De ce i-a atacat ANI pe miniştrii Silaghi şi Helvig

Atacul ANI la 4 membri ai cabinetului Ponta nu are doar conotaţii electorale. Cel puţin în cazul a doi miniştri, acţiunea ANI are şi rolul de avertisment, pentru că aceștia urmeză să ia o serie de decizii împotriva clientelei politice a regimului Boc-Băsescu.

Dai în mine, dai în tine”

 „Dai în mine/dai în tine/dai în fabrici şi uzine/…” a fost un slogan din perioada proletcultistă, din perioada anilor ’50 şi care era utilizat împotriva „duşmanilor poporului”, „duşmanilor de clasă”. Sloganul este acum reactualizat de către cei care îl sprijină pe Traian Băsescu şi PDL.

Concret. ANI a atacat – cu acuzaţii pe cât de irelevante, pe atât de neprobate” – patru demnitari ai cabinetului Ponta. S-a afirmat, ţinând cont de momentul atacului că este o aţiune pur electorală îndreptată împotriva USL. Nimeni nu neagă acest aspect. Dar mai este ceva, un ceva care „doare” foarte tare în ceea ce priveşte fosta putere.

Sâmbătă s-a dat publicităţii raportul Corpului de control al primului ministru referitor la verificările efectuate la CNADNR. Dezastru total. Ce urmează. Raportul se trasmite ministrului Ovidiu Silaghi, care, conform datelor din raport trebuie să ia o serie de măsuri. Măsuri care înseamnă rezilierea de contracte ale regilor asfaltului, amenzi imemnse etc. Cine vor fi cei sancţionaţi – nu este exclus ca unii să ajungă şi în penal? Nimeni alţii decât clienţii politici ai PDL şi Traian Băsescu. Cine a închis ochii şi a facilitat enormele nereguli şi risipa a zeci de milioane de euro: foşti miniştri ai transporturilor din PDL.

Şi cum poate fi oprit sau cel mult, temperat Ovidiu Silaghi? Printr-o incompatibilitate găsită (inventată) de ANI, adică prin încercarea de a-l scoate din joc.

În cazul ministrului Eduard Helvig lucrurile stau cam tot aşa. A apărut recent documentul DLAF prin care se demonstrează că ministerul condus de Elena Udrea a finanţat ilegal gala lui Bute din 2011. În urma acestei finanţări ilegale, organismele europene nu au mai dat ministerului Elenei Udrea suma respectivă, iar acum atât ea, cât şi cei din jurul ei trebuie să plătească. Cine trebuie să o taxeze pe Udrea? Eduard Helvig. Deci ANI a intrat pe fir. Tot pentru scoatere din joc sau cel mult pentru amânarea „executării” Elenei Udrea până după alegeri. 

 Neregulile de la „autostrăzi şi drumuri”

 Redăm integral comunicatul guvernamental privind neregulile de la CNADNR
 

Corpul de Control al Primului-ministru a finalizat de curand un control la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania S.A. care a avut ca scop identificarea cauzelor care au determinat intarzieri in executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate in derulare. Perioada supusa verificarii a fost 1.01.2007 – 31.08.2012.

In urma analizei efectuate de Corpul de control al Primului-ministru a unui numar de 31 de contracte de lucrari privind reabilitarea/modernizarea si construirea de drumuri nationale si autostrazi, in cadrul carora au fost inregistrate intarzieri in executia lucrarilor, au fost identificate urmatoarele cauze care au stat la baza acestor intarzieri:
Una din principalele probleme constatate a fost insuficienta mobilizare pe santier a firmelor de constructii care executau contractele analizate. Astfel, desi pe hartie prezentau personal suficient si utilaje pe masura lucrarilor angajate, in teren situatia era cu totul alta. Aceasta cauza a stat la baza inregistrarii unor intarzieri in executia lucrarilor privind:

1. Reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova – Lotul 1in baza contractului nr. POST/2011/2/1/011/02, in valoare de 140.651.991,76 RON (fara TVA) incheiat cu SHAPIR STRUCTURES 1991 ltd. Desi lucrarile trebuiau finalizate la 3.5.2013, la sfarsitul lunii iunie 2012 erau executate doar 17,23% din lucrarile contractate

2. Reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova – Lotul 2 in baza contractului POST/2011/2/1/011/01 in valoare de 136.567.609,44 RON (fara TVA), incheiat cu asocierea dintre SC ROMSTRADE SRL, SC EZENTIS INFRAESTRUCTURAS SA si SC EUROCONSTRUCT TRADING 98 SRL. Desi lucrarile trebuiau finalizate la 4.05.2013, la sfarsitul lunii iunie 2012 erau executate doar 13,29% din lucrarile contractate. Potrivit procesului-verbal al sedintei lunare de management nr.12 din data de 30.05.2012 la care au participat reprezentantii CNADNR, ai constructorilor si ai consultantului „Beneficiarul a atras atentia Constructorului asupra faptului ca termenul limita prevazut pentru indeplinirea actiunilor impus prin Instiintarea de Remediere emisa se apropie de final, iar Constructorul nu detine resursele necesare (materiale, personal,combustibil) pentru a inregistra progresul necesar recuperarii intarzierilor acumulate”, iar consultantul a adaugat faptul ca „activitatea pe santier pana la aceasta data a Asociatului SC EUROCONSTRUCT a fost aproape inexistenta”.

 3. Constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal, in baza contractului POST/2010/2/1/007/02, in valoare de 44.472.173,75 RON (fara TVA) cu SC ROMSTRADE SRL. Desi data prevazuta pentru finalizarea lucrarilor este de 3.05.2013, la sfarsitul lunii februarie 2012 erau executate doar 5,79% din lucrarile contractate. Cu toata ca, inca de la sfarsitul lunii februarie 2012, consultantul a atras atentia asupra faptului ca „progresul fizic inregistrat de catre constructor de la data ultimei intalniri de management este 0, pe parcursul lunii anterioare, nefiind executat nici un tip de lucrare”, iar Beneficiarul a subliniat faptul ca la acel moment se inregistreaza un progres redus in executia lucrarilor si, ca pe „santier nu exista materiale, nu exista personal, organizarea de santier nu este definitivata, situatia nu se remediase nici dupa doua luni.

 4. Reabilitarea DN 76 in baza contractului nr.5R12/28.08.2009 in valoare de 170.868.859,22 RON (fara TVA) incheiat cu SC Construct MOD SRL. Desi data la care lucrarile trebuiau finalizate este 3.10.2013, la sfarsitul lunii mai 2012 erau executate doar 8,51% din lucrarile contractate. Prin „Instructiunea” din data de 18.08.2011, consultantul a solicitat constructorului inlocuirea personalului cheie care nu avea calificarea sau experienta necesare executarii lucrarilor si angajarea unui „topograf cu experienta pentru a evita neconformitatile suplimentare”, mentionand totodata ca neindeplinirea obligatiilor „privind echipamentele si utilajele declarate in documentele de licitatie (exemplu in raportul lunar, 14 camioane iar in raportul zilnic 5 camioane, excavatoare 5 iar in raportul zilnic 3)” reprezinta „un grav esec contractual”.

O alta cauza majora a intarzierilor in contractele in derulare la CNADNR o reprezinta utilizarea de catre constructori a acelorasi utilaje dar si acelasi personal in cadrul mai multor contracte de lucrari, executate in aceeasi perioada de timp. Conform Notei Directiei Achizitii cu Finantare Externa nr.18/4201/21.08.2012, in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica de lucrari, se solicita ofertantilor prezentarea unor documente care sa ateste dreptul de proprietate sau de folosinta asupra unei statii de asfalt si a unui laborator autorizat. Neprezentarea unor astfel de documente conduce la respingerea ofertei ca inacceptabila. Totodata, pentru dovedirea capacitatii profesionale, ofertantii trebuie sa prezinte lista cu „personalul cheie”, respectiv personalul tehnic de specialitate cu experienta profesionala in lucrarile de infrastructura rutiera precum si calificarile acestora.  In urma analizei efectuate de catre Corpul de control al Primului-ministru au fost identificate situatii in care, in scopul obtinerii contractelor de lucrari, constructorii au indicat in cadrul unor oferte depuse in proceduri de atribuire diferite, faptul ca aceleasi utilaje si acelasi personal-cheie vor fi utilizate pentru executia unor lucrari de infrastructura rutiera in santiere diferite, in aceeasi perioada de timp. Astfel, SC ROMSTRADE SRL a prezentat aceeasi instalatie de preparat mixturi asfaltice in doua oferte care au stat la baza obtinerii contractelor derulate in aceeasi perioada, si anume: contractul nr. POST/2010/2/1/007/01 semnat la data de 31.01.2011 pentru constructia variantei ocolitoare a municipiului Caracal si contractul nr POST/2010/2/1/008/2, semnat la 22.03.2011 pentru mdoernizarea DN 5 Bucuresti- Adunatii Copaceni. Situatii asemanatoare au fost constatate si in cazul constructorilor SC TEHNOSTRADE SRL si SHAPIR STRUCTURES LTD.

Conform situatiei nr.22/335/28.08.2012 prezentate de CNADNR, la data intocmirii situatiei, unii constructori executau in paralel mai multe lucrari de infrastructura rutiera. Astfel, SC ROMSTRADE SRL avea in derulare 23 de contracte de lucrari, SC SPEDITION UMB SRL – 19 contracte, SC STRACO GRUP SRL – 20 de contracte, SC TEHNOSTRADE SRL -13 contracte, STRABAG AG – 6 contracte, SC STRABAG SRL – 10 contracte, SC DELTA ACM 93 SRL 0 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte si ASTALDI Sp.A – 7 contracte.
Raportul Corpului de Control al Primului-ministru a fost transmis Ministerului Transporturilor si Infrastructurii precum si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA pentru a dispune masurile necesare vizavi de cele constatate.
 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Theo Marcovici 128 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.