este o producţie a colectivului anarho-feminist #norma, format din Andra Popescu, Ioana Păun şi Maria Drăghici.

Pe 22 septembrie 2013, două regizoare deplasează 50 de tineri furioşi într-un sat de la marginea Bucureştiului, transpunându-i în anul 2015, într-o Românie care nu mai există ca stat, ci a devenit o companie privată. Puşi în faţa raderii întregului sat, participanţii se poziţionează fie de partea Companiei România, fie împotriva acesteia. Însă sosirea buldozerului destabilizează spontan identităţile celor implicaţi: activiştii devin agresori, regizorul devine dictator, actorii boicotează producţia.

„Words with Gods”, în închiderea festivalului Cinepolitica

Emir Kusturica şi Guillermo Arriaga, printre regizorii filmului colectiv

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuţie relaţia directă a individului cu divinitatea – sau absenţa acesteia – în diferitele religii, va închide Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din Bucureşti.

Guillermo Arriaga, Emir Kusturica, Amos Gitai, Hector Babenco, Bahman Gobadi, Mira Nair, Warwick Thornton, Hideo Nakata şi Álex de la Iglesia sunt cei nouă regizori care semnează câte un segment din film. Proiectul a fost curatoriat de scriitorul Mario Vargas Llosa, iar responsabil pentru tema muzicală este celebrul Peter Gabriel.

Filmul a fost proiectat în premieră mondială la Festivalul de la Veneţia, în afara competiţiei, şi este primul dintr-o serie numită Heartbeat of the World. Poveştile trec din Australia şi spriritualitatea ei „aborigenă” în Japonia post-tsunami, în moscheile din Kurdistan, agitaţia din Mumbai sau viaţa unui călugăr sârb. „Fascinant şi eterogen”, îl descrie „The Hollywood Reporter”. Emir Kusturica joacă rolul unui călugăr ortodox în propriul film, Alex de la Iglesia aduce mult umor negru în The Confession, în care un ucigaş plătit e luat drept preot de un taximetrist, iar Guillermo Arriaga încheie filmul cu God’s Blood, drama unui tată ateu care începe să-l viseze pe Dumnezeu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.