Festivalul „Montpellier Danse”

“Grevele Intermitenţilor”, adică ale personalului tehnic sezonier, cunoscute de festivalurile din Franţa de ceva vreme, s-au radicalizat în această vară.

Prima “victimă” este Festivalul “Montpellier Danse”, ajuns la a 34-a ediţie, prevăzut să se desfăşoare între 22 iunie şi 9 iulie la Montpellier şi în 10 comunităţi subordonate acestuia.

“Agora, cetate internaţională a Dansului”, de pe bulevardul Louis Blanc, este spaţiul principal, ce a aparţinut vechii mânăstiri a Ursulinelor, în care ar urma să fie prezentate mai mult de jumătate din spectacole.

Deschiderea Festivalului, duminică, 22 iunie, a fost anulată, contestatarii intrând în număr de peste 200 pe marea scenă şi împiedicând desfăşurarea coregrafiei “Empty Moves” de Angelin Preljocaj. Aceeaşi soartă a avut-o şi cel de al doilea spectacol al lui Preljocaj, programat în ziua următoare.

House de Sharon Eyal

Guvernul încearcă să ajungă la o soluţie, principalii negociatori fiind Hortense Archambault, fostul co-director al Festivalului de la Avignon, Jean-Denis Combrexelle şi Jean-Patrick Gille.

“Montpellier Danse” a mai fost în această situaţie, în 2003, când Festivalul a fost anulat. De data aceasta, directorul festivalului, Jean-Paul Montanari, a anunţat că nu intenţionează acelaşi lucru, mai ales că personalul angajat s-a pronunţat cu 67 de voturi contra 39 pentru încetarea grevei.

“Este clar că principala victimă a acţiunilor de blocaj este spectacolul lui Angelin Preljocaj pe scena principală. Dar celelalte reprezentaţii au avut loc la Montpellier sau în alte locaţii: cele semnate de Salia Sanou, «House» de Sharon Eyal şi Gai Behar, şi «Tout ordre perd finalement de sa terreur» de Hooman Sharifi… Dacă am anulat festivalul în 2003, am făcut-o la cererea artiştilor. Nu este cazul acum, când în marea lor majoriate vor să joace. În această casă artiştii comandă”. În aceste condiţii, Festivalul “continuă pe un picior”, cum titrează un cotidian francez.

Genesis de Sidi Larbi Cherkaoui

Ieri seară, blocajul a funcţionat din nou, al doilea spectacol al irano-norvegianului Hooman Sharifi, care avusese loc în mod normal luni, fiind, de data aceasta, anulat. Coregraful a declarat că regretă faptul că nimeni “nu găseşte o modalitate de a nu distruge ceea ce a fost pregătit de atâta timp, mai ales că nimeni nu este împotriva mişcării. Câtă violenţă atunci când suntem împiedicaţi să ne exprimăm!”, a exclamat el.

Festivalul de la Montpellier este punctul de întâlnire al tuturor dansurilor şi culturilor lumii. Cei mai mari coregrafi internaţionali vin acolo în fiecare an cu creaţii de neuitat. Anul acesta, programul anunţa 53 de reprezentaţii cu 17 spectacole diferite. Din 2007, spectacolele descentralizate în comune oferă întâlnirea cu mari nume ale dansului. În 2014, printre acestea se numără Angelin Preljocaj şi Salia Sanou.

Atmosfera asiatică din creaţia lui Cherkaoui

Revenind la spectacolele ce s-au putut totuşi desfăşura, trebuie reţinut “House” de Sharon Eyal şi Gai Behar. Sharon Eylal a mai venit la Montpellier în calitate de dansatoare şi coregrafă, cu “Batsheva Dance Company”. Între timp a fondat propria sa companie, intitulată “L-E-V” (inimă în ebraică). “House” este una dintre coregrafiile acestei companii, pe muzica DJ-ului Ori Lichtik, care aparţine genului techno. Spectacolul este caracterizat de critici drept “pe cât de strălucitor, pe atât de surprinzător”, datorită gesticii dansatorilor oscilând între o geometrie bizară şi o senzualitate incandescentă.

Spectacolul începe cu apariţia unei creaturi sculpturale, înveşmântată în latex, care înaintează cu mişcări dezarticulate, alternând flexibilitatea cu unghiurile geometrice formate de membrele sale. Îi urmează un grup în costume de balet de culoarea trupului, format din dansatori care se pliază, îşi întretaie traseul şi, în lumina difuză, îşi scot costumele lăsând la vedere un costum de gimnastică, un portjartier sau un costum amintind de Venus în blană… Picturalitatea coregrafiei antrenează spectatorul, “în maniera lui Hieronimus Bosch”, între cer şi infern.

Salia Sanou, Dincolo de frontiere

Vineri, 27 iunie, şi sâmbătă, 28 iunie, sunt programate două spectacole cu o nouă creaţie a lui Sidi Larbi Cherkaoui, cel pe care bucureştenii îl ştiu din minunatul spectacol “Dunas” de la Opera Naţională. Coregraful a avut întotdeauna un interes special pentru Asia. Este, de altfel, adept al filosofiei Zen şi a lucrat cu călugării Shaolin. De data aceasta, el l-a invitat pe dansatorul şi coregraful star al Asiei, Yabin Wang, cunoscut din extraordinarul Dans al tobelor din filmul “Le Secret des poignards volants” (Secretul pumnalelor zburătoare) de Zhang Yimou.

Aşa s-a născut “Genesis”, o coregrafie care reuneşte patru dansatori chinezi ai Companiei “Yabin Dance Studio” şi trei membri ai Companiei “Eastman” a lui Sidi Larbi Cherkaoui. Este un fel de reflecţie asupra relaţiei omului cu corpul perceput ca substrat al naturii, supus evoluţiilor permanente. Născut şi mort la spital, omul devine un fel de cobai pierdut în mediul medical, analizat, împins spre competitivitate sau constrâns să nu-şi asume niciun risc. Coregraful a introdus în poveste fragemente autobiografice din copilăria sa bolnăvicioasă.

Alonzo King, Concerto for two violins

Pe scenă sunt prezenţi muzicieni, ca pianista Barbara Drazkowska, muzicianul african Kaspy N’dia sau Manjunath B. Chandramouli, cântăreţ la mridangam (o tobă indiană) care interpretează muzica semnată de Olga Wojciechowska, o compoziţie ritmată şi aeriană în acelaşi timp. Se adaugă luminile regizate de Willy Cessa şi decorurile concepute de Kedong Liu, cu peisaje subtil caligrafiate în care dansatorii sunt atraşi către pământ sau către lumină.

Printre coregrafii invitaţi la această ediţie a Montpellier Danse se numără, pe lângă cei amintiţi, şi Jan Fabre, cu o nouă creaţie, “Attends, attends, attends… (pour mon père)”, Boris Charmatz, Wayne McGregor, Alonzo King, cu “Concerto for two violins / Quintett / Resin”, dansatoarea şi coregrafa franco-algeriană Nacera Belaza…

Sunt programate, de asemenea, proiecţii ale unor documentare ce spun istoria dansului de la începutul secolului al XX-lea până în zilele noastre, în secţiunea “Let’s dance”, cursuri de dans în aer liber cu artiştii prezenţi la Festival, lansări de carte, întâlniri cu artiştii şi cu criticii de specialitate. Rămâne de văzut însă ce se va întâmpla în continuare şi câte dintre punctele programului vor mai fi anulate de contestatari.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.