Dacă e luni, e Teatru TV!

“A fi sau a nu fi?” – o întrebare devenită dicton, o piesă emblematică, o montare unică şi un moment istoric: 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare (n. 23 aprilie 1564 – d. 23 aprilie 1616). Televiziunea Română, prin Casa de Producţie TVR, a programat la TVR 2, în preajma acestei aniversări, ecranizarea celebrei piese a „marelui Will” – “Hamlet”.

Telespectatorii vor putea urmări luni, 28 aprilie, la TVR 2, binecunoscuta tragedie shakespeariană sub direcţia de scenă a lui Tompa Gabor, după traduceri de Nina Cassian, Petru Dumitriu, Ion Vinea, Vladimir Streinu, Leon Levitchi, Dan Duţescu, un spectacol preluat de la Teatrul Naţional din Craiova (din Arhiva de Aur a Televiziunii Române, premiera tv: 1998). Piesa este difuzată în trei părţi, astfel: partea I de la ora 20.10, partea a II-a de la ora 23.10 (după “Ora de Ştiri”) şi partea a III-a după miezul nopţii, de la ora 00.25.

Adrian Pintea în rolul Hamlet

Tragica poveste a tânărului Hamlet, prinţul Danemarcei, dornic de răzbunare pentru moartea tatălui său, este interpretată de actorii Adrian Pintea (în rolul lui Hamlet), Mihai Constantin, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Adrian Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa Raab, Valentin Mihali, Valer Dellakeza, Mirela Cioabă, Marian Râlea, Constantin Cicort, Vasile Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.

Această montare a piesei “Hamlet” a fost numită “Cel mai bun spectacol al anului 1996”, distincţie acordată de Secţia Română a “Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru” din România (AICT). De asemenea, Adrian Pintea şi Mihai Constantin au primit “Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină”, acordat de către AICT.

Oana Pellea, Adrian Pintea şi Mihai Constantin

Telespectatorii pot afla detalii despre istoria acestui spectacol din interviul acordat de către maestrul Tompa Gabor, care a primit pentru acest spectacol “Premiul pentru regie” la Gala Premiilor UNITER, stagiunea 1996-1997.

“Spectacolul de la Craiova a dorit să fie o meditaţie asupra rostului teatrului şi implicit al regiei de teatru. De aceea, m-a interesat povestea lui Hamlet-regizorul, care descoperă la un moment dat că teatrul este singurul mijloc de a afla adevărul şi de a demasca tirania. Spectacolul pe care-l pune el în scenă este unul revoluţionar: vizionându-l, o lume întreagă află pentru prima oară ce s-a întâmplat în ţară… Iar regele, un «actor» desăvârşit în alte împrejurări, nu se poate sustrage de sub efectul lui, recunoscându-şi astfel crima. De aceea, importanţa «spectacolului în spectacol» este una vitală: el trebuie să fie de o forţă percutantă, ca să-şi poată atinge scopul. Este vorba despre un labirint de oglinzi teatrale, în care, la un moment dat, regele urmăreşte piesa, Hamlet urmăreşte piesa, publicul şi reacţiile regelui, iar noi privim în acelaşi timp spectacolul în care Hamlet îşi urmăreşte piesa şi publicul ei… Teatrul trebuie să arate în orice împrejurări timpul real…”.

Oana Pellea

Întrebat dacă Shakespeare este un autor dificil de pus în scenă, Tompa Gabor a remarcat: “Dacă textele dramatice s-ar realiza singure pe scenă şi un text dramatic bun ar fi garanţia spectacolului de valoare, atunci toate spectacolele cu piesele lui Shakespeare ar trebui să fie extraordinare… Or, realitatea este că 95% din spectacolele shakespeareiene sunt plictisitoare – adevărate exemple ale «teatrului mortal». De aceea, punerea în scenă a oricărei piese de Shakespeare este o provocare şi totodată asumarea unui risc: numai o concepţie de spectacol puternică, izvorâtă din spiritul textului, dar ancorată în realitatea lumii contemporane, poate avea şanse de izbândă. Cu riscul eşecului, bineînţeles… Procesul repetiţiilor cu «Hamlet»-ul de la Craiova rămâne pentru mine un moment de neuitat în viaţa şi cariera mea. Am lucrat cu actori de excepţie, care îmi erau şi prieteni apropiaţi, speciali, de o viaţă: cu regretatul Adrian Pintea, care avea o sensibilitate şi o inteligenţă ieşite din comun, un mod unic de a înţelege şi a reda un text de natură filosofico-poetică; cu Oana Pellea şi cu Mihai Constantin, de care mă leagă o prietenie veşnică şi cu care am colaborat cu puţin înaintea aventurii shakespeariene într-un spectacol «Woyzeck» la Teatrul Bulandra. Ceea ce a făcut miza şi tensiunea spectacolului a fost faptul că toţi patru ne pierduserăm taţii – tatăl meu ne-a părăsit chiar după începerea repetiţiilor. În aer plutea moartea, dar duhul lor veghea deasupra noastră… Clipele petrecute împreună cu ei rămân memorabile, cutremurătoare. Lor li s-au adăugat talentaţii actori de la Naţionalul craiovean – Valer Dellakeza, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Ozana Oancea, Anghel Rababoc, Ion Colan, Mirela Cioabă, Valentin Mihali, Nataşa Raab, Adrian Andone, Tudorel Petrescu, Constantin Cicort şi alţii. Mai târziu a venit şi Marian Râlea… A fost o perioadă plină de sens…”.

Adrian Pintea între Oana Pellea şi Mihai Constantin

Scenă din spectacol

Provocările şi împlinirile acestui proiect, devenit un moment important de istorie a teatrului, au fost, după mărturisirea regizorului, “Să facem faţă momentelor dificile, chiar dramatice, prin care treceam şi să ducem la bun sfârşit această călătorie de numai… 24 de zile!”.

Decoruri: T. Th. Ciupe. Costume: Judith Kothay Dobre.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.