Exclusivitate. Rețeaua lui Orban

Guvernul ungar acordă o atenție sporită pentru politicile naționale de coeziune (nemzetpolitika), iar în 2017, peste 48 de miliarde de forinți au fost alocate pentru acestea.

Cele mai multe dintre fondurile pentru politicile naționale de coeziune vizează consolidarea legăturilor dintre maghiarii nerezidenți, iar pe de altă parte, pentru educație, cursuri de limbi străine, dezvoltarea identității maghiare a comunităților nerezidente și organizarea taberelor. Circa 19,8 milioane de forinți din total vor fi transferate către Bethlen Gábor Fund (Fondul Bethlen Gábor), responsabil cu distribuția suportului financiar către segmentele profesionale, ale educației, bisericilor și instituțiilor culturale ale ungurilor nerezidenți.

Criticile guvernului

Guvernul maghiar a acuzat organizațiile societății civile, susținute în pricipal de George Sörös, că au operat într-o manieră lipsită de transparență. Acesta susține că rapoartele financiare ale ONG-urilor maghiare susținute de Sörös „nu garantează transparență deplină și completă, deoarece de multe ori originile și sursele reale de bani rămân ascunse“. Membrii partidelor de guvernământ s-au plâns de asemenea că organizațiile societății civile au încercat să influențeze politica internă și că organizațiile conțin agenți străini.

Principalele caracteristici ale practicilor de finanțare externă din Ungaria – Fondul Bethlen Gábor

BGA (The Bethen Gábor Fund) este unul dintre principalii actori finanțați de stat pentru distribuirea sprijinului financiar către ONG-urile din afara granițelor Ungariei. BGA nu este susținut de o fundație, însă departamentul de management al Bethen Gábor (forma juridică: societate privată pe acțiuni) are adresa înregistrată în zona Castelului din Buda. Conform unei precizări la propunerea de buget din 2017, cu privire la politicile naționale de coeziune, rațiunea de existență a Fondului este sprijinirea calității vieților maghiarilor care nu sunt rezidenți în țările lor de origine, atât la nivel individual și de comunitate, cât și din punct de vedere financiar și intelectual. Site-ul BGA rezumă principiile lor de bază referitoare la factorii de decizie ai Fondului în cheltuirea bugetului propriu:

– politici de dezvoltare bine gândite, care se potrivesc cu planurile de dezvoltare pe termen lung pentru maghiarii nerezidenți;
– sistem de sprijin financiar care se axează pe obiective strategice, capabil să genereze rezultate sistemice concentrate;
– abordare bazată pe proiecte;
– BGA oferă suport profesional pentru discuțiile dintre actorii principali ai statului ungar și reprezentanții comunităților maghiare nerezidente.

Consiliul decide câștigătorii licitațiilor pe baza recomandărilor colegiului BGA, iar membrii sunt numiți de către consiliu. În plus, comisia decide cu privire la cererile speciale și ia decizii printr-o procedură specială. Potrivit informațiilor din presă, licitațiile sunt organizate pentru jucătorii pe sume mici, iar cei care doresc să pună mâna pe o mulțime de bani trebuie să depună o cerere specială. Membrii consiliului au fost dintotdeauna și membri ai guvernului.

În prezent, cei patru sunt: secretarul de stat adjunct Richárd Adorján; comisarul guvernamental István Grezsa; secretarul de stat pentru politicile naționale de coeziune Árpád János Potápi și vicepremierul Zsolt Semjen. Mai mulți membri ai colegiului sunt de asemenea și membri ai Guvernului. Spre exemplu, unul dintre aceștia, Lőrinc Nacsa, este președintele sectorului de tineret al Partidului Popular Creștin Democrat (KDNP), dar și membru al guvernului. Prin urmare, se poate concluziona faptul că în BGA procesul de luare a deciziilor este părtinitor, deoarece Fondul este controlat de guvern la toate nivelurile.

Cum se ajunge la decizii părtinitoare

Într-un interviu dat de președintele Partidului Comunității Ungare (MKP), József Menyhárt, și de secretarul de stat pentru politicile naționale de coeziune, Árpád János Potápi, Menyhárt a spus că partidul său este un partener strategic al guvernului ungar și că acesta are dreptul să îi sfătuiască pe membrii BGA cu privire la distribuirea suportului financiar. Menyhárt a admis că punctele de vedere ale unui partid politic și cerințele înființării instituțiilor culturale pentru maghiarii nerezidenți s-ar putea să difere, însă a afirmat că guvernul a ales MKP drept partener strategic. Potápi a mai fost întrebat dacă el crede că luarea în considerare a opiniilor doar de către o parte a condus la decizii părtinitoare, dar a evitat să ofere un răspuns. Fondul Bethen Gábor a avut partea sa de controverse. În anul 2012, un membru al Colegiului Fondului, Tamas Horváth, l-a întrebat pe directorul BGA, responsabil cu licitațiile, de ce nu a aprobat o ofertă în deplină conformitate cu toate cerințele. Horváth a demisionat din Colegiu, dar, cu toate acestea, nu a întrerupt orice legătură cu BGA.

Compania sa, Eruditio-Hungaria, a pus mâna pe un contract în valoare de 12,5 milioane de forinți din partea Fondului, la doar o zi după ce a demisionat. Politicienii opoziției au criticat Fondul Bethen Gábor pentru decizia lipsită de transparență, componența comisiei și cheltuielile suplimentare realizate pe baza propriilor costuri operaționale. BGA – împreună cu companii deținute de statul ungar, precum Banca de Dezvoltare din Ungaria – a fondat de asemenea organizații ale societății civile, finanțate de Consiliul Național Maghiar din Transilvania (EMNT) și de membri ai Partidului Popular al Maghiarilor din Transilvania (EMNP). Aceste organizații au o activitate foarte slabă și au fost înființate abia în anul 2013. Cu toate acestea, companiile maghiare de stat și BGA au oferit Consiliului Național Maghiar din Transilvania și Partidului Popular al Maghiarilor din Transilvania aproximativ 300 de milioane de forinți pentru sprijin financiar. Acest lucru, de fapt, sugerează că partidele politice din România au fost finanțate în mod creativ de banii contribuabililor maghiari, deși finanțarea externă a partidelor politice este ilegală în România.

În plus față de resursele bugetare alocate Fondului Bethlen Gábor în bugetele anuale, între cel de-al treilea mandat al lui Orbán din 2014 și septembrie 2016 au fost acordate 14 miliarde de forinți din rezervele bugetare.

Alte surse de finanțare pentru maghiari nerezidenți

Ministerele, Adunarea Națională și companiile de stat au posibilitatea de a aloca bani pentru susținerea obiectivelor politicii de coeziune națională. În 2017, Ministerul pentru Biroul Prim-Ministrului are un buget de 7,4 miliarde de forinți, disponibil pentru a-și atinge obiectivele, în timp ce Ministerul Afacerilor Externe și al Comerțului are 15,8 miliarde de forinți, alocate pentru dezvoltarea economică a zonelor care înconjoară Ungaria. Consiliul Național Maghiar din Transilvania (EMNT) a înființat centre de democrație în Transilvania. EMNT este partener al instituțiilor maghiare de stat din Transilvania, care îi ajută pe oameni să-și obțină cetățenia maghiară. Centrele democratice oferă cetățenilor maghiari orice fel de informație utilă și îi ajută să își strângă cele necesare procesului obținerii cetățeniei. Liderii Consiliul Național Maghiar din Transilvania susțin că aceste centre sunt operate cu resurse financiare din Ungaria și nu sunt dispuși să dezvăluie informații suplimentare cu privire la acest lucru. Potrivit unui scurgeri de informații, membri ai Administrației Publice și ai Ministerului Justiției (KIM) au transferat în total 490.000 de euro pentru funcționarea centrelor democratice, în 2010 și 2011.

Sute de milioane de forinți pentru coeziune națională prin… fotbal
În decembrie 2016, Ministerul pentru Biroul Prim-Ministrului a semnat un contract în valoare de 220 de milioane de forinți cu organizația slovacă Libertate, cu scopul de a întări identitatea comunității ungare din Felvidék (acum parte a Slovaciei). În trecut, nici presa slovacă, nici cea maghiară nu auziseră de această organizație numită Libertate. S-a dovedit că președintele acesteia este primarul adjunct al Csallóköz, Róbert Németh, membru al Partidului Comunității Maghiare (MKP). Viceprimarul a spus că a solicitat o ofertă și că în acest fel a câștigat banii, dar, cu toate acestea, vicepremierul maghiar Zsolt Semjén a spus că organizația Libertate a solicitat în 2016 o cerere specială Secretariatului de Stat pentru Coeziune Națională, cerere pe care și el, și Árpád János Potápi (ambii membri ai Comisiei BGA) au aprobat-o. De asemenea, guvernului maghiar îi place să acorde fonduri pentru academii de tineret de fotbal din fostele teritorii din Ungaria. Fondul Bethlen Gábor a acordat, în martie 2016, 300 de milioane de forinți Academiei de Tineret din Dunaszerdahely. Proprietarul echipei este Oszkár Világi, un politician MKP (Partidul Comunității Ungare), directorul executiv al Slovnaft și membru al consiliului executiv al benzinăriilor Mol.

Jumătate de an mai târziu, un decret guvernamental a alocat 3 miliarde de forinți pentru Délvidék Sports Academy din Topolya, Serbia. În ambele cazuri, guvernul a susținut că scopul său este sprijinirea tineretului nerezident din Ungaria – îmbunătățirea coeziunii naționale și a devotamentului tinerilor pentru sport. Proprietarul echipei din Topolya este miliardarul János Zsemberi, un politician membru al unui partid maghiar favorizat în Serbia: Alianța Ungară din Vojvodina (VMSZ). În realitate, echipa Topoloya abia dacă are jucători maghiari, deci banii nu ajută cu nimic la îmbunătățirea coeziunii naționale a Ungariei.
Pe de altă parte, există o Academie de Fotbal în Vojvodina, în Tóthfalu, la 42 de kilometri de Topolya, ce are doar jucători tineri maghiari. Ei primesc, de asemenea, sprijinul statului maghiar, dar nici pe departe la suma dată pentru Topoloya, deși unul dintre personajele principale ale Academiei, István Bontovics, face parte dintr-un partid rival cu VMSZ. În mod normal, este ilegal ca partidele politice din Slovacia și Serbia să accepte fonduri străine.

Zeci de milioane pentru tabere maghiare în România

Kisebbségekért – Fundația Pro Minoritate – a fost înființată de către László Kövér, Zsolt Németh și László Madarász, toți membri ai Fidesz. Fundația a organizat în 2007 tabăra studenților de la Băile Tușnad. Viktor Orbán susține discursuri anuale la acest „festival“, iar cum Fidesz a fost ales în 2010, Guvernul a cheltuit sume considerabile pentru evenimentele de la Băile Tușnad. Secretariatul de Stat pentru politica de coeziune națională a alocat în jur de 60 de milioane de forinți pentru Fundația Pro Minoritate, deși a susținut că fundația ar cheltui, de asemenea, bani și pentru protejarea minorităților.

Motivul invocat de Guvern pentru finanțarea festivalului este că acesta este o ocazie bună de a informa tinerii maghiari nerezidenți despre oportunitățile pe care le au, inclusiv despre drepturile lor lingvistice și opțiunile de licitație. Autonomiile locale oferă și ele un sprijin financiar pentru fundație. Mai mult decât atât, companii deținute parțial sau în întregime de stat, precum MVM Ltd., Banca de Dezvoltare din Ungaria și Mol, ajută de asemenea cu milioane de forinți. În plus, Fundația Pro Minoritate a trimis o cerere specială pentru suport financiar către Fondul Bethlen Gábor. Scrisoarea din partea fundației a fost trimisă pe data de 25 martie 2014 și a fost aprobată de comisia BGA pe 30 mai 2014.

Cererea reală trimisă de fundație nu se potrivește cu cerințele stabilite de Fondul Bethlen Gábor, iar scrisoarea promitea că procesul de dezvoltare și renovare ar crea alte 150-180 de locuri de cazare, însă planul de buget al proiectului include trei case de lemn capabile să găzduiască între și 5 și 8 persoane. Mai mult decât atât, construcția ar fi fost finalizată pe 30 mai 2015, dar până în august nu s-a întâmplat nimic. Campingul a fost cumpărat de TBT RO SA, deținută de Katalin Ferencz și un contabil de la Cluj-Napoca, Attila István Vas. Cel din urmă este coproprietar la NG Invest, împreună cu un om de afaceri cu legături strânse cu Fidesz – afiliat politicianului Zsolt Németh.

Ajutorul pentru dezvoltare internațională

Deși Ungaria cheltuieşte cel mai mult din PIB pentru asistența oficială pentru dezvoltare, conform OECD (Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare), majoritatea fondurilor sunt multilaterale, și anume: contribuția ungară la bugetele UE și ONU. Prin urmare, ajutorul bilateral distribuit de Ungaria (NEFE) este scăzut, bugetul din 2017 alocând doar 100 de milioane de forinți în acest domeniu, cu toate că în 2013, în cadrul planului pentru 2017, fuseseră alocate 700 de milioane de forinți. Ministerul Afacerilor Externe și cel al Comerțului poartă răspunderea supremă pentru strategia NEFE din Ungaria. Scopul strategiei din Ungaria este reducerea nivelului de sărăcie din țările în curs de dezvoltare, pentru a îmbunătăți capacitățile lor de creare de locuri de muncă și industriale și pentru a aduce schimbări instituționale de promovare a democrației, a păcii și a stabilității. Departamentul responsabil pentru strategia NEFE alocă bugetul NEFE către organizații ale societății civile, care sunt de fapt profesionale, incluzând: Afrikáért Alapítvány (Fundația pentru Africa), Fundația Artemisszió, Crucea Roșie Maghiară etc.

Ministrul Resurselor Umane, Zoltán Balog, și secretarul de stat adjunct, Tamás Török, le-au cerut bisericilor asistența în această problemă, în special pentru furnizarea de ajutor pentru creștinii care trăiesc în Orientul Mijlociu. Mai mult decât atât, Guvernul ar dori să se bazeze pe ajutorul bisericilor pentru punerea în aplicare a programului de burse menționat anterior. Liderii Bisericii Catolice şi Sinodul Bisericii Reformate din Ungaria au spus că sunt gata să ajute Guvernul și să se folosească de conexiunile lor.

Și politica este susținută financiar de la Budapesta

În concluzie, fondurile alocate politicilor de coeziune națională ale guvernului sunt parțial cheltuite pentru îmbogățirea oamenilor de afaceri și a organizațiilor pro-Fidesz din fostele teritorii maghiare. Mai îngrijorător este faptul că guvernul sprijină membrii partidelor politice pro-Fidesz în străinătate și organizațiile societății civile înființate de acestea cu fonduri financiare considerabile. Acestea ar putea constitui modalități creative de finanțare a partidelor din țările în care ajutorul financiar extern al partidelor politice este ilegal. Pe de altă parte, guvernul ungar pare să distribuie fonduri pe o bază profesională în domenii de politică. Aceasta este, probabil, consecința faptului că suma de bani alocată acestor obiective este nesemnificativă. În ceea ce privește ajutorul internațional și ajutorul creștinilor persecutați, nu pare să existe nicio dovadă că guvernul ungar încearcă să influențeze alte state.

Am întrebat săptămâna trecută la Ambasada Ungariei la București de ce Guvernul Ungariei nu permite finantari externe independente pentru organizațiile nonguvernamentale din Ungaria, din moment ce Ungaria finanțează masiv organizații ungurești din Slovacia și România. Nu am primit nici un răspuns.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.