„Dunas”, o întâlnire cu Maria Pagés şi Sidi Larbi Cherkaoui

JTI România vă invită la cea de-a cincisprezecea ediţie a Întâlnirilor JTI. În acest an, artiştii dansatori şi coregrafi Maria Pagés şi Sidi Larbi Cherkaoui vor susţine pe 10 mai, începând cu ora 20.00, spectacolul “Dunas”, pe scena Operei Naţionale din Bucureşti.

Inaugurate în anul 2000, de celebra companie de balet “Béjart Ballet Lausanne”, “Întâlnirile JTI” au găzduit dansatori, coregrafi şi companii de balet celebre în toată lumea: Nacho Duato şi “Compania Nacional De Danza”, “Cullberg Ballet”, Joaquin Cortes, “Alvin Ailey American Dance Theater”, “Tango Pasion”, “Les Ballets de Monte-Carlo”, Sylvie Guillem şi Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu şi “Baletul Naţional din Chile”, “Alonzo King Lines Ballet” din San Francisco şi “Vortice Dance Company”.

„«Dunas» este inspirat, desigur, de dune – nisipul şi metamorfoza acestuia. Un spectacol unic, cu muzica originală de Szymon Brzoska şi Rubén Lebaniegos– incluzând ecouri de flamenco, dar şi tonuri joase, clasice şi arabe. Cu un decor care ne transpune în magia exotică a deşertului, «Dunas» trece dincolo de diferenţele culturale şi – servindu-se de limbajul universal al dansului – construieşte punţi solide de dialog”, declara Sidi Larbi Cherkaoui despre spectacolul care va fi prezentat la Bucureşti.

Maria Pages şi Sidi Larbi Cherkaoui dialogând în dans, în Dunas

Născut la întâlnirea dintre două universuri, dansul contemporan al lui Cherkaoui şi flamenco-ul Mariei Pagés, “Dunas” este o operă iniţiatică şi inovatoare care explorează dorinţa de a te pierde şi a te regăsi în celălalt.

“Dunas” este fructul unei întâlniri într-un duo a unor dansatori şi coregrafi atipici, cărora le place să depăşească limitele artei lor. Larbi Cherkaoui, expert în dansul contemporan, şi Maria Pagés, în flamenco, experimentează o formă coregrafică deschisă. Ei au ales ca totul să fie proiectat într-un deşert. Fiecare pleacă în cucerirea celuilalt prin expresivitate, pentru a-şi descoperi rădăcinile şi sufletul.

În această coregrafie se întâlnesc toate stilurile dansului, iar braţele şi corpurile se împletesc cu ale dunelor, o nouă formă de artă care se confruntă cu alte expresii artistice.

“Dunas” este un spectacol-eveniment ce a fost prezentat în premieră la Bienala de la Sevilla din 2010.

Combinaţii magice în Dunas

Pentru cei doi dansatori, Maria Pagés şi Sidi Larbi Cherkaoui, “Dunas” reprezintă o muncă născută din “admiraţie reciprocă”. Într-o culoare contemporană, spectacolul este o fuziune între două universuri coregrafice.

Sidi Larbi Cherkaoui pătrunde cu “Dunas” în universul exigent al flamenco-ului, afirmând: “Pentru mine, ritmul flamenco a fost o adevărată provocare, deoarece în acelaşi timp este ritmul inimii”.

“Dunas” începe prin câteva note de pian care acompaniază un joc de mâini între două voaluri de culoare ocru, culoarea deşertului, care este declinată de-a lungul întregului spectacol. “O dună n-are niciodată aceeaşi formă, ea se schimbă odată cu vântul, nu are o definiţie. E ceva care se transformă fără încetare”, spunea coregraful. Este un duet la patru mâini care dansează, iar prin emoţia gesturilor efemere, prin transformarea lucrurilor fără încetare, prin dorinţa de a te pierde şi de a te regăsi în altul. Prima parte a piesei evoluează în ritmul lui Sidi Larbi Cherkaoui, trecând prin gustul său pentru muzică până la magnificul moment care evocă pasiunea sa pentru pictură şi desen.

Maria Pages într-un flamenco

Într-o regie de o frumuseţe emoţionantă, Maria Pagés dansează într-un stil tradiţional un solo Siguiriya, în timp ce Cherkaoui o acompaniază bătând din palme într-un colţ al scenei. Apoi, într-o proiecţie video, el trasează pe nisipul răspândit pe ecran linii care formează Arborele vieţii, în timp ce lungile braţe ale lui Pagés se prelungesc către ecran. În “Dunas” este o acceptare fluidă a transformării vieţii şi relaţiilor care o marchează în toate momentele existenţiale. Spectatorul asistă la o traversare a deşertului, o reconciliere a dualităţilor umane traversând comuniunea celor două arte.

Pe parcursul spectacolului, ecrane susccesive coboară pe scenă simbolizând o proximitate, o profunzime umană în care coregraful invită spectatorul să intre. Ultimul ecran, foarte aproape de spectator, dă impresia unei oglinzi în care se reflectă jocurile mâinilor dansatorilor, un omagiu magnific adus flamenco-ului.

Contorsiuni coregrafice şi flamenco

Cherkaoui, cu tehnica sa contemporană de hip-hop, reuşeşte în modul cel mai sublim să se identifice cu flamenco. În tabloul următor el cântă în arabă pentru Maria Pagés. În jocurile de umbre şi lumini, ea se cantonează într-o imagine repetitivă a femeii, frumoase, elegante şi poetice, discretă şi eterică. Cherkaoui oferă impresia unui duo cu el însuşi, datorită unui dispozitiv tehnic ingenios. Asistăm la un joc al umbrelor dedublate, care îi permite dansatorului de a dansa cu el însuşi.

În aceeaşi frază coregrafică declinată de duo-ul Cherkaoui – Pagés se întâlnesc cele două limbaje: flamenco şi contemporan.

Splendida muzică, compusă de Szymon Brzoska et Rubén Lebaniegos, interpretată magnific de muzicenii prezenţi pe scenă, navighează între idiomurile flamenco, cele evreieşti clasice sau medievale, evocând drumul către Compostella… Apoi, amândoi dansează din nou flamenco.

Scenă din Babel

De origine marocană după tată şi flamandă după mamă, dansator şi coregraf, Sidi Larbi Cherkaoui s-a născut la Anvers, făcând parte din noua generaţie a coregrafilor flamanzi din şcoala lui Alain Platel, dar şi a “Baletelor Contemporane Belgiene” ale Annei Teresa De Keersmaeker. În paralel, colaborează cu companii de hip-hop şi modern jazz din Belgia. Dar şi cu Akram Khan şi Damien Jalet, fondând în 2010 Compania “Eastman”.

Deschis tuturor formelor de expresie coregrafică, debuta la 16 ani, în timp ce la acea vârstă mare parte a dansatorilor aveau deja ani buni de scenă. Prima sa piesă de coregrafie a fost intitulată “Anonymous Society” şi era aparent o comedie muzicală în care dansa pe melodiile lui Jacques Brel. Pentru această creaţie a fost răsplătit cu trei premii internaţionale: “Fringe First Award” şi “Total Theatre Award” la Edimburgh, şi cu “Barclay Theatre Award” la Londra. În 2000, lansează o altă piesă de anvergurră, “Rien de rien”, care se impune imediat pe scena dansului contemporan.

Puzzle în coregrafia lui Sidi Larbi Cherkaoui, prezentat la festivalul de la Avignon

A lucrat pentru mari companii teatrale, precum “Baletele de la Monte Carlo” şi “Grand Théâtre” din Geneva, fiind deschis la toate formele de artă scenică, dar şi cu o puternică notă personală, prin utilizarea “plain-chant” (cântece tradiţionale de factură religioasă).

Un alt merit al său este acela că a lucrat cu dansatori şi actori cu handicapuri psihice şi mentale la “Theater Stap”. O altă constantă a lui Cherkaoui este umorul utilizat în cuvinte, în gesturi şi în muzică.

În 2005, el a creat un important duo cu Akram Khan, “Zero Degrees”, care a cunoscut un succes mondial.

Dunas, o fuziune între două universuri coregrafice

În 2007, îl întâlnim colaborând cu plasticianul Gilles Delmas pe o instalaţie intitulată “La Zon-Mai” şi creată pentru “La Cité Nationale de l’historie de l’emigration”. Spiritul acestei creaţii este oglindit în spectacolul “Origine”, în care sunt tratate temele emigraţiei. În acelaşi an pleacă la o mânăstire shaolin pentru a se închina şi pentru a-şi scrie spectacolul “Sutra”, creat prin colaborarea cu sculptorul Antony Gormley.

Din 2010, cu noua sa companie “Eastman”, cu sediul la Anvers, creează un nou spectacol plin de umor, intitulat “Babel”, prin colaborarea cu Damien Jalet.

Dintre creaţiile sale să mai amintim şi “Corpus Bach”, în colaborare cu Nicolas Vladyslav, “Mea Culpa” pentru “Ballets de Monte-Carlo”, “End” pentru “Ballet Cullberg”, “Omul de lemn” pentru Baletul Regal Danez, “Orbo novo” pentru “Cedar Lake Contemporary Ballet” din New York.

Milonga, un dans logic şi extrem de matematic şi senzual

De un deosebit succes s-au bucurat, în 2011: “Play”, pe o idee după Pina Bausch, iar în 2013, “Boleroul” după Ravel, în colaborare cu Marina Abramovic şi Damien Jalet, pentru Baletul Operei din Paris, cât şi “Milonga”, împreună cu Nelida Rodriguez de Aure.

În lunga listă a coregrafiilor lui Cherkaoui, tangoul îşi găseşte un loc special.

“«Milonga» este o relectură contemporană a tangoului, o altă manieră de a citi tangoul, unul dintre cele mai frumoase dansuri din lume, dansul cel mai senzual. Dar, pe de altă parte, tangoul emană şi un sentiment al singurătăţii, fiecare mergând în propriul său pas. Iubesc aceste aspecte ale tangoului şi mi-am dorit să sparg toate clişeele”, mărturisea Sidi Larbi Cherkaoui.

Sidi Larbi Cherkaoui pe platoul de filmare la Anna Karenina, unde semnează coregrafia

Tangoul este un dans care vorbeşte de fiinţa umană. Există un dialog, o adevărată metaforă a relaţiilor umane, întrucât fiecare cuplu are maniera sa de a coresponda şi totul se face într-o mare linişte, fără cuvinte.

“Eu nu sunt un dansator de tango, dar înţeleg foarte bine acest dans extrem de logic şi foarte matematic, de o frumuseţe şi o sensibilitate extraordinară. Iubesc acest raport cosmic. În «Milonga», cuplurile dansează ca şi cum s-ar învârti pe o orbită. Femininul şi masculinul devin arhetipuri şi emană o extraordinară forţă senzuală. De o egalitate perfectă. Şi găsesc că acest lucru este sublim. Astăzi trăiesc cu impresia că tangoul este de o cultură monolitică. Este un dans sud-american care a influenţat culturile diferitelor ţări. Şi Belgia este un exemplu în acest sens”, adăuga el.

De un deosebit succes s-au bucurat coregrafia la “Aurul Rhinului” de Wagner, în regia lui Guy Cassiers la Scala din Milano, cât şi “Labyrinth” pentru Baletul Naţional al Olandei, “TeZukA”, o piesă pentru 15 dansatori şi muzicieni a maestrului de manga japonez Osamu Tezuka.

Milonga, în coregrafia lui Sidi Larbi Cherkaoui

A fost distins cu cu Premiul “Nijinski” la Monte Carlo pentru “Rien de rien” şi cu “Prix Kairos”, distincţie ce este decernată în fiecare an unei personalităţi creative care dă un impuls culturii în Europa. În 2013, i se oferă titlul de “Chevalier dans l’Ordre des arts et des lettres”.

Recunoscută pe plan internaţional pentru conceptul personal asupra esteticii artei flamenco, Maria Pagés a primit numeroase premii şi distincţii, printre care “Premiul Naţional al Dansului” (pentru creaţie), Premiul “Arta Dansului Leonide Massine” (secţiunea „Al Valore”), şapte premii „Giraldillo” la bienala artei flamenco de la Sevilla, premiul pentru Cultură din partea Comunităţii din Madrid, ca şi Premiul Publicului la Festivalul de la Jerez.

Biletele se găsesc în reţeaua Eventim – magazinele Vodafone, Germanos, Orange Shop, Domo, librariile Humanitas şi Cărtureşti, Sala Palatului şi on-line pe www.eventim.ro.

Evenimentul “Întâlnirile JTI” este organizat şi în acest an de Fundaţia “Art Production”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.