Copilotul de la Germanwings, inapt pentru zbor în SUA

Anchetatorii tragediei aviatice din Alpi încep să afle tot mai multe despre personalitatea copilotului Andreas Lubitz, cel care a prăbuşit intenţionat avionul Airbus A320, potrivit informaţiilor preliminarii ale investigaţiei.

Lubitz trebuia să fie în concediu medical în ziua tragediei

Copilotul de la Germanwings ar fi suferit o depresie gravă şi a urmat un tratament medicamentos, scrie cotidianul german Bild, care a intrat în posesia unor documente oficiale. Cel mai grav este însă că Lubitz a ascuns superiorilor săi faptul că medicii i-au recomendat un concediu medical chiar în ziua în care s-a suit la manşa avionului ce s-a prăbuşit in Alpi.

“Au fost confiscate documete medicale care arată că el suferea de o afecţiune şi ca i-a fost prescris un tratament. Faptul că au fost găsite aceste documete recente, chiar din ziua tragediei, ce arată că era inapt pentru activitate şi, printre altele, faptul că acestea au fost găsite rupte, arată că Lubitz a ascuns afecţiunea de care suferea”, spun procurorii germani din Dusseldorf.

Procurorii mai spus că la domiciliul copilotului nu au fost descoperită o scrisoare de adio şi “nici probe privind o anumită orientare politică sau religioasă”.

Burnout, depresie şi crize de anxietate

Copilotul a trecut printr-un episod depresiv sever în anul 2009 şi a urmat un tratament psihiatric, scrie Bild. Informaţia provine chiar din documentele autorităţii germane de supraveghere a transportului aerian.

Preşedintele Lufthansa, compania mamă a Germanwings a declarat că Lubitz a renunţat în 2009 “pentru un anumit timp” la pregătirea pentru licenţa de pilot, pe care a început-o in 2008. După circa şase luni şi-a reluat pregatirea şi din 2013 a început să zboare pe A320. Potrivit Bild, în perioada în care şi-a intrerupt studiile, Lubitz suferea de “depresie şi crize de anxietate”. Problemele s-au agravat şi a fost tratat într-o clinică psihiatrică din Dusseldorf, scrie Der Tagesspiegel.

Colegii săi au declarat pentru Der Spiegel că Lubitz suferea de sindromul burnout, sau sindromul epuziarii profesionale, caracterizat printr-o stare de epuizare fizică şi psihică datorată responsabilităţii deosebite pe care o implică profesia. Apropiaţii din oraşul natal Montabaur spun despre el că era “foarte competent”, dar şi “depresiv”. Noi ştim că anul trecut a suferit o depresie. Dar nu stiu motivul exact. Ştiu doar că s-a întâmplat ceva şi că a fost suspendat”, spune un apropiat al lui Lubitz.

Anchetatorii germani au mai precizat că au făcut o “descoperire importantă” în timpul percheziţiei apartamentului din Dussedolrf în care copilotul locuia cu iubita sa. Poliţia germană nu a precizat despre ce este vorba. La fel de misterioasă rămâne şi ştergerea contului de Facebook al lui Lubitz. Pagina sa nu mai este accesibilă, dar poate fi vizualizată in cahe. De aici se poate afla că Lubitz era fan al lui David Guetta şi îi plăcea bowlingul şi să mănânce la Burger King.

Inapt pentru zbor în Statele Unite, 100% apt pentru Lufthansa

Informaţiile de mai sus pot indica lacune majore în a politicile Germanwings şi implicit Lufthansa. Însă cel mai grav este faptul ca Lubitz a fost declarat “inapt” pentru zbor în Statele Unite. Bild scrie că Lubitz a urmat în SUA, la Phoenix, o parte a stagiului sau de pilot. Aici ale a fost declarat “inapt”. În cele din urmă, el şi-a obţinut licenţa de pilot, însă cu menţinuea “SIC”, utilizată pentru piloţii care pot zbura, însă cu condiţia de a fi supuşi la controale medicale frecvente).

Ce spune însă CEO-ul Lufthansa? “Nu acordăm atenţie doar competenţei, ci şi capabilităţilor psihologice. Era sută la sută apt de zbor. Paramentrii săi erau perfecti. Nu era nimic de care să ne temem”, spune Carsten Spohr, citat de CNN.

O mare lacună de securitate pentru companiile europene

Tot din Statele unite vine o altă dovadă a faptului că securitatea aviatică europeană este în suferinţă. În SUA sunt ani buni de când este obligatoriu ca în cabina de pilotaj să rămână minimum doi membri ai echipajului. Este o măsură pe care Comisia Europeană doreşte abia acum să o introducă şi în Europa. “Luăm în considerare şi o măsură pe termen scurt privitoare la numărul persoanelor din cabina de pilotaj. Au loc consultări cu companiile aeriene şi statele membre UE privind oportunitatea adoptării unor asemenea măsuri”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

“În acest moment nu există vreun regulament care să impună înlocuirea unui pilot cu un alt membru al echipajului în momentul în care acesta trebuie să părăsească cabina din motive fiziologice”, a spus purtătorul de cuvânt. Mai multe companii aviatice europene au aplicat această măsură imediat, fără să mai astepte legiferarea. Companiile germane au decis vineri să adopte regula a minimum doi membri ai echpajului în cockpitul avioanelor. Aceeaşi măsură a început să fie aplicată şi de autoritatea aviatică din Austria.

Piloţii depun plângere pentru violarea secretului profesional

Toate cele prezentate de presa germană şi franceza despre tragedia din Alpi şi despre personalitatea copilotului de la Germanwings au stârnit un protest al sindicatului piloţilor de linie. Sindicaliştii consideră că justiţia franceză a divulgat o serie de informaţii şi că va fi depusă o plângere pentru “violarea secretului profesional”.

European Cockpit Association a denunţat “scurgerea informaţiilor înregistrate de cutia neagră”, care au fost publicate în noaptea de miercuri spre joi de New York Times, urmând a fi confirmate joi de către procurorul francez Brice Robin. “Este o violare gravă a regulilor fundamentale acceptate în ancheta accidentelor”, a cărei “motivaţie şi ale cărei consecinţe vor trebui analizate”, arată sindicatul piloţilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.