Copierea lui Brâncuși

Cu ceva timp în urmă, artista Simona Tănăsescu a încercat să sensibilizeze instituții publice și private de la noi în privința asemănării care există între o lucrare de artă de la Haifa și opera lui Constantin Brâncuși. Lucrarea cu pricina este semnată de un nume foarte cunoscut în lumea arhitecturii și artei contemporane, Santiago Calatrava.

Obeliscul din Israel a fost înălțat între 2006 și 2009 de arhitectul spaniol în campusul Institutului Israelian de Tehnologie (Technion) și este dedicat filantropului și antreprenorului Russel Berrie. Dacă forma obeliscului ce amintește de Coloana Infinitului poate să fie apropiată de liniile dezvoltate de arhitect în clădirile spectaculoase pe care le-a răspândit în lume, în jurul elementului central se zăresc câteva elemente care par să trimită direct la scaunele din complexul de la Târgu Jiu.

Dar demersul său nu a primit niciun răspuns: „Nicio reacție chiar de la colegi care sunt și sculptori și care sunt ceea ce se numește convivial «tari în gură» când e vorba de judecat și acum… Pe mine mă întristează și un alt aspect. Nu numai o flagrantă încălcare de imagine. Fiind vorba de Calatrava, avem o sfială. Cred că e nevoie de o reacție de la Uniunea Artiștilor Plastici. El a făcut o lucrare asemănătoare și în Spania. E un punct de dezbatere“, spune Simona Tănăsescu.

Artista a încercat să meargă pe firul intereselor legate de opera lui Brâncuși în România. „Nu discut cât de legitim este. Am fost extrem de mirată că Vizarta și-a arogat drepturile de autor asupra oricărei lucrări de Brâncuși. Această Vizarta a negociat cu moștenitorul drepturilor, nepotul familiei care a concesionat locul de veci pentru Brâncuși. Dacă vrei să folosești o imagine legată de Brâncuși, îți trebuie avizul Vizarta și plătești pentru asta. Eu cunosc un psihiatru francez care a scris o carte despre Brâncuși și Giacometti și a plătit bani grei pentru a folosi imaginile. Nici măcar ei nu au nicio reacție. Din păcate, nu am primit niciun feedback nici de la UAP (secția Sculptură), nici de la colegii din UNArte, secția Sculptură și/sau de la catedra Istoria și teoria artei – și nici pe rețeaua de socializare. Nici Vizarta nu a reacționat!

Aștept – prin demersurile doamnei Cristina Liberis – să reacționeze artiștii și criticii de artă implicați în proiectele de la Târgu Jiu, în special Pavel Șușară și Vlad Ciobanu! Pun această tăcere pe seama vacanței…“, arată Simona Tănăsescu.

La rândul său, Cristina Liberis, fost secretar general adjunct din Institutul Cultural Român, a reacționat foarte repede pe o rețea de socializare: „Brâncuși a fost copiat. Reacționăm sau ce facem?“. Jurnalista făcea apel la artiștii pe care îi cunoștea. „Cristina i-a luat ceva mai dur pe colegii mei Pavel Șușară și Vlad Ciobanu. Care derulează proiecte la Târgu Jiu și care sunt apărătorii imaginii lui Brâncuși“, ne-a povestit Simona Tănăsescu. În schimb, președintele Filialei Târgu Jiu a Uniunii Artiștilor Plastici îi răspundea miercuri Cristinei Liberis: „Nu e niciun plagiat. Plagiatul se constată atunci când formele, proporțiile și aspectul structural/textural sunt aproape identice cu opera originală. E doar o porcărie! Brâncuși după asta este și mai mare prin comparație!“.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.