Cosmetice de lux şi „De Găbud” cum nu găseşti decât în metropole

Pe o cutie neagră, lucioasă, executată la marele fix, ca pentru cele mai importante case de cosmetice, scrie ”Organic moisturing hand cream 100% natural”, produs de Soapmill SRL, sat Găbud, nr. 35 comuna Noşlac, judeţul Alba.

Găbud este un sat pe care nu-l găseşti decât cu lupa şi îndeosebi pe hărţile militare, cele care conţin toate aşezările unei regiuni. Altfel Găbud există numai pentru unii. Pentru cei născuţi acolo şi pentru cei din apropierea satului. Iar pentru alţii nu, pentru că n-au auzit niciodată de el. Găbudul n-a avut nicicând mari performanţe. Se spune că Găbudul, un sat mic, aproape stins de pe dealurile Târnavelor, n-a bătut niciodată la porţile gloriei. Nici Google nu te ajută prea mult. Abia în Wikipedia găseşti câteva date despre el. Şi toate te trimit întâi la Noşlac, la centrul de comună. Drumurile te duc până la Noşlac şi de acolo, descurcă-te, frate, până la Gabud! Ei bine, singurul lucru important petrecut la Noşlac şi la Găbud vine de la câţiva feciori care au plecat la războaie, la primul şi la al doilea, şi nu s-au mai întors. De la răboaie şi până azi, satul a trăit în aceeaşi pace. Altfel, Noşlacul şi Găbudul (pe Harta Iosefină apare cu numele de Kabud) şi-au trăit în linişte şi discreţie anonimatul din Podişul Transilvaniei. Abia după1989 aînceput să mai apară câte o firmă a unora mai curjoşi. Ba de o vreme fiinţează şi o asociaţie, iniţiată pentru a conserva tradiţii locale, de la meşteşuguri şi cântece la obiceiuri şi dansuri. Asociaţia a reparat şcoala, a început să organizeze sărbători, să poarte copii în excursie, ba chiar să exploateze şi pământul. Asociaţia a adus cu ea şi firma Soapmill SRL, locată mai întâi undeva în judeţul Ilfov. Acest sereleu sub umbrela „De Găbud” produce cosmetice bio de o puritate deosebită, certificate şi în străinătate, în cele mai exigente laboratoare specializate pe bio. El se extinde pe zi ce trece cu tot mai multe produse de lux.

Cine vede în cele două magazine din Braşov (Micul Cadou din Str. Nicolae Bălcescu, nr. 6, ap. 8) şi din Sibiu (Jujube Atelier, Str. Faurului, nr. 19, ap. XII) aceste produse Soapmill, prezentate în cutiile de un negru strălucitor, se opreşte cu privirea la ele. Nu le cunoaşte şi nu le găseşte în toate marile magazine de cosmetice. Poate eventual să le vadă pe un magazin virtual de cosmetice şi să le comande de acolo (www.soapmill.ro). În rest, adio şi mai caută prin alte ţări!

O asemenea linie care să impună prin calitatea ambalajului, prin design şi prin calităţile naturale ale cremelor şi ale săpunurilor este o raritate nu numai în România, dar şi în marile ţări europene. Cum s-au născut şi cum au ajuns acolo pe raft şi de ce pe ambalajele lor apare menţionat satul Găbud?

Cum a apărut Soapmill?

Pe site-ul firmei se află o poveste frumoasă din care am spicuit un fragment:

”Povestea a început acum 6 ani când o tânără mămică realizează că are nevoie pentru bebeluşul ei de produse de igienă şi hidratare, produse pe care neidentificându-le pe piaţă, începe să studieze, să descopere ingredientele şi cantităţile necesare producerii acestora în casă. …Povestea a continuat până în 2004 când tânăra mămică a realizat în casă, manual, aşa cum făceau bunicile noastre nu foarte demult, produsele de care avea nevoie sub numele de SOAPMILL. Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate iar în anul 2009, produsele formulate de ea au fost certificate bio de către BIO AUSTRIA, şi astfel Soapmill a fost prima firmă de profil din România care a deţinut certificare BIO a produselor sale”.

Primele cosmetice produse la Găbud au trecut aproape neobservate în sat. Cică au venit unii de pe la Bucureşti care fac nu ştiu ce. E drept, nu-i uşor să vorbeşti la Găbud despre ”Body oil and massage Motivating”. Şi totuşi, se produce acolo. Se ambalează şi se trimite la Bucureşti şi de curând şi în comunităţile româneşti din Europa.

Povestea continuă: ”În 2015, Soapmill se reiventează, pe lângă membri noi ai echipei sale, micul nostru laborator testează reţeta «Soapmill By NTN natură-tradiţie-natural», respectiv întoarcere la natură- tradiţie şi ingredientele naturale care îşi găseşte locul în satul Găbud din judeţul Alba, un sătuc între dealuri, înconjurat de pădure, unde fiecare anotimp te întâmpină cu naturaleţea şi frumuseţea lui şi unde cultura de lavandă este la ea acasă prin tradiţie”.

În povestea Soapmill (nume ales cu gândul la vechile făbricuţe englezeşti de săpun natural), începută pe 15 septembrie 2009, sunt implicate mai multe persoane: de la Monica Bucur, Lucia Walther la Ecaterina Baciu la Anişoara Duşa la fotografi şi designer, la tehnicieni şi laboranţi. O poveste de succes nu se naşte atât de uşor. Cu atât mai mult o marcă de produse cosmetic pe care să o poţi vinde în România şi să o mai şi promovezi prin Europa.

Iată explicaţia numelui, dată de cei din echipă:

”Poate te întrebi şi tu de ce am ales un nume în engleză, în condiţiile în care punem un preţ foarte mare pe faptul că suntem producători români. Explicaţia este simplă, îţi va plăcea şi ţie, aşa cum ne-a plăcut şi nouă! În Anglia secolului 18, morile de săpun erau mici făbricuţe care pregăteau şi tăiau săpunul. Noi aveam un mic atelier de săpunuri naturale, aşa că această comparaţie ni s-a părut că reflectă cel mai bine ceea ce făceam noi atunci: produceam săpun natural după metode vechi, dar cu ingrediente strict vegetale. Pentru că am plecat la drum cu ideea să producem numai săpunuri vegan, fără niciun adaos străin naturii. Zero chimicale în adevăratul sens al cuvântului. Am ales numai uleiuri şi unturi preţioase, cu proprietăţi de hidratare şi îngrijire deosebite, creând o linie de săpunuri solide cu adevărat naturale. Şi deosebite. Gândul certificării organice era ca un zumzet în mintea noastră încă din 2009, dar pregătirile au început tot în 2010. Ne-am dorit o certificare bio pentru că este maximul de recunoaştere pentru un producător, iar în România nu existau cosmetice bio decât din import. Inspiraţia a venit din partea Austria Bio Garantie, singurul institut de certificare din Austria, care ne-a încurajat şi ne-a susţinut să obţinem o certificare unică”.

Ce-a mai tras după el conceptul Soapmill SRL la Găbud, pe lângă repararea şcolii din sat? O cultură de lavandă care va aduce după ea un laborator. Uleiul de lavandă va intra în mai toate produsele, în creme, săpunuri şi uleiuri de masaj. Tot Asociaţia a adus în sat şi o ciupercărie şi a început ridicarea primelor căsuţe de vacanţă – un eşec după unii şi parcă ilustrarea poveştii unei încăpăţânări fără margini a celor implicaţi. Se pot face lucruri extraordinare chiar şi acolo unde toată lumea zice că nu se poate decât porumb, grâu, cartofi şi prune pentru ţuică.

De Găbud este un pariu unic în felul său. Abia după ce veţi folosi unul dintre produsele sale bio veţi putea înţelege cam ce s-ar putea produce într-un sat românesc de care n-a auzit nimeni.

Post-scriptum. Am folosit de la Găbud un ulei de masaj şi un săpun. Bat tot ce se poate găsi pe piaţă!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.