„Costumul”, în regia lui Peter Brook, în premieră în România

THE SUIT by Brook, , After - Can Themba, Mothobi Mutloatse and Barney Simon, Adaptation, Direction and Music - Peter Brook, Marie Helene Estienne and Frak Krawczyk, Lighting - Philippe Vialatte, Potographed in Paris for the Young Vic Theatre, 2012, Credit: Johan Persson

„Paradisul teatrului! (…) Marea artă a (falsei) simplităţi a lui Peter Brook este afişată în întreaga ei splendoare. […] Nu există aproape nimic dar totul este acolo”, consideră Fabienne Darge, în “Le Monde”.

„Costumul”, unul dintre cele mai aclamate spectacole ale celebrului regizor britanic Peter Brook, va fi găzduit, în 22 şi 23 septembrie, începând cu ora 19.00, la Opera Naţională Bucureşti, în avanpremiera Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical “Viaţa e frumoasă”.

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” prezintă în premieră spectacolul muzical „Costumul” (The Suit), o producţie a Teatrului “Bouffes du Nord” din Paris, în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk. Adaptat după nuvela cu acelaşi titlu a lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare, spectacolul „The Suit” („Costumul”), montat originar în limba franceză, a revenit într-o nouă montare, în limba originală (engleza) la “Theatre Bouffes du Nord”, teatrul parizian pe care Peter Brook l-a făcut celebru şi pe care l-a şi condus mai bine de 30 de ani. Noua punere în scenă include melodiile de jazz ale vremii interpretate live de un grup de patru actori, alături o mică orchestră.

Rikki Henry, Nonhlanhla Kheswa, Arthur Astier, Raphael Chambouvet, David Dupuis. Foto Johan Persson

Montarea pe care o va putea urmări publicul român se încadrează în repertoriul stagiunii 2013-2014 a teatrului francez, spectacolul înregistrând recenzii deosebit de favorabile în presa de specialitate şi fiind descris drept „un memento al afecţiunii pierdute”.

Spectacolul face parte din stagiunea curentă a teatrului francez “Bouffes du Nord”, fiind una dintre cele mai aclamate producţii ale instituţiei. Este o poveste plină de umor despre costumul lăsat în urmă de un amant fugar în casa iubitei sale, costum care devine personajul central al poveştii. Musicalul, a cărui acţiune plasată în anii ’50 include melodii din epocă, a făcut înconjurul lumii timp de zece ani, iar acum este adus pe scena bucureşteană într-o nouă formulă: cu melodii de jazz, interpretate live.

Din distribuţie fac parte Nonhlanhla Kheswa, Jared McNeill, William Nadylam şi muzicienii Arthur Astier (chitară), Raphaël Chambouvet (pian), David Dupuis (trompetă).

Secvenţă din spectacol

„Toată lumea prezentă pe scenă este foarte aproape de perfecţiune”, scrie criticul Ben Brantley, în “The New York Times”. Iar Andrew Dickson, de la “The Observer”, aprecia: „Concluzia se poate să fie sumbră, dar, pe măsură ce scena este inundată de lumina dimineţii transmisă de o arie a lui Bach, există o aluzie, tulburată, de izbăvire”.

Peter Brook este considerat o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă. Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte – interdisciplinar şi intercultural. În 1970, Peter Brook a pus bazele “Centrului Internaţional al Cercetărilor Teatrale” (International Centre for Theatre Research), devenit în 1974 “Centrul Internaţional de Creaţie Teatrală” (vezi acronimul CICT), o companie teatrală ai cărei artişti, reuniţi din numeroase ţări, îşi propun să depăşească prin intermediul creaţiei teatrale limitele impuse de formele şi limbajele naţionale.

William Nadylam şi Nonhlanhla Kheswa. Foto Johan Persson

Marie-Hélène Estienne şi-a început activitatea în domeniul teatral şi cinematografic în anul 1974, ca dramaturg şi co-regizor, colaborând încă de la începutul carierei sale artistice cu Peter Brook. Alături de acesta s-a implicat în adaptări şi proiecte teatrale celebre, precum „La Tragédie de Carmen”, „Le Mahabharata” sau „L’Homme qui”. Pentru spectacolul „Costumul”, Marie-Hélène Estienne a semnat, alături de Peter Brook, atât regia, cât şi muzica.

Unul dintre evenimentele muzicale majore ale anului, Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă!”, desfăşurat între între 7 şi 17 noiembrie 2013, va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri) de înalt prestigiu, continuând tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” în noiembrie 2008, odată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.