De la „Simfonia fantastică” la Jazz, de la opusuri de Manuel De Falla și Piazzolla la duo-uri de vioară și violoncel, de la ritmuri balcanice la cele aromâne

Dirijorul Ion Marin deschide seria concertelor de vară de la Monte Carlo

Joi, 17 iulie, la invitaţia Alteţei Sale Prinţul Albert de Monaco, dirijorul român Ion Marin va conduce Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo în deschiderea unei serii de 6 concerte extraordinare organizate la Palatul Princiar din Monaco.

În programul dirijat de reputatul muzician român, alături de Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo vor fi prezente şi celebrele pianiste Marielle şi Katia Labeque, care vor interpreta în prima parte “Concertul pentru două piane şi orchestră în Re Major” al lui Francis Poulenc. În cea de-a doua parte a concertului, orchestra dirijată de Ion Marin va interpreta “Simfonia fantastică, opus 14”, de Hector Berlioz.

Consacrat ambasador român în lumea dirijorală, Ion Marin a condus cele mai importante orchestre europene (“Berliner Philarmoniker”, “Statskapelle” din Dresda, “Leipzig Gewandhaus”, “Bayerischer Rudfunk”, Filarmonica din Sankt-Petersburg, “London Symphony Orchestra”, “Wiener Symphoniker”) şi a colaborat cu cei mai celebri artişti ai planetei (Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Jose Carreras, Monserrat Caballe, Angela Gheorghiu, Cecilia Bartoli, Renée Fleming, Anna Netrebko). Ion Marin este Director de onoare al Corului Naţional de Cameră “Madrigal”.

La sfârşitul acestei luni, pe 26 iulie, renumitul muzician român va dirija “Orchestra Simfonică Radio Praga” în cadrul unui concert omagial Antonin Dvorak, care îl va avea ca solist pe violonistul Ivan Zenaty. Evenimentul va avea loc în Cetatea din Praga.

Mircea Tiberian aniversează 40 de ani de carieră muzicală la Festivalul ICon Arts – Sibiu

La Mulţi Ani, Mircea Tiberian!

Pianistul, compozitorul şi profesorul de jazz Mircea Tiberian este personalitatea culturală a momentului în jurul căreia se desfăşoară cea de-a XII-a ediţie a Festivalului contemporan „ICon Arts”, ce va avea loc în perioada 24 iulie-2 august la Sibiu, dar şi în câteva localităţi apropiate.

Festivalul ”ICon Arts” lansează, de anul acesta, ediţiile ”Celebrates!”, ce îşi propun să promoveze o personalitate artistică actuală în jurul căreia se vor reuni artişti de top internaţional, primul sărbătorit fiind cunoscutul pianist Mircea Tiberian. Artistul, care a copilărit şi s-a format la Sibiu, făcându-şi debutul aici în cadrul “Festivalului Internaţional de Jazz” din 1974, va aniversa 40 de ani de carieră muzicală pe scena Sălii ”Thalia” a Filarmonicii de Stat din Sibiu, în seara de 1 august. Concertul va fi prezentat de Florian Lungu, iar alături de pianist îşi vor da concursul doi buni prieteni şi vechi colaboratori ai acestuia, nume cu rezonanţă ale jazz-ului american – bateristul John Betsch şi bassistul Chris Dahlgren. Pe scenă vor urca şi unii dintre cei mai promiţători studenţi ai săi, confirmaţi, între timp, ca profesionişti ai tinerei generaţii: Ana Cristina Leonte (voce), Tavi Scurtu (tobe), Michael Acker (contrabas), Albert Tajti (pian) şi Alexandru Munteanu (saxofon).

Concertul va fi precedat, de la ora 12.00, de o conferinţă şi de o proiecţie video intitulată “Mircea Tiberian – 40”, în cadrul căreia va fi prezentată activitatea profesională a artistului.

Născut în Cluj, în 1955, Mircea Tiberian şi-a petrecut copilăria şi adolescenţa în Sibiu.

De-a lungul anilor a urcat pe scenă alături de muzicieni precum Larry Coryel, Tomasz Stanko, Herb Robertson, John Betsch, Lisle Ellis, Maurice de Martin, Chris Dahlgren, Horst Nonnenmacher, Adam Pieronczyk, Theo Jorgensmann, Nicholas Simion şi de artişti de jazz români extraordinari precum Johnny Răducanu, Anca Parghel, Dan Mândrilă.

În calitate de pianist şi compozitor a lucrat în diverse setup-uri din jazz, improvizaţie şi New-Music.
Printre premiile primite se numără “Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor” din România (1990, 1996, 2000, 2003), Premiul “Muzicianul Român al Anului” (2003, 2007, 2008), precum şi Bursa “Enescu – Brâncuşi”, oferită de Institutul Cultural Român (2006).

Munca sa din ultimii 20 de ani este documentată în 19 albume, printre care: “Magic Bird”, “Never Ending Story”, “Working Underground”, “Alone in Heaven”, “Hotel of Three Beginnings”, “Back To My Angel”, “Eleven”, “Viaţa lumii”, “Trei lumini”, “Palindrome”.

Mircea Tiberian este doctor în muzică şi predă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, unde coordonează Departamentul de Jazz, pe care l-a şi înfiinţat în 1991.

Din 2004 este profesor în cadrul “Academiei ICon Arts” din Sibiu.

Aproape 150 de artişti din întreaga lume se vor reuni la Sibiu, în cadrul Festivalului ”ICon Arts Celebrates!”, ce propune publicului meloman o selecţie variată de evenimente, de la concerte clasice şi contemporane, până la cor, fanfară şi impro-show-uri.

Cei mai importanţi DJ din Balcani vin la ”Balkanik Festival” 2014

Caci Vorba din Polonia

În cadrul celei de-a patra ediţii, ”Balkanik Festival” promite cel mai exploziv fusion de muzică din Balcani cu muzică electronică, reggae, jazz şi hip-hop.

Cea de-a patra ediţie ”BALKANIK! Festival” va avea loc între 12 şi 14 septembrie, în Grădina Uranus din Bucureşti, unul dintre spaţiile magice ale Bucureştiului, care se deschide anual publicului doar la festival.
Festivalul anunţă o ediţie explozivă şi curajoasă, incluzând în line-up trupe care îi vor reuni pe cunoscătorii de world music, Balkan music, jazz manouche şi iubitorii de sound-uri electronice, dub-reggae, hip-hop.
Printre cele cinci nume confirmate deocamdată în line-up se află doi headlineri: ”Shantel”& Bukovina Club Orkestar” (Germania).

”Shantel” este cel mai cunoscut DJ din Balcani, care transformă instant orice mulţime din faţa scenei într-o petrecere. Născut la Frankfurt, cu origini în Bucovina, aflat într-o permanentă căutare de noi sunete şi emoţii, a cântat la cele mai mari festivaluri din întreaga lume, de la Glastonbury la Roskilde, cu rezidenţe la Istanbul, Roma, Viena, Zurich şi a câştigat numeroase premii, printre care” BBC World Music Award”. A compus coloane sonore pentrufilmele ”Borat” (r. Larry Charles, 2006) sau ”The Edge of Heaven” (r. Fatih Akin, 2007).

„…Shantel ia trâmbiţele sălbatice ale trompetelor balcanice şi ridică nivelul de adrenalină chiar mai sus, cu digital funk”.

”Kiril Djaikovsky feat. TK Wonder & Ghetto Priest” (Macedonia, US, UK).

Kiril este unul dintre cei mai apreciaţi compozitori şi producători de muzică electronică din zona Balcanilor, cunoscut publicului festivalier pentru show-uri explozive în cadrul ”EXIT Festival”, ”Pohoda”, ”Woodstock”, ”Gypsy Jazz Festival”. Muzica lui Kiril aduce pe scenă un fusion electric cu influenţe tradiţionale macedonene, alămuri, reggae, jungle MC şi electro rap.

”Kottarashky&The Rain Dogs” (Bulgaria), una dintre cele mai inovatoare şi solicitate trupe de muzică etno-electronică din Sofia, a fost revelaţia de la ediţia de anul trecut şi se numără printre artiştii care au semnat cu faimoasa casă de producţie ”Asphalt Tango”. Pornind de la înregistrări autentice din satele bulgăreşti, Kottarashky aka Nikola Gruev a format o trupă à laTom Waits, cu un stil şi o muzică „vizuală” greu de imitat.

Django Lassi din Germania

“Limbă sinceră” (expresie din limba romani), ”Čači Vorba” este una dintre cele mai premiate trupe poloneze la nivel internaţional din ultimii ani, recent distinsă cu premiul ”German Record Critics’ Award”. ”Čači Vorba” este o trupă poloneză de Gypsy-fusion, specializată în muzică din Europa de Est, din spaţiile carpatic şi balcanic, cântată cu “inima, spiritual şi cunoaşterea” şi mixată cu jazz, French musette, minimalism. Cei de la ”Čači Vorba” îşi numesc muzica joc’n’roll, pornind de la românescul joc.

“Unul dintre cele mai bine păstrate secrete ale folclorului polonez”, aprecia publicaţia ”Songlines” din Marea Britanie.

“Nici măcar cineva cu origini româneşti nu ar fi interpretat la un nivel atât de intim, cu atât de multă convingere şi pasiune vechea melodie lăutărească din mahala”, scria MDR Figaro (Germania).
”Django Lassi” (Germania) şi-au creat o reputaţie, atât în pub-urile cabaret din Berlin şi la festivaluri europene de open-air jazz, cât şi la festivaluri uriaşe şi rave-uri extatice de trance. Au înţeles cum să creeze un fusion de mare clasă între jazz manouche şi gypsy swing, care conduce la o stare contagioasă ce te îndeamnă la dansuri balcanice sălbatice ori poetice.

„Ar fi un motiv aproape să te căsătoreşti, dacă ai şti că Django Lassi cântă la nuntă.

Asociaţia Culturală Metropolis, înfiinţată de producătorul Daniel Mitulescu, are ca principal scop realizarea de evenimente non-profit de educare a publicului tânăr, precumFestivalul Internaţional de Film pentru Copii ”KINOdiseea”, la care au participat la cele cinci ediţii de până acum peste 40.000 de persoane, şi ”Festivalul internaţional de muzică şi cultură ”Balkanik”, care a avut un public de peste 18.000 de persoane la cele trei ediţii.

Muzica Palatelor României

Duo Kitharsis

Duo Kitharsis, ansamblu care în luna august va susţine Turneul extraordinar “Muzica Palatelor României”, a participat la a X-a ediţie a “Concursului Internaţional de Chitară” de la Olsztyn. Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan au obţinut la importanta competiţie poloneză “Marele Premiu”, impresionând juriul internaţional condus de celebrul chitarist grec Alexis Musurakis. Este cincilea succes competiţional din acest an, cei doi câştigând concursurile desfăşurate la Paris, Padova, Castel Ritaldi (Italia), precum şi ediţia a V-a a Concursului “Drumul spre celebritate” de la Palatul Mogoşoaia.

Duo-ul Kitharsis îi va încânta pe iubitorii muzicii din România la începutul lunii august, când în cadrul turneului extraordinar organizat de Asociaţia “Pro Valores” şi “Radio România Cultural”, cei doi vor interpreta opusuri de Mauro Giuliani, Manuel de Falla, Dušan Bogdanović, Jean-Philippe Rameau şi Astor Piazzolla în spaţii turistice româneşti de mare spectaculozitate, printre care Palatul Mogoşoaia – Sala Scoarţelor (sâmbătă 9 august, ora 12.00), Castelul Peleş – Sala de muzică (duminică 10 august, ora 16.00) sau Palatul Marincu din Calafat (sâmbătă 16 august, ora 18.00).

Noëmi Schindler. Sursa foto: noemischindler.com

Violonista Noëmi Schindler şi violoncelistul Christophe Roy, în două recitaluri de excepţie la Bucureşti
Vineri 18 şi sâmbătă 19 iulie, iubitorii muzicii de cameră vor avea ocazia de a-i asculta pe doi dintre interpreţii de vârf ai scenei contemporane franceze: violinsta Noëmi Schindler şi violoncelistul Christophe Roy, ambii membri ai renumitului ansamblu “Aleph”. Organizate de Festivalul Internaţional de Muzică Clasică şi Contemporană “Ţintea Muzicală” în colaborare cu “Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România” şi cu “Muzeul Municipiului Bucureşti”, concertele se vor desfăşura vineri la Palatul Cantacuzino (Muzeul “George Enescu”) şi sâmbătă 19 iulie la Palatul Şuţu.

Programul oferit de cei doi muzicieni francezi include două lucrări de rezistenţă, dedicate duo-ului vioară – violoncel, “Sonata” de Maurice Ravel (1920 – 1922) şi “Duo-ul op.7” de Zoltán Kodály (1914). Li se adaugă prime audiţii semnate de Christoph Breidler, Adina Dumitrescu, Sebastian Dumitrescu, Adrian Pop, Dana Cristina Probst, Camille Roy, Ulpiu Vlad.

Recital de pian cu Cristian Mihai Dirnea, la ICR Berlin

Pianistul Cristian Mihai Dirnea

Stagiunea muzicală de la Institutul Cultural Român din Berlin se încheie în luna iulie cu un concert susţinut de pianistul Cristian-Mihai Dirnea. Concertele din cadrul acestei serii au loc lunar şi reunesc tineri muzicieni români din Berlin şi din spaţiul germanofon, deja afirmaţi sau în curs de afirmare. Serile muzicale sunt găzduite de sediul ICR Berlin, a cărui sală de concerte se remarcă printr-o acustică deosebită şi un valoros pian Steinway. Aceste evenimente s-au bucurat de la începutul anului de o apreciere constantă, din partea unui public fidel, bun cunoscător al muzicii clasice. Un număr din ce în ce mai mare de spectatori germani s-au alăturat publicului de origine română, apreciind talentul muzicienilor români.

După o scurtă pauză în luna august, stagiunea de seri muzicale se va redeschide în septembrie.
Recitalul de pian susţinut de tânărul muzician Cristian-Mihai Dirnea va avea loc în data de 18 iulie, cu începere de la ora 19.30.

În program: “Preludiu şi Fuga Nr. 12 (Clavecinul bine temperat, caietul 1), BWV 857” de J.S. Bach, “Sonata Nr. 1, op. 24” de George Enescu, “Sonata KV 330 în Do major” de Mozart, “Étude, Nr. 3, op. 25” de Chopin, “Étude Nr. 9, op. 8” de Skriabin, şi “Sonata în si minor” de Liszt.

Mihai Cristian Dirnea este un pianist român stabilit la Leipzig. După terminarea liceului, a urmat Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, pe care a absolvit-o în 2006, la secţiunile pian, muzică de cameră şi acompaniament de pian. O bursă DAAD i-a permis să studieze la Academia de Muzică şi Teatru “Felix Mendelssohn Bartholdy”, din Leipzig. Aceasta a fost urmată de studiile artistice sub îndrumarea profesorului Christoph Taubert.

Aromânii şi muzica lor, cu Ovidiu Lipan Ţăndărică

Ovidiu Lipan Ţăndărică va încânta inimile aromânilor

Ovidiu Lipan-Ţăndărică şi Stelu Enache, alături de instrumentiştii lor, vor concerta la Saranda, în Albania, sâmbătă, 19 iulie 2014, de la ora 20.00. Proiectul este organizat de Institutul Cultural Român, prin “Direcţia Românii din Afara Graniţelor şi Limba Română”, în parteneriat cu Fundaţia Culturală Aromână „Nicolae Iorga” din Saranda, cu sprijinul Ambasadei României la Tirana şi al Primăriei din Saranda.

Concertul va avea loc pe Stadionul Jocurilor cu Mâna „Aleko Dajko“ din Saranda şi va include piese de pe albumul “Bachiţa”, pe teme din muzica aromână, interpretate în dialectul aromân. Dintre cele 11 piese, doar două aparţin unor compozitori, restul fiind creaţii colective. Orchestraţiile îi aparţin lui Ovidiu Lipan-Ţăndărică, care a colaborat pentru realizarea acestui program cu solistul aromân Stelu Enache. În deschidere va concerta Nikolin Thano, cunoscut interpret albanez de origine aromână.

Cei peste 200.000 de vorbitori de limbă română (aromâni), reprezentând aproape 4% din populaţia Albaniei (conform estimărilor asociaţiilor de aromâni), nu sunt recunoscuţi ca minoritate naţională, ci doar ca minoritate lingvistică, motivul invocat de autorităţi fiind lipsa unui stat înrudit. Astfel, aromânii nu beneficiază de emisiuni radio şi tv şi nici de învăţământ de stat în dialectul aromân. Oficialii români au cerut în numeroase rânduri, în cadrul vizitelor şi întâlnirilor cu oficiali albanezi, recunoaşterea românilor din Albania ca minoritate naţională, aromânii din Albania reprezentând ramura sudică a poporului român, iar aromâna un dialect al limbii române.

Institutul Român de la Saranda (“Casa Iorga”) a purtat încă de la înfiinţare numele întemeietorului său. Casa a fost construită în 1937 pe malul Mării Ionice, la Saranda, pe un teren primit de Nicolae Iorga în dar din partea regelui Zogu, în semn de recunoştinţă pentru redactarea primei Istorii a Albaniei. Istoria a fost scrisă în urma unor cursuri ţinute la Universitatea din Bucureşti şi care au fost utilizate ca material documentar de delegaţia albaneză la Conferinţa de pace de la Londra din 1919. Iorga a cedat acel teren statului român, cu condiţia de a se construi acolo un institut de studii arheologice. România a acceptat şi a construit la Saranda un institut care a funcţionat până în anul 1940. Proprietatea a fost naţionalizată de regimul comunist şi vândută, ulterior, în 1991, unei persoane private. Subiectul retrocedării “Casei Iorga” din Saranda a fost reluat recent în discuţiile bilaterale dintre cele două state. Tot lui Nicolae Iorga, Albania îi datorează descoperirea în 1915 a primului document în limba albaneză, în fondul “Bibliotecii Laurenziana” din Florenţa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.