Culori şi forme propuse de tineri plasticieni

“Oiseau”, omagiu adus lui Brâncuşi de Adel Abdessemed

Modestă ca dimensiuni, dar cu un conţinut ambiţios, această expoziţie în alb şi negru propune să ne furnizeze cheia de înţelegere a demersului artistic al lui Adel Abdessemed.

Artistul acordă o atenţie particulară lumii contemporane. El deconstruieşte codurile identitare care structurează reprezentările puterii, abordând frontal tensiunile ce traversează societatea şi indivizii care o compun. În general, lucrările sale se fac ecoul unor fapte precise, al unor evenimente istorice, al unor situaţii familiare, însă trec dincolo de simplul comentariu narativ sau de critica militantă, dejucând astfel orice tentativă de a-l defini pe artist în termenii stricţi ai unei apartenenţe identitare sau comunitare. Prin intermediul sexualităţii şi al violenţei, dar şi recurgând la conjunctural şi politic, artistul interoghează statutul social şi economic atât al artistului, cât şi al spectatorului, într-un sistem asupra căruia nu are decât puţin control şi de care se îndepărtează intenţionat, într-un gest de demisie subversivă şi angajată.

Prin intermediul instalaţiilor sale, al sculpturilor, desenelor, dar şi al fotografiilor, video-urilor şi performance-urilor sale, Adel Abdessemed pune în evidenţă o întreagă gamă de contradicţii, transformându-le în imagini cu un puternic impact.

Titlul expoziţiei este de fapt un omagiu adus lui Constantin Brâncuşi. Punctul de plecare a fost o coajă de banană care, văzută ca printr-o iluzie optică, a fost interpretată de artist ca o pasăre. În imaginarul artistic modernist, o formă alungită, epurată şi elansată spre cer nu poate fi decât o pasăre brâncuşiană. Această imagine oferă accesul în substanţa acestei expoziţii, care prezintă o serie de desene de mari dimensiuni înfăţişând soldaţi înarmaţi (Soldaten, [Soldaţi]), o imagine recurentă, prezentă zi de zi în mass-media atâta vreme cât războaiele continuă ca o istorie fără sfârşit. Siluetele soldaţilor cu căşti şi arme capătă funcţia unor cariatide ameninţătoare dar generice, care înconjoară privitorii prezenţi în galerie. Plasat într-o astfel de situaţie, privitorul trebuie să se simtă în siguranţă sau poate – dintr-un reflex cvasi-pavlovian – mai degrabă ameninţat? Inconştientul se arată a fi mai puternic, dar şi mai înşelător…

Expoziţia prezintă de asemenea o lucrare video intitulată “Histoire de la folie” [Istoria nebuniei] (2013), unde vedem o imagine în care artistul zdrobeşte un craniu cu piciorul gol, într-un gest repetitiv, ritmic care, prin cadenţa sa, devine o piesă de percuţie vizuală care păstrează şi transmite toată forţa sa simbolică. E bine de ştiut că, în istoria artei, craniul este simbolul vanităţii, elementul care defineşte un întreg gen pictural, cel intitulat “Memento mori”. Tema vanităţii are în primul rând un rol instructiv, sugerând individului să abandoneze cele lumeşti, căci moartea pândeşte ca o pedeapsă trimisă de Dumnezeu pentru păcatul originar. Însă, aici, gestul devine prometeic şi profund rebel, ca şi cum artistul ar fi vrut să oprească istoria, şi nu destinul artei. Un simplu gest care pune astfel viaţa în prim-plan.

Adel Abdessemed s-a născut în 1971 în Algeria; trăieşte şi lucrează la Paris. A făcut studii de artă la Batna şi Alger (Algeria), Lyon şi Paris (Franţa) şi New York (USA). Mijloacele sale artistice sunt în special desenul, sculptura, instalaţia, fotografia, video-ul, performance-ul.

Expoziţia este deschisă între 9 aprilie şi 12 mai la Spaţiu Intact de la Fabrica de Pensule din Cluj Napoca.

Prima ediţie a Târgului de artă “Kölner Liste”

418 Contemporary Art Gallery

Institutul Cultural Român din Berlin susţine prezenţa artiştilor români la prima ediţie a târgului de artă Kölner Liste.

“Galeria 418 Contemporary Art”, singura galerie din România care a fost selectată să participe la acest târg de artă, va prezenta lucrări ale artiştilor Anca Bodea, Ştefan Radu Creţu şi Cristian Răduţă.

Evenimentul va avea loc în perioada 10-13 aprilie, în paralel cu desfăşurarea târgului de artă “Art Cologne”. “Kölner Liste”, care a preluat formatul de succes al târgului de artă “Berliner Liste”, ajuns deja la a 11-a ediţie, se lansează ca un forum pentru arta contemporană tânără cu un mare potenţial de interes în rândul colecţionarilor. Acest târg de artă are un rol important în descoperirea unor artişti tineri valoroşi, oferindu-le acestora o şansă deosebită de afirmare. “Kölner Liste” beneficiază de un spaţiu expoziţional modern, punând la dispoziţia galeriilor participante o clădire industrială care reprezintă o locaţie ideală pentru o astfel de manifestare (“The New Yorker | DOCK.ONE”).

Lucrările de artă care vor fi prezentate sunt foarte variate, reunind atât pictură, sculptură, desen, grafică, cât şi instalaţie, artă video şi performance. 34 de galerii şi spaţii expoziţionale provenind din 10 ţări au fost selectate de către curatorul dr. Peter Funken să expună în cadrul acestui nou târg de artă contemporană din Köln.

Anca Bodea (n. 1982) s-a format în cadrul renumitei şcoli de pictură de la Cluj-Napoca. În anul 2012 a obţinut titul de doctor în cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca. A câştigat bursa „Vasile Pârvan” pentru pictură la Accademia di Romania din Roma (2006-2008), iar ulterior a realizat un stagiu de practică la “Peggy Guggenheim Collection” din Veneţia. Lucrările sale au fost incluse atât în expoziţii individuale, cât şi de grup: „Persona”, “418 Contemporary Art Gallery”, Bucureşti, „Nocturnes”, „Suspended Desires”, “Casa Matei”, Cluj-Napoca, „(En)counterpoint”, “The Art of Living Pop-up Art Gallery”, Bucureşti, „Cluj Meet Berlin”, “Bazis Contemporary Art Space”, Berlin, „Focus Europa”, 6th International Contemporary Art Show, Plassenburg din Kulmbach, „Three Young Romanian Artists”, “G5 Gallery”, München, „Contemporary Files, Accademia di Romania, Roma”.

Ştefan Radu Creţu (n. 1983) a studiat sculptură, ceramică, sticlă şi metal la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca şi Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. În anul 2005 a fost bursier Erasmus la Universitatea din Wroclaw, iar în prezent este doctorand al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti. Ştefan Radu Creţu a participat la mai multe expoziţii colective şi individuale, atât în România, cât şi în străinătate: „Disambiguation”, “Palatele Brâncoveneşti Mogoşoaia”, „Oestridae Dominant”, 1990 Project, Free Press Square, Bucureşti, „Paratarrasius hibridus”, “418 Contemporary Art Gallery”, Bucureşti, „Poartă în casă”, Stadt und Kreisbibliothek Heinrich Heine, Schmalkalden, „(En)counterpoint”, The Art of Living Pop-up Art Gallery, Bucureşti, „Fur & Skin”, “Art Yourself Gallery”, Bucureşti.

Cristian Răduţă

Cristian Răduţă (n. 1982) a urmat cursurile Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, unde a şi obţinut titlul de doctor. Este câştigătorul bursei „Vasile Pârvan” pentru sculptură la Accademia di Romania din Roma, între anii 2006 şi 2008. Lucrările sale au fost expuse în cadrul mai multor expoziţii personale, precum „Unattended Ceremony”, “418 Contemporary Art Gallery”, Bucureşti, „Nomade au Sahara”, “Calina Gallery”, Timişoara, „Rhinocerus on Snails’Path”, “Atelier 030202”, Bucureşti şi „Rhinos”, Canadian Clay and Glass Gallery”, Waterloo. Artistul a participat la mai multe expoziţii colective, dintre care amintim „Zoomania.ro”, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, „Focus Europa”, 6th International Contemporary Art Show, Plassenburg din Kulmbach, „Three Young Romanian Artists”, G5 Gallery, München, „Contemporary Files”, Accademia di Romania in Roma, şi Giardini delle Biennale di Venezia, „Romanian Days”, Veneţia.

“Galeria 418 Contemporary Art”, cu sediul în Bucureşti, a fost deschisă în anul 2008 cu intenţia de a promova artişti români atât în ţară, cât şi în străinătate. Galeria reprezintă o generaţie inovativă de artişti români care lucrează în mediile pictură, sculptură şi instalaţie. Aceasta colaborează cu diverse muzee şi susţine expoziţii cu intenţia de a contribui la creşterea pieţei de artă modernă şi contemporană din România, prin participarea la târgurile internaţionale de artă, editarea publicaţiilor dedicate artiştilor şi organizarea simpozionului anual din localitatea Cetate.

Vernisaj „Start Point Prize”

Virtual everyday de la Start Point

În cei unsprezece ani de existenţă, „Start Point” a evoluat de la o expoziţie a absolvenţilor de artă din instituţiile cehe, la un proiect care promovează artiştii tineri din toată Europa. În acest an, echipa de curatori a evaluat 35 de universităţi de artă din 16 ţări europene, cele mai interesante proiecte ale absolvenţilor fiind prezentate într-o expoziţie finală la Praga. În ziua vernisajului, un juriu internaţional a acordat premiul şi mai multe menţiuni onorifice.

În afară de prezentarea tinerilor artişti emergenţi, prin acest proiect se doreşte crearea unei platforme de schimburi între aceştia şi specialişti, dincolo de frontiere, tradiţii şi genuri. Această convergenţă este facilitată şi de un program de rezidenţe artistice acordate finaliştilor premiaţi, precum şi de numărul mereu crescut de prezentări europene realizate. După expoziţiile de la „DOX Centre for Contemporary Art” din Praga, „Zwarte Zaal of KASK”, „Gent, Arti et Amicitiae”, Amsterdam şi „Hit Gallery” din Bratislava, Start Point Prize are plăcerea să prezinte selecţia sa curatorială la Bucureşti.

STARTPOINT a fost susţinut de Programul Culture al Uniunii Europene şi de Ministerul Culturii al Republicii Cehe. Rezidenţa Terezei Fišerová este susţinută de Centrul Cultural Ceh.

„Mirror, mirror who am I?”, la Veneţia

Gabriela Stoica la ICR Veneţia

Miercuri, 16 aprilie, a.c., la ora 18.30, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, va avea loc vernisajul expoziţiei „Mirror, mirror who am I?”, aparţinând bursierei „Nicolae Iorga” Gabriela Stoica.

„Având ca punct de plecare experimentele de disociere conştientă a identităţii realizate de psihologul italian Giovanni Caputo, proiectul de cercetare artistică «Mirror, Mirror, who am I?» construit de Gabriela Stoica, propune o serie de experimente fenomenologice care abordează alienarea individului în faţa propriei imagini reflectate prin intermediul oglinzii. În cadrul scenografiei elaborate de artistă, publicul se află într-o situaţie alterată a stadiului oglinzii, teoretizat de Jacques Lacan drept o experienţă fundamentală a constituirii eului prin identificarea cu imaginea reflectată. În situaţia de faţă, vizitatorul se percepe pe sine ca fiind privit din exterior, jucând deopotrivă rolul de subiect şi de obiect. Elementele performative ale proiectului contribuie la simularea unei situaţii teatrale care explorează şi chestionează limitele subiectului, încurajându-l să intre într-un dialog cu el însuşi. Ea reflectă metaforic dubla poziţie a publicului, cea de actor şi de spectator, subliniind importanţa actului lecturii în producerea imaginii vizuale şi identificându-i totodată locul în sistemul contemporan de producţie vizuală”, declară Cristian Nae, coordonatorul proiectului de cercetare. […]

Artişti români în expoziţie internaţională la Rotterdam

Anca Benera şi Arnold Estefan

Institutul Cultural Român Bruxelles, în parteneriat cu societatea artistică “Oblique International” din Olanda, organizează expoziţia de arte vizuale “Ways of Working, According to an Office Desk”, cu participarea artiştilor români Anca Benera şi Arnold Estefan, între 11 aprilie şi 3 mai 2014, în spaţiul expoziţional Upominki din Rotterdam. Vernisajul expoziţiei a avut loc vineri, 11 aprilie.

Anca Benera şi Arnold Estefan sunt artişti vizuali consacraţi cu lucrări individuale şi colective. Din 2010 formează un duo artistic şi în 2013 au reprezentat România la Bienala de Artă Contemporană Istanbul. La Rotterdam, Anca Benera şi Arnold Estefan expun lucrarea “I work, therefore I’m not”, operă care prezintă condiţia artistului contemporan.

Programul expoziţional vizează modalităţile de muncă şi de productivitate artistică, concentrându-se în jurul întrebării “Ce înseamnă a profesa mai degrabă decât a profesionaliza?”. În viziunea curatorului Niekolaas Johannes Lekkerkerk, “expoziţia urmăreşte stabilirea unui echilibru între necesitatea de profesionalizare inerentă artelor, în contrast cu stereotipurile care eclipsează modalităţile actuale de profesare ale artiştilor”.

Lucrările artiştilor români aduc în atenţia publicului din Olanda noile fenomene din cultura românească a artelor vizuale precum şi vitalitatea expresivă a creatorilor contemporani.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.