Femei pe bicicletele jignirilor

Dacă feminismul ar fi un fel de mâncare, probabil că ar fi ceva humus, pentru că pare să meargă mai mult cu picant decât cu dulce. Dacă ar fi o melodie, poate să fie bine-mersi „Fericirea are chipul tău“, ori ceva de la ABBA. Dar să nu uităm că feminismul nu e niciuna dintre acestea și poate este mai bine să fie „2 femei contemporane“.

Oriunde te întorci îți sar în față povești „despre“. Despre condiția te miri cui, despre sentimentele curate, despre tristețe și jucării chinezești care ne iau mințile. Mai rar lucrurile se întâmplă „cu“. Spectacolul produs pentru Linotip (Centrul Independent Coregrafic) le aduce în fața ta pe Ioana Marchidan și Flavia Giurgiu. Și nu este un dans „despre feminism“. Este o montare „cu feminism“. De fiecare dată când am auzit că e programată întâlnirea cu artistele, am citit altă prezentare. La un moment dat, a fost: „Trăim în continuare în timpuri în care o mână de oameni își asumă dreptul de a decide pentru ceilalți. Poate că femeile știu cel mai bine cum e să ți se impună ce să fii, cum să fii, cât și când. Ce ai voie să faci, ce nu ai voie și, mai ales, cât de important e să nu te revolți“. Iar jocurile de limbaj care ne duc din glumă în imprecație ori metaforă sunt…

„Mereu spunem «așa se fac lucrurile, așa e tradiția, asta-i cultura, așa-i obiceiul» etc. Nu cultura face oamenii. Oamenii fac cultura! Hai să facem cultura și să schimbăm lumea.“ Ioana Marchidan

Metafore cu detentă

Dacă te-ai întoarce la mașinuțele metaforice care scuză orice neînțelegere, ai putea găsi că intrarea în sala în care se joacă „2 femei contemporane“ are ceva din scufundarea într-un acvariu. În jurul tău rulează nu doar pedalele a două biciclete, pe care te întâmpină privirile protagonistelor, ci și fluxurile automate de gânduri și judecăți la prima mână, pe care le determină orice întreprindere în care raportul dintre subiect și obișnuință artistică își recapătă prospețimea. Pentru că…

1 oră durează spectacolul „2 femei contemporane“

„Abia așteptăm…

… să auzim ce credeți, pentru că noi am pus în spectacol ceea ce am vrut să arătăm“, spune după ora de dans Ioana Marchidan, care semnează coregrafia și conceptul spectacolului. Și începe discuția. Pe rând, sunt inventariate scenele: lista jignirilor și alte agresiuni, playlistul prejudecăților, baloane politice și Thelma&Louise cu căști de protecție&sufocare între tocuri și discursuri. De fapt, este un inventar deschis în mintea mea, pentru că discuțiile se petrec în jurul lucrurilor cu care a venit fiecare de acasă. Care cu șocul unei formule folosite de taximetrist, care cu diferența și transferurile de conotații dintre „fă“ și „don’șoară“, care cu „dar ce poate spectacolul să facă pentru femeia pe care o bate vecinul meu“. Spectacolul are și acest avantaj: de oriunde ai privi, ai o linie directă într-o scenă de dans în care să legi un fir sau ceva care să te ajute să găsești drumul înapoi. Că îți amintești de fotografia de la învestirea guvernului care înfunda femeile prin fundul imaginii, ori de cuvintele tradiționale despre locul femeii, sau unde a apărut în traducere Chimamanda Ngozi Adichie, ale cărei cuvinte se transformă în „Trebuie să ne creștem altfel fiicele. Trebuie să ne creștem altfel fiii“, se repetă într-un refren nu atât muzical, cât asemenea unei uși lăsate deschise și bătute de vânt. Spectacolul „2 femei contemporane“ este prezentat astăzi, de la ora 20.00, la Linotip (Strada Actor Ion Brezoianu 24, București). Biletele costă 50 lei.

Feminist poate fi şi un bărbat. Foto Alina Uşurelu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.