Coregrafii celebre semnate de Yuri Possokhov, Jiri Kylan și Sir Frederick Ashton, în premieră

Trei lucrări coregrafice reprezentative care poartă semnăturile unora dintre cei mai importanţi creatori ai zilelor noastre sunt prezentate în premieră naţională în data de 25 aprilie, ora 19.00, la Opera Naţională Bucureşti.

Classical Symphony”, în coregrafia lui Yuri Possokhov, „Petite Mort”, în coregrafia lui Jiři Kylián, şi „Marguerite and Armand”, în viziunea lui Sir Frederick Ashton, sunt unite în cadrul unui triptic extraordinar de balet care investighează prin mijloace inovative de expresie corporală posibilitatea de a reda simbolic trăiri individuale şi relaţii interumane general valabile. Fiecare dintre cele trei lucrări prezentate în cadrul acestui spectacol reprezintă o adevărată provocare pentru membrii Companiei de Balet a Operei Naţionale Bucureşti, o companie specializată în dans clasic, balerinii experimentand cu această ocazie noi stiluri coregrafice care imbină elemente de dans clasic cu cele ale dansului contemporan.

,,Marguerite and Armand”, lucrare coregrafică ce poartă semnătura lui lui Sir Frederick Ashton, a fost creată în anul 1963 special pentru cuplul de dansatori Margot Fonteyne – Rudolf Nurieev. Realizat în stil neoclasic şi caracterizat prin inovaţii subtile în ceea ce priveşte mişcările dansatorilor, baletul are drept sursă principală de inspiraţie romanul şi piesa de teatru „Dama cu camelii” de Alexandre Dumas-fiul şi reproduce tragica relaţie sentimentală dintre o celebră curtezană a Parisului şi un tânăr a cărui familie încearcă să-l îndepărteze de femeia iubită.

Graţie, forţă şi ore întregi de repetiţii

Cu ocazia premierei de la Bucureşti, fascinanta prim-balerină Alina Cojocaru va fi prezentă din nou pe scena Operei Naţionale Bucureşti, dansând pentru prima dată în această lucrare creată de Sir Frederick Ashton.

,,Găsesc acest personaj de-a dreptul fascinant. Am făcut o documentare în legătură cu rolul şi de unde provine această poveste, viaţa Margueritei Gautier, şi am cercetat legătura dintre ea şi Marie Duplessis. Faptul că această poveste este inspirată de o serie de întâmplări adevărate m-a fascinat, m-a făcut să caut în continuare şi să descopăr mai departe cine este Marguerite Gautier. Cred că este mai interesant de aflat cine este acest personaj înainte de a apărea pe scenă, cum a devenit curtezană, cum a devenit o femeie atât de importantă, cum s-a autoeducat, cum viaţa grea prin care a trecut şi pe care ceilalţi n-o cunosc îi dă o alură aparte. Este interesant de aflat cum a ajuns Marguerite Gautier să fie admirată de cei mai de seamă bărbaţi ai societăţii – artişti, muzicieni, oameni bogaţi, nobili. Pentru mine, cea mai mare provocare este de a reda această alură, a femeii care şi-a descoperit sau şi-a creat o anumită putere asupra bărbaţilor”, mărturisea Alina Cojocaru – prim-balerină.

,,Pentru mine acest spectacol a însemnat un imbold de a mă repune în formă, dar şi prilejul de a dansa un rol pe care mi l-am dorit de foarte, foarte mult timp. Nu este un rol foarte solicitant, a fost creat pentru o balerină care la vremea aceea era destul de în vârstă pentru dans, pentru Margot Fonteyn. Nu este foarte dificil din punct de vedere tehnic, dar are nevoie de o interpretare deosebită. Spectacolul este construit pe dinamica relaţiei dintre Marguerite şi Armand, dintre aceştia şi Tatăl, Duce şi restul bărbaţilor de pe scenă. Ca femeie, înţelegi foarte bine drama pe care ea o trăieşte şi cred că este o piatră de încercare din punct de vedere interpretativ”, adăuga Corina Dumitrescu – prim-balerină.

,,Visez la acest rol de multă vreme, încă de când eram la Baletul Regal din Londra, sunt îndrăgostit de poveste, de coregrafie, de muzică. Este un balet dificil, este o provocare din punct de vedere tehnic, trebuie să respecţi fiecare pas şi să redai credibil povestea”, amintea Dawid Trzensimiech – prim-balerin.

Classical Symphony”, în coregrafia lui Yuri Possokhov, a avut premiera în anul 2010 la San Francisco Ballet, spectacolul fiind ulterior preluat de mai multe companii de prestigiu din lume, printre care Bolshoi Theatre din Moscova, Atlanta Ballet şi Cincinnati Ballet. Lucrarea prezintă o lume imaginară, cu personaje magice care ilustrează relaţii interumane într-un spaţiu descris ca un vis prin lumină şi culoare.

Rafinament şi eleganţă

Acesta este unul dintre acele spectacole de balet care ţine publicul în tensiune până la ultima notă muzicală. Este plin de virtuozitate, cu mişcări contrastante: în timp ce partea de sus a corpului este plină de fluiditate, exactitatea mişcării picioarelor debordează de energie. Pentru mine acest balet reprezintă o nouă provocare şi o nouă oportunitate de a încerca un alt stil”.

,,Este un balet foarte greu din punct de vedere tehnic, de asemenea este foarte rapid de aceea la început ne-a fost greu să ţinem ritmul. Este diferit ca stil, deşi pleacă de la clasic, are mişcări care duc spre dans contemporan, mai ales în ceea ce priveşte braţele şi oferă o libertate de mişcare pe care nu o avem în baletul clasic”, declara Bianca Fota – prim-balerină, despre ,,Classical Symphony”.

,,Sunt multe referinţe pentru zbor deoarece lucrarea oferă şansa balerinului de a efectua salturi înalte, ceea ce pe mine mă avantajează. Este o provocare”, spunea

Barnaby Bishop – solist, despre ,,Classical Symphony”.

,,Petite Mort”, în coregrafia lui Jiří Kylián, a avut premiera în anul 1991 în cadrul Festivalului de la Szalsburg, la împlinirea a două secole de la moartea compozitorului Wolfgang Amadeus Mozart. Pentru această lucrare el a ales două fragmente din cele mai frumoase şi mai cunoscute concerte pentru pian şi orchestra ale lui W.A.Mozart, Concertul nr. 23 pentru pian şi orchestră în La major, K488 – Adagio şi Concertul nr. 21 pentru pian şi orchestră în Do major, K 467 – Andante, alăturându-le stilului său coregrafic în cadrul unui spectacol fascinant de dans contemporan caracterizat prin mişcări surprinzătoare, imagini sugestive şi forţă interpretativă.

Este pentru noi o experienţă unică, un stil de dans pe care avem mai rar ocazia să-l practicăm, o coregrafie intensă care pe mine m-a pregătit, care mă ajută să mă exprim foarte bine. Este un balet foarte bine structurat. Toate coregrafiile lui Kylián sunt unice în felul lor, reprezintă un stil pe care nu îl regăseşti în altă parte”, se destăinuia Bianca Stoicheciu – solistă.

,,Pentru mine această experienţă este un vis devenit realitate. Cunoşteam lucrarea şi o privesc cu umire şi admiraţie pentru că mi se pare că în ea s-au întâlnit două genii, compozitorul, Wolfgang Amadeus Mozart şi coregraful, Jiří Kylián. Dacă în «Falling Angels», o altă lucrare semnată Kylián în care am dansat, totul se baza pe ritm, aici totul este poezie. Totul pluteşte şi se contruieşte foarte uşor de aceea este extraordinar”, spunea Marina Minoiu, prim-solistă.

,,Jiří Kylián este un coregraf genial, îmi plac foarte mult toate coregrafiile lui. Este o provocare pentru noi să abordăm un alt stil decât cel clasic, mai ales că la ultima lucrare a lui Kylián de la Bucureşti băieţii n-au avut prilejul de a dansa, aşa că am aşteptat acest moment cu nerăbdare. Este un balet dificil de dansat. Trebuie să fim într-un sincron perfect, neavând în acel moment, când folosim floretele, un fond muzical. Trebuie să ne sincronizăm în funcţie de respiraţia fiecăruia”, amintea Bogdan Cănilă – prim-solist.

În timpul repetiţiilor

La Premiera de sâmbătă, 25 aprilie 2015, ora 19.00 din distribuţia de la Classical Symphony fac parte Bianca Fota şi Dawid Trzensimiech, Marina Minoiu şi Shuhei Yoshida | Sena Hidaka şi Barnaby Bishop alături de Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti.

Muzica: Serghei Prokofiev

Coregrafia: Yuri Possokhov

Decorurile: Yuri Zhukov

Costumele: Sandra Woodall

În Petite Mort: Cristina Dijmaru şi Bogdan Cănilă, Raquel Gil-Bergstrom şi Liam Morris, Sena Hidaka şi Shuhei Yoshida, Bianca Fota şi Robert Enache, Marina Minoiu şi Dawid Trzensimiech, Bianca Stoicheciu şi Barnaby Bishop.

Muzica: Wolfgang Amadeus Mozart

Coregrafia şi decorurile: Jiří Kylián

Costumele: Joke Visser

În Marguerite and Armand o veţi putea admira în rolul lui Marguerite pe marea balerină Alina Cojocaru, cât şi pe Robert Enache în rolul lui Armand.

În rolul tatălui evoluează Călin Rădulescu, iar în cel al Ducelui Antonel Oprescu alături de Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti.

Muzica: Franz Liszt

Coregrafia: Sir Frederick Ashton

Scenografia: Cecil Beaton

Duminică, 26 aprilie 2015, ora 19.00,

În Classical Symphony evoluează: Cristina Dijmaru şi Robert Enache, Rin Okuno şi Shuhei Yoshida | Mihaela Soare şi Bogdan Cănilă

În Petite Mort: Cristina Dijmaru şi Bogdan Cănilă, Raquel Gil-Bergstrom şi Liam Morris, Sena Hidaka şi Shuhei Yoshida, Bianca Fota şi Robert Enache,

Marina Minoiu şi Dawid Trzensimiech, Bianca Stoicheciu şi Barnaby Bishop.

În Marguerite and Arman în rolul titular Corina Dumitrescu. Alături de ea: Dawid Trzensimiech, Călin Rădulescu, Antonel Oprescu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.