Florica Prevenda şi semnele timpului nostru

În eleganta galerie “AnnArt” s-a deschis recent expoziţia “Facelook” a artistei Florica Prevenda, ce va fi deschisă până la 30 mai.

Curatoriată de criticul Aurelia Mocanu, expoziţia reuneşte peste 50 de lucrări, picturi-colaj şi obiecte-asamblaj de materiale neconvenţionale, ce imaginează un alt fel de “chipuri fără chip” decât cele pe care le ştiam deja în creaţia artistei. Chipuri formate mai ales din ochi şi guri, trăsături expresive prin ele însele, dar serializate, lipsite de individualitate. Chipuri ale oricui şi ale nimănui ce intră, uneori ironice, alteori zâmbitoare, în universul nostru imediat.

Vizitarea expoziţiei este o experienţă, desigur în primul rând estetică, dar, deloc neglijabil, existenţială şi nu tocmai liniştitoare.

Aşa cum arată şi titlul evenimentului, demersul Floricăi Prevenda este o interogare asupra comunicării interumane prin reţeaua de socializare Facebook, cu avantajele şi, mai ales, cu dezavantajele ei. O comunicare “în orb”, ce-ţi poate aduce lumea largă mai aproape, dar care îşi pierde partea esenţială a comunicării, imaginea celuilalt.

Construite în striuri reliefate pe suportul-panou din pânză, în culori intense, de la cobalt la vermillon, amintind cumva de imaginile digitalizate, aceste chipuri sau porţiuni de chip întruchipează o imagine virtuală a persoanei de la celălalt capăt al reţelei, persoană cu identitate necunoscută de fapt, căreia îi transmitem sau care ne împărtăşeşte informaţii, stări de spirit sau de suflet, autentice sau… nu.

Este, în esenţă, un exerciţiu de imaginaţie menit să confere identitate invizibilului, să introducă un interlocutor în singurătatea celui aflat în faţa tastaturii.

Creaţiile din această serie ale Floricăi Prevenda propun privitorului o reflecţie asupra universuluui informatizat al societăţii contemporane, cu toate avantajele şi dezavantajele lui. Univers populat de seria obsesivă de buze în mişcare, articulând cuvinte sau purtând un zâmbet presupus, serie intitulată “Facebook Obsession”. O serie de personaje reduse, în expoziţie, la capete ovale, cu frizuri unisex, asemănătoare unor microfoane sau, de ce nu, calapoadelor pentru peruci, plasate în grupuri ce sugerează o conversaţie. Nu întâmplător modul de construire a motivelor şi registrul cromatic fac trimitere şi la vocabularul publicităţii, ce se adresează şi ea tuturor şi nimănui.

Preocuparea aristei pentru identitate şi comunicare în epoca noastră marcată de digitalizare şi de uniformizarea presupusă de globalizarea informaţiei şi de culturile transfrontaliere nu este nouă. Lucrările de acum le evocă, chiar dacă nu neapărat din punct de vedere plastic, pe cele din expoziţii anterioare, ca “Faces without a Face”, “Net People”, “Shadows of the Present” sau “Time Regained”.

“Striajele în relief mărunt, zgrunţuros, înclinate predominat la 30 de grade stânga-dreapta, devin gradienţi «marca Prevenda». În acest interval creator dedicat obsedantului Facebook, poate că persistă undeva un reziduu retinian din tensiunea grafică a câmpurilor scalare întrevăzute subliminal în navigarea on-line. Florica Prevenda concepe, mai precis, depune materie vizual-tactilă – scrum al trăirilor! – peste efigiile digitalizate ale prezenţei Celuilalt. Tema recentă a feţelor postate pe reţelele de socializare are o nouă schemă grafică, obţinută prin stilizarea cursivă, generică a unei «mutre» afine cu familia izvoadelor de Nicula: perechea de ochi, legată în buclă curgătoare cu nasul, un omega prelung, poanson identitar anonim. Apoi, elipsa cordată şi ondulată a gurii e privilegiată în tablouri de sine stătătoare. Gura din profil, întredeschisă a zicere, sau gura aton-mofluză, coborâtoare, sunt emblemele, ambalajele momentului dialogal căruia îi verifică, invocator, autenticitatea. Pupila şi încondeierea sprâncenată a privirii sunt alte patente «tari» ale Adevărului-Chipului, dispuse în seriile cu decupaje ale cadenţei Facebook. (…) Florica Prevenda are o disciplină profesională recunoscută de un deceniu şi jumătate de parteneriatul european care o reprezintă, iar după prezenţa sa şi pe simeze nord-americane, devine acum, prin prima personală la AnnArt, o prezenţă artistică cu o propunere de vizibilitate nouă şi pentru publicul de artă român”, scria Aurelia Mocanu.

Florica Prevenda, care trăieşte şi lucrează la Bucureşti şi la New York, este un artist cu o puternică individualitate, care i-a adus recunoaşterea nu numai în România, unde expoziţiile din Bucureşti, dar şi din Sibiu, Cluj, Bistriţa, Bacău s-au constituit de fiecare dată în adevărate evenimente. Dar cele mai multe aprecieri, vizibile şi în numărul de expoziţii, şi în cel de lucrări cumpărate, vin din afara ţării, din Belgia, Olanda, Franţa, Germania, Spania, Anglia, Polonia, Statele Unite…

Numărul distincţiilor primite stă şi el mărturie a aprecierii criticii de artă, de la Bursa “Theodor Aman” pentru pictură, între 1986 şi 1988, la Premiul pentru pictură la ”Expoziţia tineretului”, Artexpo (1989-1990), de la Premiul “Dominus” pentru pictură (1991) la ”Premiul U.A.P. pentru Tineret” (1992), ”Marele Premiu pentru Pictură” la Saloanele Moldovei, Chişinău (2003), Premiul juriului, la “Biennial Exhibition”, de la Nowy Sacz, Polonia (2006), ”Marele Premiu pentru Pictură al Municipiului Bucureşti” în cadrul Festivalului Artelor (2010) sau ”Premiul onorific” al Centrului Cultural Malopolska SOKOL în Nowy Sacz (2011).

După “AnnArt”, în iunie 2014, seria de lucrări va fi expusă integral la Muzeul de Artă din Timişoara.

Fotografiile sunt oferite de AnnArt Gallery.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.