Dialoguri teatrale

“Blestemul iubirii”, o scufundare în Marea Dragostei

Prolificul dramaturg Iacob Gordin, născut în Ucraina şi stabilit la New York la începutul anilor 1890, a fost, după Avram Goldfaden, al doilea mare nume al teatrului idiş din faza lui de început, considerat în enciclopedii şi lucrări de specialitate drept un important reformator al dramei idiş.

Continuându-şi programul „Integrala Mari scriitori de limbă idiş“, Teatrul Evreiesc de Stat redescoperă şi valorifică o altă lucrare semnificativă din dramaturgia lui Gordin şi din patrimoniul literaturii idiş, “Blestemul iubirii”. Scrisă în 1905, piesa prezintă povestea unei familii evreieşti tradiţionale de la începutul secolului al XX-lea, care caută să se adapteze marilor schimbări ale secolului şi modernităţii şi înfruntă mai multe drame, legate într-un fel sau altul de destinul Bertei – o femeie superioară celor din jur prin caracter şi inteligenţă, dar al cărei punct vulnerabil este handicapul ei fizic. “Blestemul iubirii” este, însă, mai înainte de toate, o poveste despre iubire şi sacrificiul din iubire, putând merge până la renunţarea la viaţă.

Iată ce spune regizorul Kincses Elemér despre noul lui spectacol: „Recent, celebrul regizor de film James Cameron s-a scufundat într-un submarin – de unul singur! – în Groapa Marianelor, în locul unde adâncimea este mai mare. A stat acolo ore întregi şi a filmat. El a declarat că jos există o altă lume. Unde a văzut şi a filmat vietăţi despre care ştiinţa de azi nici nu are habar. Sub pretextul acestui text, vă propunem şi noi o scufundare în Marea… Dragostei. Noi, câţiva artişti, ne scufundăm în această «mare» formidabilă. Încercăm să ajungem chiar până la fund. Ce ne-aşteaptă acolo? Poate că ne va mângâia pe frunte un Înger, ori poate că în bezna adâncimilor ne-aşteaptă Diavolul. Oricum, trebuie să avem curajul de a-l privi în ochi…”. Premiera oficială are loc joi, 10 mai 2012, ora 19.00, pe scena Teatrului Evreiesc de Stat.

Regia şi ilustraţia muzicală: Kincses Elemer. Scenografia: Clara Labancz.

În distribuţie: Monia Pricopi, Cornel Ciupercescu, Iolanda Covaci, Marius Călugăriţa, Luana Stoica, Cristina Cîrcei, Alexandra Fasolă, Nicolae Călăgăriţa, Mirela Nicolau, Veaceslav Grosu, Mihai Prejban, Mircea Dragoman.

“Duet”, diversitate şi bucuria improvizaţiei

Duet. Foto Lucian Spătariu

În cadrul “Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti”, nu pierdeţi, sâmbătă, 12 mai, ora 21.00, un concept inedit, “Duet”, de Sergiu Matiş & Vlaicu Golcea.

Manipulatoare, muzica vrea să preia controlul asupra dansatorului, să-i impună emoţiile şi mişcările. În “Duet”, înconjuraţi de microfoane, difuzoare şi instrumente, performerii se confruntă cu o întrebare esenţială: e muzica cea care face dansul posibil sau se poate şi invers? Dansatorul Sergiu Matiş şi muzicianul Vlaicu Golcea parcurg etapele tensiunii creatoare cu mult umor, realizând un spectacol de entertainment inteligent şi extrem de viu.

Sergiu Matiş s-a născut în Cluj-Napoca şi a studiat dans la Liceul de Coregrafie din oraşul natal (1991-2000). Şi-a continuat studiile la “Akademie des Tanzes” din Mannheim. Cariera artistică a început-o la “Tanztheater Nürnberg”, iar în prezent trăieşte şi îşi desfăşoară activitatea la Berlin, colaborând cu “Colette Sadler-Stammer Productions”, Yossi Berg, Oded Graf şi Sasha Waltz & Guests Company. De câţiva ani activează şi în calitate de coregraf. Printre spectacolele pe care le semnează se numără “Human Nature”, “Landing”, “ThreeDoors.Search”, “Dreams Crossover”, “89.Grenzenlos”, “Ploaie de vară”, “Ending-dong”. În 2010 a creat “All of a sudden” – o piesă pentru un actor, un cântăreţ şi trei dansatori – care a avut premiera la “K4” în Nürnberg şi care joacă un rol semnificativ în cercetările ulterioare pentru realizarea spectacolului “doom room”, produs de Radialsystem şi Labor Gras din Berlin, alături de Kinitiras Artistic Residency Centre din Atena.

Compozitor şi muzician de jazz cu o discografie de peste 30 de titluri apărute în ţară şi peste hotare şi o bogată activitate concertistică, Vlaicu Golcea îşi desfăşoară activitatea muzicală în diverse domenii ale artei sincretice: muzică de teatru, de dans contemporan, film (lung şi scurtmetraj), instalaţii multimedia. A semnat muzica pentru 37 de spectacole de teatru, iar în 2009 a primit premiul UNITER pentru muzică de teatru. A compus şi a performat muzică de dans contemporan cu artişti români şi din străinătate.

“Duet” este o producţie realizată în cadrul Festivalului Moving Romania (8-15 septembrie 2011 Potsdam, Germania), eveniment organizat de Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, fabrik Potsdam şi Institutul Cultural Român Berlin, proiect finanţat de Centrul Naţional al Dansului Bucureşti şi Fundaţia Robert Bosch.

“Printre instrumente şi difuzoare, muzicianul Vlaicu Golcea şi dansatorul Sergiu Matis au cântat, au dansat, cu o pasiune evidentă pentru improvizaţie, acordurile armonizându-se perfect cu mişcarea. Colajul muzical plin de culoare a fascinat publicul”, nota cronicarul de la Märkische Allgemeine Zeitung.

“…o combinaţie genială şi convingătoare de diversitate şi bucurie a improvizaţiei, cu un bogat simţ al umorului”, aprecia Potsdamer Neuste Nachrichten.

“Duet creează un teritoriu de intersecţie performativă între ritmul energizant al muzicii compuse de Golcea şi corpul sonorizat al lui Matiş”, scria în “Scena.ro”.

“Cină cu prieteni”, un spectacol despre dragoste şi căsnicie

Vlad Zamfirescu şi Cerasela Iosifescu în Cină cu prieteni

ArCuB vă invită duminică, 13 mai, de la ora 19.00, la spectacolul “Cină cu prieteni” de Donald Margulies, în regia lui Claudiu Goga. Scenografia este semnată de Lia Dogaru. În rolurile celor patru prieteni joacă: Cerasela Iosifescu, Vlad Zamfirescu, Nadiana Sălăgean, Marius Cordoş.

Timp de 12 ani, Gabe şi Karen, au petrecut vacanţe şi weekenduri împreună cu Tom şi Beth; s-au invitat reciproc la nenumărate cine, şi-au crescut copii, şi-au împărtăşit experienţele de viaţă ca nişte adevăraţi prieteni, aşteptându-se ”să se îngraşe şi să îmbătrânescă împreună”. Un fapt surprinzător le dă viaţa peste cap. Acesta reprezintă un şoc cu efecte neaşteptate pentru ambele cupluri şi, în egală măsură, un prilej al unor reflecţii despre dragoste şi căsnicie, despre natura relaţiilor umane…

Născut la 2 septembrie 1954, în Brooklyn – New York, Donald Margulies este dramaturg american şi profesor de Limbă Engleză şi Studii Teatrale la Universitatea Yale. Piesele sale au fost jucate în teatre importante din SUA şi din întreaga lume. I-au apărut până în prezent 7 volume de scrieri. A primit de-a lungul timpului numeroase recunoaşteri şi premii pentru activitatea sa literară. Printre altele este posesorul unui Premiu pentru Literatură al Academiei Americane pentru Litere şi Arte precum şi al unui “Sidney Kingley Award” (Pentru realizări deosebite în teatru – Categoria Dramaturgie). Margulies este şi autorul a mai multe scenarii de film şi televiziune.

În 2000 a primit Premiul Pullizer pentru această piesă, “Cină cu prieteni”, care a fost ulterior jucată la Paris, Londra, Berlin, Viena, Stockholm, Tokyo, Mumbai, Seul, Tel Aviv şi Istanbul. Tot în 2000 filmul, făcut de HBO după acelaşi text al lui Margulies, a fost nominalizat la Premiile Emmy.

Teatrul Ţăndărică, la Istanbul

Teatrul de Animaţie Ţăndărică va fi prezent la cea de a XV-a ediţie a Festivalului Internaţional de păpuşi din Istanbul, ce se desfăşoară între 3 şi 13 mai 2012, cu spectacolul pentru adulţi „Candid” şi cu o serie de numere muzicale din “Albă ca Zăpada”.

Festivalul independent de la Istanbul îşi propune să familiarizeze publicul turc, mai ales din rândul celor mici, cu o gamă largă de spectacole vizuale care să promoveze diverse stiluri de mânuire – de la cele tradiţionale la cele mai moderne. Anul acesta, alături de invitaţii din România, vor participa trupe din Franţa, Spania, Cehia, Grecia, Peru, Chile, Olanda, Italia, China şi Singapore. Este a doua oară când Teatrul Ţăndărică participă în festivalul de la Istanbul.

Spectacolul „Candid”, regizat de maestrul teatrului de animaţie Cristian Pepino, avându-i în distribuţie pe Mihai Dumitrescu, Roxana Vişan, Liliana Gavrilescu, Marin Fagu şi Geo Dinescu, a adunat o serie de premii atât în ţară, cât şi peste hotare şi este un spectacol modern, alert, plin de culoare şi ritm, folosind un limbaj amalgamat, lucru care dă o deosebită savoare şi care, pe lângă mijloacele clasice ale animaţiei, foloseşte tehnica proiecţiei digitale. Nuvela lui Voltaire este „citită” cu inventivitate şi umor de regizor, iar esenţa fiecărei întâmplări sintetizează de fapt ideile umaniste despre putere, libertate, iubire, război. Reprezentaţia va avea loc la Institutul Cultural Francez, sâmbătă, 13 mai a.c. Ziua de vineri, 12 mai, este dedicată celor mici, la sediul ICR Istanbul trupa Teatrului Ţăndărică prezentând numere muzicale din „Albă ca Zăpada”, spectacol la care au fost invitaţi elevii Şcolii Generale Cihangir, aflată în apropierea institutului, şi copii din diaspora română.

În cadrul evenimentelor alternative desfăşurate sub egida festivalului, în data de 8 mai 2012, prof.dr. Carmen Stanciu (UNATC) va susţine la Universitatea de Arte Frumoase Mimar Sinan o prelegere intitulată ,,Magic, laic, estetic. Metamorfozele teatrului de păpuşi în România”, dând astfel ocazia studenţilor din domeniu să se familiarizeze cu evoluţia teatrului românesc de păpuşi.

Festivalul Internaţional de păpuşi de la Istanbul (Turcia) este un festival independent organizat de un artist păpuşar cunoscut, specializat în teatru de umbre, Cengiz Őzek, care a fost prezent şi la Bucureşti, acum 2 ani, la “Festivalul Bucurii pentru copii. Spectacole de colecţie”.

Teatrul Vígszínház, la Cluj

Punk Rock, spectacolul Teatrului din Budapesta

Apreciatul teatru budapestan prezintă două spectacole la Teatrul Maghiar de Stat Cluj: “Ciuma” în regia lui András Dömötör este programată marţi, 8 mai, de la ora 20.00, şi miercuri, 9 mai, de la ora 18.00, în Sala Studio, iar “Punk Rock” în regia lui Enikő Eszenyi, în data de 9 mai, de la ora 20.00, în Sala Mare.

În “Ciuma”, după romanul lui Albert Camus, care a fost tradus în aproape toate limbile lumii, un actor joacă mai multe personaje, locuitori ai oraşului Oran, lovit de ciumă. Spectacolul în limba franceză a fost jucat la Paris de mai mult de 400 de ori; în versiunea în limba maghiară joacă actorul Géza D. Hegedűs. Adaptarea scenică: Francis Huster, traducerea: László Márton.

“Punk Rock” prezintă o temă care până acum nu a apărut în teatrele din Ungaria: vorbeşte cu mult umor despre conflictele şi problemele elevilor, dar cu o forţă şi cu o sinceritate consternantă. În acest mod ajută la înţelegerea şi asimilarea unor întâmplări cum a fost tragedia din Norvegia.

O fată soseşte într-o şcoală engleză: până acum, Lilly a călătorit din oraş în oraş cu părinţii săi. William, băiatul ciudat, retras devine ocrotitorul ei: o ajută cu sfaturi practice, o iniţiază în viaţa şcolii, o prezintă prietenilor: Bennett cel şmecher, Chadwick cel isteţ, Nicholas cel frumos, Cissy cea de gaşcă şi Tanya cea fricoasă. Lilly îşi găseşte locul repede, poate prea repede pentru William…

Între zidurile şcolii, iubirea şi lupta pentru putere fac ravagii exact ca şi în lumea adulţilor. Elevii sunt forţaţi să se maturizeze prea repede. Independenţa lor este de fapt singurătate, pierderea siguranţei, a inocenţei.

“Punk Rock” nu este musical, totuşi muzica reprezintă un element important al întâmplărilor, genul punk înseamnând pentru tineri posibilitatea identificării.

La sfârşitul lunii mai, Teatrul Maghiar de Stat Cluj va prezenta trei spectacole la Budapesta: “Strigăte şi şoapte”, în regia lui Andrei Şerban, “Ubu rege”, regizat de Alain Timar, şi “Alcoolicii” în regia Gábor Tompa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.