Fenomen fără precedent în campania electorală prezidenţială din SUA

Astăzi suntem martori la un paradox interesant în comunicarea mass-media cu electoratul. Asistăm oare la un fenomen de manipulare şi/sau dezinformare în masă? Cine se află în spatele acestor acţiuni care zugrăvesc monocrom două lumi diferite? Este social-media o lume diferită faţă de imaginea prezentată de televiziuni? Un lucru este cert, social-media înseamnă like-uri şi comentarii ale tuturor oamenilor, fără nicio barieră sau cost, fără prezenţa unor reguli sau norme în care oricine are dreptul de exprimare liberă la opinie şi argument. Putem declara deja că social-media a învins astăzi definitiv media televizată şi cea scrisă într-o bătălie fără precedent în istoria electorală americană.

Sprijinul celor mai titrate televiziuni, ca CNN, FOX News, NBC, ABC News, BBC etc., este evident prin scorurile uriaşe pe care Hillary Clinton le-a primit în favoarea ei. Să luăm ca exemplu harta electorală DATAPoints comandată şi furnizată publicului de NBC News şi alte televiziuni unde Hillary conduce detaşat cu scoruri de aproape 2 la 1.

Fig.1 Harta electorală a voturilor pe candidaţi la nivel de state:

Sursă: NBC News Battelground MAP

După a treia dezbatere televizată, care a avut loc pe 18 octombrie 2016, ABC News a prezentat un scor care o prezintă pe Hillary câştigătoare cu 53 de procente. Potrivit unui alt sondaj prezentat de acelaşi post de televiziune, de trei ori mai mulţi americani au declarat că Hillary Clinton a câştigat dezbaterea. La fel şi alte televiziuni, ca NBC sau CNN au declarat că Hillary a câştigat în mod categoric şi că nu mai există dubii cu privire la bătălia finală.

În acest timp, social-media, incluzând aici cele mai mai importante şi mari reţele sociale, ca Twitter, Facebook şi Instagram, aduc o imagine cu totul diferită faţă de cea mediatizată de televiziuni. Să luăm ca exemple cele mai importante Poll-uri afişate şi mediatizate pe aceste reţele, începând cu data ultimei dezbateri care a avut loc pe 18 octombrie.

Fig.2 Poll-urile afişate de social-media, imediat după dezbaterea de pe 18 octombrie

Sursă: Facebook

În această situaţie curioasă, contradictorie şi chiar hilară, ne întrebăm cum este posibil aşa ceva, cum se explică şi unde este adevărul? Televiziunile o arată câştigătoare pe Hillary, în timp ce social-media, cu un scor mult mai mare, îl înfăţişează câştigător pe Trump. Dacă ar fi să alegem dintre cele două medii de comunicare este limpede de ce social-media are un mare avantaj prin dreptul oricui de a se exprima. Social-media este oglinda perfectă a democraţiei în care oricine capătă voce. Televiziunile rămân un garant al democraţiei, numai în cazul în care politicul nu se implică în dreptul la libera exprimare şi opinie. Neutralitatea televiziunilor s-a arătat din nefericire a fi un deziderat, un principiu declarat, dar foarte rar aplicat. Nu e nevoie să ne întoarcem la toată istoria campaniilor electorale pentru a vedea ceea ce s-a demonstrat mereu, ci este suficient să privim cu uimire la aceste date.

Să urmărim în continuare atacul viral pe care social-media îl face cu privire la scorurile enunţate de televiziuni şi să luăm ca reper cazul Facebook. După ultima dezbatere de pe 18 octombrie, Donald Trump atacă imparţialitatea sondajelor prezentate pe canalele de televiziuni prin afişarea unor altor poll-uri prezente pe internet şi în ziare precum The Washington Times.

Iată un poll susţinut de social-media, în care Hillary ocupă ultima poziţie:

Fig. 3 Drudge report: Pe cine ai alege ca preşedinte?

Sursă: Drudge. Poll închis la data de 22 octombrie 2016

Adunând numărul de comentarii primite şi share-uri, începând cu data de 18 octombrie, contul lui Donald Trump a primit de cel puţin 4 ori mai multe like-uri faţă de postările afişate pe contul lui Hillary. Un alt fenomen de remarcat apare în postările scrise de Hillary, care sunt masiv negativ comentate de vizitatori, în ordinea numărului de like-uri primite. Aici, rezultatele capătă o întorsătură fără precedent. Propriile postări ale lui Hillary sunt negativ comentate şi des atacate de useri. Subliniez această curiozitate, în condiţiile în care un candidat prezidenţial primeşte pe propria lui pagină, la propriile sale comentarii, un feed-back constant critic şi toxic. În calitate de candidat aflat pe ultima sută de metri, Hillary ar trebui să-şi pună cea mai grea întrebare a carierei sale: este reală imaginea reflectată şi difuzată de televiziuni sau este o mare iluzie spre un drum cu final catastrofal? Cunoaştem legea sociologică în care se spune că marile aşteptări duc spre mari dezamăgiri, la fel cum imaginile artificiale capătă o latură tragi-comică în faţa realităţii de la firul ierbii. A învins social-media omnipotenţa televiziunilor cu care ne-am obişnuit? Vom vedea răspunsul în rezultatele inevitabile de pe 8 noiembrie.

Sebastian Fitzek


Surse online:

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election
https://www.facebook.com/DonaldTrump/photos/a.488852220724.393301.153080620724/10157935623145725/?type=3&theater
http://drudgereport.com/nosp.htm
https://www.facebook.com/hillaryclinton/?fref=ts
https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts

Articol preluat de pe plaftorma România Socială

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.