Cum a fost păgubită o mare regie a statului român

În perioada mai 2012-martie 2016, activitatea la Regia Națională a Pădurilor Romsilva s-a caracterizat prin venituri umflate pentru șefi, în special pentru directorul Adam Crăciunescu, încheieri de contracte de mandat cu încălcarea prevederilor legale, prin suspiciuni de conflict de interese, de acordarea dubioasă a unor contracte, de nerespectare a Codului fiscal etc. Toate acestea au dus la păgubirea Regiei și la foloase necuvenite pentru persoane și firme. Acestea sunt concluziile ce se desprind din Raportul de control privind verificările efectuate la Romsilva întocmit de Corpul de Control al primului-ministru. În cele ce urmează, Cotidianul.ro vă prezintă principalele aspecte constatat de control:

În perioada 24.05.2012 – 21.03.2016, funcţia de director general al Romsilva a fost ocupată de către Adam Crăciunescu. Numele acestuia apare în dosarul retrocedărilor ilegale de pădure – peste 43.000 de hectare, cu o valoare de 300 milioane de euro. În acest dosar sunt cercetaţi Viorel Hrebenciuc şi fiul său, Andrei. Şi numele altor persoane au fost vehiculate în afacere, între care cel al fostului senator Ilie Sârbu, socrul fostului premier Victor Ponta. Hrebenciuc a recunoscut în faţa judecătorilor că a intervenit pe lângă funcţionarii unor ocoluri silvice Bacău pentru ca Paltin Sturdza să intre în posesia a 43.000 de hectare de pădure, el urmând sã primească în schimb 12.000 de hectare.
Conform raportului de control, drepturile şi obligațiile, precum şi indemnizaţia lunară a directorului general trebuiau să fie stabilite printr-un contract de mandat, încheiat în conformitate cu prevederile legale în vigoare. În perioada 14.01.2013 – 26.05.2014, Romsilva nu a încheiat niciun contract de mandat cu directorul general Crăciunescu, în vederea stabilirii drepturilor și obligațiilor, precum şi a indemnizației lunare ale acestuia, fiind astfel încălcate două ordine ale ministrului mediului (52 din 2013 și 1276 din 2013) și OUG 109 din 2011.

Despre remuneraţiile acordate, în mod nelegal. directorului general al Romsilva

Directorul general/directorul unei regii autonome, aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea unui minister, avea dreptul de a beneficia de o remunerașie lunară acordată prin contractul de mandat, care nu putea depăși nivelul indemnizației lunare brute acordate prin lege pentru funcţia de secretar de stat, această fiind unica formă de recompensare în bani a activităţii depuse de directorul general/director. Prin Contractul de mandat nr. 10582/27.07.2012 s-a precizat faptul că directorul general beneficiază doar de o remunerație lunarp, în cuantum egal cu cel al indemnizației pentru funcția de secretar de stat, însă prin Actul adițional nr. 12482/12.09.2012 la contractul de mandat, membrii Consiliului de administrație i-au stabilit directorului general, începând cu data de 01.09.2012, și alte drepturi, precum: spor de vechime – 25% din remunerația lunară, spor pentru condiții de muncă în stres – 30% din remuneraţia lunară, spor pentru titlul științific de doctor -15% din remunerația lunară, indemnizaţie de grad profesional – 588 lei lunar, corespunzătoare gradului profesional de inginer inspector general silvic gradația III și spor de fidelitate – 10 lei. Astfel, prin încălcarea dispozițiilor art. 31 din OUG. 79/2008, Consiliul de admlnistrație al Romsilva a acordat directorului general Adam Creciunescu în mod nelegal suma totală brută de 20.767 lei, reprezentând diferenţa dintre suma totală a remunerațiilor brute acordate în perioada 01.09.2012 – 13.01.2013, în cuantum total de 46.161 lei și suma totală maximă a remunerațiilor ce i s-ar fi cuvenit potrivit legii, în cuantum total de 25.394 lei, calculată conform nivelului indemnizației lunare acordate pentru persoanele care dețineau funcția de secretar de stat.

Având în vedere faptul că în perioada 14.01.2013 – 26.05.2014, între Romsilva și directorul general Crăciunescu nu a fost încheiat niciun contract de mandat, acesta din urmă a beneficiat, în mod nelegal de suma de 111.077 lei, reprezentând diferența dintre valoarea totală a remunerațiilor brute plătite directorului general în această perioada, în cuantum total de 224.892 lei, și suma totală maximă a rernunerațiilor ce i s-ar fi cuvenit potrivit legii, în cuantum total de 113.815 lei, calculată conform nivelului îndemnizației lunare acordate pentru persoanele care dețineau funcția de secretar de stat.
Conform legislației, remunerația directorilor trebuie stabilită de Consiliul de administrație și nu poate depăși nivelul remuneraţiei stabilit pentru membrii executivi ai Consiliului de adrninistrație, aceasta fiind unică forrnă de remunerație pentru directorii care îndeplinesc și calitatea de administratori.

În perioada 01.01.2014 – 26.05.2014, Adam Crăciunescu, în calitate de membru al Consiliului de administrație al Regiei, a încasat o remunerație fixă brută lunară în cuantum de 1.877 lei, exercitând în același timp și atribuțiile funcţiei de director general al Romsilva.
Începând cu data 27.05.2014 și până la data de 31.12.2015, Crăciunescu, în calitate de membru al CA al Regiei, a beneficiat de o remunerație fixă brută lunară în cuantum de 11.262 lei, iar în calitate de director general al Regiei a beneficiat o remunerație fixă brută lunară în cuantum de 11.742 lei, conform prevederilor din contractul de mandat. Astfel, în perioada 2014 – 2015, Crăciunescu a beneficiat atât de indemnizația lunară stabilită pentru funcția de director general, cât și de indernnizația lunară stabilită pentru funcţia de membru al CA, în condiţiile în care criteriile și obiectivele de performanță stabilite în cele două contracte de mandat încheiate cu acesta (Contractul de mandat nr. 13/27.05.2014 si Contractul de mandat nr. 3/19.12.2013) au fost în cea mai mare parte identice. Prin urmare, în perioada 2014 – 2015, Crăciunescu a beneficiat, cu titlu de remuneraţie brută lunară, atât de indamnizația lunară încasată în calitate de director general, cât și de indemnizația lunară stabilită pentru funcția de membru al CA, în cuantum de 257.149 lei (brut), încasând fără drept suma totală netă de 205.207 lei.
Suma de 257.149 lei, reprezentând cuantumul total al indemnizațiilor brute lunare de care a beneficiat Crăciunescu în perioada 2014-2015, în calitate de membru al CA, reprezintă o pagubă adusă patrimoniului Romsilva și un avantaj patrimonial necuvenit pentru Adam Crăciunescu.

Remuneraţiile acordate, în mod nelegal, membrilor CA

În perioada 01.01.2012 – 31.12.2013, membrii CA al Romsilva au beneficiat de o indemnizaţie lunară de 1 % din rernunerația directorului general al Regiei. Începând cu data de 01.09.2012, prin Actul adițional nr. 12482/12.09.2012 la Contractul de mandat nr. 10582/27.07.2012, contrar prevederilor legale, membrii CA i-au stability directorului general și alte drepturi salariale faţă de remuneraţia prevăzută în Contractul de mandat, respectiv: spor de vechime, spor pentru condiții de muncă în stres, spor pentru titlul științific de doctor, indernnizație de grad profesional și spor de fidelitate, acestea fiind aplicate remunerației brute lunare din contractul de mandat. Prin urmare, indernnizația de 1 % acordată membrilor CA a fost calculată în funcție de remunerația brută lunară a directorului general, aceasta incluzând și sporurile și îndemnizațiilee stabilite prin Actul adițional nr. 12482/12.09.2012 la Contractul de mandat nr. 10582/27.07.2012. Astfel, în perioada 01.09.2012 – 31.12.2013, membrii CA au obținut foloase necuvenite pentru sine, în cuantum total de 54.051 lei, constând în diferența dintre suma de 63.321 lei, obţinută prin aplicarea procentului de 1 % la remunerația brută a directorului general, majorată prin acordarea de sporuri și indemnizații, și suma maximă de 9.270 lei a remuneraţiilor ce li s-ar fi cuvenit potrivit legii. Suma de 54.051 lei constituie o pagubă adusă patrimoniului Romsilva.

Încheierea în perioada 2015 -2016 a unor contracte de mandat, cu încălcarea prevederilor legale

În Anexa nr. 1 la Contractele de mandat nr. 8/24.04.2015 şi nr. 9/29.07.2015 nu a fost prevăzut indicatorul de performanță ,,productivitatea muncii”. În anul 2015, profitul brut a fost depăși, iar criteriile de perforrnanță ale membrilor CA au fost îndeplinite 100%. Prin urmare, membrii au ,,realizat” criteriile de performanţă stabilite prin anexă nr. 1 la contractele de mandat, dar nu și indicatorul de performanță ,,productivitatea muncii” care era obligatoriu de îndeplinit pentru a putea beneficia de remuneraţia brută anuală variabilă în valoare de 1-3 remuneraţii fixe brute lunare.
Mandantul, respectiv Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, nu a stabilit în contractele de mandat indicatori de performanţă cu privire la: reducerea obligațiilor restante, reducerea pierderilor, creşterea profiturilor, a cifrei de afaceri, creşterea productivități muncii, astfel cum au fost prevăzuţi în OUG 109/2011. Cu toate acestea, în contractele de mandat s-a prevăzut faptul că mandatarii puteau beneficia, pe lângă remunerația fixă brută lunară, în cuantum de 1.877 lei, și de o remunerație brută anuală variabilă, în valoare de 1-3 remunerații fixe brute lunare în raport cu valoarea depășirii profitului și îndeplinirea cu 100% a criteriilor și obiectivelor de performanță stabilite prin contractele de mandat. În concluzie, la contractele de mandate nu au fost prevăzute toate obiectivele de performanță obligatorii, menționate OUG 109/2011.

Despre posibilul conflict de interese în care s-a aflat directorul Crăciunescu

Romsilva are numeroase atribuții și competențe în domeniul cercetării-dezvoltării și inovării în silvicultură. În perioada 2012 – 2015, Regia a închelat un număr total de 83 de contracte ce au avut ca obiect cercetarea științifică și asistenţă tehnică. Dintre acestea, un număr de 76 de contracte au fost încheiate cu Institutul de Cercetarl și Amenajări Silvice, unitate cu personalitate juridică din cadrul Romsilva la acea vreme, 6 contracte cu Facultatea de Silvicultură Braşov, din care 2 în parteneriat cu Institutul de Cercetări și Amenajări Silvice, și un contract încheiat cu Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului ,,Regele Mihai I al României” din Timișoara.
Din declarațiile de avere ale directorului Crăciunescu a rezultat faptul că acesta a obţinut, în perioada 2012 – 2015, venituri de la U.S.A.M.V.B. Timișoara, după cum urmează: 23.112 lei în anul 2012; 23.284 lei în anul 2013; 14.270 lei în anul 2014; 6.844 lei în anul 2015.
La data de 06.11.2013, Romsilva, reprezentată prin directorul general Crăciunescu Adam și directorul economic Gabriela Gatu, a încheiat cu U.S.A.M.V.B. Timişoara, contractul de cercetare științifică nr. 112/06.11.2013, având ca obiect ,,Cercetări privind elaborarea normelor tehnice în exploatările forestiere” și o valoare totală de 210.000 lei. În baza acestui contract, Romsilva a efectuat plăți către U.S.A.M.V.B. Timișoara în cuantum total de 210.000 lei (70.000 lei în anul 2014 și 140.000 lei în anul 2015). Astfel, Adam Crăciunescu, în calitate de director general al Romsilva a încheiat cu U.S.A.M.V.B. Timișoara un contract de cercetare științifică, în baza căruia Romsilva a efectuat, în perioada 2014 – 2015, plăți în cuantum total de 210.000 lei, în condiţiile în care acesta a obținut, în perioada 2012 – 2015, de la universitatea respectivă, venituri în cuantum total de 67.510 lei.

Despre acordarea, în mod nelegal, a unor drepturi salariale

În perioada 16.04.2014 – 24.10.2014, directorul general al Regiei a aprobat plata sumei totale de 22.494 lei, reprezentând drepturi salariale de care au beneficiat, salariate Ciobanu Negru Andreea și Hetrea Stan Alina, în următoarele condiții: „în acelaşi interval de timp, acestea au fost încadrate cu norrna întreagă la „Transelectrica” S.A. în cadrul Cabinet Directorat (în calitate de consilier de specialitate – monitorizare analiză cu mass-media), respectiv la Cabinetul Ministrului delegat pentru ape, păduri şi piscicultură, Doina Pană (în calitate de director cabinet), cât și cu timp parţial, în cadrul aparatului central al Romsilva, în cadrul Serviciului organizare, resurse umane, cercetare științifică, relaţii cu publicul și cu mass-media, respectiv Serviciului arii protejate. Reprezentanții Regiei nu au stabilit intervalul orar în care cele două salariate urmau să-și desfășoare activitatea pentru care au fost angajate, conform prevederilor din contractele individuale de muncă și din Codu! Muncii. De asemenea, există suspiciunea rezonabilă că celor două angajate nu le-au fost aduse la cunoștiiță atribuțiile de serviciu și nici nu le-au fost repartizate sarcini de serviciu. Totodată, există suspiciunea rezonabilă că celor două angajate nu le-au fost stabilite și aduse la cunoştinţă criteriile de evaluare a activităţii profesionale. La încheierea raporturilor de muncă, reprezentanţii Regiei nu au întocmit fişele de evaluare a performanţelor profesionale pentru cele două persoane angajate. Până la data încheierii raportului de control, reprezentanţii Regiei nu au identificat și transmis Corpului de control al primului-ministru niciun document întocmit de vreuna dintre cele două salariate, din care să rezulte faptul că acestea au realizat normă de muncă pentru care au fost plătite, chiar şi în condiţiile în care atribuţiile acestora nu au fost formalizate prin întocmirea fişei postului.
În concluzie, suma de 22.494 lei poate reprezenta o paguba adusă Romsilva deoarece există suspiciuni rezonabile că aceasta a fost plătită fără ca în schimbul său să existe o contraprestaţie echivalentă.

Despre organizarea şi desfăşurarea unor proceduri de atribuire a contractelor de achiziție publică, cu nerespectarea prevederilor legale

1. Posibilele practici anticoncurenţiale ale unor operatori economici participanţi la procedurile de atribuire a unor acorduri-cadru având că obiect execuţia unor lucrări pentru întreţinerea drumurilor forestiere, organizate de către Direcţia Silvică Mureş: La data de 23.09.2013, Directia Silvică Mureş a inițiat două proceduri de atribuire de tipul ,,cerere de oferte”, în vederea încheierii a două acorduri-cadru, având că obiect achiziţia lucrărilor de Întreținere a drumurilor forestiere din cadrul ocoalelor silvice Lunca Bradului și Răstolița, judeţul Mureş, publicând în SEAP invitațiile de participare nr. 353975 și nr. 353976. Valorile maxime estimate ale acordurilor-cadru au fost de 1.690.062, 14 lei pentru Ocolul Silvic Răstolița, respectiv 1.710.000 lei pentru Ocolul Silvic Lunca Bradului. La data de 27.09.2013, Directia Silvică Mureș a inițiat o nouă procedură de atribuire prin cerere de oferte, publicând în SEAP invitația de participare nr. 354187, în vederea încheierii unui nou acord-cadru cu valoarea maximă de 1.727.512,68 lei, pentru achiziția lucrărilor de întreținere a drumurilor forestiere din cadrul ocoalelor silvice Gurghiu și Reghin (2 loturi), judeţul Mureş. S-a constatat că între cele 7 societăţi au existat posibile înţelegeri cu privire la participarea acestora la procedurile de încheiere a celor trei acorduri-cadru, având că efect denaturarea concurenței pe piaţa lucrărilor de întreținere a unor drumuri forestiere din județșul Mureș. Acest tip de înţelegeri pot reprezenta posibile practice anticoncurențiale, interzise de lege.
2. Unele achiziţii de uniforme de serviciu, încălţăminte, accesorii și cămăşi, efectuate cu nerespectarea legislației: În perioada 2013 – 2015, direcțiile silvice au achiziționat uniforme de serviciu pentru personalul silvic și personalul de birou, încălțăminte, accesorii şi cămăși în valoare totală de 33.794.628 lei (9.129.762 lei în anul 2013, 16.107.148 lei în anul 2014 și 8.557.718 lei în anul 2015). Societatea MALEO S.R.L., în mod independent ori în asociere cu alți operatori economici, a beneficiat de contracte în valoare totală de 16.986.928 lei (50,27% din valoarea totală a contractelor), iar societatea PIETA S.R.L. a beneficiat de contracte în valoare total a de 7 .121.343 lei (21,07% din valoarea totală a contractelor).
Prin Ordinul ministrului agriculturii nr. 1305/2005 a fost aprobat modelul de uniformă de serviciu a personalului silvic, în conformitate cu specificaţiile tehnice cuprinse în Caietul de sercini privind realizarea modelelor de uniform de serviciu a personalului silvic, prevăzut în anexă care face parte integrantă din respectivul act normativ. Uniformele se confecționează din materiale ale căror mostre sunt prezentate în Caietul de sarcini privind realizarea modelelor de uniforrnă de serviciu a personalului silvic. Caietul de sarcini trebuia să conțină mențiuni cu privire la urrnătoarele elemente obligatorii: descrierea, materialele utilizate şi confecţionarea uniformelor. Din verificarea, prin sondaj, a achiziţiilor de uniforme de serviciu, încălțăminte, accesorii și cămăși, efectuate de direcțiile silvice din județele Mureş, Caraş – Severin, Suceava și Timiş, au fost constatate abateri de la cerinţele impuse prin Ordinul ministrului agriculturii nr. 1305/2005 pentru aprobarea modelului de uniforme de serviciu a personalului silvic cu privire la: compoziția tesăturilor și greutatea materialelor utilizate, precum și existenţa unor cerințe restrictive prin indicarea unor anumite origini.
Concret, au fost constatate urrnătoarele aspecte:
a) Declararea câştigătoare a unei oferte care nu îndeplinea cerinţele prevăzute în caietul de sarcini. De exemplu, în anul 2013, în cadrul procedurii de atribuire a contractului de furnizare a unor uniforme de serviciu primăvară-toamnă, scurte prirnavară-toamnă și cămăși, Direcția Silvică Mureș, a declarat câștigătoare oferta depusă de societatea MALEC S.R.L. deși aceasta nu respecta cerințele cu privire la compoziția țesăturii de bază și greutatea materialelor din care erau confecționate uniformele de primavară-toamnă personal teren.
b) Întocmirea unor caiete de sarcini cu nerespectarea cerinţelor impuse prin Ordinul ministrului agricul nr. 1305/2005. În anul 2014, în cadrul procedurii de atribuire a contractului de furnizare a unor uniforme de serviciu, încălțăminte și accesorii la uniformă de serviciu pentru personalul silvic, Direcția Silvică Mureș a întocmit caietul de sarcini aferent documentaţiei de atribuire nr. 3777/e/23.09.2014 cu nerespectarea cerinţelor impuse prin Ordinul ministrului agriculturii nr. 1305/2005. Același aspect a fost constatat și cu privire la procedura de atribuire a contractului de furnizare uniforme de serviciu şi camăși din anul 2013, organizată de către Direcţia Silvică Suceava, precum și în ceea ce privește procedura de atribuire a contractului de furnizare cămăși și scurte de iarnă pentru personalul silvic și nesilvic din anul 2013, organizată de Direcția Silvică Caraş-Severin.
c) Definirea în caietele de sarcini a unor specificaţii care indicau o anumită marcă. De exemplu, în scopul achiziției de încălțăminte de serviciu pentru personalul silvic și nesilvic, în anul 2015, Direcția Silvică Timiș a intocmlt un caiet de sarcini în care era indicată ,,o anumită marcă”, fără a există sintagma ,,sau echivalent”, după cum urrnează: pentru produsele ,,bocanci personal teren” și ,,ghete personal birou” a fost solicitată talpă ,,vibram”; pentru produsele ,,pantofi primăvară toamnă” şi ,,bocanci personal teren” au fost solicitate captușeli din membrane izolate termic ,,thinsulate”. Or, Vibram și Thinsulate reprezintă numele unor branduri.
Prin solicitarea în cadrul caietului de sarcini a unor specificații tehnice care indicau ,,o anumită marcă”, fără a există sintagma ,,sau echivalent”, Directia Silvică Timiş a încălcat mai multe prevederi din OUG 34/2006. Încălcarea regulilor de elaborare a specificațiilor tehnice reprezintă contravenţie și se sancţionează cu arnenda de 80.000 lei la 100.000 lei.
3. Achiziţionarea directă a unor servicii şi produse, cu încălcarea dispoziţiilor legale: Pentru aniversarea a 25 de ani de la înfiinţare, Romsilva, în calitate de autoritate contractantă, a achiziționat, prin cumpărare directă, servicii de realizare a unor filme de prezentare a regiei, în cuantum total de 51.009,39 lei, fără TVA. Conform OUG 34/2006, autoritatea contractantă putea achiziţiona direct servicii, în măsura în care valoarea achiziției nu depăşea echivalentul în lei a 30.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achiziție de service. Cu privire la achizițiile de materiale promoționale, efectuate de către Romsilva în perioada 2013-2015, s-a constatat faptul că acestea au fost făcute cu încălcarea OUG menționate, care interzice divizarea, de către autoritatea contractantă, a unui contract de achiziție publică în mai multe contracte distincte de valoare mai mică cu scopul de a evita aplicarea prevederilor OUG care instituie obligaţii ale autorității contractante în raport cu anumite praguri valorice. Încălcarea prevederilor art. 23 din ordonanţa de urgenţă constituie contravenţie, sancționată cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.

Despre închirierea unor echipamente de birou pentru fotocopiere, tipărire, scanare și transmitere faxuri, cu încălcarea dispoziţiilor legale

În anul 2013, Romsilva a încheiat cu societatea PRAGMA COMPUTERS S.R.L. un acord-cadru pe 4 ani având că obiect închirierea unor echipamente de birou pentru fotocopiere, tipărire, scanare și transmitere faxuri, precum și furnizarea unor consumabile și prestarea unor servicii de reparare și întreținere a acestora, cu încălcarea dispozițiior legale care interziceau închirierea de aparatură birotică, prevăzute în OUG 34/2009. Potrivit Anexei nr. 1 la acordul-cadru, preţul abonamentului lunar garantat pentru nurnărul minim (31) de echipamente din acordul-cadru, aferent unui nurnar minim de 141.000 de printuri/fotocopii alb-negru/lună și 4.000 de printuri/fotocopii color/lună, a fost stabilit la suma de 4.264,50 euro/lună, fără TVA (204.696 euro, fără TVA, pentru 4 ani), fiind valabil începând cu data de 01.10.2013, până la data de 01.10.2017. Din analiză înscrisurilor intitulate ,,Activități aferente lunii … :: anexate la facturile întocmite în perioada 2014 – 2015, în baza contractelor subsecvente, de către societatea PRAGMA COMPUTERS S.R.L., a rezultat faptul că numărul printurilor/fotocopiilor alb-negru și color, efectiv realizate cu echipamentele închiriate a fost cu mult mai mic decât numărul printurilor/fotocopiilor alb-negru și color garantat prin abonamentul lunar plătit de Romsilva.
Astfel, în perioada 2014 – 2015, Romsilva a efectuat către societatea PRAGMA COMPUTERS S.R.L. plăți nejustificate în surnă de 498.588,87 lei, reprezentând contravaloarea unor printuri/fotocopii neexecutate, plăți care reprezintă pagubă adusă patrimoniului Romsilva şi un folos necuvenit societății PRAGMA COMPUTERS S.R.L.
Pragma Computers SRL, cu sediul social în București, a fost înființată în 1992 și este deținută de Mihaela Alexandra Gheorghiță și de Cătălin Corneliu Gheorghiță, care se ocupă și de administrarea afacerilor. Printre clienții Pragma Computers SRL se numără DNA, STS, DGIPI, Înalta Curte de Casație și Justiție, Curtea de Conturi, ministerele Apărării, Finanțelor Publice, al Transporturilor, al Mediului și Pădurilor, Afacerilor Externe, Autoritatea Rutieră Română, numeroase universități, spitale, primării și consilii județene, conform www.puterea.ro.

Nerespectarea unor prevederi din Codul fiscal referitoare la deductibilitatea unor cheltuieli

S-a constatat că, în perioada 2012-2015, la calculul profitului impozabil, din veniturile realizate au fost deduse şi unele cheltuieli care nu au fost efectuate în scopul realizării de venituri, precum:
a)Cheltuieli de publicitate în suma de 1.004.765,76 lei în perioada 2012 – 2015, Romsilva a achiziţionat material promoţionale/publicitare în cuantum de 1.004.765,76 lei, exclusiv TVA, cheltuielile cu aceste materiale fiind considerate deductibile de către Romsilva. Această cheltuială nu poate fi considerată deductibilă din punct de vedere fiscal, întrucât materialele promoționale/publlcltare, achiziţionate de către Romsilva în perioada 2012 – 2015, nu au fost acordate partenerilor de afaceri în scopul creşterii veniturilor Regiei, conform prevederilor legale, ci au fost folosite în alte scopuri decât cele pentru care puteau fi considerate cheltuieli deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit datorat.
b) Cheltuieli aferente achiziţiei unor servicii de recondiţionare a mobilierului, în sumă de 149.859,45 lei. În perioada 2012 – 2013, Romsilva a achiziționat servicii de recondiţionare a unor piese de mobilier în cuantum de 149.859,45 lei, exclusiv TVA. Cheltuiala cu aceste servicii a fost considerată deductibilă, deşi nu a fost efectuată în scopul generării de venituri pentru Regie.
c) Cheltuieli voluptuare (de lux) în suma de 188.272,26 lei, efectuate pentru apartamentul de intervenţie pus la dispoziţia directorului general al Romsilva. În anul 2014, pentru dotarea apartamentului situat în strada Libertății nr. 112, București, pus la dlspoziția directorului general, Romsilva a efectuat cheltuieli voluptuare (achiziţii de mobilier, aparatură electronică, electrocasnice și alte dotări) în surnă de 188.272,26 lei, exclusiv TVA. Cheltuielile cu aceste dotări au fost considerate deductibile, deși nu au fost efectuate în scopul generării de venituri pentru Regie.
d) Cheltuieli în suma de 129.000 lei, efectuate în vederea plăţii unor servicii de formare profesională pentru profesia de mediator. În anul 2013, Romsilva a dedus la calculul impozitului pe profit datorat cheltuieli cu achiziţia unor servicii de formare profesională pentru profesia de mediator, în cuantum de 129.000 lei, exclusiv TVA, deși aceste cheltuieli nu au fost efectuate în scopul generării de venituri pentru Regie. Cursurile de formare profesională pentru profesia de mediator nu ar fi trebuit decontate din fondurile Romsilva, deoarece exercitarea ulterioară a profesiei de mediator nu reprezentp un beneficiu pentru aceasta.
e) Cheltuieli în suma de 66.153 euro, reprezentând plata unor cotizații anuale către ..Asociaţia Pădurilor de Stat din Europa – EUSTAFOR”. Potrivit Codului fiscal, cheltuielile cu taxele și cotizaţiile către organlzațille neguvernamentale sau asociațiile profesionale care au legătură cu activitatea desfășurată de contribuabili și care depășesc echivalentul în lei a 4.000 euro anual nu sunt deductibile. În perioada 2011 – 2015, Romsilva a dedus la calculul impozitului pe profit datorat cheltuieli în sumă de 86.153 euro, reprezentând cuantumul taxelor achitate asociației EUSTAFOR, organizație internațională non-profit, guvernată de Legea belgiana din 27 iunie 1921 privind asociațiile non-profit, asociațiile intemeiționale și fundațiile non-profit, modificată de Legea din 2 mai 2002. Romsilva putea deduce doar suma totală de 20.000 euro (4.000. euro annual x 5 ani), reprezentând cuantumul taxelor achitate asociației EUSTAFOR, și nu întreaga sumă de 86.153 euro. Prin deducerea acestor cheltuieli, reprezentanții Regiei Naţionale a Pădurllor – Romsilva au diminuat impozitul pe profit datorat bugetului de stat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4562 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.