Etapă nebună în Turul Franţei şi două premiere în Turul Sibiului

Mai multe incidente au triat serios grupul marilor favpriţi. Cancellara preia tricoul galben pe o eroare a lui Mark Cavendish. Cine a câştigat Turul Sibiului şi ce au făcut profesioniştii români.


Nibali şi Quintana blocaţi de incidente

Soare puternic, vânt, ploaie şi vânt, din nou soare, din nou ploaie, soare şi vânt puternic, acestea au fost fenomenele meteorologice care au însoţit caravana din „marea buclă” pe parcursul celor 166 de km dintre Utrecht şi digul din Zeelande. Vitregia naturii a generat numeroase căzături, busculade. Printre victimele de „lux” s-au aflat şi doi dintre favoriţii de 5 stele: Vincenzo Nibali şi Nairo Quintana, care au pierdut teci de secunde preţioase fiind blocaţi pe traseu din cauza unor incidente colective. Cu toate eforturile uriaşe ale coechipierilor de a-i readuce în pluton, acest lucru nu s-a întâmplat. Avantaj clar pentru Chris Froome şi Alberto Contador care au scăpat de „ambuscade” şi s-au aflat în grupul de 24 de rutieri care a rulat în fruntea cursei. Aşa cum arăta specificul etapei – una pe plat – podiumul urma să se stabilească la sprint. Patru dintre aşii în domeniu concurau pentru primele 3 locuri, dar toată lumea considera că este un finish perfect pentru Mark Cavendish, mai ales că acesta beneficia de cel mai bun lansator din circuitul Wordl Tour, Mark Renshaw. Cu 200 de metri înainte de linia de sosire Cavendish ţâşneşte din spatele lansatorului şi declanşează sprintul, dar niciunul dintre adversari nu a fost surprins (de regulă un rutier declanşează sprintul după ce lansatorul se dă la o parte) şi Andre Greipel care s-a aflat în roata lui Cavendish, a trecut la „fotografie”, primul, linia de sosire, dar Cavendish care şi-a calculat greşit atacul a pierdut, tot la „fotografie”, locul 3. Un loc care i-ar fi asigurat, cel puţin pentru o etapă tricoul galben. Aşa, tricoul de lider i-a revenit lui Fabian Cancellara cel care a trecut în extremis al trelea linia de sosire.

Etapa a II-a: Utrecht – Zeelande (166 km)

  1. André Greipel (Lotto Soudal) – 3:29:03
  2. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) – a.t.
  3. Fabian Cancellara (Trek Factory Racing) – a.t.
  4. Mark Cavendish (Etixx-Quick Step) – a.t.
  5. Daniel Oss (BMC Racing Team) – a.t.

Tricoul galben – clasamentul general

  1. Fabian Cancellara (Trek Factory Racing) – 3:44:01
  2. Tony Martin (Etixx-Quick Step) + 3”
  3. Tom Dumoulin (Team Giant-Alpecin) + 6”
  4. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) + 33”
  5. Geraint Thomas (Team Sky) + 35”
  6. Daniel Oss (IBMC Racing Team) + 42”
  7. Rigoberto Uran (Etixx-Quick Step) + 42”
  8. Tejay Van Garderen (BMC Racing Team) + 44”
  9. Greg Van Avermaet (BMC Racing Team) + 48”
  10. Chris Froome (Team Sky) + 48”

Cum stau favoriţii între ei

Evenimentele din timpul etapei au generat deja un decalaj între favoriţi. Cel mai bine stă Rigoberto Uran, iar pe ceilalţi favoriţi îi raportăm la el, într-un clasament sui-generis. Faptul că încă din etapa a II-a Nibali şi Quintana au peste un minut întârziere faţă de Froome şi Contador nu înseamnă automat o ieşire a lor din cursă. Totuşi în formă maximă, Un Contador şi un Froome ar putea timp de 19 etape să-şi conserve (cel puţin) un avantaj minim. Toată lumea se aşteaptă ca Nibali să recupereze pe „pavate”, iar Quintana în etapele de munte. Ar putea să surprindă faptul că Movistar Team are doi favoriţi în cursă, Quintana şi Valverde. Explicaţia este simplă: echipa trage pentru Quintana, iar Valverde este scutit de „servituţi” şi este lăsat să se descurce singur. Dar – şi informaţia a transpirat, deşi cei de la Movistar nu au ţinut să ajungă la presă – în situaţia în care după un număr de etape Valverde va fi mai bine plasat decât Quintana, atunci echipa va lucra pentru el.

  • Rigoberto Uran (Etixx-Quick Step)
  • Chris Froome (Team Sky) + 6”
  • Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 18”
  • Bauke Molema (Trek Factory Racing) + 1:21
  • Thibaut Pinot (FDJ) + 1:25
  • Vincenzo Nibali (Astana Pro Team) + 1:27
  • Alejandro Valcerde (Movistar Team) + 1:40
  • Nairo Quintana (Movistar Team) + 1:45
  • Rui Costa (Lampre-Merida) + 1:57
  • Joaquim Rodriguez (Team Katusha) + 2:10

Trivia Tour

Cancelara: 29 de „tricouri galbene”, niciun titlu

Fabian Cancellara a îmbrăcat, după etapa a II-a al 29-lea tricou galben în Turul Franţei. El este singurul rutier în activitate cu multe tricouri galbene, dar care nu a câştigat vreodată competiţia. Un top 5 all time al „tricourilor galbene” arată astfel:

  1. Eddy Merckx (Belgia) – 96 tricouri galbene (5 Tururi câştigate)
  2. Bernard Hinault (Franţa) – 75 tricouri (5)
  3. Miguel Indurain (Spania) – 60 tricouri (5)
  4. Jacques Anquetil (Franţa) – 50 tricouri (5)
  5. Antonin Magne (Franţa) – 38 tricouri (2)

Top 5 „tricouri galbene” – rutieri în activitate

  1. Fabian Cancellara (Trek Factory Racing) – 29 tricouri galbene (0 Tururi)
  2. Thomas Voeckler (Europcar) – 20 tricouri (0)
  3. Vincenzo Nibali (Astana Pro Team) – 19 tricouri (1)
  4. Chris Froome (Team Sky) – 14 tricouri (1)
  5. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) – 11 tricouri (2)

Top 5 „tricouri galbene” pe naţiuni

Între 1 iulie 1903 (data primei etape din istoria Turului Franţei) şi 5 iulie 2015, un număr de 279 de rutieri din 23 de ţări au purtat 1.983 de tricouri de lider. Top 5 pe naţiuni este:

  1. Franţa – 709 tricouri (36 de Tururi câştigate)
  2. Belgia – 423 tricouri (18)
  3. Italia – 208 tricouri (10)
  4. Spania – 135 tricouri (12)
  5. Luxemburg – tricouri (5)

Două premiere în Turul Sibiului

A 5 ediţie a Turului ciclist al Sibiului (cea mai puternică cursă organizată în România, competiţie de categoria 2.1) s-a încheiat cu victoria rutierului italian Mauro Finetto, de la echipa Southeast. Locul 2 a revenit unui „clasic în viaţă”, Davide Rebellin, o legendă a ciclismului, foarte activ şi în formă mare la cei 44 de ani pe care îi va avea pe 9 august. „Bronzul” a revenit în premieră unui rutier român, Serghei Ţvetcov. A doua premieră: pentru prima oară în această cursă s-au aliniat la start 4 echipe de categoria Pro Continental („liga II” din ciclism). În 2011 şi 2012, când Turul Sibiului era o competiţie de categorie inferioară (2.2) participau doar echipe de categoria Continental („liga III” din ciclism). În 2013 şi 2014, când turul a devenit competiţie de categoria 2.1, au participat câte 2 echipe Pro Continentale. Acum în 2015 au venit CCC Sprandi Polkowice (o echipă chiar mai valoroasă decât 4 sau 5 echipe din Pro Tour), Nippo-Vini Fantini, Androni Giocattoli-Sidermec şi Southeast. Mai trebuie să precizăm că CCC Sprandi Polkowice a deplasat la Sibiu o echipă mai puternică decât cea trimisă în Turul Austriei (competiţie de o categorie 2.HC, categorie imediat superioară 2.1).

Tvetcov şi Grosu comportament foarte bun

În Turul Sibiului au participat şi cei mai buni rutieri români ai momentului: Serghei Ţvetcov (Androni Giocattoli-Sidermec), Eduar Grosu (Nippo-Vini Fantini) şi Andrei Nechita („repatriat” de la 1 mai, actualmente component al echipei continentale Tusnad Cycling Team). Ţvetcov s-a clasat pe locul 3 în clasamentul general şi ar fi câştigat Turul dacă în prolog, la un contratimp individual nu ar fi venit la 16 secunde de câştigător. Eduard Grosu a venit pe locul 44 la „general”, dar a avut 3 „podiumuri”. Loc 2 în prolog, la 1 secundă de învingător, loc 3 în etapa 1, în acelaşi timp cu învingătorul şi loc 2 în ultima etapă, întrecut la fotofinish de mult mai experimentatul Oscar Gatto de la Androni Giocattoli-Sidermec. Ceva mai slab s-a comportat Andrei Nechita (54 la general), iar căpitanul echipei naţionale, Lars Pria (el este sub contract cu echipa letonă Rietumu – Delfin) nu a terminat cursa.

Clasament general

  1. Mauro Finetto (Southeast) – 17:14:38
  2. Davide Rebellin (CCC Polkowice) + 12”
  3. Serghei Tvetcov (Androni Giocattoli-Sidermec) + 19”
  4. Antonio Parrnello (d’Amico-Bottecchia) + 26”
  5. Alesio Taliani (Androni Giocattoli-Sidermec) + 33”
  6. Paolo Chiavazza (d’Amico-Bottecchia) + 1:09
  7. Nikolay Mihaylov (CCC Polkowice) + 1:21
  8. Sergey Pomoshnikov (Itera-Katusha) + 1:23
  9. Samuele Conti (Southeast) + 2:03
  10. Sergey Nikolaev (Itera-Katusha) + 2:19

Clasamentul pe puncte

  1. Mauro Finetto (Southeast) – 57 puncte
  2. Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) – 56 puncte
  3. Oscar Gatto (Androni Giocattoli-Sidermec) – 50 puncte
  4. Simone Ponzi (Southeast) – 46 puncte
  5. Antonio Parrnello (d’Amico-Bottecchia) – 44 puncte

Clasamentul căţărătorilor

  1. Mario Finetto (Southeast) – 41 puncte
  2. Serghei Tvetcov (Androni Giocattoli-Sidermec) – 26 puncte
  3. Antonio Parrnello (d’Amico-Bottecchia) – 23 puncte
  4. Davide Rebellin (CCC Polkowice) – 22 puncte
  5. Alesio Taliani (Androni Giocattoli-Sidermec) – 20 puncte

Tricolorul va fi vizibil timp un an pe şoselele din Europa şi Asia

Cu câteva zile înainte de începerea Turului Sibiului s-au desfăşurat Campionatul Naţional al României pe şosea şi Campionatul Naţional de Contratimp al României. Ambele competiţii au fost câştigate de Serghei Ţvetcov. Conform regulamentelor circuitelor cicliste, la toate competiţiile, indiferent de categorie şi de ţara în care desfăşoară, campionii naţionali nu vor purta echipamentul echipei la care sunt angajaţi, ci tricoul de campion naţional. Astfel, la orice cursă va participa timp de un an de zile, Ţvetcov va purta tricoul de campion al României, care astfel va fi vizibil în Europa şi Asia, continente unde participă la competiţii echipa sa Androni Giocattoli-Sidermec.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.