Eclectica măiestrie a ebenistului Edouard Lievre

În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, rafinatul ebenist francez Edouard Lièvre a creat cabinete, vitrine, mese, jardiniere, până şi acvarii bogate în sugestii orientale şi neorenascentiste. Esenţe preţioase, lacuri japoneze, bronzuri aurii, emailuri, care creau elegante contraste.

Debutul lui Edouard Lièvre a fost modest. Născut la Blamont în 1829, el şi-a petrecut toată copilăria într-o imprimerie litografică de la Nancy, căpătând gustul imaginilor. În acelaşi timp, a început să deseneze, apoi a fost dus la o topitorie, unde a învăţat să prelucreze metalul, fiind destul de abil pentru a reproduce diferite opere, atât în peniţă, cât şi creion, piese de artă decorativă care ieşeau din această mare uzină de la Vaucouleurs. Într-o bună zi, ajunge la Paris plin de speranţă şi cu buzunarele goale. Începe să facă diferite portrete, destinate pentru a fi prelucrate în bronz, şi evantaie. Astfel că devine şi acuarelist. Pictura în culori de apă şi guaşă a fost deprinsă de la maestrul său, Théophile Gautier, pentru care avea o mare stimă. La 18 ani îşi ia titlul de pictor şi lucrează cu Thomas Couture.

Cabinet cu medalioane de cristal păstrat la Musee d’Orsay

Când colecţia Sauvageot a fost donată statului şi transportată la Luvru, a fost unul dintre primii care au studiat-o cu peniţa sau creionul în mână. De atunci, cabinetele colecţionarilor i-au fost deschise. A vizitat muzeele Franţei, a mers la Londra, înţelegând cât este de oportun să propage cunoştinţele despre stil tinerilor căutători de modele. El a fost unul dintre producătorii de cărţi şi de stampe.

Cabinet cu medalion de cristal, din palisandru de Rio şi bronzuri, vândut la Bonhams

În realizarea mobilierului ca obiect de artă, a aprofundat diferitele tehnici şi stiluri. Contemplarea lucrurilor frumoase ale trecutului i-a trezit ambiţia de a crea la rândul lui opere personale. El reuşeşte nu fără dificultate să grupeze în jurul lui un mic grup de colaboratori abili, pe care i-a pus să execute după modele create de el bronzuri, ceramici, ţesături, fără a mai vorbi de mobile luxoase. Compoziţia acestui mobilier de artă i-a ocupat întreaga viaţă. S-a remarcat prin stilul neorenasccentist, dar mai ales prin cel japonizant, care a făcut faimă. Iubea policromia şi coexistenţa diferitelor materiale, emailuri, majolici, porţelanuri, fildeşuri, cristaluri, lacuri şi bronzuri care convieţuiau cu dezinvoltură.

Acvariu cu broaşte ţestoase, provenind din colecţia Barbedienne

A lucrat pentru mari case, precum Christofle şi Barbedienne sau Sormani, dar chiar şi pentru clienţi exigenţi cum au fost Sarah Bernhardt, Rothschild,Vanderbildt, prinţesa Mathilde sau Simon Lazard. Piesele sale au făcut epocă, printre ele aflându-se şi celebrul baldachin creat în 1877 pentru curtezana de lux Valtesse de Bigne, conservat acum la Muzeul Artelor Decorative din Paris, din care s-a inspirat Emile Zola pentru a descrie patul luxos din Nana.

A murit la Paris, în 1886.

Cabinet cu vitrine, din palisandru, bronzuri aurite şi marmură roşie din Belgia. Paris 1880

Cabinet din lemn intarsiat cu o placuţă de email

La 20 de ani după moartea sa, opera lui a căzut în uitare, întrucât marile galerii au început să-i reproducă piesele. Operele originale semnate de el figurează în colecţiile unor colecţionari de elită.

Între amintirile din copilărie ale celebrului colecţionar Benjamin Steinitz figurează mobile de Edoaurd Lièvre, păstrate în casa părinţilor săi. Steinitz a propus la Bienala de la Paris o mare vitrină de palisandru, datată 1880, vândută unui bogat magnat din Orientul Mijlociu. Creaţiile lui Lièvre sunt căutate de clienţi ruşi, americani şi din Orientul Mijlociu, dispuşi să cheltuiască sume importante pentru mobilele create de el. Piesele expuse la Steinitz mărturisesc bogăţia repertoriului şi o cunoaştere enciclopedică a stilurilor, japonismelor şi elementelor renascentiste, cărora li se adaugă ornamente islamice şi egiptene.

Excepţional cabinet japonizant

Jardinieră ce poartă emblema lui Edouard Lievre

Cu peste 1.000.000 s-a putut achiziţiona un cabinet în formă de pagodă. La fel şi o masă de centru. Între ultimele apariţii, o masă din lemn de trandafir şi bronzuri aurite de la 1878, vândută la Christie’s din Londra în 18 septembrie 2014. În acelaşi sediu, în 10 iunie 2014, cu o sumă fabuloasă a fost vândută o vitrină de la 1880, purtând marca maestrului Edouard Lièvre. La fel a fost adjudecat un acvariu cu broaşte ţestoase, ce a aparţinut casei Barbedienne, datat 1878, cu abanos, cu bronzuri aurite şi cristal. Preţul scade când este vorba de copii ale operelor artistului.

Celebrul pat realizat pentru Valtesse de la Bigne

În Galeria Anticarilor din Paris a fost ajudecat, în 2014, pentru 2,8 milioane de euro, un extraordinar cabinet în stil japonez, în lemn de palisandru brazilian, cu baza realizată în 1895 după desenul lui Edoaurd Lièvre, creat la Maison L’Escalier de Cristal.

Jardinieră în email cloisonne

Mobilă în stil pagodă

Galeria Steinitz, cu sediul în prestigioasa rue du Faubourg Saint-Honoré, a vândut la Bienala din Paris, unui colecţionar european, un cabinet cu vitrină, semnat de asemenea Edouard Lièvre, realizat din palisandru cu bronzuri aurite, pentru 1,5 milioane de euro. El provenea din colecţia lui Emil Castel.

Masă de centru din palisandru, bronzuri aurite şi placă de marmură, Paris 1878

Piesă cu arabescuri

Piesă în stil japonez din palisandru cu bronzuri aurite

În acest univers rafinat, în care extravaganţele dialoghează în armonie, se pot întâlni piese de mobilier excentrice, precum un cabinet în formă de pagodă, realizat între 1881 şi 1886 în stil japonez, din lemn cu lac japonez, cu incrustaţii de fildeş, perle şi esenţe exotice, iluminate de elemente în aur şi bronz cizelat şi aurit. În linie cu această inspiraţie orientală, aceste mobile de colecţie sunt şi azi în vogă. Câteva piese fac parte din colecţia lui Emile Castel, care le-a achiziţiolnat de la casa de licitaţii Drouot. În această eclectică orchestrare de piese, una mai splendidă decât alta, se află şi o vitrină din lemn de stejar, palisandru şi bronzuri aurite, pe care Edouard Lièvre a realizat-o în Salonul japonez pentru Charles Cartier-Bresson, marele colecţioanr de artă orientală şi totodată unul dintre marii producători de textile din Nancy. Să mai amintim de piesele rare, aflate în biblioteca lui Edouard Detaille, pictor celebru din epocă. Piese din esenţe rare, de palisandru de Rio. Nu putem să nu menţionăm şi câteva dintre piesele excepţionale din bronz ajurat, cizelat şi patinat, cu palisandru sau sicomor masiv, ale Casei Ferdinand Barbedienne.

Cabinet de formă trapezoidală cu placă de bronz Quianlong

O garnitură de şemineu în stil japonez

Celebru este şi Cabinetul său de formă trapezoidală. În Le Figaro din 24 februarie 1954 se putea citi următorul anunţ: ”Se află expusă la Maison des Bambous din bulevardul Haussman o selecţie unică de porţelanuri, bronzuri, cloisonné-uri şi jaduri vechi din Extremul Orient, dar şi o piesă de excepţie desenată de Edouard Lièvre. Ar fi păcat să o pierdeţi”.

Vitrina care i-a aparţinut lui Cartier-Bresson

Masă de Edouard Lievre aflată în galeria Steinitz

O masă de toaletă neobişnuită

Cabinetele sale reiau cu fantezie formele pagodelor extrem-orientale, îmbogăţite cu bronzuri aurite, care rimează cu compoziţia mobilelor. Dragoni se înfăşoară în jurul colonetelor care flanchează dulapurile. Unul este decorat cu un panou pictat de Detaille, reprezentând un samurai care întinde către tovarăşii lui de arme un evantai cu semne heraldice. Apar ca motive decorative păsări, lei sau măşti de himere.

Edouard Lièvre era un acuarelist strălucitor, însuşindu-şi o vastă cultură. El evita pastişele datorită talentului său artistic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.