De la operă în concert la simfonic şi rock

Norma întruchipată de soprana Elena Moşuc, la Sala Radio!

Seria Operă în concert continuă la Sala Radio, după titluri rare ca Ora spaniolă de Ravel sau Ariadna la Naxos de Richard Strauss.

Norma, celebra creaţie a lui Bellini, devenită atât de cunoscută mai ales graţie ariei Casta diva şi datorită interpretării magistrale a Mariei Callas, va prinde viaţă vineri, 30 ianuarie, la ora 19.00, la Sala Radio, într-o distribuţie de excepţie, sub bagheta lui Tiberiu Soare, la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio. Evenimentul reprezintă o continuare a tradiţiei instaurate la Sala Radio în ultimele stagiuni, de a prezenta, la fiecare final de ianuarie, un titlu de operă, în formulă de concert, cu artişti lirici de renume.

Norma – povestea emoţionantă a unei preotese druide care îşi încalcă jurământul de castitate şi moare din cauza iubirii pe care o poartă proconsulului roman este una dintre operele romantice de o intensitate a libretului şi a liniei melodice inegalabile. Acest lucru l-a determinat pe Wagner să elogieze creaţia lui Bellini: “Admir în Norma inspiraţia melodică, unită cu un profund realism al pasiunilor celor mai intime; o mare partitură care se adresează inimii, o creaţie de geniu”.

Rolul titular va fi interpretat de soprana Elena Moşuc, care se bucură de o carieră de succes pe marile scene ale lumii. Printre recentele sale realizări se numără: Mimi (La Bohème), Norma şi Maria Stuarda (din operele omonime) la Zürich şi la Opera de Stat din Berlin, rolul principal din La Traviata la Scala din Milano şi la Arenele din Verona, Lucia di Lammermoor la Deutsche Oper Berlin şi la Théâtre du Capitole – Toulouse, Gilda (Rigoletto) la Teatro Regio di Parma, Opera de Stat din Viena, Scala din Milano ş.a.

Cariera sopranei este legată în mare măsură de Opera din Zürich, unde şi-a demonstrat talentul în diverse roluri, precum Regina Nopţii, Konstanze, Donna Anna, Lucia, Gilda, Violetta ş.a. A fost invitată să cânte atât în întreaga Europă, pe cele mai faimoase scene internaţionale (la Milano, Viena, Londra, Paris, Roma, München, Berlin, Hamburg, Barcelona etc.) şi în festivaluri de renume (Salzburg, Verona), cât şi în SUA (la New York şi Dallas), în Japonia, China şi Coreea.

Elena Moşuc

O altă prezenţă deosebită este şi tenorul Teodor Ilincăi, de asemenea un „obişnuit” al scenelor lirice internaţionale. A devenit în 2006 solist al Operei Naţionale din Bucureşti. S-a situat pe primul loc în cadrul Concursului de tenori din Szczecin – Polonia (2008) şi pe locul al II-lea la Concursul Internaţional de canto Francisco Viñas din Barcelona (2010), distincţie care i-a adus prima colaborare cu Gran Teatre del Liceu, în anul 2012.

Debutul său internaţional, care a fost un veritabil succes, a avut loc în ianuarie 2009 pe scena Operei din Hamburg, unde a interpretat rolul MacDuff din opera Macbeth deVerdi. În decembrie 2009 şi-a făcut debutul la Opera Regală din Londra cu La Bohème. Dintre colaborările cu nume importante ale liricii mondiale se numără concertul din Valladolid – Spania, în 2011, alături de celebra soprană Angela Gheorghiu. Teodor Ilincăi şi-a desfăşurat şi îşi va desfăşura activitatea pe scenele operelor din: Monte Carlo, Hamburg, Viena, Sevilla, Berlin, Düsseldorf, Toulouse, Barcelona, Lausanne, Santiago de Chile, Frankfurt, Londra, Paris etc.

Îi veţi aprecia de asemenea pe Iulia Merca (mezzosoprană), Jean Kristof Bouton (bariton), Emanuela Pascu (mezzosoprană), Nicolae Simonov (tenor). Evenimentul se va derula cu participarea Corului Academic Radio, dirijor: Dan Mihai Goia.

Mezzosoprana Iulia Merca este în prezent solistă a Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca. A obţinut numeroase premii, dintre care amintim: Marele Premiu al Concursului Hariclea Darclée (2003), Premiul I la Festivalul Liedului Românesc (2003), Premiul I la Concursul Mozart (Cluj-Napoca, 2001). A urmat cursuri de măiestrie interpretativă cu Diane Soveiro, Anthony Spiry, Sona Ghazarian, Mariana Nicolesco, Ionel Pantea. Repertoriul său este bogat şi cuprinde numeroase roluri de operă şi totodată lucrări vocal-simfonice.

Baritonul Jean Kristof Bouton s-a născut în Canada, însuşindu-şi primele noţiuni muzicale încă de la vârsta de 13 ani. Este absolvent al cursurilor universitare şi de masterat ale Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. Repertoriul său include rolul Malatesta – Don Pasquale de G. Donizetti, Escamillo – Elixirul dragostei de G. Donizetti, Don Giovanni – Don Giovanni de W. A. Mozart, Oreste – Orestia II de A. Stroe, Guglielmo – Così fan tutte de W. A. Mozart. Jean Kristof Bouton a fost distins cu Premiul Melos, precum şi cu Premiul al II-lea la Concursul Internaţional Maeştrii artei lirice. Totodată a susţinut recitaluri şi concerte, abordând şi repertoriul vocal-simfonic.

Mezzosoprana Emanuela Pascu a abordat de-a lungul timpului roluri din cele mai diverse dintre care amintim: Amelia în La casa de Bernarda Alba de M. Ortega, Dido în Dido şi Aeneas de H. Purcell, Ruggiero în Alcina de G. Fr. Händel, Rosina în Bărbierul din Sevilla de G. Rossini, Marcellina în Nunta lui Figaro de W. A. Mozart, Filipievna din Evgheni Oneghin P. I. Ceaikovski.

Emanuela Pascu a absolvit cursurile de masterat din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti şi a fost beneficiara bursei CEE Musiktheater – Viena. Colaborarea cu Opera Naţională Bucureşti a început în anul 2012. Emanuela Pascu a susţinut concerte şi recitaluri şi a fost distinsă cu Premiul al II-lea la Concursul Internaţional Vocal din China.

Artist liric al Corului Academic Radio, tenorul Nicolae Simonov a absolvit cursurile Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. Repertoriul său de operă include roluri în operele Homo videns de L. Dănceanu, Acis şi Galatea, Alcina de G. Fr. Händel, Don Giovanni de W. A. Mozart, Ultimele zile, ultimele ore de A. Vieru. Totodată, repertoriul său vocal-simfonic include Messias de G. Fr. Händel, Requiem de W. A. Mozart, Magnificat de J. S. Bach, Requiem de R. Schumann.

Anotimpurile lui Vivaldi, cu Gabriel Croitoru, la Sala Radio!

Gabriel Croitoru. Foto Virgil Oprina

Două capodopere ale muzicii clasice, adevărate „hituri” ale repertoriului, vor putea fi ascultate în concertul prezentat miercuri, 28 ianuarie, la ora 19.00, de Orchestra de Cameră Radio!

Seara muzicală de la Sala Radio va debuta cu celebra suită Anotimpurile, compusă în 1720 de Vivaldi, care a devenit atât de apreciată şi de cunoscută abia în secolul XX. Tematica anotimpurilor a atras numeroşi compozitori de-a lungul timpului, ca Haydn, Ceaikovski sau, mai aproape de perioada contemporană, Astor Piazzolla, dar nici una dintre partiturile celorlalţi artişti nu a dat naştere unui număr aşa de mare de interpretări precum creaţia lui Vivaldi. O sonoritate inedită, extrem de sugestivă, caracterizează Anotimpurile, o lucrare care desenează practic, în mintea ascultătorului, tabloul diferitelor momente ale anului.

Veţi avea şansa de a asculta această partitură în interpretarea solistică a violonistului Gabriel Croitoru, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio care deţine dreptul de a cânta pe vioara de patrimoniu universal Guarneri, care a aparţinut lui George Enescu, instrument aflat în administrarea Muzeului Naţional George Enescu.

Cu peste o mie de apariţii scenice, violonistul Gabriel Croitoru este un muzician cu o bogată prezenţă în viaţa muzicală. A evoluat ca solist în compania unor orchestre importante din întreaga lume, cum ar fi: London Royal Philharmonic, Orchestra de cameră Regina Sofia, orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Malaga, Sevilla, Galicia, Pamplona, Cannes, Lyon ş.a. A fost aplaudat în recitaluri în: Franţa, Spania, Germania, Belgia, Olanda, Italia, China, SUA. Începând din 2011 a susţinut mai multe turnee naţionale de anvergură sub titlul Duelul viorilor (alături de Liviu Prunaru şi Horia Mihail) şi Vioara lui George Enescu la sate (alături de Horia Mihail).

În a doua parte a serii veţi asculta ultima dintre cele 41 de simfonii compuse de genialul Mozart în doar 35 de ani de viaţă: Simfonia nr. 41 în Do major – Jupiter, supranumită astfel datorită aerului triumfal şi sonorităţii sale impunătoare.

Evenimentul se derulează sub bagheta lui Cristian Brâncuşi, membru fondator al Orchestrei de Cameră Radio şi dirijor principal al acesteia. Din 1990, artistul a prezentat alături de ansamblu sute de concerte cu un repertoriu variat, de la lucrări preclasice la creaţie contemporană.

Concertele şi recitalurile de la Ateneu

Oboista Felicia Greciuc

Stagiunea de marţi seara oferă deseori scena Sălii Mici a Ateneului Român membrilor Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu. În programe cameral ambiţioase, aceştia doresc să se prezinte publicului şi în ipostază solistică.

Marţi, 27 ianuarie, la ora 19.00, la Sala Mică, în cadrul Stagiunii de marţi seara, sunteţi aşteptaţi la recitalul oboistei Felicia Greciuc şi al pianistei Cristina Popescu Stăneşti.

În program: Fantezia nr. 1, nr. 3, nr. 12 pentru oboi solo de Georg Philipp Telemann

Trei sonate pentru pian de Domenico Scarlatti

Sonata pentru oboi şi pian, WQ 135 de Carl Philipp Emanuel Bach

Sonata pentru oboi şi pian de Francis Poulenc

Alborada del Gracioso de Maurice Ravel

Duo Concertante de Antal Dorati

Felicia Gabriela Greciuc, oboistă a Filarmonicii George Enescu, este absolventă al Colegiului Naţional de Muzică Ciprian Porumbescu din Suceava şi a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa conf. univ. dr Florinel Ionoaia, şi aprofundează studiul oboiului sub îndrumarea unor maeştri precum: Emanuel Abbuhl, Matthias Backer, Christian Smith, Diego Dini-Ciaci, Gareth Hulse, Richard Simpson, Joris Van den Hauwe.

Tânăra oboistă a participat la numeroase competiţii naţionale şi internaţionale, obţinând nenumărate premii printre care enumerăm: Premiul Best oboe player residing in Romania şi premiul Best contestant attending a Romanian University (2013) – Concursul Internaţional Gheorghe Dima din Cluj- Napoca; Premiul I (2010) – Concursul Internaţional Sigismund Toduţă, Deva; Premii I şi II (2004 – 2008) – Concursul Internaţional Emanoil Elenescu de la Piatra Neamţ.

A susţinut recitaluri de oboi, muzică contemporană, muzică de cameră pe marile scene bucureştene. A apărut, de asemenea, între anii 2006 şi 2014, ca solistă, alături de filarmonici şi orchestre naţionale precum: Filarmonica Botoşani, Orchestra Universitaria UNMB, Orchestra Lanto Arte, Camerata Intermezzo, Orchestra de cameră Philarmonia, bucurându-se de mari succese.

Pianista Cristina Popescu Stăneşti a studiat la Universitatea de Muzică din Bucureşti, şi la Staatliche Hochschule für Musik din Trossingen (Germania), cu maestrul Gabriel Amiraş. Studiile doctorale le-a finalizat în 2011, cu lucrarea intitulată Concepţia interpretativă în Miroirs şi Gaspard de la Nuit de Maurice Ravel. Alegerea acestui subiect a fost determinată de realizarea integralei lucrărilor pentru pian-solo de Maurice Ravel (1992).

Repertoriul pianistei cuprinde numeroase partituri – atât solistice cât şi camerale. A susţinut concerte şi recitaluri în România, Anglia, Grecia, Spania, Germania, SUA, a realizat înregistrări speciale la Radiodifuziunea Română şi a participat la emisiuni radio-TV. De asemenea este în mod constant invitată în calitate de pianist acompaniator la cursuri de măiestrie şi în calitate de pianist oficial la concursuri naţionale şi internaţionale. În prezent este lector universitar doctor în cadrul departamentului Instrumente cu Claviatură şi Muzică de Cameră, şi este prodecanul Facultăţii de Interpretare Muzicală din Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti.

Anastasios Pappas

Joi, 29 şi vineri 30 ianuarie, la ora 19.00, la Sala Mare, puteţi audia Concertul simfonic susţinut de Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii George Enescu

Dirijor: Iosif Ion Prunner

Solist: Anastasios Pappas

În program:

Ruinele Atenei – fragmente, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în Si bemol major, op. 19 şi Simfonia nr. 2, în Re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven.

Luiza Borac

Sâmbătă, 31 ianuarie, la ora 19.00, la Sala Mare, sunteţi invitaţi la Recitalul de pian al Luizei Borac.

Solişti: prof. univ. dr. Alexandru Matei, Irina Rădulescu, Alexandru Badea, Alexandru Stroe

În program:

Alt-Wien de Leopold Godowski

Două dansuri vechi vieneze (Liebesleid – Liebesfreud) de Fritz Kreisler/Serghei Rahmaninov

Cântec de pustiu, op. 27 nr. 1 de Constantin Silvestri

Şapte lieduri (Der Müller und der Bach – Auf dem Wasser zu singen – Aufenthalt – Ständchen – Gretchen am Spinnrade – Erlkönig – Ave Maria) de Franz Schubert/Franz Liszt.

Concert de muzică clasică la Berlin

Andrei Ioniţă

Cu ocazia Unirii Principatelor Române, ICR din Berlin prezintă un concert de muzică clasică, pe 29 ianuarie, cu violoncelistul român Andrei Ioniţă şi pianista Naoko Sonoda.

Unirea în sensul istoric şi naţional a unui popor îşi găseşte în actualitate un corolar în confluenţa şi influenţa reciprocă dintre culturi aparţinând unor popoare diferite. O dovadă în acest sens o reprezintă faptul că însăşi melodia Horei Unirii, devenită imn românesc la 1859, a fost compusă de către un om aparţinător în egală măsură a două culturi, Alexandru Flechtenmacher. De aceea în aceste zile, când românii sărbătoresc 156 de ani de la Unirea Principatelor, ne bucurăm ca sub această egidă să putem prezenta un concert care se regăseşte de asemenea sub semnul unirii întru cultură: un violoncelist român şi o pianistă japoneză vor interpreta piese ale unor compozitori cehi şi maghiari.

În program:

Sonata pentru violoncel, op.8 de Zoltan Kodaly

Concertul pentru violoncel, op. 104 de Antonin Dvorak

Dansuri româneşti de Béla Bartók

Andrei Ioniţă (violoncel) este în prezent student la Universität der Künste Berlin la clasa Prof. Jens Peter Maintz. A obţinut numeroase premii importante, de pildă: premiul I la Concursul Internaţional Aram Khatschaturian din Armenia, premiul I la Concursul Internaţional David Popper din Ungaria, la J.J. Dotzauer din Dresda şi la Vatelot Rampal din Paris, şi în noiembrie 2014 prestigiosul premiu al II-lea la concursul Emanuel Feuermann din Berlin. A urmat masterclass-uri internaţionale cu personalităţi importante, precum Steven Isserlis, Gary Hoffman, David Cohen şi a fost invitat să cânte ca solist la instituţii muzicale de vârf, precum Konzerthaus Berlin sau Opera de Stat din Berlin (2014).

Pianista Naoko Sonoda

Naoko Sonoda (pian) a studiat la Universität der Künste Berlin la clasa Prof. Rainer Becker. În prezent predă la Universität der Künste Berlin şi la Şcoala de muzică Hanns-Eisler. Naoko Sonada este câştigătoare a nenumărate distincţii internaţionale la competiţii importante din Argento, Trieste sau Lodz (Polonia). Concertează ca solistă sau împreună cu diverse ansambluri camerale în nenumărate ţări din Europa şi Asia.

Kumm feat. Dan Byron cântă Confuzz – 150 de luni de la lansare

Dan Byron în concert

Trupa Kumm şi fostul său solist, Dan Byron (din perioada 2001 – 2005), vor cânta din nou împreună vineri 30 ianuarie, la ora 21:00, în Club Fabrica, piesele de pe albumul Confuzz.

Kumm şi Dan Byron Radu vor porni într-un turneu naţional Confuzz – 150 de luni de la lansare, care începe vineri, în Fabrica, şi continuă cu Cluj-Napoca (31 ianuarie), Iaşi (6 februarie) şi în alte oraşe mari din ţară, care vor fi confirmate ulterior.

Lansat în 2002, Confuzz este cel de-al doilea album (din cele şase) din discografia clujenilor de la Kumm şi cel care le-a consacrat sound-ul alternativ experimental.

Kumm este o trupă rock înfiinţată la Cluj-Napoca în 1997. Stilul abordat a variat de-a lungul timpului de la progressive rock (perioada de început) spre alternativ, adoptând mai recent influenţe britpop şi indie rock. Trupa a lansat până acum 6 albume de studio, cel mai recent – A Mysterious Place Called Somewhere – fiind editat în februarie 2014.

Formaţia Kumm

Dan Byron Radu este născut şi crescut în cartierul Pantelimon din Bucureşti, aşa cum anunţă el pe website-ul oficial. “Asta ca să le fac în ciudă unora care au impresia că numai un anumit gen de oameni pot proveni de acolo”, spune el.

În ultimii zece ani i s-a spus Byron şi pentru că, în generaţia sa, Dan era un nume foarte răspândit. “În gaşca mea, dacă strigai Dane! întorceau capul vreo şase inşi”, spune el. Iniţial i s-a spus Dan Queen, pentru că asculta Queen. Apoi a fost strigat Dan Byron, pentru că prin 1998 a avut o trupă (cu totul alta decât cea de-acum) numită Byron. “Byron, cu majusculă”, subliniază el. “N-am reuşit să tragem niciun album, există câteva demo-uri, unul dintre ele înregistrat într-unul dintre studiourile televiziunii române. Pentru el a trebuit să facem o altă filmare din aia jenantă, cu playback, pentru emisiunea Întâlnirea de la miezul nopţii. Altfel, cu Byron-ul vechi am cântat pe la festivalurile studenţeşti şi am luat câteva premii”, îşi aminteşte Dan.

În afară de byron (trupa actuală), acum Dan Radu Byron cântă împreună cu Luiza Zan.

Formaţia Kumm este formată acum din Uţu Pascu, Kovacs Andras, Ana-Cristina Leonte (special guest), Iordache, John Ciurea, Eugen Nuţescu.

Trupa are la activ o serie de albume de studio: Moonsweat March (2000), Confuzz (2002), Angels & Clowns (2005), Different Parties (2006), Far From Telescopes (2009), A Mysterious Place Called Somewhere (2014).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.