Filme care scot frica și violența din noi

Aseară a avut loc la București gala de deschidere a celei de-a 10-a ediții a Festivalului de film documentar One World Romania. Prima proiecție a fost dedicată unei coproducții Polonia-Germania. „Lecția de patriotism“, peliculă semnată de Filip Jacobson, a deschis seria de evenimente dedicate investigării lumii de azi cu instrumentele celor mai provocatori cineaști.

Cineastul Alexandru Solomon, directorul festivalului, a profitat de cifra rotundă la care a ajuns manifestarea pe care o conduce pentru a arunca o privire asupra nuanțelor pe care le-a adus One World în acest deceniu: „Sunt nouă ani de când festivalul deschide tot mai larg ferestrele acestei lumi, nouă ani pentru care suntem recunoscători spectatorilor, invitaților și colaboratorilor noștri. Și totuși, niciodată nu ne-a fost mai frică decât în ultimul an. Ce se vede prin ferestre? Lumea s-a zgribulit, năpădită de frig și întuneric“.

Violența sub lupă

Din punctul de vedere al regizorului, cinematograful documentar are în prim-plan temele presante: „Bucureștiul e capitala țâfnei. Europa tremură din toate încheieturile. Peste oceane, s-a dat tonul fricii. Frica naște violență. Violența naște ură. Ura mustește frustrare. Frustrarea se împotmolește în țâfnă și scoate pe nas tot ce-i mai urât din noi. Ce zic fabricanții fricii? Să ne închidem în case, în cochiliile noastre, pentru că suntem sub asediu: emigranții și teroriștii, musulmanii sau esticii, homosexualii și ong-iștii atacă, chipurile, din toate părțile. Frica de celălalt, de schimbare, de sărăcie, de boli și războaie funcționează. Iarna spaimei noastre e în toi. Și noi aniversăm a zecea ediție. Așa că vă vorbim despre frică. Prima temă a festivalului: frica câștigă voturi. A creat staruri. Populiști din toate țările prosperă pe seama ei. Votați de cei cărora le e frică, de cei care nu mai au nimic de pierdut pentru că au pierdut aproape totul. Speranța, iluziile, poate și banii. Filmele acestei secțiuni sunt portrete de câștigători și perdanți“, spune Solomon.

2008 este anul în care a debutat formula românească a festivalului de film documentar One World.

„Antidoturi contra fricii“

„Schimbarea de perspectivă este o miză importantă pentru manifestarea care a început ieri: vorbește despre cei care merg împotriva curentului, pentru că unora chiar nu le e frică. Peste tot în lume sunt oameni și comunități, mai mici sau mai mari, care se încăpățânează să iasă din cochilii, să întindă o mână, să dărâme un zid. A treia temă: frica de supraveghere. Statele își spionează supușii, corporațiile ne controlează mințile și buzunarele. Totul e minciună sau, cum i se spune azi, post-adevăr. A patra: dreptate fără frică. Din cele patru zări, vă aducem filme care vorbesc despre nedreptăți, despre oameni care au toate motivele să își fi pierdut încrederea în justiție. A cincea secțiune strânge filme despre hărțuire și abuz: pentru că frica naște violență. Violența celor mai puternici față de cei slabi, a celor majoritari față de minorități, a bărbaților față de femei, a statului față de propriii cetățeni. În fine, a șasea tratează frica de spitale. Sistemele medicale – la noi și aiurea – sunt mai bolnave decât pacienții lor, pe care îi lasă să moară. După Colectiv, le datorăm celorlalți mai mult decât un exercițiu de compasiune publică. Documentarele marca One World Romania sunt doctorii pentru minte și suflet. Oameni buni, luați niște antidoturi contra fricii și priviți un pic lumea. Nu vă fie frică. Nouă ani de chinuri s-au soldat cu mult mai multe bucurii. Și vor mai fi“, arată Alexandru Solomon în mesajul său.

Drama vieților paralele

Până duminică, 19 martie, undeva peste 60 de producții sunt proiectate la „Elvire Popesco“, Eforie, Union şi la Studioul „Horia Bernea“. Acestea aduc 59 de cineaști străini și români la 35 dintre filmele programate și mulți alți invitați la discuțiile din cadrul evenimentelor conexe. Paleta este largă: de la georgianul Alexander Kvatashidze la Radu Jude, care prezintă „Țara moartă“, documentarul său care prezintă perioada dintre 1937 și anii imediat următori lui August 1944, în ceea ce regizorul numește „fragmente de vieți paralele“: fotograme cu români obișnuiți în ipostaze private, acompaniate în fundalul sonor de ororile politice și istorice abătute asupra celor care au devenit ținta autorităților române.

Să mai spunem că vin la București cu producții noi și producătorul finlandez Kaarle Aho, ca și argentinianul, format la Barcelona, Martín Solá. Printre secțiunile manifestării se numără „Animale politice“, „Împotriva curentului“, „Ministerul Groazei“, „Dreptate fără frică“, „Jocurile fricii“, „Bolile sănătății“. După ce în anii trecuți privirea secțiunii Focus a mers spre Africa sau Orientul Mijlociu, acum, atenția este îndreptată asupra zonei Caucaz.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.