×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 24 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Joi, 21 septembrie 2017, 20:46
EUR (€)
-0.0002 ↘
4.5987 RON
USD ($)
+0.0318 ↗
3.8593 RON
• • •
Dezastru la Transporturi
De ce nu poate România să facă o autostradă prin munți

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a încetat contractul cu asocierea Spea (Italia) şi Tecninc Consulting (România) pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Piteşti - Sibiu, conform șefului companiei, Ștefan Ioniță, citat de Hotnews. Acesta a spus că studiul va fi făcut de inginerii CNAIR, iar în octombrie va fi lansată licitaţia pentru lucrările de proiectare şi construcţie. Cele două societăți au pierdut contractul pentru că au "reușit" să livreze studiul de fezabilitate doar pentru capatele autostrăzii, adică pentru tronsoanele 1 și 5, cele mai accesibile. Ioniță susține că pentru tronsoanele grele, 2,3 și 4, CNAIR se va baza pe un studiu mai vechi făcut de fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene şi pe contribuţia Institutului de Geologie. Spea și Tecnic Consulting au obținut contractul în 2015, în timpul mandatului lui Ioan Rus la Transporturi.

Tronsonul de autostradă Pitești-Sibiu, lung de 123 de kilometri, este cea mai așteptată lucrare de infrastructură din România. Costurile sunt estimate la 3,3 miliarde de euro. Ani de zile, guvernanții care s-au perindat au pus în fruntea listei de priorități realizarea acestei autostrăzi, foarte importantă pentru cei doi mari exportatori ai României, Dacia și Ford, dar și pentru aducerea sudului țării cât mai aproape de Transilvania și, implicit, de vest. Până în prezent am avut parte doar de declarații și semnări de contracte care până la urmă s-au dovedit inutile, precum cel în cauză. Ce e de făcut în situația de față când ne luăm cu mâinile de cap și ne întrebăm descurajați: când oare vom trece munții cu o autostradă? se întreabă Cătălin Drulă, fost consilier guvernamental pe domeniul infrasturii, actualmente deputat în Parlamentul României. "În primul rând, studiile și proiectarea pentru autostradă trebuie făcute. Dar trebuie făcute de oameni serioși și capabili care au mai făcut așa ceva: proiectare de infrastructură rutieră complexă prin relief greu. Asta costă și durează, dar nu există scurtături magice. Mentalitatea de scos jolly-jokeri din mânecă ne-a adus aici.

În al doilea rând, un proiect de complexitatea și valoarea autostrăzii Sibiu-Pitești nu poate fi gestionat de CNAIR. Aceeași structură care cu chiu-cu vai abia reușește să facă o centură de oraș de la câmpie, nu are capacitatea de a face managementul unui proiect de investiții atât de complex, precum o autostradă montană", susține Drulă. Conform acestuia, este nevoie de o echipă de profesioniști plătiți corespunzător, lăsați 10 ani de zile să-și facă treaba fără interferențe politice. Anul trecut a fost contractată asistență tehnică de la ASFiNAG (compania care gestionează autostrăzile Austriei) pentru operaționalizarea și structurarea acestei noi companii. Contractul este în stand-by, oamenii așteaptă să fie chemați să ajute. "Trebuie aduși profesioniști în această nouă companie. Dar profesioniștii (eventual ingineri sau manageri de proiect români repatriați) nu vin dacă 1) nu sunt plătiți corespunzător și 2) nu au perspectiva că-și pot face treaba fără interferență politică. Și aici ajungem la ultimul, dar nu cel din urmă punct: gata cu ingerințele politice în infrastructură! Politicul trebuie doar să se ocupe de alocarea banilor necesari. Fără aceste măsuri nu vom reuși nici în 10, nici în 20 de ani să facem autostrăzile montane. Tg. Mureș-Iași, legătură vitală pentru Moldova, este un proiect de complexitate încă mai mare. Ne vom uita la declarațiile politicianiste ale șirului nesfârșit de miniștri care se perindă la Transporturi, ne vom descuraja, țara va rămâne ruptă, oamenii vor muri în continuare cu zile pe drumuri și economia va suferi", mai spune Drulă.

Recent, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţurile de participare la licitaţie pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 1 şi 5 ale autostrăzii prin munți, Sibiu Piteşti. Este vorba de capetele autostrăzii, respectiv Sibiu-Boiţa (lotul 1) şi Piteşti-Curtea de Argeş (lotul 5), aflate pe teren plat. Lotul 1 aferent Sectiunii 1 se intinde între km. 0+000 - km. 13+170, iar traseul autostrăzii va începe în zona localității Șelimbăr, la intersectia cu centura Sibiu. Aliniamentul se continua la vest de Drumul national DN7, în paralel cu acesta, fiind amplasat într-o zonă colinară până la km. 6, în zona localității Veștem. În continuare, traseul autostrăzii traversează la vest de Tălmaciu, drumul județean DJ 105G Avrig - Mârșa - Tălmaciu – Sadu până în zona Boița unde este prevăzut un nod rutier ce asigură conectivitatea temporară a autostrăzii Sibiu-Pitești cu DN7”, se spune în anunţ. Valoarea estimată a contractului este de 765 de milioane de lei, fără TVA; iar termenul de execuţie este de 108 luni, care include şi perioada de garanţie de 60 de luni.

Cosmin Pam MateiPublicat Vineri, 18 august 2017
6464
 | 1
 | 31
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
Romanii au ales asa
+1
In 2004 romanii au avut de ales intre autostrazi si Basescu. Intre dezvoltarea tarii si circul badaran. Si au ales din pacate cum stim. Fiecare om are o scara de valori si se exprima la vot conform cu prioritatile lui. Iar majoritatea castiga. Asta e, e simplu, nu trebuie sa cauti tot felul de explicatii savante. Daca nu-l alegeam atunci pe Basescu, cele doua autostrazi deja incepute in 2004, Bechtel si Comarnic ar fi fost gata in 2011 si am fi mers pe autostrada de la Constanta la Budapesta si mai departe. Asa... poate o sa avem asta cel mai devreme in 15 ani de acum incolo, dar daca ne apucam serios de treaba. Adica in 2032. Facand diferenta, aflam cat a tinut Basescu tara pe loc: vreo 20 de ani. A meritat?
Publicat Luni, 21 august 2017
+Răspunde
Crocodilul
-3
Propaganda si socialismul nu stiu sa construira autostrazi. Pentru carute trase de boi nu iti trebuie autostrada
Publicat Duminică, 20 august 2017
+Răspunde
ieftin, @ Crocodilul
0
punct.
Publicat Duminică, 20 august 2017
+Răspunde
Nicolae
+1
108 luni ? :)
Publicat Sâmbătă, 19 august 2017
+Răspunde
nae girimea
+9
De ce nu se pot face autostrazi care sa lege provinciile istorice ? Fiindca stapinii Binomului nu permit . Si nu permit fiindca tara trebuie sa ramina subdezvoltata , la cheremul lor . Toti care misca in front sint repede definiti drept corupti si dati pe mina DNA . DNA care a distrus ramuri intregi economice si prin teroare impiedica administratia sa intreprinda ceva . Acelasi DNA si cu SRI au permis zisa " retrocedare " prin care poporul roman a fost expropriat . Si tot ei lucreaza la decuplarea economica a provinciilor . Grupul " transilvanist " de la Cluj , mereu la butoane , nu va spune nimic ? In concluzir , platim gras 2 institutii slujind interese straine , antiromanesti care au fost complice la exproprierea romanilor si alungarea lor din tara , pregatind si ruperea tarii .
Publicat Sâmbătă, 19 august 2017
+Răspunde
escu
+6
Uite așa iese în evidență cum se fură banii startului pe aceste studii de fezabilitate făcute din birouri, de tot felul de șmecheri. Unii speculând chiar studiile făcute din timpul lui Ceaușescu, studii la care, suspect, au acces hoțomanii care se ocupă cu fezabilitatea. Unde ne sunt marile Instituții de proiectare, cu specialiștii lor?
Publicat Sâmbătă, 19 august 2017
+Răspunde
Ghita Bizonu'
+7
Ins cum se face ca acolo und s p[oat lucra ba apar lilici inexistenti , ba ursi la fol d inexistenti, ba o parte din traseu devine zona "protejata" desi pascuta de oi?
Publicat Sâmbătă, 19 august 2017
+Răspunde
Dan
+4
Pt. ca muntele e munte si acolo se merge cu oile la pascut. Autostrazile la campie, pe teren ca in palma, dar si aici sunt probleme daca in zona sunt animale salbatice, gen rame, lacuste, cartite, iepuri de camp, etc. Asa ca mai asteptam poate dispar animalele salbatice.
Publicat Sâmbătă, 19 august 2017
+Răspunde
Radu Humor
+12
Adevăraţii munţi pe care nu-i pot trece astfel de investiţii sunt cei de birocraţie şi hoţia care încep cu aceste studii de fezabilitate, cea mai mare escrocherie din care câştigă tot felul de escroci, ajungându-se să coste mai mult "studiile" decât lucrarea în sine ! Pentru nişte relaţii pe care ţi le poate da cu exactitate orice babă din sat cu privire la locurile prin care să treacă un drum sau să se construiască un pod, nişte şmecheraşi încasează milioane de euro ! Şi nimeni nu se sesisează, nici măcar în cazul în care se fac alte studii, sau lucrarea nici nu se mai execută ! Hoţie cu acte şi săvârşită în grup organizat !
Publicat Sâmbătă, 19 august 2017
+Răspunde
Domnul Trandafir
+12
Ioan Rus asta merita edit in piata publica pentru toate nelegiuirile savarsite impotriva Romaniei din toate functiile in care a fost numit, edit!
Publicat Vineri, 18 august 2017
+Răspunde
Horus
+15
De ce nu poate România să facă o autostradă prin munți? Pentru ca este incapabila !In CNAIR sunt majoritatea economisti si juristi ,pilosi si acoperiti care habar nu au de meseria de drumar! II pacaleste orice constructor strain,pentru ca romanii nu sunt meseriasi!S-a terminat cu ingineria in Romania !E vremea juristilor!
Publicat Vineri, 18 august 2017
+Răspunde
Recomandate
Trump, discurs ieftin, stupid
Publicat acum 5 ore şi 21 minute
Gabi Firea, la oglindă
Publicat acum o oră şi 54 minute
Procurorul general: Este fără precedent
Publicat acum 8 ore şi 42 minute
Clauză
Publicat acum 13 ore şi 32 minute
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
5 articole/ Actualizat Sâmbătă, 09 septembrie 2017
alarm off
Mostra de la Veneţia
7 articole/ Actualizat Duminică, 10 septembrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
20 articole/ Actualizat Miercuri, 20 septembrie 2017
Ioan Buduca

Singurele forțe reale care se opun reformei Toader sunt cele care compun Sistemul: factorul intern (procurorii) și factorul extern (ambasadorii).

Ioan BuducaPublicat acum o oră şi 3 minute