Dan Voinea şi succesul picturilor sale la New York

Dan Voinea este un pictor care anunţă o carieră şi un succes pe piaţa de artă incontestabile, bazate pe un talent ce te convinge, de la prima vedere a unei pânze pe care a pictat-o. Este un artist ce va face cinste muzeelor importante, pe care-l caută şi-l vor căuta galeriştii şi care va genera mereu comentariile criticii de artă şi ale privitorilor iubitori de valori sigure. El nu aparţine unei mode şi nici unor filiaţii ce par dominante, fiind, de fapt, doar nişte simple găselniţe, de moment. Dan Voinea este un pictor în toată puterea cuvântului, în plus stăpân pe marile dimensiuni, având o tuşă viguroasă şi fină totodată, un mod de a iradia culorile de pământ ce aminteşte de Corneliu Baba, dar în care contrastul opac-luminos sau dramatismul lumină-întuneric este mult mai estompat şi mai puţin teatral. Portretele sale, care sunt, de fapt, trupuri în mişcare, destine înşurubate în real, surprinse de un hic et nunc, aparţinând deopotrivă aparatului de fotografiat, şasiului şi şevaletului, sunt mari decupaje din „scene de gen” şi ritualuri contemporane, ce dezvăluie/ învăluie un mister seducător sau anxios şi care surprind totdeauna o irepetabilă plonjare în (supra)real. Lucrări precum Wasteland I, Glissando sau Fragile II sunt parţial cinematografice, momente dintr-un potenţial „thriller” şi, în acelaşi timp, degajă o înţelepciune şi un echilibru de neclintit.

Artistul Dan Voinea la ICR New York

În ceea ce priveşte tuşa picturii, impresionează raportul între suprafeţele suficient de mari, care nu au însemnele dramatismului, în care intervin zig-zag-ul sau linia frântă ale unor pensulări în forţă. Valoarea artistului a convins Slag Gallery din New York să îl invite cu o expoziţie personală, care a prezentat 6 pânze de mari dimensiuni (200 X 160 cm, 180 X 130 cm, 160 X 150 cm) şi o pictură mai mică, Wasteland II (50 X40 cm), aleasă pentru a demonstra impactul la fel de puternic al lucrărilor lui Dan Voinea, indiferent de apelul la un spaţiu extins sau redus ca dimensiune.

Dan Voinea – un artist în rapidă ascensiune

Fragile II

Dan Voinea (n. 1970, Braşov) a absolvit Universitatea Naţională de Artă Bucureşti (azi, UNARTE), în 1997. A lucrat apoi, timp de 2 ani, ca ilustrator de carte şi, încă 10 ani, ca Art Director în câteva agenţii de advertising şi multinaţionale din Bucureşti. În paralel, şi-a continuat munca de atelier şi a avut două expoziţii personale în Franţa: East Wind, la Galeria Les Cordeliers din Romans-sur-Isère (1999), şi Finish the Poem, la Galeria S.A.N. din Sénart (2002), pe lângă numeroase expoziţii de grup, în ţară şi peste hotare (Olanda, SUA).

În 2008 urmează prima expoziţie personală ca propunere de pictură monumentală, Urban Capella / Eroi şi Judecători, cu dominanţa brunului şi obsesia raccourci-ului, la Galeria SubCărtureşti din Bucureşti. În 2010 renunţă definitiv la munca de advertising şi se dedică exclusiv celei de artist vizual. Se afirmă ca pictor figurativ în 2011, cu expoziţia Playboy Afternoon, de la Dancona Budis Gallery din Bucureşti, prin care face trecerea de la „idee-simbol” la ideea „de stare” şi declanşează seria personajelor-hibrid, generate de imaginea unei îmbrăţisări în cheie suprarealistă, şi, apoi, în 2013, graţie publicităţii de care lucrările sale încep să se bucure pe internet, comentate inclusiv de „Juxapoz”, cu A Momentary Rise of Reason, la Beers Lambert Contemporary Gallery din Londra, înscriindu-se astfel în pictura emergentă românească.

Glissando

În cronica dedicată personalei artistului din 2013, criticul londonez Simon Longman scria: „Opera lui Voinea prezintă o estetică îndrăzneaţă a tradiţionalismului manipulat, reinterpretat în mod inteligent pentru a spune poveşti – pentru a explora fantezia interacţiunii umane şi pentru a reprezenta un teatru vizual al suprarealismului”.

Împreună cu Slag Gallery din New York, Dan Voinea a participat în 2014 şi 2015 la două târguri importante de artă, Volta Basel şi Volta New York. Este prezent, din nou, în SUA, luând parte la expoziţia de pictură românească contemporană Defaced, curatoriată de Mardee Goff, la Boulder Museum of Contemporary Art (BMoCA), Colorado (2014).

Actuala lui expoziţie de la Slag Gallery din Brooklyn, NY (11 septembrie-11 octombrie 2015) reprezintă prima personală în SUA.

O expoziţie memorabilă la Slag Gallery

Playground

Expoziţia lui Dan Voinea, cu lucrări din seria Absently Yours, deschisă la Slag Gallery, într-un complex foarte mare de galerii, situate pe mai multe etaje, a atras la vernisajul din 11 septembrie 2015 un public evident cucerit de valoarea artistului. Dacă în faţa altor expoziţii personale vizitatorii n-au simţit nevoia să se oprească, în cazul personalei lui Dan Voinea, s-a creat un adevărat „pelerinaj”, încheiat cu un timp mai lung dăruit contemplării, comentariilor şi, mai ales, reîntoarcerii în faţa uneia sau a alteia dintre pânze, dintr-o nevoie de adâncire a privirii, a receptării, a semnificaţiilor, a bucuriei de a descoperi valoare în arta contemporană.

Wasteland I

Un critic celebru spunea că nu este o ruşine dacă pictezi bine, dacă ai talent şi dacă ai curajul să-ţi arăţi darurile şi să nu te laşi târât de „freneziile” născute din neputinţă şi netalent. Există prea multă impostură ca arta adevărată să facă vreo concesie şi să-şi ascundă darul acaparator. Dan Voinea îşi arată, ca un artist fără frică şi fără prihană, talentul.

ICR New York a susţinut acest proiect, convins de valoarea artistului şi de viitorul acestuia. Prezent la vernisajul de la Slag Gallery, a fost martorul afluenţei de public şi admiraţiei privitorilor. În plus, aşa cum au constatat toţi cei ce au discutat cu artistul la vernisaj, au impresionat modestia acestui talent, firescul şi amenitatea din dialogurile sale. Dan Voinea este, în acelaşi timp, un spirit critic şi un interpret, chiar un hermeneut al seriilor de picturi pe care le-a semnat. El este autorul unui „jurnal de pictor” contemporan, care impresionează la fel ca şi lucrările sale. Ceea ce scrie despre lucrările lui are miez, este lipsit de ostentaţie sau frivolitate, e ca o prefaţă pe care o scrie despre sine chiar creatorul.

Wasteland II

Pictura lui Dan Voinea convinge, este resimţită drept un univers emergent, care te captivează. Sunt mulţi privitori care şi-ar dori să-i achiziţioneze lucrările imediat. Numele acestui artist se va adăuga foarte curând altor nume de pictori români, care au urcat în topul artiştilor internaţionali, în lumea europeană şi în cea americană. Iată una dintre dovezile ascensiunii acestui artist pe piaţa de artă internaţională, în lumea muzeelor, galeriilor, colecţiilor private, criticii de artă: cunoscutul colecţionar american Michael Hort i-a selectat o lucrare în topul primelor 10 lucrări favorite ale sale, la Armory Week 2015.

Imagine cu lucrările artistului la Slag Gallery

Referitor la expoziţia Unborn Nursery. Absently Yours – expoziţia sa de la Slag Gallery -, Dan Voinea spunea că a dedicat-o memoriei artistului Gabriel Mihalache (1971-2014) şi o consideră proiectul său cel mai ambiţios de până acum. Spre deosebire de personalele anterioare, de data aceasta, expoziţia a fost pregătită şi elaborată în atelierul din ţară. Artistul face câteva mărturisiri, legate de acest moment al creaţiei sale: „Devin interesat de semantica atitudinii umane, statice. Aduc în poză prieteni pe care îi invit să mă surprindă. Expoziţia este rezultatul unor lungi şedinţe foto, care începe să mă inspire”.

Doina Uricariu, Directorul ICR New York, şi artistul Dan Voinea la vernisajul de la Slag Gallery

În recenta sa serie de picturi Absently Yours, Dan Voinea propune o „menajerie umană” fragilă, o galerie de personaje atemporale şi lipsite de identitate. Artistul declară: „Fără intenţia de a explora conţinutul psihologic al caracterelor pe care le descrie, seria de portrete speculează totuşi nefirescul, adică gestica mecanică şi mimetică. Atitudinea personajelor rămâne în suspensie, cromatica solarizează contururile, iar lumina îmbracă întregul selectiv şi în deplină autonomie. Expoziţia de acum este parte din lumea creată deja, schizoidă, ca efect al neputinţei de adaptare sau chiar numai al refuzului acesteia. Albumul de familie care închide în paginile lui această colecţie de necunoscuţi îi aliniază fără cronologie, pentru că adulţii de acum, consternaţi de propria lor lipsă de biografie, nu au avut, de fapt, copilărie, căci nu s-au născut niciodată”.

Artistul foloseşte modele vii, propunându-le să se comporte şi să se mişte “împotriva logicii”, pentru a crea compoziţii neliniştitoare şi atonale. Imaginile prevestitoare par să exprime natura fragmentară şi inconsecventă a viselor şi combină detaliile realiste, precise, cu abstracţia şi absurditatea contemporană.

Moment de la vernisajul de la Slag Gallery

Artist cu un ascuţit simţ al detaliului, Voinea abordează un stil dens, greu – hainele “sângerează” în piele, ori cămăşi albe acoperă rănile întunecate ale nefericitelor sale personaje. Dincolo de talentul său ca pictor, aspectul cel mai interesant pentru el din propria muncă este faza imaginativă, cea care precede actul fizic al pictării. După cum mărturiseşte, „mă ataşez de procesul de creaţie al fiecărei lucrări, dar nu de lucrări în sine, căci, de îndată ce acestea sunt finalizate, simt că nu îmi mai aparţin. Pânza mea preferată este cea pe care am nu am pictat-o încă”.

Un numeros public la vernisajul de la Slag Gallery

Slag Gallery, fondată şi patronată de Irina Protopopescu, a fost inaugurată în iunie 2008, în legendara zonă a galeriilor de artă Chelsea (Manhattan). În 2012, galeria s-a mutat în Bushwick (Brooklyn), noul cartier artistic al New York-ului.

Galeria reprezintă un grup de artişti emergenţi, americani şi internaţionali, între care se numără şi românii Dan Voinea şi Cătălin Moldoveanu, şi îşi propune să le faciliteze dezvoltarea carierei artistice pe termen lung, prin asigurarea contactelor cu alte galerii internaţionale, cu curatori, instituţii, muzee şi colecţionari de artă.

Irina Protopopescu, proprietara Slag Gallery, de vorbă cu vizitatorii

Artiştii galeriei au fost incluşi în numeroase expoziţii de renume din întreaga lume, precum: Bienala de la Veneţia (2001); Bienala de la Istanbul (2011); Bienala de la Praga (2011), Bienala de la Gwangju (2014), ca şi în mari târguri de artă şi expoziţii organizate de muzee şi instituţii prestigioase, între care: PS1 din New York; The Drawing Center, NY; Brooklyn Museum, NY; Marina Abramovici Institute, San Francisco; Kunsthalle Budapesta (Mucsarnok); MODEM Modern and Contemporary Art Center, Debreţin; Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) din Bucureşti; MKM Museum Kuppersmühle, Duisburg; NJMoCA; Herzliya MoCA; Queens Museum of Art; Birmingham Museum of Art; BMoCA, Colorado; Islip Museum of Art, NY; Haifa Museum of Art.

Atelierul artistului şi jurnalul de pictor” la ICR New York

Dan Voinea, prezentat de Eduard Andrei, coordonatorul proiectului ICR New York

Ca întotdeauna, expoziţiile personale sau de grup susţinute de ICR New York se completează printr-un al doilea eveniment, găzduit îndeobşte în sala Auditorium a Institutului. Este vorba de mult aşteptatul dialog al artistului cu audienţa, de evenimentul ce seamănă cu o vizită în atelier, o discuţie colocvială, dar profundă despre artă şi demersurile creatorului. În acest sens, Dan Voinea a fost protagonistul unei seri la ICR New York, când a susţinut un „artist talk”, însoţit de un slideshow, prin care a prezentat publicului principalele etape ale creaţiei sale, marcată de ciclurile Urban Capella (2008), Playboy Afternoon(2011),A momentary rise of reason (2013), de participările la marile târguri de artă, la Berlin şi apoi în SUA, reprezentat de Slag Gallery (2013-2015), ajungând până la personala de curând vernisată.

Credit foto imaginile cu lucrări: Dan Voinea / Slag Gallery

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.