Cum poate PDL cu 30% din voturi să câştige majoritatea în Parlament

Noua schiţă – teoretică în acest moment – de lege electorală este făcută special pentru a favoriza PDL. Chiar dacă USL obţine mult mai multe procente decât PDL, cei din PDL ar putea avea mai multe mandate în Parlament şi ar putea rămâne la guvernare. Analistul politic Cristian Pîrvulescu susţine că varianta de lege electorală preconizată este inadmisibilă.

Înainte de a vă dezvălui modul în care se pot frauda legal alegerile, vă prezentăm anomaliile legislaţiei electorale preconizată de către PDL, UNPR şi UDMR.

Prevederi care forţează Constituţia

Conform declaraţiilor apărute în presă asumate de lideri din zona Puterii, viitoarea lege electorală stabileşte moduri diferite de alegere a Senatului şi a Camerei Deputaţilor. Pentru Senat se prevede un sistem uninominal pur, adică învingătorul din colegiu devine automat senator. La Camera Deputaţilor se preconizează un sistem de vot mixt, urmând ca 65% din mandate să fie atribuite câştigătorilor de colegii, iar 35% din mandate să fie atribuite prin vot compensat pe listă.

Iată ce spune analistul politic Cristian Pîrvulescu despre sistemele de vot pe care cei din coaliţia aflată la guvernare intenţionează să le aplice. „Din punct de vedere constituţional, nu se justifică tipuri diferite de alegeri pentru Senat şi Camera Deputaţilor. Cele două Camere ale Parlamentului reprezintă naţiunea. Dacă pe viitoarea Constituţie, Senatul va avea alte atribuţii, va reprezenta doar aspectele ce ţin de comunitate, atunci este altceva. Se poate spune că prin legiferarea a două tipuri de alegeri se forţează limitele Constituţiei şi există riscul invalidării la Curtea Constituţională a legii.” Ce prevede Constituţia: Art.61: (1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării. (2) Parlamentul este alcătuit din Camera Deputaţilor şi Senat.

Tulcea dă tot atâţia senatori cât Iaşiul!

Membrii coaliţiei au stabilit ca, după alegerile din 2012, camera superioară să fie compusă din 89 de senatori. Conform oficialilor coaliţiei, fiecare judeţ va avea două mandate de senator, fiecare sector din Bucureşti, câte unul, iar diaspora va da tot un senator. O astfel de distribuţie dacă va fi pusă în practică va fi una aberantă. Iată de ce. „Soluţia este una artificială şi chiar inadmisibilă, pentru că nu asigură o reprezentativitate reală în Senat. Numărul de senatori, ca şi de deputaţi de altfel, nu se raportează la nivel de unitate administrativă, ci la număr de locuitori. Or, se ştie, există diferenţe mari de populaţie între judeţele României”, spune Cristian Pîrvulescu.

Pentru a vă face o imagine referitoare la această nouă aberaţie a guvernaţilor, vă prezentăm spre comparaţie numărul de locuitori din câteva judeţe: Tulcea – 211.622 persoane recenzate în 2011; Hunedoara – 410.383; Constanţa – 680.945; Iaşi – 744.075. Cifrele prezentate spun totul. Tulcea va avea doi senatori (ni se pare absolut normal – n.a.), dar tot câte doi senatori va avea şi Hunedoara, care are dublul populaţiei judeţului Tulcea, iar Constanţa şi Iaşiul, care au o populaţie de mai mult de trei ori mai mare decât Tulcea, vor avea tot câte doi senatori. De asemenea, nu trebuie pus semnul egalităţii în ceea ce priveşte numărul de mandate nici între Hunedoara, pe de o parte, şi Constanţa şi Iaşi, pe de altă parte.

Italia a renunţat în 2006 la ce propune acum guvernul român

Modalitatea de alegere a Camerei Deputaţilor prin vot mixt, 65% câştigători de colegii şi 35% vot compensatoriu pe listă, este un sistem foarte rar aplicat în ţări cu democraţie şubredă. În UE a fost aplicat între 1995 şi 2006 de Italia. Fiind un sistem inechitabil, italienii au renunţat la el. „Un astfel de sistem va avea ca rezultat rămânerea unei treimi din electorat slab nereprezentată în Parlament. Nu vom mai avea cetăţeni egali între ei. Unii vor fi mai puternic reprezentaţi, alţii, mai puţin. Concret, cei care au votat câştigători de colegii vor fi suprareprezentaţi, iar cei care au votat perdanţii, adică pe cei de pe listă, vor fi subreprezentaţi sau deloc”, consideră Cristian Pîrvulescu.

De ce a anunţat Traian Băsescu în presa germană că PDL are 30%

Traian Băsescu nu a aruncat aiurea în media germană informaţia că PDL are ACUM 30% din opţiunile de vot, deşi se ştie, în nici un sondaj nu a mai atins nici măcar 20%. Anunţând acum – în presa străină – că PDL are 30%, Traian Băsescu nu face altceva decât să creeze un „alibi” pentru situaţia în care, spre surprinderea lumii întregi, PDL va câştiga cele mai multe mandate în alegerile din 2012.

Reţeta de fraudare „legală” a alegerilor

Prima mişcare este deja cunoscută: decizia ca fiecare judeţ să dea doi senatori. Prin această mişcare, USL-ului i se va limita în mod substanţial numărul de mandate. S-ar putea chiar ca USL să nu câştige un număr mai mare de mandate decât PDL, chiar dacă va avea dublul voturilor celor din PDL. Concret. Luăm exemplul judeţului Tulcea: USL şi PDL câştigă câte un mandat. În Hunedoara, judeţ cu populaţie dublă faţă de Tulcea, dacă ar exista trei mandate, atunci USL ar câştiga 2, iar PDL, 1. Cum vor fi doar două mandate, USL va câştiga doar un singur mandat. Constanţa (populaţie de trei ori mai mare decât Tulcea): patru mandate (în raport cu Tulcea), toate ar fi câştigate de USL. Situaţia este identică şi în Iaşi, judeţ cu populaţie de trei ori mai mare decât Tulcea. Dacă ţinem cont de numărul populaţiei, Iaşiul ar trebui să dea 4 mandate, pe care USL le-ar câştiga pe toate. Se poate observa că, numai în cele trei judeţe analizate, USL câştigă 5 mandate, dar nu câştigă alte 5 mandate, dacă legea ar ţine cont de numărul de locuitori.

Marea şmecherie a votului urban şi a celui rural

La Camera Deputaţilor, PDL trebuie să forţeze obţinerea majorităţii. Aici mandatele ar urma să fie distribuite astfel: 18 mandate minorităţile naţionale; 3 mandate – diaspora; 185 de mandate câştigate în colegii în cele 41 de judeţe şi municipiul Bucureşti şi 93 de mandate câştigate prin vot compensatoriu pe listă. Marele tun pe care se pregăteşte să-l dea PDL îl reprezintă trasarea colegiilor. Deşi informaţia nu este oficială, surse din zona Puterii citate de DCNews au menţionat că în ţară colegiile vor fi trasate pe criterii administrativ-teritoriale. Concret, vor fi colegii exclusiv urbane şi colegii exclusiv rurale. Se va invoca această împărţire, pentru ca secţiile de votare, birourile electorale să se suprapună 100% peste cele de la alegerile locale. (Iată un alt „argument” pentru comasarea alegerilor – n.a.) Care este consecinţa unei astfel de împărţiri a colegiilor este uşor de explicat. Cu excepţia câtorva municipii, USL stă mult mai bine în zona urbană. Astfel, un candidat USL câştigă trei colegii cu, să zicem, un total de 450.000 de voturi în urban, în timp ce în rural, PDL câştigă 5 colegii cu acelaşi număr de voturi sau chiar cu mai puţine. Se poate ajunge deci în situaţia ca USL cu 60% din voturi să obţină mai puţine mandate decât PDL. În plus, chiar dacă nu câştigă nici măcar un colegiu, dar obţine minim 5%, un partid de tipul PPDD ar putea avea 4 sau 5 deputaţi pe lista compensatorie. 4 sau 5 deputaţi care pot fi decisivi în stabilirea unei majorităţi.

Se poate ajunge în următoarea situaţie: în ţară USL – chiar cu un procent de voturi bine peste 50% – să obţină 148 de mandate de deputat, iar PDL, 104. În acest caz, cu preconizatele 22 de mandate de la UDMR, cu cele 18 de la minorităţi, 4 de la PPDD şi cele 3 proprii din diaspora, PDL va avea o majoritate extrem de fragilă, dar o va avea în Cameră.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.