Conexiunea Brâncuşi

De la jumătatea lunii august, Muzeul de Artă din Craiova găzduieşte „NeXus: Fuziuni deschise”, un eveniment care pune faţă în faţă lucrări de artă contemporană reprezentative pentru traseul pe care ideile lui Constantin Brâncuşi l-au urmat prin arta lui Paul Neagu până la creaţiile unora dintre studenţii acestuia din urmă de la Londra. Cea care a gândit expoziţia este Simona Nastac, critic de artă. Stabilită la Londra, Simona Nastac a oferit pentru cotidianul.ro detalii exclusive privind demersul de la Craiova.

Peste 50 de lucrări ale lui Paul Neagu din diverse colecţii private din România sunt expuse în cadrul evenimentului, alături de Sărutul lui Brâncuşi din colecţia muzeului, precum şi contribuţii de Tony Cragg, Marianne Eigenheer, Neville Gabie, Anish Kapoor, Vlad Nancă, Nona Inescu şi Nigel Rolfe.
Simona Nastac este curatorul expoziţiei şi s-a ocupat de expoziţii şi evenimente live atât în oraşul său adoptiv, cât şi în New York, Seul, Praga, Sankt Petersburg, dar şi la Bucureşti şi Cluj.

NeXus: Fuziuni deschise, Muzeul de Artă Craiova

„E prima oară când am fost la Craiova cu o expoziţie de artă contemporană. M-a surprins plăcut faptul că au venit la vernisaj aproape 100 de oameni, de toate vârstele, într-o seară caniculară de august. Au fost curioşi, intrigaţi, şi sper inspiraţi de arta lui Paul Neagu, de intersecţiile şi tensiunile cu lucrările celorlalţi artişti şi, în mod special cred, de cele două performance-uri live, cu Nigel Rolfe, Vlad Nancă şi Nona Inescu. Remarca superlativă a serii a fost că ceea ce s-a întâmplat acolo pe 18 august a echivalat cu apariţia unui OZN. În acelaşi timp, însă, am fost dezamăgită că presa culturală nu a semnalat evenimentul, cu foarte mici excepţii. Eşti, de fapt, primul care iniţiază un dialog. Sper că presa de specialitate va fi interesată, mai e timp”, a remarcat curatorul.

Ori contextul, ori banii

Simona Nastac. Foto Dan Vezentan

Criticul de artă descrie provocările cu care s-a confruntat în pregătirea acestei expoziţii atât de surprinzătoare: „Resursele financiare limitate şi spaţiul impresionant şi elegant, dar dificil pentru o expunere de artă contemporană. Am colaborat cu nume extraordinar de importante ale artei contemporane internaţionale – Anish Kapoor, Tony Cragg, Nigel Rolfe; a trebuit să-mi calibrez ambiţiile în funcţie de buget, costurile de transport şi asigurare ale unor lucrări de sculptură de Kapoor şi Cragg fiind total inaccesibile pentru noi. Astfel încât am negociat cu aceştia contribuţii mai modeste, identificând totuşi lucrări relevante pentru conceptul propus, de «fuziune deschisă» cu arta lui Neagu şi Brâncuşi. M-au impresionat profund autenticitatea şi generozitatea lor, pentru că au răspuns pozitiv încă de la primul contact, găsind timp să caute lucrările respective în arhivele lor şi venind în întâmpinare cu soluţii semnificative şi sensibile totodată. La fel, Nigel Rolfe, o legendă vie a artei performance, care a acceptat să participe cu un răspuns memorabil: context is everything, never the money. Cât despre spaţiu, a fost o reală provocare, Palatul Jean Mihail având o identitate stilistică precisă, puternic dominantă, însoţită de restricţii specifice unei clădiri de patrimoniu. Mi-aş dori ca expoziţia să fie prezentată şi într-un spaţiu mai neutru, cândva în viitor, cu mai multă libertate de intervenţie, absolut necesară artei contemporane”, arată Nastac.

Toate drumurile duc la Târgu Jiu

NeXus: Fuziuni deschise, Muzeul de Artă Craiova

Recunoaşterea influenţelor lui Brâncuşi în lucrările unor creator celebru de azi este doar o parte a întreprinderii de la muzeul din Craiova. Curatorul a avut ocazia să se convingă de modurile copleşitoare în care legăturile în timp se formulează în artă: „Artiştii străini au răspuns pozitiv din start, cu entuziasm nedisimulat chiar, atât pentru memoria lui Neagu şi afinitatea cu Brâncuşi, cât şi pentru frumuseţea unei idei cu care au rezonat când i-am invitat. Kapoor şi Cragg l-au preţuit mult pe Neagu, în calitate de profesor, fiind profund influenţaţi de ideile lui; Cragg a realizat, totodată, un film documentar despre Brâncuşi pentru BBC, în anii 1990, când a vizitat Târgu Jiu şi Hobiţa. Nigel Rolfe a fost bun prieten cu Neagu, dar nu mai fusese niciodată în România, iar expoziţia i-a oferit prilejul să îl înţeleagă mai bine, să-l redescopere după 40 de ani. Marianne Eigenheer are un proiect de cercetare despre Neagu, deci o oportunitate în plus de dialog în Craiova, iar Neville Gabie, care va performa live pe 22 septembrie în cadrul expoziţiei, şi-a dezvoltat practica artistică în relaţie cu lucrările lui Brâncuşi de la Târgu Jiu, pe care le-a vizitat în 1982 la sugestia lui Neagu. Spaţiul fuziunilor şi energiilor emergente, deschise, pe care am încercat să-l configurez la Craiova, n-ar fi fost posibil, dacă artiştii înşişi n-ar fi permeabili ideilor de risc, metamorfoză, proces şi virtualitate”.
Expoziţia „NeXus: Fuziuni deschise” rămâne deschisă la Muzeul de Artă Craiova până pe 9 octombrie 2016.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.