Coreenii vând șantierul naval de la Mangalia

Compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering va vinde Șantierul Naval Mangalia constructorului naval olandez Damen, prezent în țara noastră la Galați, susține publicația Korea Economic Daily. Daewoo a început discuţiile privind vânzarea încă de anul trecut că parte a unui efort de a-şi restructura la nivel global activele comerciale. „Negocierea preţului între Daewoo şi Damen s-a încheiat deja şi tot ceea ce a mai rămas e acceptul guvernului României”, potrivit unui oficial din industria constructoare de nave citat de publicaţia coreeană. Suma vehiculată pentru tranzacţie ar fi undeva între 40 şi 60 de milioane de euro. Întrucât constructorul de nave coreean a reușit să-și vândă activele la prețuri mai mari decât era de așteptat, compania se așteaptă să își îmbunătățească situația financiară mai devreme decât era programată. Până la sfârșitul primei jumătăți a acestui an, Daewoo Shipbuilding a recuperat 76,2% din cele 2,71 trilioane de woni pe care îi avea datorie (cca. 2 miliarde de euro).

Situaţia de la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) nu este una foarte bună, deoarece datoriile companiei fiind din ce în ce mai mari, iar pierderile rămân de ordinul milioanelor de lei. În ultimii cinci ani de exemplu, DMHI a cumulat pierderi totale de peste 2 miliarde de lei. Lucrările au continuat pe şantierul naval, contractele existente sunt onorate de la Mangalia, iar guvernul coreean a decis, în cazul celor trei mari şantiere pe care le controlează, Samsung, Hyundai şi DSME, să continue sprijinul financiar. Însă, o condiţie impusă de băncile creditoare, care sunt şi acţionare la DSME, este să se aplice programul de restructurare, care va duce la micşorarea numărului de angajaţi în cursul anului 2017.

Stabilit în 1997 împreună cu guvernul României, şantierul naval din Mangalia este deţinut că societate-mixtă de Daewoo şi de guvern în raport de 51:49. Şantierul, aflat la 45 kilometri sud de Constanţa pe coasta Marii Negre, a construit până acum 127 nave petroliere şi portcontainere, reparând în acelaşi timp şi peste 300 de nave.

Daewoo-Mangalia a devenit anul trecut cel mai mare exportator din industrie, cu excepţia sectorului auto şi al componentelor auto, după ce a urcat mai bine de douăzeci de locuri şi a ajuns pe poziţia a unsprezecea în clasamentul general. Şantierul naval a detronat com­binatul siderurgic ArcelorMittal Galaţi în topul industriei după ce Mittal a co­bo­rât pe locul 14 în topul general al ex­por­tatorilor, potrivit datelor INS, care nu precizează însă valoarea exporturilor pentru fiecare companie în parte. Cel mai mare exportator din economie este Auto­mobile Dacia, iar până la poziţia zece marii exportatori sunt în proporţie de 90% din sectorul componentelor auto. Daewoo-Mangalia Heavy Indus­tries se află pe locul 11, iar Arce­lor­Mittal Galaţi pe poziţia a paispre­zecea. Po­diumul este completat de Alro Slatina, scrie ZF.

Cumpărătorul, Damen Shipyards Group, deţine la Galați, unul dintre cele mai active şantiere ale sale, construind diferite tipuri de nave, inclusiv militare. Şantierul Damen de la Galaţi a fost în centrul subiectului privind realizarea de corvete multifuncţionale pentru Forţele Navale, o achiziţie iniţiată în mandatul Guvernului Cioloş, anulată în această primăvară şi, pentru moment cel puţin, trasă pe dreapta de către actualul executiv.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.