Doriţi o piesă clasică sau una contemporană?

Căsătoria

O căsătorie anunţată, o fată de măritat şi mai mulţi pretendenţi care se ceartă pentru mâna fetei, iar cea care trebuie să lămurească situaţia este o peţitoare. O analiză comică despre schimbarea care se produce în viaţa fetelor în momentul măritişului. Încercarea de a-şi găsi „alesul” potrivit naşte disperarea – iată o problemă a fetelor din toate timpurile şi toate locurile.

Acest regizor cu imaginaţie şi gândire trează, împreună cu legendara trupă a nu mai puţin legendarului teatru românesc de prim-rang european, Teatrul “Bulandra”, a reuşit să realizeze un spectacol strălucitor, după piesa lui Gogol, atât în ceea ce priveşte regia, semnată de Yuriy Kordonskiy, scenografia lui Mihai Mădescu, costumele Mariei Miu şi o excelentă echipă actoricească: Andreea Bibiri, Irina Petrescu, Mariana Mihuţ, Cornel Scripcaru, Răzvan Vasilescu, Victor Rebengiuc, Doru Ana, Marius Chivu, Ana Ioana Macaria, Şerban Pavlu. Aşadar, nu pierdeţi acest spectacol de la Sala Liviu Ciulei a Teatrului “Bulandra”, duminică, 20 mai, ora 19.00.

Scaunele

Oana Pellea şi Răzvan Vasilescu în Scaunele

Poate cea mai metafizică dintre piesele lui Eugène Ionesco continuă să ne răscolească existenţa, pe care o credem, sau vrem cu disperare să o credem, plină de sens şi de evenimente importante. Ionesco ne arată, fără menajamente, golul în care ne zbatem, o imagine a omenirii în căutarea propriei identităţi şi a unui scop care să ne justifice viaţa. Căutare iluzorie. Suntem resturile omenirii, dar cu asemenea resturi se mai poate face încă o ciorbă pe cinste, spune bătrânul din piesă. Spectacolul poartă marca regizorului Felix Alexa.

“Ionescu a traversat de câţiva ani bine cunoscutul «purgatoriu» post-mortem care azi pare să se încheie. O confirmă câteva mari spectacole care îl tratează într-o altă perspectivă, perpsectiva unde concretul cotidian, burghez, se impune ca bază indipensabilă pentru viziunea «ionesciană». La Madrid, «Regele moare», în regia lui José Luis Gomez, pleacă de la acest prealabil iniţial, la Paris «Rinocerii» îşi regăsesc, graţie lui Emmanuel Demarcy-Motta, puterea imediată de apel la refuzul contaminării, la Cardiff «Le Nouveau locataire», pus în scenă de Tompa, conjugă absurdul şi materialitatea banală. Spectacolul cu «Scaunele» al lui Felix Alexa se înscrie în această mişcare generală ce, pornind de la real, restituie reverberaţia tragicomică a cotidianului, baza necesară pentru a conduce către marea nelinişte a absenţei. Alexa pune în scenă nu atât aşteptarea cât vidul, al vorbelor, al existenţei, al lumii. Şi totuşi, dincolo de scaune, pe fundal se desfăşoară un fel de palimpsest care, poetic, evocă o confuzie generală din care se desprind, ici şi colo, frânturi de sens. E un «text în ţăndări» ca «Jurnalul» lui Ionescu… resturile disparate sunt lizibile, dar SENSUL e mut.

Doi mari actori, Oana Pellea şi Răzvan Vasilescu, refac gesturi, vorbesc, se apropie unul de altul fără a putea niciodată găsi adevăratul leac la boala vidului care-i macină. N-au rămas decât doi, şi totuşi cât de disperat de singuri sunt. Felix Alexa refuzând orice metaforizare «metafizică» acumulează tentativele de comunicare ce, iremediabil, sfârşesc prin acelaşi eşec. Ceea ce pare început de dialog, la capăt, mereu, se termină în izolare. Aici personajele lui Ionescu nu sunt resemnate, ci apar mai degrabă ca nişte combatanţi învinşi. Obsesiv şi fără succes, ei încearcă să-şi depăşească condiţia – şi de aceea destinul final le e mai dureros ca oriunde. Lupta e reluată, dar înfrângerea, iremediabil, îi aşteaptă. «Încercaţi încă o dată, eşuaţi mereu» – sfat formulat de marele om de teatru Peter Stein. E ceea ce cu incandescenţă pune în scenă Felix Alexa. «Scaunele» sale vorbesc despre acest optimism înfrânt, despre o speranţă la infinit anulată. Ionesco îi scria lui Cioran: «Ce ciudat, tu eşti vesel şi scrii texte triste, eu sunt trist şi scriu piese vesele»”, scria George Banu.

Spectacolul poate fi vizionat pe scena Sălii Toma Caragiu”, sâmbătă 19 mai, la ora 19.00.

Nunta perfectă

Nunta perfectă

„Nunta perfectă oferă o frescă a societăţii noastre, unde numai câştigătorul contează. Piesa descrie lupta acerbă pentru succes”, menţiona András Visky, dramaturgul spectacolului. Karin Coonrod vede figura miresei ca o icoană a consumerismului romantic şi pe celelalte personaje ca o mulţime în care fiecare vrea să atragă atenţia asupra lui.

Însă, din dorinţa de a se remarca, toţi urmează aceleaşi modele de comportament care sunt la modă, şi în acest fel se pierd în mulţime, în loc să fie remarcate. „Atenţia personajelor este în mod constant distrasă de idei mărunte, fără importanţă, şi acest fenomen este unul foarte actual” – a afirmat regizoarea, adăugând că una dintre problemele societăţii noastre este că devenim sclavii unor gânduri mai puţin importante decât propria noastră existenţă.

Karin Coonrod a fost studenta şi prietena de familie a lui Liviu Ciulei. Prima lor colaborare a avut loc la Teatrul “Guthrie” din Minneapolis, unde Ciulei a pus pe scenă “Bacantele”, invitând-o ca asistentă. „Spectacolele lui Karin creează o interacţiune mai puternică, mai viscerală cu publicul, mai ales când acestea se desfăşoară pe străzile oraşului New York”.

În spectacol îi puteţi urmări pe Enikő Györgyjakab, Anikó Pethő, Szabolcs Balla, Andrea Kali, Zsolt Bogdán, András Hatházi, Attila Orbán, Ferenc Sinkó, Ervin Szűcs, Csilla Varga, Balázs Bodolai, Loránd Váta, Melinda Kántor, András Buzási, Gábor Viola, Lehel Salat, Róbert Laczkó Vass, Sándor Keresztes, Loránd Farkas şi Csongor Köllő. Decor: Carmencita Brojboiu, costume: Oana Botez, muzică originală: Lucian Ban.

„Pe când scriitorul scrie pe hârtie, regizorul scrie în aer, iar piesele lui Charles Mee invită la acest lucru”, spunea Karin Coonrod, regizoarea spectacolului “Nunta perfectă”. Premiera în România a piesei lui Charles Mee va avea loc pe 23 mai, la ora 20.00, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.

Teatru neconvenţional şi dramaturgie contemporană românească, la New York

Imagine din primul spectacol The Window

ICR New York prezintă în a doua parte a lunii mai două proiecte teatrale care readuc teatrul neconvenţional şi dramaturgia contemporană românească în centrul Manhattanului. În 23 mai are premiera cel de-al doilea spectacol din cadrul proiectului de teatru neconvenţional “The Window” (Vitrina), creat şi regizat de Ana Mărgineanu pentru galeria de pe Third Avenue, care va avea reprezentaţii zilnice până în 29 mai. “The Window” sparge convenţia potrivit căreia spectatorul de teatru cumpără bilet şi intră în sală pentru a urmări, aşezat confortabil în scaun, un spectacol pe scenă. În cazul acesta, spectatorii, care privesc din exterior, sunt singurii în măsură să decidă pentru cât timp urmăresc reprezentaţia. Trecătorii pot vedea ce se întâmplă înăuntru ca într-o “vitrină vie”, pentru doar câteva momente, sau se pot opri să-l vadă în totalitate, ca pe o reprezentaţie teatrală. Binecunoscutul critic Randy Gener notează, pe blogul său: “«The Window» reuşeşte cu succes transformarea creativă a unui spaţiu folosit în mod normal ca librărie, recepţie sau loc de întâlnire. […] Încrederea în puterea poveştii de a capta atenţia trecătorilor este ceea ce diferenţiază «The Window» de alte proiecte din New York.”

După succesul primului “The Window”, care a fost văzut de mai bine de 2.000 de trecători, al doilea spectacol din cadrul proiectului porneşte de la colaborarea între scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis şi autoarea Saviana Stănescu.

În luna aprilie, primul spectacol din cadrul proiectului, bazat pe colaborarea dintre doi câştigători ai premiului OBIE, scenograful Nic Ularu şi dramaturgul Samuel D. Hunter, s-a bucurat de succes, contabilizând peste 2.000 de privitori în cele şapte zile de reprezentaţii. Pentru cel de-al doilea spectacol din cadrul proiectului, scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis (vicepreşedinte de creaţie la compania Ralph Lauren) a creat un spaţiu teatral în galeria institutului, inspirat de tema „Alice în Ţara Minunilor”, pe baza căruia dramaturgul Saviana Stănescu a scris textul “4 Alice”. Coregrafia producţiei este asigurată de Melanie S. Armer, luminile sunt create de Stephen Arnold, iar designul video, de Igor Molochevski şi Masha Pekurovsky. Din distribuţie fac parte actorii Robin Johnson, Nick Smerkanich şi Inés Garcia. Spectacolul durează 15 minute şi se repetă de 6 ori în fiecare zi, între orele 20 şi 22.

Imagine din The Window 2

De asemenea, în 24 mai, publicul va putea viziona o seară de spectacole-lectură cu piese semnate de Vera Ion şi Mihaela Michailov, în cadrul programului “Eastern European Playwrights: Women Write The New”, realizată în colaborare cu compania “Immigrants’ Theatre Project”. Acest eveniment celebrează aniversarea a 30 de ani de existenţă a prestigioasei “The League of Professional Theatre Women”. Cele două autoare vor fi prezente la New York, lecturile fiind urmate de o masă rotundă condusă de criticul Claudia La Rocco (colaborator al “The New York Times”).

Se continuă astfel seria evenimentelor dedicate sprijinului noii dramaturgii româneşti. Piesa Mihaelei Michailov, “Family Offline” (tradusă în engleză de Vlad A. Arghir, cu participarea lui Mike Ormsby), va fi regizată de Katrin Hilbe şi îi are în distribuţie pe actorii Perry Ianiv, Robert Baumgardner, Lucie Pohl, Amelia Fowler şi Lidia Ornero. “youshine.youarebeautiful” (eşti frumoasă, eşti luminoasă), de Vera Ion (tradusă de Vera Ion şi revizuită de Marcy Arlin), va fi prezentată în interpretarea autoarei, în regia lui Marcy Arlin.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.