De ce nu poate România să facă o autostradă prin munți

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a încetat contractul cu asocierea Spea (Italia) şi Tecninc Consulting (România) pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Piteşti – Sibiu, conform șefului companiei, Ștefan Ioniță, citat de Hotnews. Acesta a spus că studiul va fi făcut de inginerii CNAIR, iar în octombrie va fi lansată licitaţia pentru lucrările de proiectare şi construcţie. Cele două societăți au pierdut contractul pentru că au „reușit” să livreze studiul de fezabilitate doar pentru capatele autostrăzii, adică pentru tronsoanele 1 și 5, cele mai accesibile. Ioniță susține că pentru tronsoanele grele, 2,3 și 4, CNAIR se va baza pe un studiu mai vechi făcut de fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene şi pe contribuţia Institutului de Geologie. Spea și Tecnic Consulting au obținut contractul în 2015, în timpul mandatului lui Ioan Rus la Transporturi.

Tronsonul de autostradă Pitești-Sibiu, lung de 123 de kilometri, este cea mai așteptată lucrare de infrastructură din România. Costurile sunt estimate la 3,3 miliarde de euro. Ani de zile, guvernanții care s-au perindat au pus în fruntea listei de priorități realizarea acestei autostrăzi, foarte importantă pentru cei doi mari exportatori ai României, Dacia și Ford, dar și pentru aducerea sudului țării cât mai aproape de Transilvania și, implicit, de vest. Până în prezent am avut parte doar de declarații și semnări de contracte care până la urmă s-au dovedit inutile, precum cel în cauză. Ce e de făcut în situația de față când ne luăm cu mâinile de cap și ne întrebăm descurajați: când oare vom trece munții cu o autostradă? se întreabă Cătălin Drulă, fost consilier guvernamental pe domeniul infrasturii, actualmente deputat în Parlamentul României. „În primul rând, studiile și proiectarea pentru autostradă trebuie făcute. Dar trebuie făcute de oameni serioși și capabili care au mai făcut așa ceva: proiectare de infrastructură rutieră complexă prin relief greu. Asta costă și durează, dar nu există scurtături magice. Mentalitatea de scos jolly-jokeri din mânecă ne-a adus aici.

În al doilea rând, un proiect de complexitatea și valoarea autostrăzii Sibiu-Pitești nu poate fi gestionat de CNAIR. Aceeași structură care cu chiu-cu vai abia reușește să facă o centură de oraș de la câmpie, nu are capacitatea de a face managementul unui proiect de investiții atât de complex, precum o autostradă montană”, susține Drulă. Conform acestuia, este nevoie de o echipă de profesioniști plătiți corespunzător, lăsați 10 ani de zile să-și facă treaba fără interferențe politice. Anul trecut a fost contractată asistență tehnică de la ASFiNAG (compania care gestionează autostrăzile Austriei) pentru operaționalizarea și structurarea acestei noi companii. Contractul este în stand-by, oamenii așteaptă să fie chemați să ajute. „Trebuie aduși profesioniști în această nouă companie. Dar profesioniștii (eventual ingineri sau manageri de proiect români repatriați) nu vin dacă 1) nu sunt plătiți corespunzător și 2) nu au perspectiva că-și pot face treaba fără interferență politică. Și aici ajungem la ultimul, dar nu cel din urmă punct: gata cu ingerințele politice în infrastructură! Politicul trebuie doar să se ocupe de alocarea banilor necesari. Fără aceste măsuri nu vom reuși nici în 10, nici în 20 de ani să facem autostrăzile montane. Tg. Mureș-Iași, legătură vitală pentru Moldova, este un proiect de complexitate încă mai mare. Ne vom uita la declarațiile politicianiste ale șirului nesfârșit de miniștri care se perindă la Transporturi, ne vom descuraja, țara va rămâne ruptă, oamenii vor muri în continuare cu zile pe drumuri și economia va suferi”, mai spune Drulă.

Recent, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţurile de participare la licitaţie pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 1 şi 5 ale autostrăzii prin munți, Sibiu Piteşti. Este vorba de capetele autostrăzii, respectiv Sibiu-Boiţa (lotul 1) şi Piteşti-Curtea de Argeş (lotul 5), aflate pe teren plat. Lotul 1 aferent Sectiunii 1 se intinde între km. 0+000 – km. 13+170, iar traseul autostrăzii va începe în zona localității Șelimbăr, la intersectia cu centura Sibiu. Aliniamentul se continua la vest de Drumul national DN7, în paralel cu acesta, fiind amplasat într-o zonă colinară până la km. 6, în zona localității Veștem. În continuare, traseul autostrăzii traversează la vest de Tălmaciu, drumul județean DJ 105G Avrig – Mârșa – Tălmaciu – Sadu până în zona Boița unde este prevăzut un nod rutier ce asigură conectivitatea temporară a autostrăzii Sibiu-Pitești cu DN7”, se spune în anunţ. Valoarea estimată a contractului este de 765 de milioane de lei, fără TVA; iar termenul de execuţie este de 108 luni, care include şi perioada de garanţie de 60 de luni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4555 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.