Culisele unei campanii pentru reglementări în piața de energie

În ultimele zile, postul de televiziune Digi24, deţinut de unul dintre cei mai bogaţi români, omul fără chip Zoltan Teszari, face o întreagă campanie media pentru deschiderea pieţei de energie şi pentru eliminarea monopolului din sectorul de distribuţie de electricitate. Principalele mesaje ale emisiunilor din ciclul „România cu încetinitorul” sunt acelea că factura românilor va fi mai mică cu 20% dacă investitorul RCS&RDS, proprietarul Digi24, este lăsat să îşi facă o reţea de distribuţie paralelă la Oradea, că reglementările actuale îngrădesc concurenţa liberă, că energia verde va fi benefică pentru consumator. Ce stă însă în spatele acestei campanii?

Totul începe în 2012 atunci când RCS&RDS a intrat pe piaţa de producţie a electricităţii din surse fotovoltaice, fiind foarte atrasă de sistemul de sprijin, cel mai convenabil din toată Europa. În prezent, compania lui Teszari are şapte ferme fotovoltaice în Brăila şi Bihor şi a început să furnizeze curent către toate categoriile de clienţi, inclusiv către abonaţii proprii la serviciile de internet, cablu şi telefonie, prin serviciul Digi Energy.

Doi ani mai târziu. În 2014 au avut loc două campanii electorale: pentru Parlamentul European şi pentru Prezidenţiale. Grupul lui Teszari cotizează la PNL cu 145.000 de lei pentru ambele campanii.

În paralel, ANRE, instituţia care reglementează activitatea în sectorul energetic autohton, emite un ordin prin care face imposibilă deconectarea de la reţeaua de energie a unui consumator rău-platnic, dacă acesta face din timp paşii necesari pentru trecerea la un alt furnizor de electricitate. Această mutare se poate realiza, conform ordinului, chiar dacă acel client are datorii către vechiul furnizor. Să ne reamintim: RCS&RDS a devenit producător şi furnizor de electricitate şi are nevoie de clienţi noi.

La 2014, grupul lui Teszari şi-a manifestat intenţia de a prelua Enel Distribuţie Banat, dar proprietarii italieni au oprit orice negociere cu doritorii pe fondul creşterii profitabilităţii distribuitorului autohton.

Anul acesta. La jumătatea lunii aprilie o ştire zguduie lumea comunicaţiilor şi nu numai. Alexandru Oprea, directorul general şi preşedintele Consiliului de Administraţie al RCS&RDS, şi-a dat demisia după 18 ani petrecuţi lângă Zoltan Teszari. Cei doi sunt artizanii construcţiei colosului RCS&RDS în toată această perioadă iar plecarea domnului O. (cum era cunoscut printre angajaţi) a ridicat multe semne de întrebare.

Aceste semne s-au risipit rapid. Alexandru Oprea vrea postul de vicepreşedinte în ANRE. Poziţia ar reveni însă PSD şi stă în mâinile lui Victor Ponta. PNL, partid sponsorizat de RCS&RDS, are însă dreptul să desemneze unul din membrii comitetului de reglementare.

La foarte puţine zile după aceea, RCS&RDS anunţă că vrea să construiască o reţea paralelă de distribuţie de electricitate în municipiul Oradea, oraşul lui Teszari. Din nefericire pentru companie, reglementările actuale interzic înfiinţarea unei astfel de reţele pentru că acest sector este monopol regional. Singura şansă pentru RCS&RDS este aceea de a investi într-o reţea de iluminat stradal.

Dar RCS&RDS nu se lasă şi a început campania mediatică în scopul schimbării regulilor de pe piaţă în interes propriu. Însă campania avea nevoie de oameni care să cunoască foarte exact sistemul şi pentru asta Digi24 a racolat doi dintre cei mai experimentaţi jurnalişti, Lucian Davidescu şi Mihai Nicuţ.

În aceste zile, postul TV a repetat obsesiv ideea că ANRE îngrădeşte concurenţa, că facturile sunt foarte mari, că distribuţia are o pondere foarte mare în factura de energie, că sunt multe pene de curent şi că RCS doreşte să ieftinească electricitatea dar nu este lăsată. Actualul distribuitor este statul român, prin compania Electrica Transilvania Nord, şi intenţiile RCS&RDS vor lovi serios în această societate. Şeful ANRE, Nicolae Havrileţ, În România, nu poate exista decât un singur concesionar al serviciului de distribuţie de energie pe regiuni, altfel nu ar mai putea exista piaţă reglementată şi s-ar produce şi dezechilibre majore pe piaţa de echilibrare. Ioan Roşca, directorul Electrica, proprietara Electrica Transilvania Nord, susţine că în distribuţie concurenţa este greu de implementat pentru că e monopol natural, însă viitorul ar putea veni cu soluţii pentru concurenţă.

Campania Digi24 a fost aspru criticată de Ioana Avădani de la Centrul pentru Jurnalism Independent. “Cred că asistăm la intenția de a utiliza vehicule jurnalistice pentru a construi imagine pozitivă unei firme. Este deranjant pentru telespectatori, care văd că li se servește drept „știre” un material auto-promoțional al companiei care deține televiziunea. Este regretabil, pentru că știrile Digi 24 se bucură de o reputație de echilibru și onestitate, pe care puține televiziuni din România o mai au”, a declarat aceasta pentru Pagina de media.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.