Disecțiile lui Brăila, sub Parthenon

Pavel Brăila, ale cărui lucrări pot fi văzute în București, în expoziția personală deschisă până pe 22 aprilie la galeria Eastwards Prospectus, a fost invitat să participe la documenta 14. Prestigiosul eveniment de artă contemporană se desfășoară la Atena (Grecia), între 8 aprilie și 16 iulie, și la Kassel (Germania), între 10 iunie și 17 septembrie. Este pentru a doua oară când Pavel Brăila este prezent în programul documenta, după ediția din 2002 a acestei expoziții internaționale ce are loc o dată la cinci ani.

La EMST, Muzeul Național de Artă Contemporană din Atena, Pavel Brăila prezintă „The Golden Snow of the Sochi Olympics“ (2014), prin care reexaminează un simbol al Jocurilor Olimpice și atrage atenția asupra mecanismelor ideologice și transformării unor idealuri originale în idei ce reflectă politica globală. Titlul lucrării face trimitere la eroarea de la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice din Soci, când unul dintre inelele olimpice a refuzat să se deschidă.

Peste 160 de artiști internaționali au fost invitați să prezinte lucrări de către directorul artistic al documenta 14, Adam Szymczyk. Pentru prima dată în istoria sa, evenimentul se desfășoară anul acesta în două orașe: la Kassel, unde are loc în mod tradițional începând cu 1955, dar și la Atena. În capitala Greciei, expoziția se întinde în peste 40 de locuri de desfășurare, de la instituții și piețe publice până la cinematografe, biblioteci și clădiri universitare.

În paralel cu documenta, până pe 22 aprilie este deschisă expoziția lui Pavel Brăila de la Eastwards Prospectus. Intitulată New Year’s Dissections, aceasta este prima expoziție de amploare dintr-o galerie de artă din București a lui Pavel Brăila. Solo show-ul, ce se desfășoară pe ambele etaje ale galeriei, aduce laolaltă lucrări video, serigrafii și fotografii, majoritatea inspirate de Moldova și Chișinău, orașul natal al artistului. Printre lucrările expuse în premieră la Eastwards Prospectus se numără seria de serigrafii Stolen Billion, inspirată de „jaful secolului“ (furtul a un miliard de dolari din sistemul bancar al Moldovei), și lucrările video Foaia de control și Narrated History. În timp ce prima ne amintește de alfabetele diferite folosite în funcție de împrejurările politice, prin intermediul unei mașini de scris ale cărei litere chirilice sunt înlocuite de cele latine, Narrated History reprezintă o serie de interviuri de rememorare, realizate de artist cu părinții și alți membri ai familiei.

Pavel Brăila (născut în 1971) a participat, începând cu mijlocul anilor ’90, la numeroase expoziții și festivaluri de film, cu filme, lucrări video, fotografii și performance-uri. Și-a câștigat faima internațională odată cu selectarea la documenta 11 (Kassel, 2002), cu filmul Shoes for Europe. Recent, a fost prezent în programul bienalei Manifesta 10 (2014), cu o serie de performance-uri desfășurate în spații publice din Sankt Petersburg, realizând conceptul artistic al primului Pavilion al Moldovei la Expoziția Universală (Milano, 2015). Eastwards Prospectus este o galerie de artă contemporană din București (Strada Plantelor nr. 50), cu un program de expoziții dedicate unor valori confirmate din arta internațională, precum și a unor artiști în afirmare, în special din Europa de Est.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Razvana Ancutescu 205 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.