Dialog între voci dramaturgice noi şi vechi, stiluri regizorale noi şi vechi la FEST-FDR2015

19 spectacole, 4 conferinţe, peste 50 de manageri, programatori şi teatrologi din 17 ţări europene, 3 lecturi publice însoţite de lansarea volumului CND2014, un concert. Prima parte a FEST-FDR2015 s-a încheiat în vibraţiile intense ale concertului extraordinar al Subcarpaţi + Orchestra. FDR şi Art of Ageing1st European Theatre and Science Festival reprezintă, în sumă, un eveniment care a adus împreună, în sălile de teatru, 4.611 oameni pe cât de diferiţi unul de altul, pe atât de uniţi în spaţiul generos al Teatrului Naţional din Timişoara.

The art of ageing 82

Gabriel Răuţă, Francisco Alfonsin şi Ion Grosu în spectacolul Noul locatar (copyright Mihaela Marin)

Ediţia a XX-a a festivalului timişorean, ca şi întreaga stagiune a Naţionalului, se construieşte în jurul conceptului Art of Ageing, văzut nu doar ca un timp al reflecţiei retrospective, ci mai ales ca un timp şi un spaţiu dedicat acţiunii şi dialogului. În egală măsură, asumarea acestui concept reprezintă, în mod concret, asumarea de către Teatrul Naţional a responsabilităţii morale, sociale şi culturale faţă de publicul său şi, mai mult decât atât, faţă de comunitate. Astfel, toate cele trei direcţii lansate de FEST-FDR2015 – modulul FDR, Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival şi modulul FEST, cărora li se adaugă o nouă ediţie a Concursului Naţional de Dramaturgie – postulează diversitatea, regăsirea individului în spaţiul comun al culturii, la fel cum grecii, în antichitate, considerau că doar în amfiteatre, în timpul festivalurilor, prin teatru, împărtăşesc o identitate comună.

Maria de Buenos Aires

Copiii foametei. Mărturii, de Alexei Vakulovski

Dacă Art of Ageing1st European Theatre and Science Festival a fost extrem de explicit în acest sens, dublând un amplu eveniment cultural european cu o dimensiune ştiinţifică de excepţie, secţiunea FDR a provocat întâlnirea şi dialogul între voci dramaturgice noi şi vechi, stiluri regizorale noi şi vechi, de la Eugène Ionesco, la Teodor Mazilu, până la Alina Nelega, Peca Ştefan, Mihaela Michailov, Saviana Stănescu sau noua generaţie reprezentată la Timişoara de Xandra Popescu, Radu Iacoban etc., de la regizori precum Victor Ioan Frunză, Gábor Tompa, ori Mihai Măniuţiu la Nona Ciobanu, apoi Geanina Cărbunariu, Ioana Păun, Adrian Măjeri, Luminiţa Ţâcu sau Alexandru Mihail. Scop atins pentru Teatrul Naţional – care a transformat Timişoara într-un forum al liberei exprimări artistice, sociale şi civice.

The art of ageing 55. Un spectacol primit cu entuziasm

Spectacolul Mă tem că acum ne cunoaştem. De Ivor Martinic, în regia lui Miriam Horwitz

De un deosebit succes s-a bucurat prezenţa Teatrul Nottara cu Noul locatar de Eugène Ionesco (traducerea: Vlad Russo şi Vlad Zografi). Direcţia de scenă îi aparţine lui Gàbor Tompa, al cărui interes faţă de mecanismele teatrului absurd sunt deja cunoscute publicului şi specialiştilor. Decorurile şi light designul sunt create de renumitul scenograf Helmut Stürmer, iar costumele sunt semnate de Corina Grămoşteanu. Spectacolul este o rafinată parabolă, un eseu scenic despre neputinţa de a renunţa la amintirile de lângă şi din noi, în drumul nostru spre marea şi eterna mutare.

Scenă din Viaţa-i mai frumoasă după ce mori

Scenă din Amalia respiră adânc

Publicul a fost impresionat de felul în care Noul locatar, interpretat de actorul spaniol Francisco Alfonsin, alături de Ada Navrot, Ion Grosu şi Gabriel Răuţă, părea să vorbească despre fiecare dintre noi. Performanţa tuturor celor din distribuţie a fost răsplătită cu îndelungi ropote de aplauze.

O sală plină de tineret

Entuziasm şi bucurie pe scena timişoreană

În acelaşi spirit, în urma lecturilor publice ale Concursului Naţional de Dramaturgie, juriul a ales cu majoritate de voturi textul câştigător: Avioane de hârtie de Elise Wilk. Pe locul secund se află una dintre cele mai remarcabile descoperiri ale CND, un tânăr autor de 17 ani, Alexandru Teodorescu, ale cărui propuneri au fost selectate pentru finala concursului. Cele trei texte vor fi tipărite în volum, în colecţia aTeNT a Teatrului Naţional din Timişoara, urmând ca piesa Elisei Wilk, un nume emergent în dramaturgia românească de ultimă oră, confirmat şi de această ediţie a CND, să fie montată în cursul acestui an.

Un concert incendiar

Modulul FEST va continua acest demers în intervalul 6-13 iunie. Organizat de Teatrul Naţional şi realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului şi al Consiliului Local Timişoara, FEST scoate spectacolul în stradă pentru că teatrul are această funcţie de agora, are capacitatea de a fi o punte solidă între oraş şi cetăţeni, după cum poate reprezenta o poartă larg deschisă în drumul Timişoarei către titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.