„Delegaţii organizaţiilor non-guvernamentale au fost blocaţi la intrarea în Primărie”

Mai multe organizaţii au anunţat luni 26 septembrie că vor acţiona în instanţă Primăria Generală a Municipiului Bucureşti după scandalul din şedinţa Consiliului General de acum 5 zile. Asociaţiile ActiveWatch, Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe şi Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România – OPTAR reclamă evitarea dezbaterii publice în privinţa proiectelor avizate la jumătatea săptămânii trecute. Astfel, toate cele 66 de proiecte avizate de Consiliu pe 21 septembrie ar putea să fie anulate.

Faza pe limbaj şi fel de a fi

Anterior, organizaţiile au solicitat dialogul public asupra deciziilor consiliului, dar Primăria a negat faptul că proiectele de hotărâri ar fi acte normative: nu reprezintă acte cu caracter normativ. „Pentru mine consultarea publică este un mod de viaţă, un mod de a fi”, se lăuda primarul Gabriela Firea chiar la depunerea jurământului. Mai puţin de jumătate de an a fost suficient pentru societatea civilă să constate că proiectele actelor normative puse în discuţie de primărie nu ajung în dezbatere publică. „Miercuri, 21 septembrie 2016, Consiliul General al Municipiului Bucureşti a votat 66 de proiecte, dintre care 44 sunt acte normative şi, conform Legii 52/ 2003, ar fi trebuit să fie puse în dezbatere publică înaintea şedinţei de consiliu.

Anterior şedinţei de consiliu, ActiveWatch, CeRe şi OPTAR au transmis scrisori deschise şi petiţii Primarului prin care solicitau retragerea acestor proiecte de pe ordinea de zi şi punerea lor în circuitul legal. Primăria Generală a răspuns acestui demers printr-un comunicat de presă, din care extragem următorul fragment:

Proiectele de hotărâri la care se face referire, aflate pe ordinea de zi a şedinţei ordinare din data de 21.09.2016 a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, afişate pe site-ul instituţiei noastre, la secţiunea Instituţii/ConsiliulGeneral/ Sedintele ConsiliuluiGeneral/OrdineaDeZi, nu reprezintă acte cu caracter normativ în accepţiunea art. 3 din Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, unde, la lit. a) se defineşte actul normativ ca fiind „actul emis sau adoptat de o autoritate publică, cu aplicabilitate generală;”.
În concluzie, aceste proiecte de hotărâri nu trebuiau supuse dezbaterii publice, acestea fiind dezbătute în şedinţele pregătitoare cu liderii de grup ai partidelor politice reprezentate în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi în comisiile de specialitate ale CGMB.

Cele trei organizaţii non-guvernamentale consideră că aceasta este o interpretare eronată şi trunchiată a Legii. Conform Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (în decizia nr. 1718 din 26 februarie 2013, pronunţată în recurs de Secţia Contencios şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie), actele administrative sunt definite după cum urmează: Actele administrative normative conţin reglementări cu caracter general, impersonale, care produc efecte erga omnes, în timp ce actele individuale produc efecte, de regulă, faţă de o persoană, sau uneori faţă de mai multe persoane, nominalizate expres în conţinutul acestor acte„, susţin activiştii.

Justiţia va hotărî ce s-a votat în consiliu

Pentru unii, sumă, pentru alţii, lacună s-ar putea sintetiza activitatea Gabrielei Firea ca primar general în perspectiva reclamanţilor: „Toate cele 44 de proiecte pentru care am solicitat dezbatere publică sunt acte normative. Astfel că interpretarea Primarului General este, în opinia noastră, una abuzivă şi care încalcă dreptul cetăţenilor de a se implica în procesul de luare a deciziilor publice.

Deoarece comunicarea Primăriei Generale nu a adus mai multă claritate, organizaţiile semnatare au solicitat în scris, luni, 20.09.2016, dreptul de a lua cuvântul în şedinţa publică ordinară (drept conferit prin aceeaşi Lege 52/ 2003).

Deşi legea prevede ca fiecare autoritate publică locală să descrie prin regulamentele proprii modalitatea de înscriere la cuvânt, regulamentul Primăriei Generale nu descrie acest mecanism. Considerăm că lipsa unor standarde minime privind solicitarea şi acordarea luărilor de cuvânt în plen denotă nu doar lipsă de transparenţă, ci şi o voită lacună care generează tratamente inegale în relaţia cu cetăţenii.

În ciuda cererilor depuse, în cadrul şedinţei de miercuri nu au fost supuse votului aceste solicitări de luare a cuvântului. Cu toate acestea, reprezentanţi ai diferitelor teatre din Bucureşti au intrat în şedinţa de Consiliu General şi au susţinut proiectele doamnei Primar în faţa Consiliului General.

Reclamăm şi faptul că delegaţii organizaţiilor non-guvernamentale au fost blocaţi la intrarea în Primărie, în timp ce delegaţii teatrelor aveau acces nestingherit, fără o minimă legitimare. Ulterior, doi delegaţi ai asociaţiilor au primit permisiunea să ajungă pe holul din faţa sălii de Consiliu General, cu intervenţii din partea unor consilieri generali. Cu toate acestea, cele două persoane nu au fost lăsate să ia cuvântul şi nici să asiste la şedinţă, deşi pe parcursul şedinţei au fost eliberate mai multe locuri în sala de şedinţă.

Mai mult, în cadrul şedinţei de consiliu, doamna Primar Gabriela Firea, cu privire la punctul 6 de pe ordinea de zi, a declarat că proiectul a fost dezbătut în campania electorală, ca argument pentru lipsa aplicării Legii 52/2003. Considerăm că această confuzie – dezbaterea proiectelor de Hotărâre de Consiliu General versus platforma electorală, este una periculoasă. Una dintre cele mai grave posibile consecinţe este lipsa totală de dezbatere publică pentru următorii patru ani.

Vineri, 29.09.2016, este anunţată o nouă şedinţă de Consiliu General. 9 dintre cele 13 proiecte de pe ordinea de zi sunt, conform definiţiei dată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, proiecte de acte normative. Niciunul nu a fost supus dezbaterii publice”, se arată în comunicatul lansat de organizaţiile non-guvernamentale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.