Cum face Apa Nova profituri de invidiat

Apa Nova Bucureşti anunţă pe site-ul companiei o nouă scumpire a apei. Ştirea a trecut apoape neobservată – anunţul a fost făcut pe 20 decembrie, când bucureştenii se gândeau probabil la vacanţă, nu la facturi. Scumpirea nu pare mare – 0,28 lei în plus la un metru cub de apă, însă în procente înseamnă 5,2%. Nici măcar nu este anunţată ca o scumpire, ci o „ajustare”. Iată ce se spune în comunicat:

„Scăderea volumelor de apă vândute ajustează tariful serviciilor de apă şi de canalizare cu 0,28 lei/m3

Din ianuarie 2014, tariful pentru serviciile de apă și canalizare va fi ajustat cu 0,28 lei/m3. Astfel, pentru serviciul de alimentare cu apă și pentru cel de canalizare bucureștenii vor plăti 5,61 lei/m3 (fără TVA ).

Din ianuarie 2014, va scădea cu 0,12 lei influența în tarif a costurilor lucrărilor de înlocuire a branșamentelor de plumb, astfel încât ajustarea tarifului pentru scăderea volumelor de apă vândute nu va fi de 0,40 lei/m3 ci de 0,28 lei/m3. Gradul de suportabilitate a bucureșteanului privind factura pentru serviciile de alimentare cu apă și de canalizare, după această ajustare a tarifului, va fi de 2,6% din venitul mediu lunar al unei familii.

Menționăm că în perioada 2008 – 2013 volumele de apă vândute au scăzut cu aproximativ 27.000.000 m3. Acest fapt este cauzat pe de o parte de scăderea normală a consumului specific de la 180 l/zi/persoană în 2008 la 150 l/zi/persoană în 2013 şi de creşterea consumului de apă din puţuri. În Europa consumul specific este de aproximativ 110 l/zi/persoană.

Această ajustare de tarif generată de scăderea volumelor de apă vândute, prevăzută în Contractul de Concesiune (cu modificările şi completările ulterioare), asigură capacitatea de finanțare pentru continuarea investițiilor asumate, cum ar fi: continuarea programului Bucur pentru extinderi reţele apă şi canalizare, realizarea investițiilor pentru Casetă şi multe altele.

Un argument suplimentar pentru această ajustare a tarifului îl reprezintă creşterea cheltuielilor fixe ale societăţii Apa Nova, urmare extinderii sistemului, în contextul reducerii volumelor de apă vândute.

Precizăm, de asemenea, că după semnarea în luna noiembrie 2013 a Actului Adiţional nr. 10 la Contractul de Concesiune, Apa Nova a acceptat şi alte obligaţii suplimentare cum ar fi: operarea şi întreţinerea fântânilor arteziene, a pasajelor rutiere, a staţiilor de pre-epurare şi multe altele.”

Aşadar, motivul pentru care apa bucureştenilor este mai scumpă din acest an este scăderea vânzărilor companiei franceze Apa Nova. Calculul e simplu: nu mai vindem la fel de mult, aşa că va trebui să creştem preţul ca să ne menţinem profitul.

Şi Apa Nova este unul dintre campionii naţionali ai profitului. În 2012, ultimul an pentru care există date pe site-ul Ministerului Finanţelor, compania a avut o cifră de afaceri de circa 667 milioane de lei, profitul net cifrându-se la 111 milioane de lei. Asta înseamnă o marjă netă de profit de 17,7% – iar aceasta este o performanţă excelentă pentru companie.

Pentru comparaţie, să luăm cifrele companiei-mamă, Veolia Water. Tot în 2012, Veolia (companie franceză cu activităţi în toată lumea în domeniul captării şi distribuţiei de apă, liderul global al industriei) a avut o cifră de afaceri de 29,4 miliarde de euro şi un profit net de 394 milioane de euro. Asta înseamnă o marjă netă de profit de 1,3% – o rată de profit decentă, aşa cum se întâmplă peste tot în lumea civilizată. Ei bine, în România se poate de mai bine de zece ori mai mult.

Iar acesta nu este un caz particular. Din 2000, de când a preluat concesiunea distribuţiei apei în Bucureşti, Apa Nova a făcut profituri fumuşele. În criză sau nu, francezii au ştiut să facă profit vânzând apa din Dâmboviţa bucureştenilor. Iată un tabel cu ultimii patru ani, conform raportărilor la Ministerul Finanţelor:

An

Cifra de Afaceri

Profit net

     

2009

441578716

111.187.438 – 25,2 marja de profit

2010

441339373

69.564.116

2011

493644646

85.732.079

2012

666912331

118.135.449 – 17,7 marja de profit

De observat că anul 2009, considerat unul de criză adâncă, a fost extrem de bun pentru francezi: o marjă netă de profit de 25,2%.

Asta în timp ce, în mod normal, în economia locală marjele nete de profit încep de la 3-5% şi pot ajunge în cazuri excepţionale la 20-30%. OMV Petrom, cea mai mare companie din România, a avut în 2012 o marjă netă de 19,7% (profit de 864 mil. euro la rulaj de 4,4 mld. euro), în timp ce Kaufland, liderul din comerţ, a avut o marjă de 4,2% (profit de 61,6 mil. euro la afaceri de 1,4 mld. euro).

Încă o precizare: din anul 2000, de când francezii au preluat distribuţia apei în Bucureşti, preţul unui metru cub de apă s-a majorat de peste zece ori.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.