Cum se transformă România într-un mare mall

România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de mall-uri, în condițiile în care 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimii 10 ani, față de o pondere de doar 38% la nivelul Europei, conform unei analize a Cushman & Wakefield Echinox, companie care activează pe piața de consultanță imobiliară pe segmentul de retail. Astfel, dintr-un stoc existent de mall-uri (fără retail park-uri și galerii comerciale) de aproape 2,1 milioane de metri pătrați, aproape 1,7 milioane de metri pătrați au fost livrați în perioada 2007 – 2016. În acest clasament, România este depășită de Bulgaria și Serbia, care de asemenea intră în categoria piețelor emergente din ultimii zece ani, în timp ce piețele mature, precum Germania, Franta și Marea Britanie, se află în partea inferioară a topului, în condițiile în care mai puțin de 20% din stocul comercial al acestor țări a fost construit în ultimii zece ani. Anul trecut, pe piața europeană au fost finalizate centre comerciale cu o suprafață închiriabilă de 4,5 milioane de metri pătrați, în scădere cu 6% față de 2015. România, cu livrări de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat la nivel european.

Piața românească va primi, în acest an și anul viitor, încă 5 mall-uri, iar alte 5 vor fi extinse, România ajungând la aproape 30 de mari orașe care au importante astfel de centre comerciale. În acest an vor fi finalizate lucrările de construcție la Râmnicu Vâlcea Mall (27.900 metri pătrați) și Platinia Cluj-Napoca (13.000 metri pătrați) și încheiate operațiunile de extindere la Shopping City Galați (21.000 metri pătrați) și Shopping City Sibiu (10.600 metri pătrați), relevă o analiză realizată de compania de consultanță imobiliară Activ Property Services. Anul viitor vor fi livrate pieței AFI Palace Brașov (45.000 metri pătrați), Festival Mall Sibiu (42.000 metri pătrați), Shopping City Satu Mare (28.700 metri pătrați) și extinse OpenVille (Iulius Mall) Timișoara (60.500 metri pătrați), Promenada Mall București (34.000 metri pătrați) și Colosseum București (15.500 metri pătrați).

În Europa Centrală și de Est (ECE), livrările de centre comerciale au scăzut cu 17% în 2016, după un declin de 11% în 2015. Activitatea puternică de dezvoltare din ultimii zece ani a dus la o creștere semnificativă a densității centrelor comerciale în multe dintre capitalele regiunii. Praga, București și Budapesta sunt excepțiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densității din Europa Centrală și de Est. Rusia continuă să fie cea mai mare piață de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa Centrală și de Est, în ciuda faptului că livrările de 1,2 milioane de metri pătrați realizate în 2016 au fost la cel mai scăzut nivel din 2005.

În 2016, Europa de Vest a înregistrat o creștere de 15% a livrărilor de centre comerciale. Franța a fost din nou cea mai activă țară din această regiune și va continua să fie activă și în viitor, datorită încrederii consumatorilor și a brandurilor internaționale intrate pe piață. Italia și Spania au înregistrat o creștere puternică în anul 2016, în timp ce activitatea de dezvoltare în regiunea Benelux a fost robustă, fiind finalizate proiecte „cheie”, precum Docks Bruxelles. Activitatea de dezvoltare în Marea Britanie a scăzut cu 17% față de anul precedent.

În viitor, susțin reprezentanții consultantului imobiliar, se așteaptă ca dezvoltatorii să se orienteze către zonele în care există o densitate scăzută a stocului de centre comerciale, cheltuieli de consum ridicate și riscuri reduse sau stocul existent a ajuns la maturitate și are nevoie de îmbunătățiri, reamenajari sau extinderi.

În ultimii ani, concurența puternică din partea altor segmente de comerț cu amănuntul și schimbarea comportamentului consumatorilor au obligat proprietarii centrelor comerciale să caute modalități de a se diferenția prin oferta lor. Creșterea cumpărăturilor on-line și progresul tehnologic creează provocări, dar și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale, în condițiile în care cumpărătorii caută să-și sporească experiența de cumpărături fizice cu o experiență socială / de petrecere a timpului liber. Activitatea de dezvoltare se concentrează din ce în ce mai mult pe noile formate, cu o prezență mai puternică a operatorilor din industria alimentară și a băuturilor, de petrecere a timpului liber și de divertisment, pentru a spori traficul și timpul petrecut în centrul comercial.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4516 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.