Concerte estivale la Sibiu şi Bucureşti

Zilele Muzicale Româno-Americane

Calendarul evenimentelor organizate de Filarmonica de Stat Sibiu, consecutiv încheierii celei de-a 65-a stagiuni de concerte, continuă cu atractivul proiect Concerte Estivale – Zilele Muzicale Româno-Americane, ediţia a XII-a.

Între 22 iunie şi 2 iulie vor avea loc şase manifestări excepţionale, care vor reuni pe scena de concert 14 artişti americani, cât şi artişti ai filarmonicii sibiene.

Manifestare muzicală realizată în perioada estivală, acest interesant eveniment internaţional oferă, an de an, spectacole din genul muzicii clasice, combinate cu muzica de divertisment, jazz sau pop, constituind un moment de referinţă pentru turismul cultural sibian. Concertele desfăşurate în spaţii consacrate (Sala Thalia, Biserica Evanghelică şi Catolică) şi în spaţii neconvenţionale, în aer liber (Piaţa Mare, Curtea Muzeului de Istorie) şi programele de mare popularitate urmăresc să atragă un număr cât mai mare de spectatori.

La două evenimente participă Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat Sibiu, proiectul fiind realizat în parteneriat cu Alabama Symphony Orchestra (SUA).

Printre invitaţii de marcă se numără dirijorii Stephen Smith (SUA), Oliver Díaz (Spania) şi soliştii Rafael Serrallet, Svetla Krasteva (Spania), Gabriela Bürgler (Elveţia), Cătălin Rotaru, Daniel Szasz, Alexandru Szasz, William Denton, Wei Liu, Duo OGNI SUONO (SUA), Cosmin Fidileş, Teodora Cîrciumaru (România) ş.a.

Sumarul festivalului include un concert simfonic de muzică americană, un concert cu orchestra de cameră a festivalului – Camerata Cibiniensis, un concert în aer liber cu muzică spaniolă, recitaluri în diverse locaţii (Sala Thalia, Biserica Evanghelică, Biserica Catolică). Fiecare concert are o temă bine definită, în jurul căreia s-a alcătuit un program captivant: muzică tradiţională, religioasă, piese din barocul muzical, lucrări care pun în lumină similitudinile şi contrastele celor două lumi muzicale paralele – românească şi americană, piese de virtuozitate, prime audiţii.

Duo Ogni Suono

Spre exemplu, programul simfonic de muzică americană (25 iunie) cuprinde lucrări consacrate sau prime audiţii: L. Bernstein – Uvertura „Candide”, A. Hovhaness – Prayer of St. Gregory pentru trompetă şi orchestră, J. Landers – Concert pentru vioară şi orchestră (primă audiţie), F. Proto – Fantezia „Carmen” pentru contrabas şi orchestră, G. Gershwin – Un american la Paris.

În prelungirea Recitalulului cu orgă din deschiderea festivalului (22 iunie), Concertul Cameratei Cibiniensis (28 iunie) propune concerte pentru trompetă, vioară şi lucrări orchestrale pentru soprană şi acompaniament.

Recitalul tematic Copland-Enescu-Gershwin (27 iunie) se completează cu Recitalul de saxofon Ogni Suono (30 iunie), care valorifică ultimele cuceriri de limbaj, neocolind experimentul.

Un loc aparte în cadrul festivalului îl ocupă evenimentul de închidere, concertul open-air din Piaţa Mare (2 iulie). În prelungirea tematicii anilor precedenţi (Noaptea americană sau Russian Night) anul acesta tema concertului este muzica spaniolă. Dirijorul Óliver Díaz, soprana Svetla Krasteva şi chitaristul Raffael Serrallet, lalolaltă cu Orchestra Filarmonicii sibiene vor delecta publicul cu lucrări de mare popularitate din creaţia muzicii spaniole: pagini din zarzuele, Concierto de Aranjuez de J. Rodrigo, Tricornul de M. De Falla.

Piano Rocks, cu Nicu Covaci şi artiştii Teatrului de Balet Sibiu

Nicu Covaci

Sala Thalia din Sibiu va fi gazda unui eveniment deosebit, vineri 26 iunie, la ora 19.00. Este vorba de ediţia a doua a proiectului Piano Rocks, spectacol ce îi va reuni pe scenă pe Teodora Cîrciumaru (pian), Nicu Covaci (Phoenix), Radu Nechifor (nai), Sebastian Marcovici (bas), Tudor Turcu (voce), Andrei Marcovici (percuţie), Yvonne Slingerland şi Elliot Bourke (dansatori Teatrul de Balet Sibiu), Aleisha Gardner (coregraf Teatrul de Balet Sibiu), într-un concept care va îmbina muzica rock cu pianul.

“Am răspuns cu foarte mare bucurie invitaţiei de a realiza trei coregrafii pentru acest proiect. Atât eu, cât şi dansatorii Teatrului de Balet Sibiu suntem fericiţi când suntem invitaţi să urcăm pe scena altor evenimente. Sper să avem un public numeros, pentru că proiectul, aşa cum mi-a fost prezentat de organizatori arată foarte, foarte bine”, a declarat Aleisha Gardner.

La prima ediţie publicul prezent în sală a putut asculta secvenţe muzicale adaptate după compoziţii ale unor formaţii precum Rammstein, Queen, U2, Rolling Stones, Procol Harum sau Manowar. Anul acesta programul va fi completat cu aranjamente ale unor piese din repertoriul Green Day, One Republic, Coldplay, Beatles, Dream Theater, Phoenix, etc.

“Piano Rocks este un proiect pe care voiam de mult să îl aduc la viaţă, însă niciodată nu am crezut că publicul va cere continuarea lui. El era gândit pentru 2014 şi atât. Însă reacţia spectatorilor sibieni m-a surprins plăcut atât pe mine, în calitate de organizator, cât şi pe Teodora, artistul principal al proiectului. Evident am fost nevoiţi să venim cu ceva în plus faţă de ediţia I. Aşa se face că, în 2015 vom avea pe scenă un invitat special: Nicu Covaci”, a declarat Laurenţiu Străuţ, organizatorul evenimentului.

Flautul Fermecat, în concert de gală

Ion Bogdan Ştefănescu şi Horia Mihail

O poveste despre vraja muzicii, o călătorie prin stiluri şi genuri diferite, o paradă a instrumentelor şi un discurs muzical care nu a lăsat până acum rece niciun meloman,.

Cea ce-a cincea ediţie a Turneului Naţional Flautul Fermecat, un proiect Radio România, cu flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi pianistul Horia Mihail, are loc în perioada 11 – 27 iunie.

În 24 iunie, cei doi artişti vor ajunge pe una dintre scenele cele mai importante ale ţării: Sala Radio, unde elevii şi studenţii de la toate specializările vor avea acces gratuit.

Întâlnirea cu publicul de aici este întotdeauna o provocare şi un moment special: „Recitalul de la Bucureşti reprezintă, pentru noi, proba de foc: pe de-o parte, Sala Radio este cea mai mare sală de concert din România, cu o mie de locuri pe care ni le dorim ocupate în totalitate şi de această dată, pe de altă parte, recitalul este transmis în direct, ceea ce, vrând-nevrând, îţi modifică starea interioară. Simţi mii de urechi ciulite la tot ceea ce faci tu. După reacţia publicului de până acum, cred că am ales un program care se potriveşte perfect cu aceste momente de final de stagiune, mai ales cu cea atât de spectaculoasă de la Sala Radio”, spune Ion Bogdan Ştefănescu.

Flautul de lemn şi celebrul Flaut de Aur Muramatsu îl vor ajuta pe Ion Bogdan Ştefănescu să redea publicului, în prima parte a recitalului, frumoase lucrări de Bach, Donizetti şi Schubert, pentru ca în a doua parte, tumultul şi diversitatea muzicii zilelor noastre să fie ilustrate cu lucrări de Bela Bartok, Caesare Giovaninni, Violeta Dinescu, Henri Mancini şi Tiberiu Brediceanu, pentru care interpretul va folosi atât flautul de aur cât şi flautele piccolo, alto sau bas.

Aceste întâlniri au fermecat până acum spectatorii, cei de la Piteşti declarând: „Cred că oamenii sunt fermecaţi! Artiştii din pasiune, ascultătorii de admiraţie! Şi mai este ceva, o legătură intimă, o forţă, divină, cum este muzica cântată, ascultată!”.

„Virtuozitate, pasiune, lirism, mult suflet, în armonia unui duo perfect-Ion Bogdan Ştefănescu, Horia Mihail, doi muzicieni de excepţie, răsplătiţi astă seară cu aplauze pornite din inimă!”

După concertul din Bucureşti Turneul Naţional Flautul Fermecat se încheie pe 27 iunie, la Deva – Centrul cultural Drăgan Muntean.

Răzvan Suma şi Visul unei nopţi de vară, la Sala Radio

Gabriel Bebeşelea

Orchestra Naţională Radio vă invită la un eveniment estival într-o zi şi la o oră de concert neobişnuite!

Sub bagheta tânărului dirijor Gabriel Bebeşelea, concertul programat luni, 29 iunie, la ora 18.00, la Sala Radio, vă propune un repertoriu inedit, ritmuri exotice şi „parfum” de vară, o „reţetă” perfectă pentru o plăcută seară muzicală estivală avându-l ca solist pe binecunoscutul violoncelist Răzvan Suma!

Concertul debutează cu Uvertura cubană a compozitorului american George Gershwin, iniţial intitulată Rumba şi inspirată de o vacanţă a compozitorului la Havana.

În interpretarea solistică a violoncelistul Răzvam Suma, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio aplaudat în numeroase evenimente pe scena Sălii Radio, dar şi în turneele sale naţionale, veţi asculta în programul serii o lucrare rar cântată pe scenele din România. Este vorba despre Concertul pentru violoncel şi orchestră de suflători semnat de Friedrich Gulda (1930 – 2000), pianist şi compozitor austriac apreciat atât pentru muzica simfonică, cât şi pentru creaţiile sale de jazz.

Seara se va încheia cu o lucrare extrem de potrivită pentru acest moment al anului: Visul unei nopţi de vară, partitura lui Mendelssohn – supranumit „Mozart al sec. XIX” – inspirată de piesa de teatru a lui Shakespeare şi care cuprinde celebrul Marş nupţial. La doar 17 ani, compozitorul romantic Felix Mendelssohn a conceput uvertura lucrării, urmată apoi de o suită pe care a definitivat-o cu puţini ani înainte de dispariţia sa. Mulţi specialişti au considerat că nici un alt compozitor, nici măcar Mozart, nu a compus la o vârstă atât de timpurie o lucrare aşa de valoroasă. Momentul de “start” pentru popularitatea Marşului Nupţial se datorează căsătoriei Prinţesei „Vicky” (fiica reginei Victoria) cu Prinţul Friedrich al Prusiei, în 1858, eveniment la care a fost interpretată partitura lui Mendelssohn.

Răzvan Suma

Dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi (din stagiunea 2011-2012), Gabriel Bebeşelea este cel mai tânăr muzician care ocupă o astfel de funcţie. Artistul este şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu şi asigură conducerea muzicală a ansamblurilor Sibiu Youth Orchestra şi Icon Arts Ensemble.

A fost distins cu titlul de cel mai bun dirijor al stagiunii 2013-2014 la Gala Premiilor Operelor Naţionale. Prezenţa dirijorului Gabriel Bebeşelea a fost remarcată atât pe podiumul de concert cu Orchestra Română de Tineret, Filarmonica „George Enescu”, Orchestra de Camera Radio, Szekelyfoldi Filarmonia, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” – Satu-Mare, Camerata I Sedici, Camerata Harmonia Cordis, Camerata Liutaria, Ansamblul Stradivarius, cât şi în spectacolele lirice de la Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Cluj-Napoca, Opera Maghiară Cluj-Napoca.

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. În august 2014, Răzvan Suma a fost invitat pentru a doua oară la Festivalul Murten Classics (Elveţia). În noiembrie a susţinut un amplu turneu de succes în Argentina, iar pe 1 decembrie2014 a concertat la Lisabona, la invitaţia Institutului Cultural Român. Pe 9 aprilie 2015, Răzvan Suma a fost aplaudat din nou la Lisabona, în Marea Catedrală Patriarhală a oraşului, într-un concert susţinut cu ocazia inaugurării noului sediu al Institutului Cultural Român.

Sub titlul Vă place BACH?, în 2012 Răzvan Suma a suţinut primul său turneu naţional solo, evenimentul reprezentând o premieră absolută în România în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach. Ca o continuare firească a acestei frumoase iniţiative, între 8-29 octombrie 2013, Răzvan Suma a propus melomanilor din 13 oraşe turneul naţional Vă place BRAHMS?, susţinut alături de pianistul spaniol Josu Okiñena. În toamna anului 2014 a prezentat alături de Analia Selis şi de chitaristul şi compozitorul argentinian Julio Santillan turneul naţional Vă place tango?, urmat de o a doua ediţie în mai-iunie 2015.

Accesul pentru elevi şi studenţi la acest eveniment este gratuit.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.