„Costume de vis”, la Palazzo Braschi

Din cele mai fine ţesături, stofe, mătăsuri, cu dantele şi broderii, costumele care au făcut istoria cinema-ului italian sunt expuse până în 22 martie în sălile de la Palazzo Braschi din Roma.

Cine nu şi-o aminteşte pe splendida Claudia Cardinale în Ghepardul, capodopera semnată de Visconti după romanul lui Giuseppe Tomasi di Lampedusa, în scena faimosului bal, în rochia sa albă maiestuoasă, din brocart cu inserţii în auriu, dansând cu elegantul Burt Lancaster în saloanele contelui Salina? Pentru acest film, creatorul de costume Piero Tosi a fost recompensat cu Premiul Oscar în 1964.

Din Marie Antoinette, filmul Sofiei Coppola. Costumele sunt semnate de Milena Canonero

Maestrul Piero Tosi, legendarul costumier al lui Visconti, cu cinci nominalizări la Oscar pentru Ghepardul, Moarte la Veneţia, Ludwig, Il vizietto (Colivia cu nebune), în regia lui Edouard Molinaro, şi La Traviata, în regia lui Zeffirelli, la începutul carierei sale a realizat costume pentru teatru. S-a afirmat alături de mari regizori precum Vittorio De Sica, Mauro Bolognini, Liliana Cavani, Franco Zeffirelli sau Pier Paolo Pasolini. Între operele sale cunoscute expuse acum la Palazzo Braschi să amintim costumele Medeei, în interpretarea Mariei Callas, în regia lui Pier Paolo Pasolini, Elisabettei din filmul Ludwig, în regia lui Luchino Visconti, având-o ca interpretă pe Romy Schneider, Giulianei Hermil din L’innocente, în regia lui Luchino Visconti, întrupată de Laura Antonelli.

Monica Bellucci

În 2014, Piero Tosi a fost recompensat cu Oscarul pentru carieră, dar din păcate nu s-a dus să-l ia, fiindu-i frică de a călători în Statele Unite cu avionul. Maestrul declara: ”Un costum trebuie să ofere personalitate personajului”.

Frumoasele costume din Vârsta inocenţei create de Gabriella Pescucci, recompensată cu Oscar

Maestrului Danilo Donati, după ce a creat costumele pentru Il Mattatore, regizorul Mario Monicelli îi încredinţează costumele pentru La grande guerra, în 1959. A conceput, de asemenea, costumele pentru Romeo şi Julieta în regia lui Zeffirelli, obţinând în 1969 un prim Oscar. Al doilea Oscar l-a primit în 1977 datorită filmului Casanova, în regia lui Federico Fellini, o peliculă opulentă, cu personaje fantastice. O altă creaţie a sa remarcabilă este Satyricon, în 1969. A lucrat mult şi pentru cinematografia americană, fiind deosebit de apreciat în special pentru pelicula Flash Gordon (1980) de Mike Hodges. În 1994 a început să lucreze alături de Roberto Benigni la Pinocchio şi apoi la Vita e bella.

Costum de scenă pentru Turandot

Un alt nume important, Piero Gherardi, care a lucrat, de asemenea, mult cu Federico Fellini la Nopţile Cabiriei, La Dolce vita, Opt şi jumătate, Julieta şi spiritele, fiind recompensat, de asemenea, cu prestigioase premii, printre care Nastro d’Argento pentru cea mai bună scenografie şi Oscarul pentru cele mai frumoase costume în 1962 şi un alt Oscar în1964. A colaborat de asemenea cu Mario Monicelli, Gillo Pontecorvo şi Comencini.

Costumele din La Grande bellezza

Habemus Papam de Nanni Moretti, Costumele, Lina Nerli Taviani

Un nume de referinţă: Gabriella Pescucci. Născută la Livorno, a făcut studiile de artă plastică la Florenţa, apoi la Academia de Cinema din Roma. Şi-a început cariera ca asistentă a lui Piero Tosi la Moarte la Veneţia şi Ludwig în regia lui Luchino Visconti. A lucrat la filmele lui Fellini, Ettore Scola, Sergio Leone (A fost odată în America), Annaud, Terry Gilliam, Scorsese (Vârsta inocenţei). A lucrat în ambianţa operei lirice, rămânând ca un reper pentru costumele create în operele Norma sau Bal mascat de la Scala din Milano.

Creaţie Danilo Donati

În 1994 afost recompensată cu Premiul Oscar pentru cele mai frumoase costume în The Age of Innocence. A primit încă două nominalizări, în 1989 pentru Aventurile Baronului Münchausen şi în 2006 pentru Charlie and the Chocolate Factory.

A fost recompensată cu 7 premii Nastro d’Argento pentru Fatti di gente per bene (1975), Divina creatura (1976), La città delle donne (1980), Il nome della rosa (1987), Le avventure del barone di Münchausen (1990), L’età dell’innocenza (1994) şi La fabbrica di cioccolato (2006), şi cu două premii BAFTA pentru A fost odată în America şi Aventurile Baronului Münchausen, dar şi cu Premiul David Di Donatello, cu Il mondo nuovo (1982) şi Il nome della rosa, (1987), după romanul lui Umberto Eco.

Casanova de Federico Fellini

Michelle Pfeiffer într-o simfonie de roşu

A creat costumele pentru opera Romeo şi Julieta. Aplauze pentru creaţiile sale renascentiste din serialul Borgia, pentru care a primit Premiul Emmy, şi pentru cele în stil victorian din Penny Dreadful. La fel de încântătoare şi rochiile purtate de Michelle Pfeiffer şi Winona Ryder în pelicula Vârsta inocenţei de Martin Scorsese, create de ea.

Costumele din Casanova, create de Danilo Donati

A cucerit şi Premiul Goya pentru cele mai frumoase costume pentru Agora, în regia lui Alejandro Amenábar.

Sub titlul Costume de vis, expoziţia prezintă peste 100 de creaţii originale, semnate de talentaţi creatori italieni, care au făcut carieră în filme internaţionale, de la piesele istorice, precum cele semnate de Danilo Donati, concepute pentru Edipo Re, pelicula lui Pier Paolo Pasolini, până la cele nominalizate la Oscarul anului 2015.

În expoziţie sunt etalate încântătoare costume

Acum câteva zile a fost nominalizată la Oscar Milena Canonero pentru costumele din The Grand Budapest Hotel, ea fiind deja deţinătoare a trei statuete Oscar pentru costume, în Barry Lyndon de Kubrick, Momenti di Gloria de Hugh Hudson şi Marie Antoinette în regia Sofiei Coppola.

Michelle Pfeiffer în Visul unei nopţi de vară, costumele, Gabriella Pescucci

Îi stau alături şi alte personalităţi care au făcut istoria cinema-ului italian şi internaţional: Vittorio Novarese, Gino Sensani, Maria de Matteis, Maurizio Millenotti, Luigi Sapelli

Costumele sunt realizate de mari case de modă, ca Tirelli Costumi, Annamode, Costumi d’Arte, Devalle, Farani, Maison Gattinoni, The One, Sartoria Cesare Attolini şi atelierele Pieroni, Rocchetti şi Pompei, care dialoghează.

Moarte la Veneţia de Luchino Visconti. Costume de Piero Tosi

Rochii create de Danilo Donati

Pe parcursul expoziţiei s-a dorit a se accentua filiaţia creatorilor de costume care în Italia reprezintă o adevărată tradiţie, născută dintr-o şcoală şi transmisă de la maeştri elevilor. Novarese era elevul lui Caramba. De Matteis şi Gherardi, ai lui Sensani, Tosi, al lui De Matteis şi indirect, prin Visconti, al lui Sensani… Şi bucla continuă…

Sandra Milo în Julieta şi spiritele lui Fellini, costumele, Piero Gherardi

Unul dintre firele roşii ale itinerarului expoziţiei, organizate de Cinemateca din Bologna, este cel cronologic.

Expoziţia propune un dublu parcurs imaginar de-a lungul unui secol, ale cărui etape sunt semnate de creatori de costume precum Caramba, Vittorio Nino Novarese, Gino Carlo Sensani, Piero Gherardi, Maria de Matteis, Piero Tosi, Danilo Donati, Gabriella Pescucci, Maurizio Millenotti, Milena Canonero, Pier Luigi Pizzi, Gitt Magrini…

Sophia Loren şi Marcello Mastroianni în Filumena Marturano, în regia lui Vittorio De Sica, costume Piero Tosi

Preţioase creatii la Palazzo Braschi

Pe altă parte, ea este axată pe capodoperele istoriei cinema-ului, precum Marie Antoinette de Sofia Coppola, cu costume create de Milena Canonero. Îi întâlnim pe Piero Tosi (cu Căsătorie în stil italian de Vittorio De Sica), Danilo Donati (pentru Casanova lui Fellini şi Uccellacci e uccellini de Pier Paolo Pasolini), Giulio Coltellacci (pentru pelicula Cea de a zecea victimă de Elio Petri), Franco Carretti (pentru pelicula lui Sergio Leoni Giù la testa), Gianna Gissi (pentru Il Marchese del Grillo de Mario Monicelli), Ugo Pericoli (pentru Pâine, dragoste şi fantezie de Luigi Comencini), Lina Nerli Taviani (pentru Habemus Papam, în regia lui Nanni Moretti) până la recentele La grande bellezza de Paolo Sorrentino, cu costumele create de Daniela Ciancio, Il giovane favoloso de Mario Martone, ale cărui costume sunt semnate de Ursula Patzak, şi viitorul film al lui Matteo Garrone, Il racconto dei racconti, cu costumele create de Massimo Cantini Parrini.

Alain Delon şi Claudia Cardinale în Ghepardul

Provocarea a constat în a găsi “cheia” expoziţională. De aceea s-a apelat la fotografiile semnate de Luca Bigazzi, unul dintre operatorii de imagine ai cinema-ului contemporan, cât şi la light designerul Mario Nanni. Ei au făcut în aşa fel încât să ofere lumini magice ţesăturilor, culorilor, să le confere viaţă în prezent.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.