Emoţii şi aplauze în a şasea zi a Festivalului Naţional de Teatru

18 evenimente sunt programate să se desfăşoare în Capitală astăzi, în cea de-a şasea zi a Festivalului Naţional de Teatru: expoziţii, conferinţe, ateliere, lansări de carte şi spectacole de teatru invitate din Sibiu, Craiova, Cluj şi Bucureşti, la care se adaugă prima reprezentaţie a invitatului special al actualei ediţii a FNT – producţia companiei elveţiene Finzi-Pasca Donka – O scrisoare către Cehov.

În seria Conferinţelor FNT intitulate Polifonii. Teatrul şi celelalte arte, Monique Borie, cunoscut universitar şi teoretician francez, a susţinut o prelegere cu tema: Teatru şi dans: dincolo de frontiere. Parcursul urmărit de Monique Borie pleacă de la piatră înspre mişcare, pentru a depăşi frontierele textului graţie modelelor exemplare de la începutul secolului XX, Isadora Duncan şi Nijinski. Sculptorii înşişi – de la Rodin la Bourdelle – şi-au exprimat atracţia pentru dans. Oamenii de teatru s-au afiliat acestei tentaţii şi au încercat să parvină la registrul limbajului coregrafic, dincolo de frontierele istoric consacrate, constituindu-se astfel în precursori de geniu ai acestei forme inedite care e teatrul-dans. Meyerhold, Grotowski, Barba, Pina Bausch. Ea a depăşit frontierele dansului, ei pe cele ale teatrului.

George Constantin în Invitaţie la castel

Despre toate acestea s-a vorbit în conferinţa de azi, de la Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti.

Două lansări de carte în FNT au avut loc în această după amiază, la Ceainăria ArCuB, ambele dedicate teatrului de animaţie:

Un album de scenografie intitulat simplu – Cristina Pepino: Scenografie care cuprinde texte de Ludmila Patlanjoglu, Raluca Tulbure, Adriana Teodorescu şi Cristian Pepino. Cartea, apărută anul acesta la Editura UNATC Press Bucureşti, prezintă toate creaţiile scenografice realizate de Cristina Pepino de la piesa Scene din viaţa unui bădăran din 1977, până la Zulenka din 2012, montată la Teatrul de Animaţie din Alba Iulia. Cristina Pepino a fost un scenograf de mare valoare care a avut o importanţă majoră în teatrul de animaţie românesc. Ea este cea care a revoluţionat cromatica spectacolelor aducând în scenă o explozie de culori şi a introdus pentru prima dată în spectacole ca Pinocchio şi Motanul încălţat, păpuşile compuse care ofereau personajelor un puternic efect de teatralitate.

Cel de-al doilea titlu este unul provocator: Istoria secretă a păpuşilor. Teatrul de animaţie şi sacrul de Cristian Pepino. Volumul, apărut în luna mai la Editura UNATC Press, este o colecţie de eseuri ce îşi propun să descopere originea şi semnificaţia din spatele teatrului de animaţie.

George Constantin şi Mariana Mihuţ în Furtuna, în regia lui Liviu Ciulei

„Într-o lume aparent din ce în ce mai lipsită de spiritualitate, evoluată tehnologic, profană şi profanatoare, păpuşile şi marionetele sunt făpturi misterioase care fac să se trezească în noi ceva atavic, fundamental”, scrie Cristian Pepino.

În acest an a trecut la cele veşnice unul dintre cei mai speciali regizori pe care teatrul românesc i-a avut, considerat „vizionarul” generaţiei sale: Aureliu Manea – regizor reformator, o personalitate importantă pentru evoluţia teatrului românesc, care continuă să inspire lumea scenei. În memoria sa, Festivalul Naţional de Teatru îi dedică în această seară un eveniment special, în care publicul prezent la Teatrul Nottara se va putea bucura de spectacolul Trilogia Aureliu Manea produs de Teatrul Naţional Cluj-Napoca, în regia lui Gábor Tompa, după singurele piese scrise de regizorul Aureliu Manea. Faţă în faţă cu personaje care fascinează prin stranietatea prezenţei şi, paradoxal, prin concreteţea trăirilor lor, spectatorul empatizează aproape visceral cu locuitorii acestei lumi, construite de ochiul vizionar al unui pasionat om de teatru, pentru care „spectacolele de teatru sunt sărbători ale vieţii fără bariere”.

Va fi prezentat un film realizat de sora regizorului, Viorica Samson, care îl va aduce mai aproape de sufletul şi mintea celor care l-au iubit şi preţuit.

Volumul El, vizionarul: Aureliu Manea, editat de Fundaţia Camil Petrescu, include cele două cărţi pe care regizorul le-a scris, Energiile spectacolului şi Spectacole imaginare (apărute la Editura Dacia în 1983 şi 1986), interviurile pe care le-a dat, intenţiile de spectacol, o teatrografie cu fragmente de cronici şi textele unor colaboratori sau receptori avizaţi ai creaţiei sale.

Evenimentele dedicate regizorului Aureliu Manea se vor succeda în această seară, începând cu ora 19.00 la Sala George Constantin şi în foaierul Teatrului Nottara.

Marile expoziţii vernisate până acum în FNT sunt deschise publicului şi astăzi. Le reamintim:

Doina Levintza: Costumul de teatru – De la schiţă la miracol – la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Mică, foaier;

Actorul Ion Manu – Hazul bonom şi ironia subtilă – la Centrul Cultural „Ion Manu” Otopeni.

FNT cinsteşte memoria teatrului românesc

Familia Tot de Orkeny Istvan este programată la Teatrul Naţional

Magistre fără seamăn, slavă! – In memoriam George Constantin se intitulează expoziţia dedicată acestui mare nume al teatrului românesc, de la a cărui dispariţie de pe scândura scenei, pe care a slujit-o cu exemplară devoţiune, au trecut deja 20 de ani. Un eveniment de marcă în FNT, al cărui vernisaj va avea loc astăzi, la ora 21.30, la sala Epika din Grand Cinema & More – Băneasa.

Emoţionantul moment se va desfăşura în continuarea recitalului de poezie şi muzică românească „Vorbe, vorbe, vorbe…” susţinut de actorul Ion Caramitru, în care acesta va fi acompaniat de muzicianul Adrian Naidin (violoncel).

S-au împlinit, în această primăvară, douăzeci de ani de când marele actor George Constantin nu mai este printre noi. Pentru întreaga lume a teatrului românesc, el rămâne unul dintre reperele istoriei teatrului. Un actor de mare forţă, înzestrat cu har, cu nemăsurat talent, cu o sensibilitate aparte, un amestec fascinant de fragilitate şi putere.

Donka – O scrisoare către Cehov

George Constantin a interpretat de-a lungul carierei sale 59 de roluri pe scenă, 59 de roluri în film, 34 de roluri în televiziune şi peste 500 de roluri în teatrul radiofonic. Drumul străbătut de acest mare artist în existenţa sa umană şi profesională înseamnă o împletire de poveşti şi de întâlniri: cu texte dramatice valoroase, cu roluri complexe, cu dramaturgi de geniu, cu parteneri străluciţi, cu colegi-prieteni şi, bineînţeles, cu unii dintre cei mai mari regizori ai noştri. Din toate aceste „întâmplări” artistice s-au născut creaţii fabuloase, pe care teatrul românesc se sprijină.

Constantin Chiriac în Oidip

George Constantin a lucrat cu regizori precum Vlad Mugur (alături de care a debutat în 1954), Sanda Manu (spectacole precum Pygmalion de Bernard Shaw, Crimă şi pedeapsă de Gabriel Arout după romanul lui F.M. Dostoievski), Andrei Şerban (spectacolul Iona de Marin Sorescu), Radu Penciulescu (Tango de Slavomir Mrozek sau Regele Lear de William Shakespeare), cu Dan Micu (Fraţii Karamazov şi Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă).

Liviu Ciulei spunea despre colaborarea pe care a avut-o cu George Constantin la Furtuna de William Shakespeare, la Teatrul „Bulandra”: „Colaborarea a fost minunată, deşi timidă din partea amândurora, în efortul de a ne întâlni drumurile, de a ne răspunde unul altuia la întrebări, la exigenţa fiecăruia. La premieră, am avut amândoi aceeaşi reacţie: la aplauze ne curgeau lacrimile. George Constantin a fost un mare Prospero”.

Rolurile lucrate cu Lucian Pintilie pentru Reconstituirea sau O vară de neuitat rămân repere pentru seducţia dintre regizor şi actor, pentru arta actorului uriaş care este George Constantin.

Gaiţele la Teatrul Odeon

Pentru toate aceste motive şi, încă, pentru nenumărate altele rămase nespuse, Festivalul Naţional de Teatru îşi face o datorie de onoare să readucă, concret, acest nume fără egal al teatrului românesc în memoria publicului.

Vernisajul expoziţiei a fost urmat de lansarea DVD-ului Mari actori români – George Constantin. Un film realizat de Fundaţia George Constantin, cu interviuri realizate de Anca Berlogea, în regia lui Alexandru Darie. Producător: Mihai Constantin.

Expoziţia Magistre fără seamăn, slavă! – In memoriam George Constantin va fi deschisă publicului în perioada 28 octombrie – 2 noiembrie.

Iată şi lista spectacolelor de teatru programate în această seară în FNT (în ordinea orei de începere):

Astă-seară, publicul va putea alege între o serie de spectacole incitante.

Cinci ore cu Mario de Miguel Delibes, în regia Marianei Cămărăşan, la Teatrul UNTEATRU, Candid după Voltaire, scenariu, regia artistică păpuşi şi animaţie digitală: Cristian Pepino, spectacol al Teatrului Ţăndărică, prezentat în secţiunea MAEŞTRI, Tipografic Majuscul, un spectacol deGianina Cărbunariu, la Teatrul Odeon, Familia Tót de Örkeny István, în regia lui Bocsárdi Laszló, produs de Teatrul Naţional Marin Sorescu Craiova, ce se va juca la Teatrul Naţional I.L. Caragiale, Trilogia Aureliu Manea, după texte de Aureliu Manea, regia Gábor Tompa, la Teatrul Nottara, Gaiţele, de Alexandru Kiriţescu, regia Alexandru Dabija, la Teatrul Odeon, Lecţia de Eugène Ionesco, pus în scenă de Horaţiu Mălăele, la Teatrul de pe Lipscani.

Oana Pellea în spectacolul Vocea umană

Să adăugăm un spectacol de neratat, Donka – O scrisoare către Cehov, produs de Compania Finzi Pasca, Elveţia, şi Festivalul Internaţional de Teatru Cehov. Textul şi regia: Daniele Finzi Pasca.

Nu putem omite Vocea umană de Jean Cocteau, în regia Sandei Manu, cu inegalabila Oana Pellea, la Teatrul Metropolis.

Un regal teatral, la Teatrul Bulandra, Sala Toma Caragiu: Oidip. Scenariu original şi regia: Silviu Purcărete.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.