FIAC. Preţuri exorbitante, artişti vânaţi de colecţionari şi arta brută

Ieri s-a terminat la Paris cea de a 41-a ediţie a FIAC, Târgul Internaţional de Artă Contemporană, care aduce valuri de colecţionari sau numai iubitori de artă din toată lume. Printre invitaţii de marcă trebuie menţionaţi artiştii Orlan şi Fabrice Hyber, Bernard Arnault, François Pinault sau Sofia Coppola. Se spune că François Pinault a cumpărat peste 40 de piese într-o singură dimineaţă.

În cinci zile, peste 75.000 de persoane au trecut pragul vestitului Târg, care a reunit, sub cupola de la Grand Palais, 191 de galerii, dintre care 143 din afara Franţei.

Marea noutate a acestei ediţii este Târgul (Off)icielle, organizat în paralel cu FIAC-ul, la Docks – Cité de la Mode et du Design, în care au expus peste 60 de galerii. Printre ţările nou-venite la FIAC s-au numărat Norvegia, Arabia Saudită, Portugalia, India, Japonia.

Anij Kapoor

În programul din afara spaţiului de la Grand Palais, FIAC s-a desfăşurat şi în Grădinile Tuileries, la Jardin des Plantes, la Muzeul Naţional de Istorie Naturală, pe malul Senei şi în amfiteatrul Şcolii de Arte Frumoase din Paris.

Printre operele cele mai scumpe s-au numărat o compoziţie, Fără titlu, de Christopher Wool, vândută cu 2.300.000 de euro, o alta de Gerhard Richter, achiziţionată cu 2.800.000 de euro, şi trei lucrări de Anish Kapoor cumpărate cu peste două milioane de euro din Galeria londoneză Lisson.

Ediţia din acest an s-a dovedit, după afirmaţiile organizatorilor şi galeriştilor, un succes comercial.

Galeristul Franck Prazan a vândut, încă de la începutul Târgului, două din cele trei importante pânze de Georges Mathieu, artist căruia galeristul i-a consacrat un solo show.

Lehmann Maupin, negustor de artă prezent la New York şi Hong Kong, a vândut lucrări cu preţuri între 10.000 şi 90.000 de euro, printre care, o piesă a francezului de origine algeriană Kader Attia.

FIAC la Grand Palais

Şi Nathalie Obadia a anunţat vânzarea unor opere de Sarkis, la preţuri între 20.000 şi 90.000 de euro, dar şi de Fabrice Hyber (20.000 şi 80.000 de euro).

La Daniel Templon a fost achiziţionată imediat o pânză de mari dimensiuni de Philippe Cognée, cu 45.000 de euro.

Printre operele cele mai scumpe să amintim şi Top secret de Jenny Holzer (225.000 de dolari) la Galeria Sprüth Magers.

Pentru Matt Glenn, unul dintre responsabilii galeriei britanice David Zwirner, “a fost un FIAC uimitor. Noi am vândut multe opere. Un Dovleac roşu cu buline albe (Pumpkin) de Yasoi Kusama a fost, de exemplu, achiziţionat cu 600.000 de dolari de un colecţionar”.

Christopher Wool

Totuşi, câteva piese excepţionale nu şi-au găsit cumpărător. Printre ele, impozanta sculptură Cherche-aubaine de Jean Dubuffet, aparţinând ciclului Hourloupe, propusă la 2,2 milioane de dolari de galeria britanică Waddington Custot, sau un cilindru de sticlă brută de 1,5 tone de Roni Horn, pus în vânzare la preţul de 3,4 milioane de dolari de Galeria Hauser & Wirth (Zürich, Londra, New York).

La standul galeriei newyorkeze Van de Weghe se putea vedea un tablou de Calder. Două desene de Picasso, Nu couché (1969) şi Les Déjeuners (1961), afişau preţul de 720.000, respectiv 385.000 de dolari.

Jean Dubuffet, Cherche-Aubaine

Un alt capitol care s-a evidenţiat în cadrul FIAC a cuprins arta brută, termenul inventat de Dubuffet în 1945, pentru a caracteriza o artă extrem de expresivă, cu emoţii profund umane, realizată de neprofesionişti.

În clădirea verde Jakob + McFarlane de pe malul Senei, unde s-a desfăşurat prima ediţie (OFF)icielle FIAC, 50 de galerii din 13 ţări, au optat pentru arta brută şi conceptuală. Printre ele, un galerist din Strassbourg, bine cunoscut de amatori, Jean-Pierre Ritsch-Fisch, a expus opere rare de Henry Darger (1892-1973), legendarul artist internat într-o clinică de psihiatrie din Chicago, ale cărei fetiţe triste vorbesc despre o copilărie abuzată. 300 de acuarele, desene şi colaje ilustrează cartea acestui autor, The Story of The Vivian Girls. Preţul unui tablou de mici dimensiuni de Augustin Lesage, minerul care s-a apucat de pictură pentru că o considera o cale prin care îi vorbeau spiritele şi care a fost citat de André Breton, a oscilat în jur de 25.000 de euro, iar al unei opere a elvaţianului Adolf Wölfli s-a situat între 90.000 şi 110.000 de euro.

Pantofi-flori ai japonezei Kazumi Kamae

Sculpturile unui alt artist autodidact, René Guisset, un agricultor, au urcat uimitor la 9.000 de euro pentru opt piese.

În arta contemporană din acest segment se află şi lucrările lui Hideaki Yoshikawa, autist, născut în 1970, a cărui lucrare Eye. Eye. Nose. Face., 1995, s-a vândut cu 7.500 de euro. Alături de el se află Kazumi Kamae, cu sculpturi pline de petale de flori.

Yasoi Kusama, Pumpkin

Târgurile de artă, cum sunt cele de la Basel, Maastricht, Frieze din Londra, Armory Show sau FIAC, reprezintă un punct forte pe agenda Caselor de licitaţie.

Casa Christie’s şi-a devansat licitaţia de artă modernă de sfârşit de an. De altfel, Casa organizează regulat licitaţii în timpul FIAC-ului. Între diamantele licitaţiei merită amintită pictura Primăvara de Edouard Manet, prezentată în expoziţia Casei Christie’s, ce precede licitaţia din 5 noiembrie de la Rockefeller Plaza, din New York, evaluată la 25-35 de milioane de euro. Este vorba despre ultimul mare portret al artistului care se mai află în proprietate particulară. Achiziţionat de Olivier Payne, tabloul a fost una dintre mândriile negustorului de artă Paul Durand Ruel, care este în momentul de faţă celebrat la Musée du Luxembourg. Colecţia Payne cuprindea sute de opere majore ale perioadei preimpresioniste şi ale Impresionismului, printre care Juliet et sa nurse, de Turner, tabloul cel mai scump din lume la momentul în care a fost scos la liciaţie în 1980, sau Lecţia de dans de Degas, expusă astăzi la Met din New York.

Piese scoase la licitaţie de Casa Pierre Cornette de Saint-Cyr

Pictată în 1881, Primăvara a rămas în aceeaşi familie din 1909, ceea ce îi dă o “prospeţime” pe piaţa de artă, foarte apreciată de colecţionari. Ea este propusă de Fundaţia Familiei Payne în scopul susţinerii cauzelor de mediu şi cercetării ştiinţifice.

În acelaşi cadru al influenţei stampelor japoneze, ca Primăvara, ar putea fi citată pictura Toamna, portretul lui Mery Laurent executat cu câteva luni înainte de moartea pictorului, conservată acum la Muzeul de Artă din Nancy.

Modelul Primăverii este celebra Jeanne Demarsy, personajul pictat în Bar la Folie Bergère, expus la Salon în 1882, sub titlul Primăvara, şi fotografiat de Charles Cross, inventatorul fotografiei în culori. Primăvara propusă acum este portretul unei femei moderne, în care, după părerea lui Antonin Proust, Manet a încarnat parizianca din perioada Belle-Epoque.

George Baselitz

Anul acestam Sotheby’s a expus la FIAC piesele-far, provenite din succesiunea Man Ray, care vor fi vândute în 15 noiembrie, la New York.

Astăzi, Casa Pierre Cornette de Saint-Cyr desfăşoară o impresionantă vânzare de opere impresioniste şi moderne, semnate de artşti ca Picabia, Hans Bellmer, Dali, Alberto Giacometti.

Casa Piasa a propus şi ea, la FIAC, sub titlul Protest!, o serie de picturi, fotografii şi desene ale căror subiecte se referă la epopeea ziarului provocator Pour, editat de Jean-Claude Garot, între 1973 şi 1982.

Sculpturi de Laurent Le Deunff, Totem, expuse în Jardin des Plantes

În catalog, clişee de Christian Boltanski şi Annette Messager, un desen în cerneală de Ben, intitulat L’art, j’aime pas (c’est pas vrai). Momentul a fost bine ales, mai ales că în această perioadă publicul ia cu asalt expoziţiile nonconformistei Niki de Saint Phalle şi a lui Marcel Duchamp.

O mare parte a colecţionarilor străini a fost atrasă în săptămâna trecută la Paris, desigur pentru FIAC, dar şi pentru inaugurarea Fundaţiei Louis Vuitton şi redeschiderea Muzeului Picasso, acesta din urmă părând să influenţeze şi preţul operelor artistului propuse la FIAC.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.