Filme incitante şi premiate pe marele ecran

14 filme bune pentru anul 2014

14 dintre cele mai premiate, apreciate şi discutate filme care au marcat ultimul an vor fi proiectate la Cinema Studio din Bucureşti, între 2 şi 8 ianuarie 2015. Selecţia include titluri semnate de cineaşti precum Lars von Trier, Jim Jarmusch, Joel şi Ethan Coen, David Cronenberg, Michel Hazanavicius sau Corneliu Porumboiu.

Cinefilii au şansa de a (re)vedea pe ecrane câteva dintre producţiile care fie au marcat anul cinematografic 2014, fie au fost lansate în sălile din România în acest an.

Seria de proiecţii se va deschide vineri, 2 ianuarie 2015, la 17.30, cu o avanpremieră în sălile româneşti: multi-premiatul La Jaula de Oro al regizorului Diego Quemada-Díez, urmat de The Search, drama despre războiul din Cecenia regizată de Michel Hazanavicius, de la 19.30.

La Jaula de Oro

La Jaula de Oro/ Colivia de aur a adunat peste 65 de trofee în ultimul an, începând cu Premiul Un Certain Regard la Cannes 2013, acordat întregii distribuţii. La premiile industriei mexicane de film, şi-a adjudecat nouă trofee, inclusiv pentru Cel mai bun film şi Cel mai bun debut.

Drama hiperrealistă şi plină de suspans are în centru patru adolescenţi, jucaţi de actori non-profesionişti, care decid să plece ilegal din Guatemala spre SUA. Titlul filmului este dat de o baladă mexicană despre cei care au reuşit să treacă frontiera, dar s-au trezit prizonieri într-o „colivie de aur”. Filmul a fost proiectat în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest şi va fi distribuit de Voodoo Films, în primăvara lui 2015.

Prezentat la Bucureşti de regizor, alături de actriţa Bérénice Bejo, în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, The Search/ Căutarea a concurat pentru Palme d’Or şi urmăreşte patru destine prinse într-un război despre care se ştiu puţine lucruri.

De la Cannes 2014 vine şi Maps to the Stars/ Hărţi către stele, de David Cronenberg, o drama acidă despre Hollywood-ul drogurilor, al depresiei şi al vanităţii care i-a adus actriţei Julianne Moore un premiu de interpretare şi îi are în distribuţie pe Mia Wasikowska, John Cusack, Robert Pattinson, Olivia Williams.

În program figurează şi două dintre „hiturile” competiţiei Festivalului de la Berlin, ediţia 2014: In Order of Disappearance/ În ordinea dispariţiei în regia lui Hans Petter Moland, un thriller cu mult umor negru despre un tată care-şi răzbună fiul, şi Stations of the Cross/ Patimile Mariei de Dietrich Brüggemann, o comedie neagră despre o adolescentă care vrea să se sacrifice pe „altarul credinţei”, premiată cu Ursul de Argint pentru scenariu.

Cei care au ratat controversatul Nymphomaniac, al lui Lars von Trier, pot viziona ambele volume, 1 & 1, între 2 şi 8 ianuarie.

Bizarul şi provocatorul Borgman (r. Alex Van Warmerdam) figurează în topul celor mai bune thrillere din 2014 şi a fost propunerea Olandei la Oscar.

Un thriller plin de suspans şi de vedete – Clive Owen, Billy Crudup, Marion Cotillard, Mila Kunis şi Zoe Saldana – este Blood Ties/ Legături de sânge, un remake regizat de renumitul actor francez Guillaume Canet şi plasat în New York-ul anilor 70.

Printre titlurile importante ale ultimului an se află şi câştigătorul premiilor Oscar, Globul de Aur şi BAFTA pentru Cel mai bun film străin, La Grande Bellezza/ Marea frumuseţe, în regia lui Paolo Sorrentino, alături de emoţionantul The Broken Circle Breakdown (r. Felix Van Groeningen), nominalizat la Oscarul pentru film străin şi distins cu trofeul César la aceeaşi categorie.

Apreciat de critică a fost şi filmul lui Corneliu Porumboiu, Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism, nominalizat la şapte premii Gopo, la începutul anului, şi proiectat la Locarno, New York, Toronto, Vancouver şi Rotterdam.

Favorite ale criticilor în ultimul an au fost şi Inside Llewyn Davis, al fraţilor Joel şi Ethan Coen, istoria ataşantă a unui artist în lumea muzicii folk din New York-ul anilor 60, cu Oscar Isaac, Carey Mulligan şi Justin Timberlake pe afiş, şi Only Lovers Left Alive/ Îndrăgostiţii mor ultimii, o comedie romantică semnată de Jim Jarmusch, în care Tom Hiddleston şi Tilda Swinton au rolurile a doi vampiri sofisticaţi.

Un „răsfăţat” al presei şi al publicului, deopotrivă, este filmul Like Father, Like Son/ Aşa tată, aşa fiu, în regia lui Kore-Eda Hirokazu, povestea a două familii care află, după 6 ani, că băieţii lor au fost schimbaţi între ei la naştere, din greşeală. A câştigat Premiul Juriului la Cannes şi Premiul Publicului la San Sebastian, anul trecut, şi va avea parte de un remake la Hollywood.

9 pelicule propuse pentru Oscar, la Cinema Studio. Mommy şi Human Capital, în avanpremieră

Nouă dintre filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin vor fi proiectate la Cinema Studio, între 9 şi 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunţării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediţie a premiilor Academiei Americane de Film

Unul dintre cele mai aşteptate filme ale anului, Mommy, în regia lui Xavier Dolan, trimis de Canada la Oscar şi distins cu Premiul Juriului la Cannes, va rula în avanpremieră în programul special 9 pentru Oscar, alături de Human Capital, propunerea Italiei

Mommy

Cele nouă titluri au fost propuse la Oscar de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia şi Canada. Spectatorii au ocazia să vadă două dintre peliculele aflate pe lista scurtă a Academiei Americane de Film: Leviathan în regia lui Andrei Zviaghinţev şi Ida de Pawel Pawlikowski.

Ida, în regia lui Pawel Pawlikowski

Din Canada vine, în avanpremieră, mult-aşteptatul Mommy, noul film al lui Xavier Dolan, distins cu Premiul Juriului la Cannes şi nominalizat la categoria Cel mai bun film străin la Independent Spirit Awards şi Satellite Awards. La premiera de pe Croisette, Mommy a avut parte de minute întregi de aplauze şi ovaţii. „Filmul e deseori sclipitor şi foarte amuzant în moduri care trec dincolo de limitele uzuale despre ce înseamnă incorect şi nepotrivit”, scrie The Guardian, considerându-l cel mai bun film al lui Dolan. O mamă singură e pusă în faţa provocării de a-şi creşte fiul adolescent cu ADHD, adesea agresiv şi problematic. Alinarea vine de la misterioasa lor vecină, a cărei prezenţă pare benefică pentru el. Însă relaţia lor ia o turnură cu totul neaşteptată. Filmul va rula în premieră pe 9 ianuarie, de la 19.30, la Cinema Studio, şi va fi distribuit de Independenţa Film.

O altă premieră în România este Human Capital/ Il Capitale umano (r. Paolo Virzi), alegerea Italiei la Premiile Oscar. Adaptarea romanului omonim al lui Stephen Amidon a câştigat şapte trofee la Premiile David di Donatello, inclusiv pentru Cel mai bun film. Thriller-ul angoasant plasat în nordul bogat al Italiei, la Milano, pune în oglindă două lumi, clasa de mijloc şi înalta societate, având ca punct de pornire un accident mortal. „O incursiune captivantă, acidă, în lumea parveniţilor aspiraţionali şi a celor extrem de bogaţi pe care îi imită”, potrivit Variety. Filmul este distribuit de Voodoo Films.

În avanpremieră va fi proiectat şi Leviathan (r. Andrei Zviaghinţev), propus de Rusia la Oscar, aflat pe lista scurtă la această categorie şi nominalizat la Globul de Aur pentru Cel mai bun film străin. Leviathan, premiat pentru scenariu la Cannes, nu poate fi vizionat de cei sub 18 ani în Rusia, din cauza unei legi care interzice înjurăturile în spaţiul public. Un mecanic îl înfruntă cu toate puterile sale pe primarul corupt care a pus ochii pe terenul său. Lupta capătă proporţii neaşteptate, scene de umor negru şi absurd intercalându-se cu unele dramatice, disperate. Filmul va fi distribuit în cinematografe de Voodoo Films, în februarie 2015.

Leviathan

O nominalizare la Globul de Aur a obţinut şi Ida, drama alb-negru, puternic stilizată, regizată de Pawel Pawlikowski. Propunerea Poloniei la Oscar se află pe lista scurtă şi este marele câştigător la Premiile Academiei Europene de Film.

Unul dintre cele mai bune filme ale anului este Winter Sleep (r. Nuri Bilge Ceylan), înscris de Turcia şi premiat cu Palme d’Or la Cannes.

Winter Sleep, filmul distins cu Palme d’Or

Din partea Belgiei, a concurat la premiile Academiei Americane de Film noua producţie marca Jean-Pierre şi Luc Dardenne, Deux jours, une nuit, cu Marion Cotillard pe afiş.

Ungaria a propus White God, thriller-ul lui Kornél Mundruczó despre o „apocalipsă” a câinilor fără stăpân în Budapesta, recomprensat la Cannes cu Premiul Un Certain Regard, despre prietenul cel mai bun al omului, considerat de regizor ca un Dumnezeu, de unde şi numele filmului. De o parte câinii de rasă, de cealaltă câinii bastarzi. Regizrul vrea să aducă în prim plan metropola, asa cum este capitala Ungariei. “M-am inspirat din opera lui Koetze, realizând o dihotomie între centrul oraşului neoclasic, unde locuiesc cei puternici, şi simplitatea, unde locuiesc cei puternici şi simplitatea periferiei”.

The White God

Spectatorii pot (re)vedea în ianuarie şi propunerea României la Oscar, Câinele japonez al regizorului Tudor Cristian Jurgiu, cu Victor Rebengiuc în rolul principal, precum şi pe cea a Republicii Moldova – La limita de jos a cerului (r. Igor Cobileanski).

La limita de jos a cerului

Din păcate, astăzi, după cum a fost anunţat, au fost scoase de pe lista scurtă a candidaţilor la premiul pentru Cel mai bun film pelicula Human Capital/ Il Capitale umano de Paolo Virsi, propusă de Italia,

Între marile pelicule excluse de pe această listă se află şi Deux jours, une nuit, al fraţilor Dardenne, Mommy, în regia canadianului Xavier Dolan, Winter Sleep, regizat de Nuri Bilge Ceylan, distins cu Palme d’Or la Cannes, White God de Kornel Mundruczo, şi Viviane pelicula israeliană semnată de Shlomi Elkabetz, Ronit Elkabetz în rolul principal.

The Search – războiul ruso-cecen văzut din patru perspective diferite, dincolo de ecran..

Secvenţa din pelicula The Search

The Search / Căutarea, care a intrat ieri în cinematografele din România, este o poveste emoţionantă despre războiul din Cecenia anului 1999, văzut din perspectiva a patru personaje angrenate cu sau fără voia lor în conflict.

Regia şi scenariul sunt semnate de Michel Hazanavicius (Premiul Oscar pentru The Artist), iar într-unul din rolurile principale joacă actriţa Bérénice Bejo (The Artist). Annette Bening (The Kids Are All Right, American Beauty) apare de asemenea în film, într-un rol secundar.

Anette Bening în The Search

Michel Hazanavicius spune că principalele surse de inspiraţie i-au fost filmul Full Metal Jacket (1987), în regia lui Stanley Kubrick, şi cartea One Soldier’s War in Chechnya, scrisă de Arkady Babchenko. Doi amici ceceni au strâns câteva mărturii de la participanţi reali la război şi i le-au trimis. “Nu în ultimul rând”, spune Hazanavicius, “scenariul a fost influenţat, la un nivel mai mult sau mai puţin conştient, de amintirile despre genocidul evreiesc”.

La întrebarea de ce a ales ca ţară de filmare Georgia, Hazanavicius a răspuns: “S-a întâmplat să fiu coproducător la Orange 2004, documentarul despre revoluţia portocalie din Ucraina. Regizor a fost Raphaël Glucksmann care, în urma unui complex de împrejurări s-a stabilit în Georgia. Iar eu am fost la el, în vizită. Din fericire, nu a fost nevoie de prea mult de lucru la recrearea platoului de filmare. Barăcile din film sunt barăcile adevărate din periferia Tbilisi, apartamentul lui Carole (activista U.E. interpretată de Bérénice Bejo) este un apartament real, taberele de refugiaţi au fost refăcute din corturi autentice pe o câmpie de la poalele Munţilor Caucaz. Am refuzat să folosesc ecrane verzi şi nu am vrut să multiplic nimic digital. Am vrut să fie totul aşa cum este în realitate”.

În Georgia, vremea va fi frumoasă…

“Una din surprize la începutul filmărilor a fost că eu eram obişnuit ca de la războiul din Cecenia să-mi amintesc doar imagini hibernale, filmate de CNN sau de amatori”, spune Hazanavicius. “Or, în Georgia vremea e frumoasă până prin noiembrie. Toată lumea era încântată, mai puţin Guillaume Schiffman (directorul de imagine) şi eu. A trebuit să aşteptăm o grămadă, sau să ne mutăm de la o stradă la alta, unde soarele nu strălucea, să recreăm umbre sau să folosim camioane ca să ascundem fundaluri scăldate în soare.”

Cu tot dramatismul poveştii, au fost şi momente comice în film. Hazanavicius povesteşte că în tinereţe a văzut într-un film de război o scenă mai puţin obişnuită. Se numea The Sons of Itchkeria şi, la un moment dat, surprindea nişte femei care se adăposteau în timpul unui bombardament şi îşi împărtăşeau problemele casnice legate de spargerea ferestrelor şi a vitrinelor. Aşa că a ţinut să aibă o astfel de scenă şi în filmul său.

The Search / Căutarea spune povestea a patru personaje prinse în recentul război din Cecenia anului 1999. Patru vieţi din planuri total diferite sunt aduse la un loc de o spectaculoasă întorsătură a destinului.

Văzându-şi părinţii omorâţi de soldaţii ruşi pe uliţa din sat, un băieţel cecen fuge şi se alătură valului de refugiaţi. Astfel, ajunge să o întâlnească pe Carole, şefa misiunii UE în regiune şi, cu ajutorul ei, să-şi reia încet încet viaţa. În tot acest timp, sora sa mai mare, care a supravieţuit miraculos masacrului, îşi caută fratele printre miile de refugiaţi ceceni. Al patrulea personaj este Kolia, un tânăr recrut din armata rusă în vârstă de numai 20 de ani, care este complet depăşit şi, ulterior, complet transformat de război.

Hadji, jucat de copilul Abdul Khalim Mamatsuiev. “400 de copii a văzut în total directorul nostru de casting. Nici nu sunt mulţi”, spune Hazanavicius. “Eu însumi am văzut 50, iar Abdul-Khalim a fost singurul care chiar a jucat frica, a ţipat, fără să se prefacă. Abdul este un copil senzaţional care are genul acela de talent pentru actorie la care visează actorii adevăraţi.”

Kolia, adolescentul rus trimis direct pe front. Deşi i s-a vorbit despre potenţialul actoricesc din Rusia, producătorii au preferat să înceapă căutările în Georgia şi Ucraina. “Nu prea m-au convins”, îşi aminteşte Hazanavicius. “Aşa că am organizat un casting în Rusia, spunând clar că filmul nu va fi unul pro-rus. Actorii care au participat au fost conştienţi de asta de la început”. Kolia (jucat de Maxim Emelianov) este o victimă care, puţin câte puţin, se transformă în călău.

“Înainte să o angajez pe Zukhra Duishvili pentru rolul Raissa, tânăra cecenă care îşi caută frăţiorul pierdut, i-am pus o întrebare destul de prostească”, spune regizorul. “Am întrebat-o dacă să fie actriţă va fi distractiv pentru ea. Mi-a răspuns că nu. A zis că, din contră, va fi foarte dureros să joace acest rol, însă cineva trebuie să facă şi acest film, iar ea e gata să ajute. Avea doar 17 ani… Am fost impresionat”.

Despre Carole, activista care încearcă să alerteze instituţiile europene asupra atrocităţilor războiului, Michel Hazanavicius explică: “Problema aici, din perspectiva relaţiei dintre Carole (Bérénice Bejo) şi Hadji, este exact rolul vesticilor: ce atitudine să ia, ce nivel de empatie? Asumarea durerii altora este un lucru complicat. În plus, cei doi nu vorbesc aceeaşi limbă. În plus, Carole este dedicată complet cauzei ei, activismul politic. Ea nu este implicată emoţional, nu există vreun iubit, nu are copii etc. Pe parcurs, această implicare apare la modul personal”.

“Annette Bening s-a documentat foarte mult despre Cecenia şi Georgia”, dezvăluie regizorul filmului The Search. “A petrecut două săptămâni pe platoul de filmare. Pentru ea a fost prima oară când a călătorit atât de departe de casă şi pentru aşa o perioadă lungă de timp. Ea şi soţul ei, Warren Beatty, au totuşi patru copii acasă…”

The Search / Căutarea a fost selectat în Competiţia Oficială a Festivalului de Film de la Cannes, anul acesta şi a avut premiera internaţională la Toronto. În România, lungmetrajul este distribuit de Independenţa Film.

Jim Carrey şi Jeff Daniels revin după 20 de ani cu Mai Tăntălău, mai Gogoman

De la regizorii Bobby şi Peter Farrelly, realizatorii legendarei comedii Tăntălăul şi Gogomanul, a venit pe marile ecrane Mai Tăntălău, ma Gogoman, un film care îi readuce pe Jim Carrey şi Jeff Daniels în rolurile cu care au revoluţionat istoria cinematografică.

Jim Carrey şi Jeff Daniels în Mai Tăntălău, mai gogoman

Regizorii primului film din serie, fraţii Peter Farrelly şi Bobby Farrelly, îi duc de această dată pe Lloyd şi pe Harry într-o călătorie ce are ca scop găsirea unui copil pe care Harry nu ştia că-l are şi asumarea unei responsabilităţi pe care niciunul dintre cei doi nu ar trebui s-o aibă.

Au trecut exact 20 de ani de când i-am părăsit pe Lloyd şi Harry şi totul, în afară de idioţenia lor, s-a schimbat. Atunci când Harry, cel care are nevoie de un transplant de rinichi, află că are o fiică undeva în lume, el trebuie să plece în căutarea ei alături de Lloyd, care tocmai a ieşit din starea de aşa-zisă comă în care fusese de la refuzul lui Mary. Călătoria lor în lungul şi în latul ţării, cu mijloace de transport complet demente, îi poartă dintr-o instituţie de boli mintale – unde le-ar fi locul şi lor – la o întrunire a celor mai luminate minţi ale lumii.

Jim Carrey a declarat despre motivul pentru care a decis să revină acum în filmul Mai Tăntălău, mai Gogoman: ,,Îmi amintesc că am revăzut filmul de câteva ori şi că am simţit dorinţa oamenilor de a vedea o continuare. Aşa că i-am sunat pe fraţii Farrelly, regizorii primului film, şi le-am spus: Ok, sunt gata. M-am convins. Personajele astea mai merită o încercare. Chiar nu sunt adeptul continuărilor şi nu vreau să fac aşa ceva din motive comerciale. Apoi am încercat să dăm de Jeff, care a fost foarte greu de găsit. Nu era în apele lui în acel moment. Locuia împreună cu Woody Harrelson.”, a adăugat plin de umor Jim Carrey.Distribuit în cinematografele româneşti de către Freeman Entertainment, filmul Mai Tăntălău, mai Gogoman va aduce sărbătorilor de iarnă de anul acesta mai multe hohote de râs şi bună dispoziţie.

Blood Ties

Borgman

Cainele-Japonez

Victor Rebengiuc în pelicula Cainele japonez

Julianne Moore în Map to the Stars

Like father, like son

Nymphomaniac

Stations of the Cross





Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.