Dincolo de politic

Articol scris și semnat de Florin Grecu – Lector univ. dr., Specializarea Ştiinte Politice, Universitatea Hyperion din Bucureşti

Primul-ministru al Guvernului apolitic a declarat, după o întrevedere pe teme economice, la sediul Băncii Naţionale a României, că „Executivul îşi propune sǎ lucreze dincolo de implementarea programului de guvernare”, făcând trimitere la o viziune care „va fi dincolo de viitoarele guverne politice, care îşi vor asuma viziunea de dezvoltare economicǎ pe termen mediu şi lung, viziunea urmând sǎ fie discutatăcu partidele politice parlamentare”.

Partidele politice, după alegerile parlamentare din acest an, în urma votului cetăţenilor şi formării majorităţilor parlamentare, vor prelua Guvernarea, continuând să guverneze conform viziunii macroeconomice, stabilite pe termen mediu şi lung. În aceste condiţii, partidele politice vor fi obligate să-şi specializeze membrii sau să-i recruteze pentru a putea popula Executivul cu specialişti. Tipărirea numelor şi prenumelor pe lista de partid, fabricată la centru, obligă organizaţiile să selecteze candidaţi competenţi, din diverse domenii de activitate din societate. Ȋn acest fel, prin „şcolire”, viitorii parlamentari vor putea ocupa funcţii ministeriale, care necesită ȋnsă experienţă profesionalǎ. Ulterior, plurinominalii pot visa la posturile de parlamentari, cu condiţia sǎ fie inseraţi de partid, cât mai sus, pe listă.

La alegerile locale şi parlamentare din 2016, scrutinul fiind plurinominal sau cum mai poartă denumirea de vot pe listă închisă de partid, candidaţii vor putea fi înscrişi pe lista centralizată a organizaţiei politice numai dacă vor îndeplini criteriile morale, de integritate, din codurile de conduită etice ale partidelor politice. Partidele vor încerca să găsească specialişti, curaţi din punct de vedere moral şi financiar, fără dosare penale sau fiscale, pentru a le putea tipări numele pe buletinele de vot. Tipărirea unui nume cu probleme pe buletinul de vot poate trage în jos întreaga organizaţie politică. La viitoarele alegeri nu se vor mai vota nume, ci liste. Astfel, dacă simpatizezi un anumit candidat, se votează întreaga listă de partid.

Actuala guvernare apolitică reprezintă fereastra prin care partidele politice se pot schimba şi adapta cerinţelor societăţii, dar şi viziunii macroeconomice stabilite pe termen mediu şi lung. Reforma politică actualǎ îşi propune ca viitoarele guvernǎri politice să fie performate, atât prin personalul politic specializat, cât şi din punct de vedere al eficientizǎrii şi profesionalizării aparatului guvernamental, căci viziunea puterii executive se va axa, după încheierea mandatului guvernului de tehnocraţi, pe criterii de performanţă managerială şi guvernamentală. Viziunea viitoarelor guverne politice, începutǎ sub guvernarea miniştrilor tehnocraţi, va fi în coordonare cu interesele actorilor privaţi, iar deciziile guvernamentale vor fi dincolo sau în afara jocurilor politice parlamentare sau guvernamentale. Prin urmare, ministrul va veni la serviciu ca orice funcţionar şi îşi va exercita funcţia conform viziunii de menţinere a cadrului macroeconomic.

Atenta selecţie a aspiranţilor la lista politică-electorală poate conduce la schimbarea reală a partidelor şi la profesionalizarea politicii.

Prin urmare, legitimat la urne, politicul va guverna dincolo de politic, după cum apoliticii, nelegitimaţi la urne, guverneazǎ cu sprijinul politic al partidelor parlamentare, deoarece, în democraţie, orice guvern politic/apolitic trebuie să dispună de sprijinul majoritǎţilor partidelor politice parlamentare. Viitoarele guvernări politice, posibil populate cu unii tehnocraţi ai actualului guvern apolitic, vor fi recrutaţi din rândul specialiştilor de partid sau din afara lui. Alegerile şi campaniile electorale vor fi finanţate de la bugetul de stat. Astfel, partidele nu vor mai putea să recurgă, pe perioada desfăşurării campaniilor, la moda clasicului cozonac electoral, la publicitatea stradală, la sponsorizările gri sau negre, deoarece noua lege electorală, cu privire la finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, obligă organizaţiile politice la transparenţă, printr-o procedură modernă pe care orice cetăţean, cu cont în bancă, o utilizează ȋn viaţa personală şi poartă denumirea de virament bancar. Prin urmare, pozarea buletinului de vot, la ieşirea de la urne, în schimbul unor sume de bani, oferiţi de candidaţi, donatori sau sponsori politici, adică cele două decenii şi jumătate de mită electorală, standardizată, perfecţionată şi adânc impregnată în mentatul social şi în năravurile politicianiste româneşti, cei 25 ani de experienţă „electoralistă” postcomunistă, se presupune că vor fi uitate sau cel puţin domesticite.

Partidele politice, candidaţii, dar şi votanţii vor avea rezerve cu privire la reactivarea metehnelor electoraliste, deoarece Autoritatea Electorală Permanentă, prin atribuţiile şi competenţele conferite de lege, va publica pe site-ul său, precum şi în Monitorul Oficial, numele donatorilor, precum şi sumele încasate de partidele politice deschise la bancă. Prin urmare, consecinţele vor fi de ordin judiciar, deoarece instituţiile cu atribuţiunii în domeniu vor verifica legalitatea şi provenienţa tuturor viramentelor bancare.

Constrânse de noua legislaţie electorală, partidele vor fi nevoite să caute, în organizaţii sau din recrutǎri externe, candidaţi cu resurse financiare legale şi, în acelaşi timp, nume cunoscute votanţilor, dar nu pe oricine, ci indivizi de bune moravuri profesionale şi sociale.

Intersectatea intereselor economice private ale candidaţilor cu cele politice, conflictele de interese şi declararea de către instanţe a stărilor de incompatibilitate a viitorilor parlamentari, se intenţionează a fi înlăturate de către birourile politice ale organizaţiilor, încă de la intenţia candidatului de a solicita un loc eligibil pe lista de partid. Ȋn acest fel, partidele vor urmări atragerea de donaţii sau sponsorizǎri legale, adică banii primiţi să fie la vedere, tocmai pentru evitarea datoriile acumulate de partide pe perioada desfăşurării campaniilor electorale.

Diferenţa dintre venituri şi cheltuieli, dacă nu poate fi justificată, se face venit la bugetul de stat. Scopul legii este de a elimina corupţia electorală şi de a disciplina actul guvernǎrii, precum şi bugetele alocate şi gestionate politic, pornind de la cauze, adică de la finanţarea partidelor, deoarece, reprezentanţii, aleşi prin scrutin uninominal, realizau datorii electorale faţp de sponsorii lor, în general faţă de persoane private. Astfel, în schimbul finanţării campaniilor electorale, partidele alimentau cu contracte guvernamentale sponsorii, care erau decontate de la bugetul de stat.

Reforma politică a partidelor va pune în lumină, dacă va fi posibil, cum va arăta noua garnitură de politicieni, precum şi gradul de disciplinare şi transparentizare financiară din organizaţiile politice. Finanţarea campaniilor electorale de la bugetul de stat şi controlul donaţiilor şi sponsorizărilor îşi propun disciplinarea şi transparentizarea partidelor, listei de partid, alegerilor locale şi parlamentare şi guvernării. Odată ce partidele politice îşi vor asuma viziunea macroeconomicǎ stabilitǎ pe termen lung, viitoarele guvernări vor manageria raţionalizat şi transparent resursele bugetare.

Reformarea, schimbarea sau adaptarea partidelor politice la realitaţile sociale şi economice, presupune recrutarea sau selectarea de candidaţi de bune moravuri, fără mentalităţi orientale sau de tip cartel şi în acest fel popularea Parlamentului şi Guvernului poate conduce la profesionalizarea politicii şi a actului guvernamental, printr-o atentă „facere” a listelor electorale, fabricate la centru, ȋn birourile politice ale organizaţiilor politice.

Reforma electorală dǎ posibilitatea apariţiei profesioniştilor în partide. Recrutaţi din filiale de partid sau din afara organizaţiilor, politic sau apolitic, politicieni sau tehnocraţi, cu vocaţie sau de profesie, viitorii miniştri vor guverna dincolo de politic, adică vor asigura permanenţa şi viziunea macroeconomică viitoarelor Executive, indiferent dacǎ va guverna dreapta sau stânga.

http://politicscan.ro/analize/dincolo-de-politic/

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.