Decizia care loveşte într-o întreagă industrie

Operatorul naţional de transport al ţiţeiului brut prin conducte Conpet Ploieşti a crescut tarifele de transport cu 1%.

Conform unui ordin emis de preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM), noul tarif de transport pentru petrolul provenit din ţară este de 79,75 de le pe tonă, fără a fi inclus aici TVA şi pierderi tehnologice. Această creştere vin în contextul în care cotaţiile mondiale ale ţiţeiului se află undeva în jurul a 30 de dolari pe baril, adică la jumătate cât era la începutul anului. Şi orice scădere a cotaţiei ţiţeiului duce la creşterea ponderii cheltuielilor cu ţiţeiul în totalul cheltuielilor unei rafinării.

În România mai sunt funcţionale în acest moment trei mari rafinării, Petromidia, aflată însă la malul mării şi din această cauză are mai puţin de a face cu Conpet, Petrobrazi şi Lukoil la Ploieşti. Tot la Ploieşti se mai află rafinăria Vega, de dimensiuni mai mici şi care produce produse derivate. “Am aflat din presă că în Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al țițeiului intern. Suntem surprinși că procesul de dezbatere și consultare publică, așa cum a fost inițiat în luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus și agreat de toate părțile implicate în dialog. În mod evident, decizia ANRM vine în contradicţie cu una dintre primele priorităţi asumate de Ministerul Energiei, şi anume aceea de a susţine producţia internă”, afirmă Artur Stratan, președintele în exercițiu al Asociației Române a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA).

Din perspectiva ROPEPCA, sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de creșterea tarifului de transport într-un context defavorabil de preț la țiței și supraimpozitare a operațiunilor. Presiunea suplimentară adusă de mărirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de țiței transportată prin conducte poate amenința supraviețuirea unui întreg sector economic şi poate crea un precedent periculos pentru acţiuni similare viitoare. Scumpirea serviciului de transport intern al țițeiului și produselor asociate cu peste 1,4% și scumpirea serviciului de transport al țițeiului din import va conduce la creșterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor plătite de producătorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, deși producția este în scădere, prețul de tranzacționare continuă să fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se menține la cote superioare mediei europene, susţin reprezentanţii ROPECA.

Majorarea este de natură să erodeze suplimentar competitivitatea țițeiului de producție autohtonă, în condițiile în care doar scăderea prețului la țiței a provocat creșterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril în 2014 la peste 7,5% la prețurile actuale. O asemenea măsură poate stimula importurile de țiței, în condițiile în care deficitul balanței comerciale a crescut cu 38% în 2015 față de 2014. Reprezentanţii Conpet susţin însă că aceste creşte sunt nesemnificative şi că ponderea serviciilor de transport în preţul final al carburanţilor de la pompă este mică. ”Tariful de transport a crescut cu 1% în 2016 faţă de anul 2013 pe subsistemul de transport ţară (…) Pentru anul 2016, cantităţile programate a se transporta au scăzut cu 6% faţă de anul 2013, în timp ce tariful de transport a crescut cu 1%.

La stabilirea noului tarif de transport s-au luat în calcul, printre altele, costurile cu încălzirea ţiţeiului în rampa Bărbăteşti, care reprezintă 0,3% din creşterea de 1%, serviciu solicitat în mod expres de către clientul OMV PETROM în anul 2015 (…) Ponderea tarifului de transport în preţul produsului finit la pompă (benzina, motorină) este de 0,571%”, spune operatorul de stat. De la an la an, cantitatea de țiței din producția autohtonă transportată de Conpet scade, o tendință accentuată de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afectează și România. Prin mărirea de 1% a tarifului de transport statul român urmăreşte conservarea veniturilor Conpet în condiţiile în care diminuarea cantităţilor de petrol din intern au micşorat încasările cu 5 milioane de lei, până la 309 milioane de lei. Conpet se așteaptă pentru 2015 la un profit al exercițiului de 54,29 milioane lei, cu 5,6% mai mult decât cel din 2014, când profitul a fost de 51,43 milioane lei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4517 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.