Dacă e luni, e Teatru TV: „Hamlet” în regia lui Radu-Alexandru Nica

Luni 20 aprilie, ora 19.55, Casa de producţie TVR propune publicului „Hamlet”, preluarea spectacolului Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, text clasic remodelat de viziunea post-modernă a regizorului Radu-Alexandru Nica: „Hamlet este un personaj urban prin excelenţă, iar bolile citadine nu-l ocolesc”.

Hamlet (Ciprian Scurtea) umblă în adidaşi şi pantaloni largi, în carouri. Ofelia (Ofelia Popii) îi dedică iubitului său un cântec rock înamorat. Scena este dominată de un ecran imens, cer sau capac de mormânt. Personajele reverberează în video, pe ecranul unui televizor sau pe plafon. Regina (Mariana Mihu) sărbătoreşte proaspăta nuntire pe ritmuri disco. Întregul spectacol stă sub semnul contemporanului: „Hamlet este contemporanul nostru”, spun regizorul Radu-Alexandru Nica şi dramaturgul Oana Stoica, parafrazându-l pe Jan Kott. „Dacă transformăm aşteptarea, atributul său ab initio, în neputinţă, vom descoperi omul de astăzi, devorat de responsabilităţi care îl depăşesc. Hamlet este un personaj urban prin excelenţă, iar bolile citadine nu-l ocolesc. Nu întâmplător el reprezintă o matrice freudiană şi după cum ştim, psihanaliza este un trend metropolitan.”

Un Hamlet nonconformist

Despre actualizarea textului clasic şi aducerea sa „la zi”, Nica declara într-un interviu din martie 2008, în apropierea premierei, Veronicăi D. Niculescu:

„Traducerea este parţial nouă. Au fost două faze de lucru. Prima dată am încercat o traducere integral nouă şi o aducere completă în actualitate a textului. Am început repetiţiile cu acea variantă şi repetiţiile m-au nemulţumit. Prin retraducere, textul îşi pierduse mult din polisemie. Am optat, prin urmare, pentru o reîntoarcere parţială la textul clasic, chiar cu aerul, cu parfumul acela uşor vetust, iar interpretarea actoricească să funcţioneze ca un contrapunct, tipul de joc să fie contemporan. (…) Am practicat o construcţie pe mai multe planuri pe principiul montajului filmic, am schimbat în anumite scene raporturile, am luat texte de la anumite personaje şi le-am inserat în textul altora. Prin urmare, inovaţia se regăseşte mai mult la nivel dramaturgic. De pildă, în celebra scenă de teatru în teatru – nu apar actorii, ci chiar Polonius, Claudius şi Gertrude sunt puşi în situaţia de a juca rolurile. Vreau să mă întorc la simplu, la sondarea personajelor, într-o formulă nu spectaculoasă din punctul de vedere al imaginii, ci al dinamicii rolurilor.”

Regizorul aduce, în spectacolul său, un omagiu lui Virgil Flonda, unul dintre cei mai importanţi actori şi îndrumători artistici ai Teatrului din Sibiu şi ai studenţilor Facultăţii de Teatru şi Film din Sibiu. Fantoma bătrânului rege Hamlet proiectată în spectacol este fotografia animată a lui Flonda.

Scenă din spectacol

De aceea, Casa de producţie TVR prezintă, alături de „Hamlet”-ul lui Radu Nica, un portret dedicat celui care a fost actorul Virgil Flonda (n. 14 decembrie 1948 – d. 27/28 iulie 2006, Germania), directorul artistic al TNRSS, difuzat marţi 22 aprilie ora 24,00 şi miercuri 23 aprilie, în reluare la ora 14.00, la TVR2.

Despre întâlnirea cu actorul şi profesorul Flonda, Nica mărturiseşte: „Nu îmi aduc aminte exact când l-am cunoscut. Primele amintiri le am din minunata staţiune Saturn. Eram în turneu cu piesa «Gelozia, bat-o vina» (n. red. «Puricele în ureche» de G. Feydeau, regia: Matei Varodi, Teatrul Naţional «Radu Stanca» Sibiu, stagiunea 1984-1985). Era o prietenie foarte intensă cu Constantin Chiriac. Se trezeau la şase în fiecare dimineaţă şi făceau jogging pe malul mării. (…)

Am trăit perioada în care dânsul era director artistic la Teatrul din Sibiu şi a contribuit realmente decisiv la dezvoltarea acestui teatru, şi la a noastră, a studenţilor de la teatru şi de la film. Ne urmărea intens repetiţiile, era preocupat de ce se întâmplă cu noi. Era şi foarte sever, tipul de profesor care putea fi extrem de dur şi de critic cu noi, dar pe de altă parte era genul de om care te sărută în somn ca să te încurajeze. Nu îţi spune foarte multe vorbe bune, dar aceasta nu înseamnă că nu ţine la tine. Era, într-un fel, spiritul teatrului şi de aceea am găsit de cuvinţă, ca un omagiu, ca el să apară în spectacolul meu «Hamlet», ca spiritul bătrânului rege Hamlet”.

Dramatizarea: Oana Stoica şi Radu Alexandru Nica.

Traducerea: Ion Vinea şi Rareş Moldovan.

Distribuţia: Ofelia Popii, Mariana Mihu, Codruţa Vasiu, Adrian Matioc, Adrian Neacşu, Cătălin Pătru, Vlad Robaş, Ciprian Scurtea, Pali Vecsei.

Scenografia: Dragoş Buhagiar, Coregrafia: Florin Fieroiu; Video: Daniel Gontz; Muzica originală: Vlaicu Golcea; Maestru de scrimă: Peter Habala; Light design: Dragoş Buhagiar şi Radu Alexandru Nica.

Echipa TV: Regia de montaj: Gini Ignat; Editare: Sebastian Chelu, Costin Stoian, Ionuţ Andrei; Sunet: Stelian Miu şi Dănuţ Ştefan; Regia tehnică: Silviu Stoica; Director de imagine: Mihai Ciubreag; Producător: Zoe Bălan; Regia artistică TV: Silviu Jicman.

Portretul lui Virgil Flonda este realizat de Daniela Ciolan.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.