Filme puternice, masterclass-uri, dezbateri

« DIPLOMATIE » Un film de Volker SCHLÖNDORFF

Cea de-a treia ediţie a Festivalului Internaţional de Film “Cinepolitica” începe marţi, 8 aprilie, ora 20.00, la “Cinema Studio”, cu premiera naţională a filmului “Diplomatie”/ “Diplomaţie”, în regia lui Volker Schlöndorff. Gala de deschidere va fi prezentată de realizatorul TV Cătălin Ştefănescu.

Până pe 13 aprilie, la “Cinema Studio”, “Elvira Popescu” şi “Union” vor rula peste 20 de filme puternice, pe teme politice actuale, unele propuse sau nominalizate la “Oscar”, în două secţiuni mari: “Competiţia” şi “Panorama”. Invitaţii speciali Serge Avedikian, premiat cu “Palme d’Or” pentru “Chienne d’histoire” şi protagonist în “Paradjanov”, şi Cristian Tudor Popescu vor susţine masterclass-uri pe tema politicului în cinema şi a cenzurii.

Proiectat la Berlin 2014, în premieră mondială, “Diplomaţie” reia un moment de răscruce din istoria Parisului: la ordinele lui Hitler, generalul nazist Dietrich von Choltitz se pregăteşte să dinamiteze oraşul, înainte de a-l părăsi. Consulul suedez Raoul Nordling încearcă să-l convingă de absurditatea gestului. În rolurile principale, doi dintre marii actori europeni: Niels Arestrup şi André Dussollier.

Volker Schlöndorff este unul dintre cei mai apreciaţi regizori germani. Cu adaptarea romanului lui Günter Grass, “The Tin Drum”/ Toba de tinichea” (1979), a câştigat “Palme d’Or” la Festivalul de la Cannes şi “Oscarul” pentru film străin.

Opt filme puternice vor concura pentru Trofeul “Cinepolitica 2014”. Proiecţiile din “Competiţie” încep miercuri, 9 aprilie, ora 18.00, la Cinema Studio, cu “Ocupaţia, a 27-a imagine” / “Occupation, the 27th Picture”, de Pavo Marinović, un documentar-portret despre un cineast din fosta Iugoslavie care, după căderea comunismului, devine, dintr-un răsfăţat al vechiului regim, un trădător constrâns să emigreze.

De la 20.00, la Cinema Studio, mult aşteptatul “The Square”, nominalizat anul acesta la “Oscarul” pentru Cel mai bun film documentar, va fi proiectat în premieră. Filmul lui Jehane Noujaim explorează schimbările sociale petrecute în Egipt de la „Primăvara arabă” până în prezent, şi felul în care au evoluat relaţiile dintre protestatarii din Piaţa Tahrir, prin intermediul unor poveşti personale.

Tot miercuri, la Cinema Union, de la ora 18.00, cineastul francez de origine armeană Serge Avedikian, distins cu Palme d’Or pentru “Chienne d’histoire”, co-regizor, alături de Olena Fetisova, şi actor principal în filmul “Paradjanov” va vorbi despre „Cenzura ideologică şi cenzura economică în cinema”.

După dezbatere, de la 20.00, la Union va urma primul titlu din subsecţiunea “Eye On Films”, tulburătorul “Poliţistul” / “Policeman”, de Nadav Lapid. Selectat în peste 40 de festivaluri şi distins cu Premiul special al juriului la Locarno, în 2011, “Poliţistul” este drama unui soldat din trupa de elită, anti-tero, a Israelului, căruia îi sunt zdruncinate toate convingerile când întâlneşte o grupare de stradă radicală şi extrem de violentă.

“Eye on Films” este o reţea unică de profesionişti, care se asigură că filmele cineaştilor începători – primul şi/sau al doilea lungmetraj – ajung să fie proiectate în festivaluri, în cinematografe, la televiziuni sau pe alte suporturi.

Program Cinepolitica 2014

Secvenţă din Paradjanov, de Serge Avedikian

Marţi, 8 aprilie, la ora 20.00, va avea loc Gala de deschidere la Cinema Studio.

Pelicula “Diplomaţie” / “Diplomacy” / “Diplomatie” (Franţa-Germania, 2014) în regia lui Volker Schlöndorff, cu André Dussollier, Niels Arestrup, deschide Festivalul.

Ultima dorinţă a lui Hitler este să distrugă superba capitală a Franţei; cine îl poate opri pe generalul nazist, devenit guvernator al Parisului ocupat, care primeşte sarcina de a executa infamul ordin? Un mare regizor german şi doi mari actori francezi ne propun un răspuns într-un film lansat cu succes la Festivalul de la Berlin de anul acesta.

Proiectat la Berlin 2014 în premieră mondială, “Diplomaţie” pune faţă în faţă doi actori de excepţie, în rolurile a două figuri politice care au schimbat cursul istoriei, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În noaptea dinspre 24 spre 25 august 1944, generalul nazist Dietrich von Choltitz (Niels Arestrup) se pregăteşte să dinamiteze Parisul, la ordinul lui Hitler, înainte ca armata să părăsească oraşul. Consulul suedez Raoul Nordling (André Dussollier), apărut de nicăieri în hotelul de lux cu uşi ascunse, încearcă să-l convingă de absurditatea gestului.

„Filmul e plin de un suspans psihologic veritabil, remarcabil gestionat de Volker Schlöndorff. El pune faţă în faţă, cu o rară intensitate, doi oameni care jonglează continuu într-un limbaj diplomatic, dar niciodată derutant sau plictisitor”, scrie „Le Parisien”.

Alături de Werner Herzog şi Wim Wenders, Volker Schlöndorff este unul dintre cei mai apreciaţi regizori germani. Cu adaptarea romanului lui Günter Grass, “The Tin Drum”/ “Toba de tinichea” (1979), a câştigat “Palme d’Or” la Festivalul de la Cannes (premiu pe care l-a împărţit cu “Apocalypse Now”, al lui Francis Ford Coppola) şi “Oscarul” pentru film străin.

Miercuri, 9 aprilie, la ora 18.00, la Cinema Studio, în secţiunea Competiţia Internaţională, puteţi viziona “Ocupaţia, a 27-a imagine” / “Occupation, the 27th Picture” / “Okupacija, 27. Slika” (Croaţia-Republica Cehă, 2013), în regia lui Pavo Marinović. Cu: Lordan Zafranović, Pavo Marinković.

Un documentar-portret despre un cineast din fosta Iugoslavie care, după căderea comunismului, devine, dintr-un răsfăţat al vechiului regim, un trădător respins de confraţi şi constrâns să emigreze. Un film incitant, care ne îndeamnă să medităm la mereu actuala temă a relaţiei dintre artist şi putere.

La ora 20.00, în aceeaşi secţiune, “Piaţa” / “Al Midan” / “The Square” (Egipt-SUA, 2013). Regia: Jehane Noujaim. Cu: Khalid Abdalla, Ahmed Hassan, Ramy Essam.

Dacă vrei să descoperi cum s-au manifestat şi ce efecte au avut schimbările sociale petrecute în Egipt de la „Primăvara arabă” până în prezent, precum şi cum au evoluat relaţiile dintre protestatarii din Piaţa Trahir, e greu de găsit un documentar mai potrivit decât acest film foarte intens, care a reuşit performanţa să fie nominalizat la “Oscar” după ce producţia sa a fost finanţată exclusiv prin crowdfunding.

Tot miercuri, la Cinema Union, la ora 18.00, puteţi asista la Masterclass-ul „Cenzura ideologică şi cenzura economică în cinema”, susţinut de cineastul francez de origine armeană Serge Avedikian, distins cu “Palme d’Or” pentru „Chienne d’histoire” la Festivalul de la Cannes.

La ora 20.00, în secţiunea “Panorama”, puteţi urmări “Poliţistul” / “Policeman” / “Ha-shoter” (Israel, 2011).

Regia: Nadav Lapid. Cu: Yiftach Klein, Yaara Pelzig, Michael Moshonov.

Atunci când convingerile politice devin obsesii, distanţa de la teorie la practică e singura care desparte viaţa de moarte. Un film tulburător, portstindard al conflictului dintre mişcările de stradă radicale şi trupele speciale.

Coreea de Nord, nimic de invidiat

Joi, 10 aprilie, la Cinema Studio, la ora 14.00, în Competiţia Internaţională este programată pelicula “Ocupaţia, a 27-a imagine” / “Occupation, the 27th Picture” / “Okupacija, 27. Slika” (Croaţia-Republica Cehă, 2013).

Regia: Pavo Marinović.

Cu: Lordan Zafranović, Pavo Marinković.

La ora 16.00, “Piaţa” / “Al Midan” / “The Square” (Egipt-SUA, 2013).

Regia: Jehane Noujaim.

Cu: Khalid Abdalla, Ahmed Hassan, Ramy Essam.

La ora 18.00, în competiţie, “Clandestinii” / “Friends from France” / “Les Interdits” (Franţa-Rusia-Canada-Germania, 2013).

Regia: Philippe Kotlarski, Anne Weil.

Cu: Soko, Jérémie Lippmann.

URSS, 1979: o incursiune în lumea brutală şi absurdă din spatele Cortinei de Fier (unde evreii care încercaseră să părăsească teritoriul sovietic sunt hărţuiţi fără milă de către reprezentanţii regimului totalitar), prin intermediul a doi tineri francezi, turişti ziua şi clandestini noaptea.

La ora 20.00 este programat filmul “Paradjanov” (Ucraina-Franţa-Georgia-Armenia).

Regia: Serge Avedikian, Olena Fetisova.

Cu: Serge Avedikian, Yuliya Peresild, Zaza Kashybadze.

Un regizor genial, dar rebel şi, ca atare, incomod pentru puterea sovietică. Un film biografic despre ascensiunea şi decăderea, gloria şi mizeria, vrăjmăşiile şi peregrinările din viaţa unui cineast legendar.

Tot joi, la Cinema Union, în secţiunea Panorama – Poliţia politică, la ora 18.00 puteţi viziona “Cârtiţa” / “The Mole” / “Kret” (Polonia-Franţa, 2011)

Regia: Rafael Lewandowski.

Cu: Borys Szyc, Marian Dziędziel, Magdalena Czerwińska, Wojciech Pszoniak.

Este posibil ca un lider al mişcării muncitoreşti „Solidaritatea” să fi fost de fapt un informator al Securităţii comuniste? Atunci când eroii sunt coborâţi de pe piedestalul lor, orice se poate întâmpla, iar noile realităţi sunt cu atât mai greu de acceptat, cu cât e vorba de un membru al propriei tale familii. O investigaţie sinonimă cu un dureros drum către adevăr.

Back to 1942

La ora 20.00 rulează “Dragii mei prieteni turnaţi” / “Drága besúgott barátaim” / “Dear Betrayed Friends” (Ungaria, 2012).

Regia: Sára Cserhalmi.

Cu: János Derzsi, György Cserhalmi, Anna Györgyi.

În Ungaria, la peste două decenii de la înlăturarea regimului comunist, reţeaua de foşti informatori şi legea lustraţiei sunt în continuare subiecte-tabu. Filmul abordează fără prejudecăţi tema încă delicată a relaţiilor dintre turnători şi turnaţi.

Vineri, 11 aprilie, la Cinema Studio, la ora 14.00 intră în Competiţia Internaţională “Clandestinii” / “Friends from France” / “Les Interdits” (Franţa-Rusia-Canada-Germania, 2013).

Regia: Philippe Kotlarski, Anne Weil.

Cu: Soko, Jérémie Lippmann.

La ora 18.00, „Zgomot în cartier” / “O Som ao Redor” / “Neighbouring Sounds” (Brazilia, 2012).

Regia: Kleber Mendonça Filho.

Cu: Gustavo Jahn, W.J. Solha.

Între opresori şi oprimaţi s-a încheiat de mult un armistiţiu, însă Brazilia din acest subtil film-metaforă se află încă în plin Război Rece. Vă invităm să descoperiţi un giuvaier ascuns, aşa cum consideră acest debut importantul critic şi teoretician american David Bordwell.

La ora 20.00, este programat “Îngerul morţii” / “Wakolda” / “The German Doctor” (Argentina-Franţa-Spania-Norvegia, 2013).

Regia: Lucía Puenzo.

Cu: Natalia Oreiro, Diego Peretti, Àlex Brendemühl.

În 1960, membrii unei familii argentiniene descoperă cu groază că un temut medic nazist, responsabil pentru experimente teribile avându-i drept cobai pe evreii de la Auschwitz şi căutat cu disperare de agenţii israelieni, le este vecin. Filmul, bazat pe un cutremurător caz real şi adaptat după un bestseller semnat chiar de către regizoare, are la activ numeroase selecţii şi distincţii internaţionale importante.

The Square

La Cinema Elvira Popescu, la ora 15.00, o peliculă de neratat “Super Trash” (Franţa, 2013). Regia: Martin Esposito. Cu: Martin Esposito.

Cel mai strălucitor spectacol din lume nu e lipsit de controverse, gunoiul fiind, ca de fiecare dată, ascuns sub preş. Preşul e covorul roşu de la Cannes, metaforă a unei societăţi superficiale, care, de dragul propriului confort, se sinucide, încetul cu încetul şi cu zâmbetul pe buze.

La ora 17.00 “Sacul cu făină” / “Le Sac de farine” / “The Bag of Flour” (Belgia-Maroc-Franţa, 2012).

Regia: Kadija Leclere.

Cu: Hafsia Herzi, Hiam Abbass, Smain Fairouze.

Drama cu elemente autobiografice a unei tinere femei care, după ce cunoscuse privilegiile vieţii fără griji din Occident în anii ’70, a ajuns într-o foarte săracă ţară africană, care, un deceniu mai târziu, se află în plină „revoluţie a foamei”.

La ora 19.00, “Complot pentru Mandela” / “Plot for Peace” (Africa de Sud, 2013). Regia: Carlos Agulló, Mandy Jacobson. Cu: Jean-Yves Ollivier, Nelson Mandela.

Când guvernele renunţă să mai caute o soluţie şi războaiele se hrănesc din inerţie, când marile puteri mondiale văd în ţările mici doar o piaţă de desfacere, lupta unui om poate aduce libertatea unei naţiuni. Acest documentar fascinant despre un întreprinzător a cărui afacere a devenit pacea ne dezvălui, pentru prima dată, culisele eliberării lui Nelson Mandela şi ale sfârşitului apartheid-ului.

La ora 21.00, Conferinţă susţinută de scriitorul, ziaristul şi filmologul Cristian Tudor Popescu, cu tema „Interferenţe ale politicului în cinematografia românească”.

Niels Arestrup şi Andre Dussollier – Diplomaţie

Sâmbătă, 12 aprilie, la Cinema Studio, la ora 18.00, nu pierdeţi pelicula “Foc în vene” / “Fire in the Blood” (India, 2013).

Regia: Dylan Mohan Gray.

Cu: William Hurt, Bill Clinton, Desmond Tutu.

Documentarul, remarcat la Sundance şi premiat în alte festivaluri importante, abordează curajos un subiect aproape incredibil: „genocidul medicamentelor”, prin care marile companii farmaceutice occidentale au pecetluit soarta a milioane de africani şi asiatici infectaţi cu HIV.

La ora 20.00, o interesantă propunere: “Jumătate de soare” / “Half of a Yellow Sun” (Marea Britanie-Nigeria, 2013).

Regia: Biyi Bandele.

Cu: Chiwetel Ejiofor, Thandie Newton, Joseph Mawle.

Debutul regizoral al cunoscutului prozator, dramaturg, jurnalist şi comentator britanic, de origine nigeriană Biyi Bandele beneficiază de un scenariu adaptat după un bestseller premiat şi de o distribuţie de Oscar. O emoţionantă dramă romantică pe fundalul sângerosului război civil care a avut loc în Nigeria la sfârşitul deceniului şapte.

La Cinema “Elvira Popescu”, în cadrul secţiunii “Panorama”, la ora 13.00, “EU 013, ultima frontieră” / “EU 013, L’Ultima frontiera” / “EU 013, The Last Frontier” (Italia, 2013).

Regia: Alessio Genovese.

Primul documentar care reuşeşte să pătrundă în lumea crudă a centrelor de identificare şi expulzare din Italia, în care mii de cetăţeni străini pot fi reţinuţi chiar şi un an şi jumătate fără a se fi făcut vinovaţi de vreo infracţiune sau fără a fi fost condamnaţi de vreun judecător.

La 14.30, “Politica intimităţii” / “Doutes – Chronique du sentiment politique” / “Left Over – Intimate Politics” (Franţa, 2013).

Regia: Yamini Lila Kumar.

Cu: Christophe Barbier, Benjamin Biolay, Lara Guirao, Suliane Brahim.

Câteodată, politica poate fi mai mult decât terenul pe care se manifestă ideologii şi se exprimă convingeri personale. Politica ne însoţeşte pretutindeni, chiar şi în pat: ea poate uni, poate duce la despărţiri şi, uneori, chiar ucide.

La ora 16.00, “1914-2014 Iluzie şi teroare: Primul Război Mondial” (Eveniment organizat de Fondul Franco-German Elysée, Institutul Francez, Institutul Goethe şi Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română). Va fi proiectat filmul “Iluzia cea mare” / “La Grande illusion” (Franţa, 1937).

Regia: Jean Renoir.

Cu: Jean Gabin, Pierre Fresnay, Marcel Dalio, Erich von Stroheim.

Considerat o capodoperă a cinematografului mondial, filmul lui Jean Renoir ne prezintă povestea unui grup de soldaţi francezi luaţi prizonieri de germani în timpul Primului Război Mondial.

La 18.30, în subsecţiunea “Nord şi Sud”, “Securitate naţională” / “Namyeong-dong 1985” / “National Security” (Coreea de Sud, 2012).

Regia: Chung Ji-young.

Cu: Park Weon-sang, Lee Kyeong-yeong.

În urmă cu trei decenii, un lider al mişcării democratice din Coreea de Sud este arestat şi torturat fără milă, în temutul centru de interogare Namyeong-dong, pentru a-şi mărturisi colaborarea cu comuniştii din Nord. Peste ani, el îşi reîntâlneşte torţionarul.

La ora 20.30, puteţi urmări în regia lui Adelin Petrişor, “Coreea de Nord, nimic de invidiat” / “North Korea – Nothing to Envy” (România, 2013),

proiecţie urmată de discuţie cu realizatorul filmului.

Un film documentar semnat de unul dintre cei mai cunoscuţi reporteri români, Adelin Petrişor, după vizita pe care a făcut-o în 2012 în cel mai dur lagăr comunist încă existent în lume – Coreea de Nord –, alături de colegul său de la TVR, cameramanul Cătălin Popescu. Cei doi au fost primii jurnalişti TV români cărora li s-a permis accesul după 1989 în ţara izolată de restul lumii. Experienţa lor s-a mai concretizat în publicarea albumului de fotografii „Coreea de Nord, un lagăr cât o ţară” şi a volumului non-ficţional „Ţara cu un singur gras”.

Duminică, 13 aprilie, la Cinema Studio, are loc Gala de închidere, care include şi acordarea premiilor “Cinepolitica 2014”.

Va fi proiectat filmul “Înapoi în 1942” / “Yi jiu si er” / “Back to 1942” (China, 2012). Regia: Feng Xiaogang.

Când războiul trebuie câştigat cu orice preţ şi alternativele sunt a-ţi hrăni soldaţii sau a salva vieţile civililor (de ordinul milioanelor şi unii, şi alţii), ce alegi? Această superproducţie istorică, semnată de cineastul supranumit „Spielberg al Chinei” şi înscrisă în cursa pentru Oscarurile de anul acesta, ne prezintă radiografia dramatică a acestei alegeri imposibile.

Propunerea Chinei la „Oscarul” pentru Cel mai bun film străin anul acesta, regizată de cineastul supranumit „Spielberg al Chinei”, Feng Xiaogang, autorul unor blockbustere ca „Aftershock”, îi are pe Adrien Brody şi Tim Robbins în distribuţie, alături de Guoli Zhang, Hanyu Zhang şi Wei Fan. Superproducţia istorică reia un episod întunecat din trecutul Chinei, din timpul războiului cu Japonia, când provincia Henan a fost afectată de o foamete cumplită, soldată cu milioane de victime. Uriaşa producţie, realizată cu resurse umane şi tehnice impresionante, a fost lider de box office în weekend-ul lansării în China, cu încasări de peste 20 de milioane de dolari. „Back to 1942” a fost filmul-surpriză al Festivalului Internaţional de Film de la Roma.

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este sprijinit de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.