×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 25 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Joi, 21 septembrie 2017, 20:47
EUR (€)
-0.0002 ↘
4.5987 RON
USD ($)
+0.0318 ↗
3.8593 RON
• • •
Între propagandă și necesitate
Firea și trista poveste a transportului bucureștean

Transporturile sunt în plină ascensiune pe plan european și mondial. În vreme ce producătorii deja cunoscuți de autobuze electrice se extind și își deschid sucursale peste tot, Bucureștiul încă se bâlbâie.

Primarul general promite bucureștenilor 100 de autobuze electrice, dar le reintroduce pe cele cu burduf, promite wireless în vehicule, dar montează instalații de climatizare pe autobuze care trebuie scoase din uz. Toate aceste angajamente luate pentru electorat sunt fumigene pentru viitoare mandate politice.

În luna octombrie 2016, primarul general Gabriela Firea își anunța intenția de a „reînnoi în 2017 parcul auto al RATB cu 500 de autobuze, 150 dintre acestea urmând să fie cu propulsie 100% electrică“. Opinia publică era informată și în legătură cu prețul estimat al investiției pentru 2017: 200.000 de euro. Mai mult, autobuzele convenționale ar fi urmat să fie dotate cu motoare diesel Euro 6. „Suntem în pregătirea documentației extrem de importante pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi, extrem de necesare pentru înnoirea parcului auto al RATB, o acțiune care, din punctul meu de vedere, ar fi trebuit să se întâmple cu mulți ani în urmă. Potrivit legislației de ultimă oră, 30% din aceste autobuze vor trebui să fie electrice, ceea ce este un semn bun, pentru că începem și noi să investim în mediu și să ținem cont la fiecare investiție și de calitatea aerului“, spunea primarul general al Capitalei, Gabriela Firea.

Aceasta menționa că se va organiza o licitație internațională și că se lucra la caietul de sarcini, care era aproape de finalizare. La aproape un an distanță, RATB a reușit performanța să organizeze o licitație anunțată pentru data de 9 octombrie 2017.

Dotarea vechiturilor

La această licitație din toamnă nu se vrea nici cumpărarea de autobuze electrice, nici altele noi, ci doar sisteme de climatizare care vor fi montate pe autobuzele aflate deja în circulație și pe punctul de a fi casate. Discuțiile pentru aceste dotări sunt mai vechi. Pe timpul interimatului la Primăria Capitalei a liberalului Răzvan Sava, se estima un preț de achiziție de circa 15.000 de euro pentru fiecare instalație de aer condiționat. Costurile imense, găurile copleșitoare lăsate de Sorin Oprescu au făcut ca ideea să fie abandonată. Prețul oferit acum de conducerea RATB este de 11.042.017 lei pentru modernizarea a 150 de autobuze Mercedes Euro 3 cu sistem de climatizare. Astfel, se vor cheltui peste 73.000 de lei pentru dotarea fiecărui autobuz cu aer condiționat, adică 16.613 euro, fără TVA.

Specialiștii spun că prețul atât de mare se explică prin faptul că este nevoie de multă tubulatură la montarea instalațiilor de aer condiționat. Decizia cumpărării instalațiilor de climatizare a venit după ce, la sfârșitul lunii iulie, primărița a cerut votul consilierilor pentru cumpărarea a 100 de autobuze electrice și stații de încărcare aferente. Cu aceeași ocazie, Primăria Capitalei a anunțat și lansarea unei licitații pentru achiziția a 400 de autobuze EURO 6, a 100 de tramvaie și a 100 de troleibuze noi. Firea susținea că în paralel se va derula și procedura de achiziție pentru instalarea Internetului wireless gratuit în mijloacele de transport în comun. De asemenea, ea se lauda și cu o procedură de achiziție a unei aplicații pentru informarea călătorilor în legătură cu traseele mijloacelor de transport în compun, timpii de așteptare și de parcurgerea acestor trasee.

Eșecul public al lui Firea

Licitația organizată de Primăria Capitalei pentru cumpărarea celor 400 de autobuze a fost anulată din lipsa ofertelor. Acestea ar fi trebuit să fie depuse până la 16 august, potrivit anunțului din SEAP. Una din nemulțumirile celor care au cumpărat caietul de sarcini pentru a participa la licitație a fost că primăria nu a împărțit în trei loturi licitația, în funcție de dimensiunea autobuzelor. Contractul era estimat la 510,5 milioane de lei, fără TVA, se derula pe o perioadă de 4 ani și viza achiziția a 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri, 50 cu o lungime de 10 metri, precum și 30 de autobuze articulate de 18 metri. Insuccesul a făcut ca Primăria Capitalei să decidă reluarea licitaţiei privind cumpărarea a 400 de noi autobuze pentru transportul public, explicând că oferta iniţială a fost anulată automat de SEAP, din cauza unor „disfuncţionalităţi tehnice“. Primăria arată că a notificat SEAP de prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor, însă acesta nu a fost actualizat pe site din cauza „zilelor libere de Sf. Maria“.

Intenții pentru alt mandat

Primăria Capitalei vrea să cumpere alte 100 de autobuze electrice și stațiile de încărcare aferente, care să fie incluse pe liniile din zona centrală a orașului sau în zonele aglomerate. Aceste intenții se regăsesc într-un proiect de hotărâre votat de consilierii generali la sfârșitul lunii iulie 2017. Hotărârea de a cumpăra autobuze electrice a fost emisă mai mult pentru imaginea primarului general, deoarece studiul privind achiziția nici măcar nu a fost pornit.

Un producător român, în competiție

Surse din RATB spun că studiul de fezabilitate pentru cumpărarea autobuzelor electrice nu a fost încă realizat. Nici piețele nu au fost cercetate. Un singur lucru se știe: prețul unui astfel de vehicul este în jur de 400.000 de euro. În plus, trebuie analizată și infrastructura de încărcare a acumulatorilor, care este la fel de importantă. „Documentaţia tehnico-economică va determina numărul de vehicule pe care le va achiziționa PMB. La fel, și dimensionarea infrastructurii de încărcare necesară acestora, modul şi etapele în care vor fi utilizate în sistemul de transport public“, a comentat, pentru Cotidianul, consilierul general PNL Cătălin Deaconescu. Potrivit informațiilor noastre, tehnologii testate deja dețin francezii, cehii și nemții. „În România există un producător care va scoate curând un vehicul electric. Nu se știe cine va fi, probabil sunt în teste. Este un domeniu de tehnologie înaltă și se protejează. Costurile nu se cunosc până nu se alege tehnologia de alimentare, pentru că sunt două componente: tehnologiile pe capacitoare (se încarcă în timp scurt, dar pentru o distanță scurtă) și cea pe baterii. Înseamnă să ții toată noaptea bateria la încărcat și a doua zi să o poți folosi. Se va face licitație internațională. Înainte de cumpărare, vehiculele sunt testate în câteva orașe timp de un an“, ne-a declarat un inginer de la RATB, sub protecția anonimatului.

Mentenanța costisitoare

Consilierul liberal Cătălin Deaconescu critică decizia Gabrielei Firea de a cumpăra autobuze electrice. „Nu-i nicio intenție de «lucru bine făcut», ci doar de a cheltui cât mai mult și prost. Autobuzele electrice sunt ale dracului de scumpe, merg 4-5 ore, apoi trebuie realimentate, mentenanța costă foarte mult. Primărița Firea vrea autobuze electrice, în loc să revină la liniile de troleibuze, pentru că avem furnizori interni. De asemenea, ține în nefolosință, din motive neserioase, trei linii magistrale de tramvaie“, comentează consilierul general. El mai spune că ar fi fost firesc să existe un studiu de fezabilitate înaintea votului CGMB, care să descrie ce tip de autobuze sunt mai bune și mai ieftine și ce tip de stații de încărcare trebuie instalate. „Le vom vedea pe străzi peste vreo 2 ani de acum încolo. Primăria trebuie să știe ce trasee vor acoperi aceste autobuze, să calculeze necesarul de energie din baterii, să înmulțească numărul de kilometri cu numărul curselor efectuate și cu orele de funcționare. Vom vedea dacă alegem sistemul de încărcare lentă în timpul nopții, dacă e mai rentabilă încărcarea lentă combinată cu încărcarea rapidă la capăt de linie sau dacă e mai bună o încărcare lentă noaptea, plus diverse alte tipuri de încărcare în stații sau pe traseu. Se pare că RATB optează pentru schimbarea bateriilor descărcate cu altele încărcate.
Asta înseamnă că este nevoie de trei seturi de baterii pentru fiecare autobuz. O baterie costă cam 30-40% din prețul unui autobuz“, a comentat
Cătălin Deaconescu. Această variantă ar dubla practic prețul unui autobuz electric.

Autobuze experimentale

În martie 2015, pe arterele Capitalei au fost testate câteva autobuze electrice din Cehia. Un vehicul cu motor Skoda, 85 de locuri și o autonomie de 250 km a circulat pe traseul Cora Pantelimon – Piața Operei. Potrivit RATB, autobuzul era dotat cu un motor asincron răcit cu lichid, Skoda Electric, instalație electrică Cegelec și acumulatori Winston Battery/Lithium-ion. Avea un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore și o autonomie energetică de 250 de kilometri. În mai 2015, RATB a testat alte autobuze electrice model K9, produse în China. Ele au circulat timp de două luni pe linia 381 (traseu dus-întors de aproximativ 22 km), una dintre cele mai dificile din București.

Surse din RATB spun că rezultatele experimentelor făcute în București nu au fost publice din cauza lipsei banilor. În plus, autobuzele electrice nu pot fi cumpărate până nu se pune la punct și infrastructura de încărcare a acumulatorilor. Toate acestea nu vor fi posibile fără finanțare europeană.

Gabriela DinescuPublicat Marţi, 22 august 2017
4547
 | 2
 | 27
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
Dragnea
-1
M-am saturat de escroaca asta. Proasta ca noaptea. Nu se pricepe la absolut nimic. Decat la ciordit.
Publicat Joi, 24 august 2017
+Răspunde
Varvara
+5
Foame mare la madam Dinescu
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
dandy @ Varvara
0
Si freza de la metrou care-ti poarta numele era mai desteapta ca tine
Publicat Miercuri, 23 august 2017
+Răspunde
Crocodilul
-2
Fiecare popor moare pe minciunile sale.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Rusu Radu
0
Transportul public de persoane, cu autobuze cu propulsie electrică, într-un mare oraş din Ţara Soarelui Apune, pare a fi o opţiune viabilă: "NYC Transit and MTA bus have a combined fleet of about 5,700 buses for public transportation in New York City. The fleet currently consists of a mix of diesel, hybrid diesel and CNG (Compressed Natural Gas) buses. Electric buses have vastly lower greenhouse gas (GHG) emissions than the current fleet. Changing the entire fleet of buses to electric buses would result in a reduction of emissions, within the city, of approximately 575,000 metric tons of CO2e per year. The net savings, including the incremental power generation required for the electric buses is nearly 500,000 metric tons of CO2e assuming the current mix of power generation in New York City and Westchester (EPA). From a financial perspective, the savings associated with fuel (cost of diesel vs. cost of electricity) and with bus maintenance more than offsets the higher cost of electric buses, including the cost of the recharging infrastructure over the lifetime of a bus. Typically, electric buses cost about $300k more than diesel buses, and annual savings are estimated at $39k per year, over the 12-year lifetime of the bus, excluding health care cost benefits. Switching to electric buses eliminates the air pollution caused by diesel bus fuel combustion. The resulting health benefit to the populous of the city from the reduction of respiratory and other diseases is estimated at $150k per bus based on EPA data." (conform studiului intitulat "Electric Bus Analysis for New York City Transit", studiu efectuat, în anul 2016, de specialiştii Universităţii Columbia.) Pe cînd un studiu similar şi în România? În cadrul Universităţii Politehnice Bucureşti (încă) există Facultatea de Transporturi.-
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Facultatea de transporturi?! @ Rusu Radu
0
E foarte frumos ce scrii dar nu te astepta la ceva din partea facultatii de transporturi. Am avut ghinionul o vreme sa lucrez cu absolventi de acolo si pot sa spun ca sunt sub nivelul absolventilor de liceu. Poate chiar si sub absolventii facultatii Spiru Haret. Nu au cunostinte elementare, nu au initiativa, asteapta tot timpul sa le dea cineva totul mura-gura, sunt lenesi etc. Cred ca singura solutie e sa aducem specialisti in transporturi de afara.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Rusu Radu @ Rusu Radu
+2
@Facultatea de Transporturi: Eu aveam în vedere cadrele didactice universitare, nu absolvenţii de duzină. Însă cine efectuează studiul contează mai puţin. Am dorit să scot în evidenţă că, pe alte meleaguri, s-a ajuns la concluzia că trecerea la autobuze cu propulsie electrică este rentabilă economic. Altcumva, avînd în vedere diversele profeţii, precum şi situaţia internaţională destul de tensionată, nu este exclus ca, în anul 2018, cel mai solicitat mijloc de transport, în România, să fie... dricul (clasic).-
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Problema RATB e incompetenta
0
Problema RATB nu e primarul ci incompetenta angajatilor si a managerilor. Este inadmisibil sa comanzi autobuze fara aer conditionat si cu geamurile care se deschid foarte mici in acelasi timp. Daca nu vrei sa iei cu aer conditionat, macar configureaza-le cu geamurile care se deschid mari, cum am avut de zeci de ani in Bucuresti si a fost ok ca se ventilau natural. De asemenea este inadmisibil sa dai la casare autobuze Mercedes de doar 10 ani vechime, cand autobuzele si troleibuzele romanesti sau din alte tari socialiste au mers foarte bine peste 30 de ani, iar alte orase au in circulatie autobuze cumparate la mana doua avand 10-20 de ani vechime. Inseamna ca nu au fost intretinute corespunzator. Nu poate primarul sa intre in toate detaliile tuturor problemelor, sa configureze autobuze sau sa faca programul de mentenanta.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Ghro @ Problema RATB e incompetenta
+3
Cu exceptii, angajatii RATB sunt competenti si isi dau interesul... problema este ca majoritatea celor cu experienta si calificati tehnic in domeniile lor de activitate din regie au plecat pe rand cand au ajuns la varsta pensionarii (cum era si normal) si au fost inlocuiti cu oameni care nu prea au treaba cu domeniul, veniti pe tot felul de pile sau relatii politice, si care in general au interese personale in tot ceea ce fac. Vorbim aici de oameni cu functii de conducere si cu responsabilitati. In legatura cu autobuzele, chiar daca pare anormal, autobuzele ajunse la 10 ani au cateva milioane de km, defectiunile apar des si timpul cat stau in service si asteapta piese, intretinerea lor in general devine mai costisitoare decat achizitia unora noi. Ideea de autobuze electrice e stupida... niste standarde imbecile impuse de o nevoie aiurea de "ecologie"
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
lili
-5
Primaria Sectorului 3 a atribuit un acord-cadru de circa 28 milioane lei fara TVA pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate si a altor documentatii tehnice.(!!!) Primaria Sectorului 3 a atribuit un Acord - cadru in valoare de circa 28 milioane lei fara TVA pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice necesare pentru obiective de investitii noi, lucrari de constructii pentru interventii la constructii existente, inclusiv instalatiile aferente acestora, extinderi la constructii existente, interventii la constructii existente, instalatii aferente acestora, anunta institutia intr-un Comunicat de presa. Acordul cadru cu o durata de 4 ani a fost atribuit Asocierii SC Concrete & Design Solutions SRL - SC Bau Stark SRL - SC Yardman SRL - SC Fortiori Consulting SRL. Documentatiile tehnico-economice cuprind: studii de fezabilitate/DALI , expertiza tehnica, audit energetic, proiect tehnic, detalii de executie, documentatie tehnica pentru autorizatia de construire, activitatea de Asistenta Tehnica. In cadrul procedurii de atribuire au fost depuse 4 oferte. Procedura de atribuire a acordului cadru s-a facut prin licitatie deschisa on-line.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Stan
+1
Transportul in comun pe Bd Expozitiei este dezastruos. In zona sunt mai multe Facultati - SNSPA, Agronomie, Universitatea Romano-Americana -, Liceul Teoretic SAB , firme si cartiere de locatari. Pe aici nu circula decat masina 105 , rara, si o singura garnitura atramvaiului 42 pentru mentinerea liniei.Asteptam ca primarita, tanara si ambitioasa, odata venita, sa rezolve problema . Ei, aș...In plus mai este si chestiunea semaforizarii unei intersectii mari si periculoase Bd Expozitiei x str Parcului.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
ghro @ Stan
+4
Bd. Expozitiei are o lungime de 1.5km... ori ca mergi spre Ion Mihalache, ori ca mergi spre Piata Presei Libere nu ai mai mult de 6-7 minute pe jos. Sunt o gramada de alte cartiere unde ai de mers 6-7 minute pe jos pana la o linie de transport in comun... e ceva normal, nu poti sa ai transport in comun pe fiecare strada.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
lili
-2
La mai mullt de 1 an de la alegerile locale, sa ne amintim promisiunile de basm din campanie, facute de Gabriela Firea, dar si de dupa ce a ajuns in functie. Insa multe au ramas pana acum doar vorbe. Printre cele mai mari doleante ale bucurestenilor sunt cele legate de trafic - lucrari neterminate, benzile unice pentru RATB sau parcarile , dar si noi mijloace de transport in comun, trotuare sau chiar si caldura din calorifere. In aceste domenii, cel putin, promisiunile s-au dovedit a fi doar praf in ochii alegatorului. Parcari "Incepand cu primavara lui 2017, va incepe constructia de parcari, astfel incat in vara lui 2017 vom avea deja primele parcari finalizate", se arata in programul Gabrielei Firea pentru perioada 2016-2020. Suntem deja in vara si este evident ca Primaria nici nu a inceput constructia de astfel de parcari si nici nu a fost anuntata vreo data cand ar putea incepe. Apoi, tot legat de parcari, Firea a mai promis si un sistem de taxare automata, pentru disparitia parcagiilor ilegali, si construirea de parcari de resedinta. "Pentru parcarile publice de suprafata vom introduce sistemul de taxare automata, cu plata online sau prin sms. Astfel, in afara optimizarii incasarilor, vom elimina si fenomenul parcagiilor ilegali. Posturile desfiintate prin disponibilizarea agentilor incasatori vor fi transferate la politia locala, pentru a se asigura un control eficient al parcarilor. Vom demara un amplu program, impreuna cu primariile de sector de amenajare si construire de locuri de parcare de resedinta, astfel incat sa fie descongestionate arterele de circulatie" promitea Gabita. Nici aici, pana acum, nu am vazut nimic concret. Construirea de parcari de tip Park@Ride. Cu alte cuvinte, cei care ajung in Bucuresti cu masina personala o pot lasa intr-o parcare, iar de acolo sa circule cu mijloace de transport in comun. In programul Gabrielei Firea scrie ca se va continua acest proiect, desi pana acum nu exista nicio astfel de parcare, dar in acelasi tim
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
bucuresteanul
+5
Sa vina primarii Basescu si Videanu, ca numai ei, in mintea autoarei articolului, pot rezolva problema transportului!
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
serban @ bucuresteanul
+6
De aproape 10 ani, in Bucuresti primarul general vine din "familia" PSD. Tot de 10 ani suntem in UE - adica avem acces la fonduri europene pentru infrastructura. Ce proiecte s-au realizat? Nu mai justificati cu nesimtirea unor primari de acum 15 ani nesimtirea celor de astazi...
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Pixelu Albastru
+2
Tendința în UE pentru motorizări este CNG (Compressed Natural Gas). Mult mai ieftin în exploatare. Cam 75% din costurile benzinei și foarte puțin poluant. Suntem singura țară din Europa care încă n-a implementat acest tip de combustibil.
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Ba s-a implementat @ Pixelu Albastru
+3
Ba s-a implementat, pe vremea lui Ceausescu. Cine le-a apucat isi aduce aminte si glumele cu sperietura americanilor ca romanii au introdus autobuze purtatoare de rachete cu raza medie de actiune...
Publicat Marţi, 22 august 2017
+Răspunde
Recomandate
36.419 mandate de ascultare emise în 12 ani
Publicat acum 4 ore şi 14 minute
Un atentat la sănătatea localnicilor
Publicat acum 5 ore şi 32 minute
Discursul lui Trump, un lătrat de câine
Publicat acum 11 ore şi 16 minute
Gabi Firea, la oglindă
Publicat acum o oră şi 55 minute
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
5 articole/ Actualizat Sâmbătă, 09 septembrie 2017
alarm off
Mostra de la Veneţia
7 articole/ Actualizat Duminică, 10 septembrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
20 articole/ Actualizat Miercuri, 20 septembrie 2017
Ioan Buduca

Singurele forțe reale care se opun reformei Toader sunt cele care compun Sistemul: factorul intern (procurorii) și factorul extern (ambasadorii).

Ioan BuducaPublicat acum o oră şi 4 minute