Festivalul Clara Haskil, un omagiu adus legendarei pianiste

Primul proiect de talie internaţională din România care onorează memoria legendarei pianiste de origine română Clara Haskil ia fiinţă în 2014, într-unul dintre cele mai frumoase oraşe din ţară, Sibiu, fostă Capitală Culturală Europeană, un oraş recunoscut pentru efervescenţa culturală şi turistică.

Armonie, interpretare la cele mai înalte standarde, pasiune şi iubire necondiţionată pentru muzica clasică. Acestea sunt doar câteva dintre calităţile pe care le putem asocia numelui Clara Haskil, calităţi pe care festivalul îşi propune să le împărtăşească publicului şi să le ducă mai departe. Acesta este motivul pentru care Festivalul Internaţional de Muzică Clasică Clara Haskil reuneşte, chiar de la prima ediţie, laureaţi de prestigiu ai concursurilor de muzică din întreaga lume, nume ce dau astăzi tonul în muzica clasică internaţională. Ediţia din acest an a Festivalului aduce la Sibiu artişti francezi, maghiari, elveţieni, precum şi artişti români consacraţi.

Festivalul Internaţional Clara Haskil îmbină recitaluri şi concerte de mare clasă, precum şi o expoziţie de artă dedicată excepţionalei pianiste.

Festivalul a luat naştere la iniţiativa pianistei Alina Azario. Într-o vreme în care tendinţa tinerilor este aceea de a pleca din ţară, o pianistă din România, aflată în plină ascensiune în muzica internaţională, şi-a propus să readucă acasă un simbol – un gest de reverenţă faţă de România, dedicat uneia dintre cele mai talentate pianiste de origine română a tuturor timpurilor.

Celebra pianistă Clara Haskil

Născută la Bucureşti, în 7 ianuarie 1895, Clara Haskil avea să se perfecţioneze la Paris, urmând să concerteze alături de mari muzicieni ai lumii, nume care au făcut istorie, de la dirijorul Herbet von Karajan la inegalabilul pianist de origine română Dinu Lipatti, care i-a devenit şi apropiat. În 1942, pianista s-a stabilit la Vevey, în Elveţia, iar în prezent, într-un gest de meritată recunoaştere, unul dintre cele mai importante concursuri de muzică clasică din lume, cu o tradiţie de peste 50 de ani, care are loc chiar la Vevey, îi poartă numele: Concursul Internaţional de Pian Clara Haskil.

Geniul pianistei Clarei Haskil avea să fie remarcat încă de timpuriu.

“Zilele trecute a venit la mine un doctor din România ţinând de mână o fetiţă în vârstă de şapte ani. Acest copil este o minune: n-a urmat niciodată o adevărată instrucţiune muzicală, dar nici nu era nevoie, de vreme ce poate reda din memorie, fără greşeală, cu mânuţele ei de copil, tot ce i se cântă; mai mult încă, poate s-o facă în orice tonalitate. I-am pus în faţă o sonată uşoară de Beethoven; a descifrat-o perfect, fără să ezite măcar o secundă. Ne aflăm, fără îndoială, în faţa unei enigme: o asemenea maturitate într-o minte de copil este într-adevăr tulburătoare”, descria profesorul Anton Door prima întâlnire cu pianista, în volumul “Clara Haskil” de Jerome Spycket, apărut “Editura Muzicală”, în 1987.

Unii dintre cei mai importanţi muzicieni ai tuturor timpurilor au apreciat talentul Clarei Haskil.

“Într-o epocă în care pianiştii prestigioşi nu lipsesc, m-am întrebat asupra caracterului unic al cuvântului şi interpretării Clarei Haskil. Ascultând-o cântând un concert de Mozart sau de Beethoven, aveai senzaţia că totul era corect în mod natural – tempi, nuanţe, frazare – ceea ce suscita între dirijor şi solist un dialog care făcea inutilă orice discuţie prealabilă, pusă la punct cu oricâtă trudă. Şi artiştii muzicieni de orchestră, atât de sensibili la calitatea acestui acord, erau uluiţi la prima repetiţie şi aveau o plăcere vădită să o acompanieze”, povestea dirijorul Herbert von Karajan în prefaţa cărţii dedicate pianistei.

„Ascultând-o interpretând Mozart, îţi dai seama cât de departe de adevăr suntem noi toţi”, aprecia Dinu Lipatti.

Clara Haskil a lăsat nu doar o moştenire muzicală excepţională, ci şi o mărturie unică, profund umană, despre fragilitatea artistului, despre dedicare până la abandonul de sine şi despre respectul datorat publicului.

Cu o dăruire inegalabilă faţă de muzica clasică şi având dorinţa de a căuta cele mai bune acorduri până la perfecţiune, Clara Haskil a atins însă gloria abia la vârsta de 55 de ani. Lăsând să se vadă fragilitatea artistului, pianista era extrem de autocritică cu propriile interpretări şi suferea de un „trac violent” înainte de concerte. Deşi numeroşi critici de renume internaţional şi muzicieni de prim rang i-au pus în lumină valoarea, cariera concertistică a celei care, astăzi, este unul dintre reperele muzicii clasice internaţionale avea să se desăvârşească abia spre vârsta maturităţii târzii.

Festivalul Internaţional Clara Haskil îşi propune să unească muzicieni internaţionali şi muzicieni români de vârf pe scena Sălii “Thalia” din Sibiu şi să ofere publicului un tip de emoţie care poate fi trăit numai în intimitatea sălii de concert, într-un schimb direct între artist şi ascultător.

Prestigioase insitituţii s-au alăturat demersului organizatorilor festivalului, în efortul de a readuce numele Clarei Haskil în România şi de a-l repune în valoare: Fundaţia Internațională “Clara Haskil” din Elveţia, Ambasada Elveţiei în România, Ambasada Israelului în România şi Institutul Francez.

Cu pasiune şi cu perseverenţă, Clara Haskil ne-a arătat că un artist are nevoie de public, la fel de mult cum publicul are nevoie de un artist.

Marina Chiche, un mare talent al viorii

Festivalul va debuta sâmbătă, 30 august, la ora 19:30, cu un program cuprinzând Simfonia în Do Major de Antonio Vivaldi, Fratres de Arvo Pärt, Concert pentru vioară în la minor de Johann-Sebastian Bach, Serenade pentru orchestră de coarde în Do Major op. 48 de Piotr Ilici Ceaikovski, susţinut de Orchestra Simfonică Bucureşti, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare. Solistă, violonista Marina Chiche.

Marina Chiche s-a născut la Marsilia în anul 1981. A urmat cursurile prestigiosului “Conservator Naţional Superior de Muzică şi Dans” din Paris. S-a perfecţionat la Viena şi la München. Nominalizările, timp de doi ani la rând, în 2004 şi 2005, pentru „Victoires de la Musique Classique” la categoria „Revelaţia anului” au adus-o în atenţia publicului internaţional. Descrisă de presa franceză de specialitate drept „un mare talent al viorii”, Marina Chiche a colaborat ca solistă cu ansambluri de renume precum Orchestre de Paris, Ensemble Orchestral de Paris, Orchestre National de Lille, Orchestre National de Lorraine, Orchestre de Picardie, Baden-Baden Philharmonic şi Orchestre de Cannes-Provence-Côte d’Azur.

În anul 2013, a debutat cu Berliner Symphoniker, aflată în topul celor mai bine cotate orchestre din lume. În luna aprilie a acestui an a susţinut o serie de zece concerte în Japonia. Marina Chiche a interpretat pe scenele unora dintre cele mai cunoscute instituţii muzicale din lume: Théâtre des Champs Elysées, Théâtre du Châtelet din Paris, Gasteig (München), Nilkkeu Hall (Tokyo), National Hall (Beijing), precum şi pe scena Ateneului Român din Bucureşti. A fost invitată în cadrul unor festivaluri ca Printemps des Arts (Monaco) sau Great Wall Festival (Beijing). Dedicată în egală măsură muzicii de cameră, violonista a colaborat cu artişti de renume: Renaud Capuçon, Joseph Silverstein, Augustin Dumay, Vladimir Mendelsshon, Gustav Rivinius, Florent Boffard.

Este concert maistru invitat al ansamblurilor Camerata Bern şi Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Astăzi, violonista se împarte între pasiunile sale: recitaluri şi concerte, predatul şi cercetarea în domeniul esteticii. A fost timp de un an profesoară la “Taipei National University of Arts” şi a încheiat un masterat în Alte Musik la “UdK Berlin”. Din octombrie 2013, este titulară a catedrei de vioară la “Musikhochschule Trossingen”. Marina Chiche cântă la o vioară Giuseppe Galiano din 1762.

Orchestra Simfonică Bucureşti, cu un stil vibrant, ludic, energic

Dirijorul Tiberiu Soare se va afla la pupitrul Orchestrei Simfonice Bucureşti

Înfiinţată în anul 2007 de către Asociaţia Philson Young, Orchestra Simfonică Bucureşti reuneşte unii dintre cei mai bine cotaţi instrumentişti români şi este cunoscută pentru turneele internaţionale de amploare. Directorul artistic şi dirijorul principal al orchestrei este muzicianul Benoît Fromanger, care a colaborat de-a lungul carierei cu unii dintre cei mai cunoscuţi dirijori ai lumii, de la Carlos Kleiber la Zubin Mehta, Daniel Barenboim şi Valery Gergiev. Orchestra Simfonică Bucureşti abordează un repertoriu vast şi este cunoscută pentru abordările moderne, cu o componentă educativă. A iniţiat proiectul „Salut CULTURA!” cu scopul de a facilita accesul publicului, mai cu seamă al publicului tânăr, la concerte de muzică clasică. În anul 2013, flash mob-ul organizat la Aeroportul Internaţional „Henri Conadă” din Bucureşti a strâns sute de străini şi de români în jurul orchestrei, pentru o sesiune surprinzătoare de muzică clasică live. Orchestra Simfonică Bucureşti a susţinut concerte pe scenele unora dintre cele mai importante instituţii culturale româneşti – Ateneul Român, Opera Naţională Bucureşti, Teatrul Naţional din Bucureşti –, dar şi pe scene internaţionale de prestigiu – Teatro Colón din Buenos Aires. Orchestra îşi descrie stilul de interpretare drept „vibrant, ludic, energic”.

Unul dintre cei mai aclamaţi dirijori români contemporani, Tiberiu Soare s-a născut în anul 1977, la Bucureşti. Este recunoscut pentru proiectele sale inovatoare: a dirijat opera-cabaret „O scrisoare pierdută”, de Dan Dediu, în primă audiţie mondială, în cadrul Anului Caragiale; a dirijat „Peer Gynt” de Grieg avându-l pe actorul Victor Rebengiuc în distribuţie, iar în anul 2013 a readus o montare inedită a capodoperei „Oedip”, de George Enescu, pe scena festivalului cu acelaşi nume, în colaborare cu Răzvan Mazilu care a semnat coregrafia şi cu Viorica Petrovici, nominalizată la un Premiu César pentru costumele din filmul “La source des femmes” (2011), regizat de Radu Mihăileanu.

La vârsta de doar 26 de ani, Tiberiu Soare a fost distins cu Premiul Criticii Muzicale pentru proiectul „Traviata – 150 de ani”. Din vara anului 2012 este dirijor principal al Orchestrei Naţionale Radio, după ce a fost, până în 2013, dirijor al Operei Naţionale din Bucureşti. Coordonează, de asemenea, Studioul Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess”. Tiberiu Soare a urmat cursurile Liceului Militar de Muzică „Iacob Mureşianu”, din Bucureşti, pe care le-a absolvit în anul 1995 ca şef de promoţie. Este absolvent a două dintre Facultăţile Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. A făcut Masterul la secţia dirijat de orchestră, cu reputatul dirijor Horia Andreescu. A început să dirijeze din anul 1999.

Pianistul Julien Quentin, un talent remarcabil

Pianistul Julien Quentin

A doua seară a Festivalului afişează la rândul ei un program ambiţios: 3 Strophes par le nom de Sacher de Henri Dutilleux, Sonata pentru violoncel şi pian FP 143 de Francis Poulenc, Fantasiestücke Op.73 de Robert Schumann, Sonata pentru violoncel si pian nr.2 in fa major Op.99 de Johannes Brahms. Interpreţi: pianistul francez Julien Quentin şi violoncelistul ungur István Várdai.

„Un talent remarcabil”, scria despre Julien Quentin ziarul “The Herald Times”. Muzician complex, cu o profunzime şi o claritate distinctă a interpretării, pianistul francez Julien Quentin este un invitat obişnuit al festivalurilor internaţionale de prestigiu, precum Verbier Music Festival şi Lucerne Festival, aflate printre cele mai importante din Europa. Julien Quentin a interpretat, de asemenea, pe scenele mai multor festivaluri din Statele Unite ale Americii, printre care Ventura, Shandelee, Virginia Arts şi Mostly Mozart Festival. Concertele sale au fost difuzate în Canda, SUA, Japonia şi în diferite ţări din Europa. Julien Quentin a colaborat ca solist cu Worclaw, Qatar şi Cordoba Philharmonic Orchestra, sub bagheta unor dirijori precum Tommaso Placidi, Paul Biss, Jens Troester şi Han-Na Chang.

Este, în egală măsură, un talentat interpret de muzică de cameră şi a colaborat cu unii dintre cei mai bine cotaţi artişti ai lumii, nume precum David Garrett, Emanuel Ax şi Lisa Batiashvili sau Sol Gabetta. Pianistul susţine frecvent turnee în America, Australia, Japonia, Europa şi Europa de Est şi a interpretat pe scenele prestigioaselor Concertgebouw din Amsterdam, Wigmore Hall din Londra, Louvre din Paris, Berlin Philharmonie, Konzerthaus din Viena şi Carnegie Hall din New York. Pianistul cântă şi la clavecin. A susţinut un astfel de concert alături de cunoscuta violonistă Sarah Chang şi de Verbier Festival Chamber Orchestra.

În anul 2003, Julien Quentin a absolvit cursurile celebrei Julliard School din New York, unde a studiat sub îndrumarea regretatului pianist şi scriitor ungur György Sándor.

Născut la Paris, pianistul locuieşte astăzi la Berlin. Alături de artiştii vizuali Emanuela Lucaci, Kevork Mourand şi Norman Perryman explorează viziuni artistice noi. Colaborează şi cu Justin Messina (compozitor), Francesco Tristano (pian) şi Rami Khalifé (pian), precum şi cu producătorul Martin Wheeler în proiecte care variază de la sesiuni de improvizaţie la muzică electronică.

Violoncelistul Istvan Vardai, distins cu Prix Montblanc

Violoncelistul Istvan Vardai

La numai 28 de ani, István Várdai a fost distins cu unele dintre cele mai prestigioase premii internaţionale. În anul 2008, a câştigat Marele Premiu al Concursului Internaţional de la Geneva, unde a fost recompensat şi cu Premiul Publicului. Cu un an înainte, violoncelistul obţinea şi Premiul Special al Concursului Internaţional Ceaikovski, considerat unul dintre primele zece cele mai importante din lume. De asemenea, István Várdai a fost laureat de trei ori al International David Popper Violoncello Competition, în 2000, 2003 şi 2004. În anul 2012, a primit Prix Montblanc, acordat în fiecare an unuia dintre cei mai promiţători tineri muzicieni.

István Várdai a urmat cursurile Academiei de Muzică “Franz Liszt” din Budapesta – într-o clasă specială dedicată talentelor excepţionale (2004) – precum şi ale Academiei de Muzică din Viena (2005). A debutat în anul 1997 şi, de-a lungul carierei, a concertat la New York, Londra, Paris, Praga, Viena, Frankfurt, München, Geneva, Dublin, Moscova, Sankt Petersburg, Florenţa, Tokio, Beijiing, interpretând alături de orchestre de renume: Sankt Petersburg Symphony Orchestra, Mariinski Theatre Orchestra, Geneva Chamber Orchestra, Franz List Chamber Orchestra. A fost invitat în cadrul unor festivaluri de muzică clasică de primă mână: Gergiev Festival (Rusia), Pablo Casals Festival (Spania), Budapest Spring Festival (Ungaria). Anul 2010 a marcat debutul violoncelistului la Carnegie Hall din New York, precum şi la Wienner Konzerthaus. În 2011, a susţinut o serie de concerte alături de Orchestre de la Suisse Romande. Cea mai recentă înregistrare a violoncelistului István Várdai a fost lansată pe piaţa muzicală de Casa de discuri germană “Hänssler Classic” şi conţine lucrări de Mendelssohn, Martinu, Paganini, Beethoven şi Popper.

Cvartetul Arcadia, un asalt asupra simţurilor

Cvartetul Arcadia

În 1 septembrie, melomanii sunt invitaţi la un program de cvartete. În program: Adagio şi Fugă în do minor, KV 546 de Leoš Janacek, Cvartetul de coarde nr. 2, „Scrisori intime” (1928) de Wolfgang Amadeus Mozart şi Cvartetul de coarde nr. 14 in do diez minor, Op. 131 de Ludwig van Beethoven. Interprează Cvartetul Arcadia.

„Stilul de interpretare al Cvartetului Arcadia este un adevărat asalt asupra simţurilor”, aprecia “The Financial Times”.

Unul dintre cele mai aclamate şi mai premiate cvartete româneţti ale ultimilor ani, Cvartetul Arcadia este format din muzicienii Ana Torok – vioară, Răsvan Dumitru – vioară, Traian Boală – violă şi Zsolt Torok – violoncel. Cvartetul Arcadia a obţinut numeroase premii în cadrul celei de-a VIII-a ediţii a Concursurilor Osaka International Chamber Music Competition, Wigmore Hall London International String Quartet Competition (2012), Almere International Chamber Music Competition (2011) şi Chamber Music Competition Hamburg (2009).

Format în anul 2006, în timpul studenţiei la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, Cvartetul Arcadia susţine astăzi concerte în întreaga lume, fiind o prezenţă aşteptată în festivaluri precum Budapest Spring Festival şi Cité Internationale des Arts, şi a cântat pe scenele Alte Oper Frankfurt, Pollack Hall (Montreal), Wigmore Hall (Londra), Salle Gaveau (Paris), Amsterdam Concertgebouw, precum şi pe scene de renume din Beijing.

În sezonul muzical 2012-2013, Cvartetul Arcadia a concertat în ceremonia de deschidere a renumitului concurs Beethoven Piano Competition la Musikverein (Viena). Discul de debut al Cvartetului, o înregistrare cu lucrări de Felix Mendelssohn şi de Johannes Brahms apărută la “Fontenay Classics” în anul 2009, a atras atenţia criticilor de specialitate. Revista Ensemble scria atunci că interpretarea Cvartetului este „intimă”, „sonoritatea excepţională”, „puterea sa expresivă lăsând o adâncă impresie asupra ascultătorului”. Despre înregistrarea Cvartetelor Nr.1 şi Nr.2 de Leoš Janáček, apărută la “Orchid Classic” în anul 2013, cunoscuta publicaţie The Sunday Times scria că „ambele lucrări sunt interpretate cu o intensitate uluitoare, având sonorităţi de o frumuseţe care îţi străpunge inima”.

Pianistul Adam Lalou, ”un mare artist şi un excelent poet”

Pianistul Adam Laloum

Seara de 2 septembrie este dedicată recitalului de pian, susţinut de francezul Adam Laloum. Programul include Studiile Simfonice op.13 de Robert Schumann şi Sonata în Si bemol major D960 de Franz Schubert.

„Un pianist care este deja un mare artist şi, în egală măsură, un poet”, aprecia “Le Monde”.

Câştigător al prestigiosului Concurs Internaţional Clara Haskil de la Vevey, în anul 2009, pianistul Adam Laloum a absolvit studiile “Conservatorului Naţional Superior de Muzică şi Dans” din Paris, perfecţionându-se sub îndrumarea unor muzicieni de renume: Michel Béroff, Denis Pascal, Éric Le Sage. Mai târziu, pianistul avea să studieze la “Hochschule für Musik und Theater” din Hamburg, la clasa profesorului Evgeni Koroliov, el însuşi câştigător al Concursului Internaţional Clara Haskil, în anul 1977.

Prezenţa pianistului în cadrul Festivalului Clara Haskil face parte din programul internaţional al artistului pentru sezonul 2013/2014/2015. În cadrul acestui program internaţional, Adam Laloum interpretează alături de Verbier Festival Orchestra, sub bagheta unuia dintre cei mai importanţi dirijori ai lumii, Charles Dutoit, precum şi alături de Mariinsky Orchestra, sub bagheta reputatului Valery Gergiev. Pianistul a evoluat şi sub bagheta lui Ion Marin, unul dintre cei mai aclamaţi dirijori de origine română din lume, cunoscut pentru colaborările sale cu soprana Angela Gheorghiu, dar şi pentru cele cu orchestre aflate în topul internaţional. De asemenea, Adam Laloum a colaborat de-a lungul timpului cu unii dintre cei mai bine cotaţi muzicieni în plan internaţional, nume precum Jean-Claude Pennetier, Claire Désert, Christian Ivaldi, Ami Flammer şi Vladimir Mendelssohn, dar şi cu Orchestre de Paris sau Deutsches Symphonie-Orchester.

Este invitat adesea în cadrul unor festivaluri internaţionale importante, printre care şi cunoscutul Lucerne Festival.

Născut în 1987, Adam Laloum a început să studieze pianul la vârsta de 10 ani.

Seară specială cu violonista de talie mondială Alina Azario

Lucrări compuse de doi dintre cei mai cunoscuţi muzicieni români pe plan internaţional, George Enescu şi Dinu Lipatti, vor fi interpretate într-o seară specială din cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional Clara Haskil. Un moment cu valoare de simbol, recitalul susţinut de violonista franceză Marina Chiche şi de pianista de origine română Alina Azario va aduce pe scena Sălii Thalia din Sibiu, pe 3 septembrie, de la ora 19.30, celebra Sonată Nr. 2 pentru Vioară şi Pian în Fa Minor, de George Enescu şi Nocturna în Fa diez minor, de Dinu Lipatti.

“Nu este o alegere întâmplătoare”, povesteşte Alina Azario, pianistă şi directorul Festivalului. „Ne-am dorit să sărbătorim pe o scenă românească, într-un tandem muzical care reuneşte o artistă străină, o violonistă foarte cunoscută din Franţa, Marina Chiche, şi o artistă de origine română, muzica lui George Enescu. Pe de altă parte, am ales să interpretez Nocturna lui Dinu Lipatti şi fiindcă este o lucrare dedicată Clarei Haskil. Este şi o formă de a face cunoscută publicului din România şi celui din străinătate una dintre lucrările pianistului de geniu Dinu Lipatti, de altfel, un apropiat al Clarei”.

Programul serii de 3 septembrie va include, de asemenea, şi lucrări de Bach, Debussy şi de Bartók – cunoscutele Dansuri populare româneşti.

„O violonistă de talie mondială”, declară Süddeutsche Zeitung.

Pianista Alina Azario s-a născut la Piatra-Neamţ, a studiat pianul la Paris şi la Hamburg, iar în prezent predă la una dintre cele mai importante instituţii de muzică din lume, Hochschule für Musik und Theater din Hamburg. De asemenea, a terminat şi studiile de doctorat în cadrul aceleiaşi instituţii, sub îndrumarea reputatului pianist de origine rusă Evgeni Koroliov. În anul 2011 a înregistrat, alături de celebrul violonist Renaud Capuçon şi de Berlin Score Orchestra coloana sonoră pentru filmul Poulet aux Prunes, regizat de Marjane Satrapi, cunoscută în România pentru filmul Persepolis, nominalizat la Premiile Oscar.

În luna martie a acestui an, Alina Azario a lansat prima sa înregistrare, cu lucrările compozitorilor Jean-Philippe Rameau şi Claude Debussy, realizată în colaborare cu radiodifuziunea germană NDR şi cu casa de discuri “A&A Records”. Despre CD-ul de debut al pianistei, jurnalistul de televiziune şi criticul muzical Marius Constantinescu scria: „În dialogul muzical dintre Debussy şi Rameau (căruia primul compozitor citat îi face o reverenţă făţişă), Alina Azario este complicele care te ia de mână şi, prin puritatea sunetului, te face părtaş la acest schimb de replici peste timp, stil şi influenţe. Mai mult, ţi-l explicitează, cu vorbe simple, tonuri potrivite, fraze plastice, neaglomerate de metaforă, neagresate de goliciune”.

De-a lungul carierei concertistice, Alina Azario a cântat pe scene de prestigiu din Franţa, Germania, Olanda, Italia, Danemarca, Elveţia, România, Bulgaria şi Spania şi a fost invitată în cadrul mai multor festivaluri internaţionale: Piano aux Jacobins (Toulouse), Piano Fortissimo (Perpignan), Kneipp-Musik-Festival (Bad Wörishofen), festival de Mayanne, Festival Les Harmonies (Billiers, Franţa), Schleswig Holstein Festival (Germania).

Alina Azario a început să studieze pianul la vârsta de 6 ani, cu profesoara Lina Sum. De la vârsta de 10 ani, sub îndrumarea pianistei Mihaela Spiridon, obţine deja numeroase premii pe plan naţional. La 15 ani are oportunitatea de a-şi continua studiile la Paris, unde se formează ca muzician profesionist alături de numeroase personalităţi pianistice. Alina Azario a obţinut cele mai înalte distincţii de studiu, urmând cursurile profesorilor Jacqueline Bourgès-Maunoury, Jasmina Kulaglich şi Christophe Bukudjian. Printre muzicienii care şi-au pus amprenta asupra personalităţii artistice a Alinei Azario se numără cunoscuta pianistă Elisabeth Leonskaja, Boris Berman, Géry Moutier, Jacques Rouvier, Laurent Cabasso, Théodor Paraschivesco şi Boris Garlitsky. Pianista a fost distinsă cu Premiul I la Concursul Internaţional de Pian Citta di Stresa (Italia), Premiul Special al Juriului la Concursul Internaţional de Pian din Cantu (Italia) şi cu Premiul I la Concursul Lagny sur Marne (Franţa). Alina Azario locuieşte în Hamburg.

François-Xavier Poizat, un pianist de o remarcabilă virtuozitate

Francois-Xavier Poizat

Ultima seară a Festivalului este dedicată din nou unui recital de pian, susţinut de François-Xavier Poizat din Elveţia. În program, Le tombeau de Couperin de Maurice Ravel, Sonata “Waldstein” op.53 de Ludwig van Beethoven, Polonaise-Fantaisie în la bemol major op.61, Barcarola în fa diez major op.60 şi 12 Studii op.25 de Frédéric Chopin.

“François-Xavier Poizat este un pianist de o remarcabilă virtuozitate şi cu un lirism profund”, aprecia celebra Martha Argerich.

Născut în anul 1989, pianistul de origine elveţiană François-Xavier Poizat şi-a început cariera la vârsta de 12 ani, când legendara pianistă Martha Argerich l-a invitat în Japonia să intepreteze în cadrul Pacific Music Festival. François-Xavier Poizat a urmat cursuri de perfecţionare cu Alexeï Golovine, la Geneva, şi cu Evgenij Koroliov, la Hamburg. A evoluat în cadrul mai multor festivaluri de muzică clasică din Elveţia, Franţa, Germania, Rusia, Polonia, Canada, China şi Japonia, printre acestea numărându-se Roque d’Anthéron (Franţa) sau Progetto Martha Argerich (Lugano). A cântat alături de orchestre de prestigiu: Orchestre National du Capitole, Orchestra della Svizzera Italiana, Orchestre de la Suisse Romande. Pianistul a fost distins în anul 2011 cu Premiul Special al Juriului în cadrul uneia dintre cele mai cunoscute competiţii internaţionale de muzică clasică, Concursul Internaţional Ceaikovski. În anul 2013 s-a numărat printre finaliştii Concursului Internaţional Clara Haskil. François-Xavier Poizat este, de asemenea, Director Artistic al Festivalului International Puplinge Classique din Geneva.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.