„Direcţii. Sens”. Constantin Rusu la Galeria AnnArt

Săptămâna aceasta, Galeria AnnArt a împlinit cinci ani de existenţă. Aniversarea a fost marcată de trei evenimente, desfăşurate în aceeaşi zi, toate trei remarcabile, două desfăşurate la Grădina Botanică şi unul (cu prelungire), la sediul galeriei. Situată pe Strada Paris, galeria este o conversie în cheie contemporană a unui spaţiu de arhitectură neo-românească, la parterul unei clădiri din anii ’20.

Rază de lumină – tuş şi acrilic pe hârtie de bumbac şi hârtie japoneză

La Grădina Botanică a fost lansată cartea Grădini pentru Dinu Pillat, de Ştefan Câlţia, “o carte pentru ţinut minte senin un trecut nedrept”. Volumul cuprinde reproduceri ale seriei complete de pictură în ulei şi desen în tuş realizate de Ştefan Câlţia în perioada 2013 – 2016. Lucrările au fost expuse public la galeria AnnArt în noiembrie – decembrie 2015, aflându-se acum, cu două excepţii, în colecţii private din România şi Germania. Volumul şi-a propus să “reţină în timp” şi să dea un context de reflecţie acestei întâlniri aparte, prin care un pictor omagiază discret un scriitor şi face o reparaţie istorică.

Fără titlu

Tema provine din lectura, cu ani în urmă, de către Ştefan Câlţia, a prefeţei scrise de Ileana Mălăncioiu la un volum de poezii ale lui Reiner Maria Rilke, traduse în româneşte de Dinu Pillat. Pictorul a aflat astfel că în 1964, după cinci ani de închisoare comunistă pentru „crimă de uneltire împotriva ordinii sociale”, scriitorul Dinu Pillat nu mai aştepta mult de la viaţă: şi-ar fi dorit să fie doar paznic într-o grădină publică; nu s-a întâmplat. Ştefan Câlţia a început să lucreze o serie de şase picturi în ulei şi şaisprezece desene în tuş – toate grădini şi toate imaginate pentru Dinu Pillat.

Căutare (II) – tuş pe hârtie maruflată pe pânză

Reproducerile sunt însoţite în volum de eseuri semnate de Monica Pillat, H.-R. Patapievici, Gabriela Massaci, Carmen Brăgaru şi Patricia Bădulescu, şi de un fold-out cu lucrarea Diptic 1 a lui Andrei Mateescu – o imagine tulburătoare a unui bloc de beton, cum era cel în care a trăit Dinu Pillat, departe de orice grădină.

Prin programul său Arta la Verde, Fundaţia AnnArt a preluat o parcelă neamenajată din cadrul Grădinii Botanice, pe care, în echipă cu specialiştii Grădinii Botanice şi cu voluntarii din programul Ajungem Mari, o va “creşte” pe parcursul ciclurilor necesare de plantare, transformând- o în Grădina Ştefan Câlţia pentru Dinu Pillat.

Mugur de lumină

Lansarea cărţii şi prima plantare simbolică au avut loc în prezenţa artistului şi a Monicăi Pillat, fiica scriitorului.

Ziua s-a încheiat cu vernisarea expoziţiei de desen şi asamblaj, Direcţii. Sens, a tânărului artist Constantin Rusu, ce va putea fi vizitată până la 30 iulie.

Apă (IV)- tuş pe hârtie

Uneori în alb-negru, ca în această expoziţie, alteori în culoare, Constantin Rusu foloseşte un simbol matematic şi de semnalizare urbană, săgeta, transformându-l în semn al căutării sensului existenţei. Săgeţile lui marchează lumina, vârtejul aerului, apa, atingând chiar sensul suprem-spiritual şi intim al rugăciunii. Raportul uneori echilibrat, alteori înclinând balanţa către puritatea albului obligă la reflecţie, transmite o tensiune a plasării fiinţei în spaţiul imediat şi în cel infinit al spiritului. Sintaxa lucrărilor lui se bazează pe jocul transparentului şi opacului, pe sugerarea profunzimii, ca o invitaţie a pătrunderii în sensul lucrurilor, realizând în lucrările sale de grafică o picturalitate specială, amintind în egală măsură de modernismul european şi de fineţea artei extrem-orientale.

Rugăciune

Suprapunerile de suprafeţe, mânuirea rafinată a tuşului, pendularea între senzualitatea formelor curbe, inclusiv în corpul săgeţilor, şi compoziţiile rectilinii, în care săgeata devine vector al privirii şi al gândului, conferă complexitatea şi ambiguitatea care transformă reflecţia logică, mentală în metaforă, care induce privitorului percepţia sensibilă, emoţională.

Criticul de artă Aurelia Mocanu remarca cu fineţe că “În plan vizual, artistul convoacă energia descompunerii futuriste din Boccioni, echilibrul conceptual al săgeţilor conturate de Klee şi turbulenţa de desenator a contemporanului nostru William Kentridge”.

Expoziţia Direcţii. Sens este a doua personală a lui Constantin Rusu la AnnArt. Această serie de lucrări urmează unui stagiu de documentare şi creaţie la Citée Internationale des Arts, din Paris, unde Constantin Rusu a beneficiat de Bursa Constantin Brâncuşi acordată de Institutul Cultural Român, care i-a deschis un orizont nou de interacţiune cu mediul inter-disciplinar al artelor, în perioada 2015 – 2016.

Direcţii Sens Making (7 of 7)

Artistul îşi propune să “însufleţească acel intrinsec al lucrării de artă, prin care să transmită şi să ducă dialogul la nivel sufletesc. (…) Lucrările reunesc, tehnic vorbind, mai multe direcţii de lucru de-ale mele; totodată le uneşte preocuparea introspectivă faţă de sufletul uman aflat între cei doi poli reprezentaţi de bine şi rău, întuneric şi lumină”, declara artistul.

Cel mai tânăr (şi puţin cunoscut!) dintre artiştii reprezentaţi de AnnArt, Constantin Rusu este o adevărată descoperire. Galeria l-a remarcat la Ebienale, în cadrul Festivalului Enescu. În octombrie 2011, Rusu a fost invitat în proiectul de debut al programului Peretele Alb la AnnArt, în expoziţia de grup TAA_2011, unde împreună cu colegii săi de generaţie a prezentat lucrarea Săgeţi, care a marcat un punct semnificativ în traseul său artistic. Ulterior, artistul a făcut parte, în decembrie 2011 – ianuarie 2012, din expoziţia de portofoliu a AnnArt, Caiet de planuri, alături de nume de referinţă ale scenei contemporane, precum Sorin Ilfoveanu, Ştefan Câlţia sau Paul Neagu.

Este interest de cele mai diverse tehnici, de la pictură spontană pe pereţii oraşului Bucureşti până la pictură de şevalet, desen pe carton, gravură pe placă de linoleum, şi chiar încercări de sculptură.

Absolvent al departamentului de pictură al UNA Bucureşti – licenţă în 2009 şi master în 2011 – cu o bursă de studiu la Accademia di Belle Arti di Roma, în 2008, Constantin Rusu este membru al UAP din 2012. A participat la numeroase expoziţii colective naţionale şi intenaţionale, în Spania şi Franţa. Este laureat al Premiului AnnArt în 2012, al Premiul Uniunii Artistilor Plastici, în cadrul Bienalei Internationale de Gravură, în 2014, şi al Premiului pentru Pictură acordat de Filiala Pictură UAP Bucureşti. Este profesor de Arte plastice la Liceul Francez „Anna de Noailles”, din Bucureşti.

Are lucrări în colecţii particulare din România, Franţa, Spania, Regatul Unit, Statele Unite ale Americii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.