Fostul șef al Fiscului, Gelu Diaconu, acuză o premieră hilară la ANAF

Unul dintre cei mai aprigi contestatari ai foștilor guvernanți, Gelu Diaconu, directorul Fiscului de până în urmă cu un an de zile, susține că încasările la buget pe lunile februarie și martie vor fi compromise cu minim 5% dintr-un motiv hilar – Cabinetul Cioloș nu a mai asigurat achiziția de servicii de mentenanță/hârtie/cosumabile.

Această situație a afectat activitatea unei entități din cadrul ANAF care a fost închisă la finele anului trecut. „În cadrul ANAF funcţionează o entitate complet automatizată/informatizată numită Unitatea de Imprimare Rapidă (UIR). Această editează notificări către contribuabili, de regulă către cei care nu se conformează voluntar (somaţii, popriri bancare, decizii de calcul accesorii, decizii de impunere/regularizare anuală, notificări obligaţii restante etc.). Se transmit lunar notificări la peste 1,2 milioane de contribuabili. Este un proces complet neutru, obiectiv, integral automatizat. Lună de lună, consecinţa acestor notificări, care în cele mai multe situaţii înseamnă iniţierea procedurii de executare silită, o reprezintă încasarea unor debite care au că pondere cca. 5-10% din totalul încasărilor lunare ale ANAF (diferenţa de 90-95% provine din conformarea voluntară). Ei bine, de pe 24 decembrie anul trecut această unitate s-a închis. De ce? Simplu. Din motive de crasă incompetenţa tehnocrată. Sau o fi şi rea intenţie la mijloc? Nu au asigurat achiziţia de servicii de mentenață/hârtie/consumabile!!! De necrezut! Premieră istorică în ANAF!”, a scris Diaconu pe blogul său personal.

Conform acestuia, în situaţia în care, după deschiderea creditelor bugetare, se va relua procesul de achiziţie, acesta va dura cel puţin 60 de zile. „Ne întâlnim în trimestrul doi cu aceeaşi situaţie de blocaj. Inadmisibil! Între timp fiecare unitate de administrare fiscală va asigura derularea manuală a acestui proces. Imposibil! De ce? Va enumăr câteva din motive:

1. reorganizarea ANAF din 2013 a redimensionat activitatea de colectare şi executare silită a unităţilor fiscale ţinând cont de tipărirea centralizată a actelor administrativ fiscale , fapt ce face imposibilă realizarea acestei activităţi, în termenele prevăzute de lege, de către personalul rămas în structurile de administrare fiscală;

2. intârzierea comunicării actelor administrativ fiscale către contribuabili cu efect imediat în întârzierea colectării veniturilor bugetare;

3. întârzierea actualizării sau chiar neactualizarea bazelor de date locale cu informaţiile despre comunicarea sau returul notificărilor predate la poştă, urmare a operaţiunilor manuale greoaie de actualizare. În cazul actualizării cu întârziere / neactualizării informaţiilor privind comunicarea somaţiilor, această poate duce la prelungirea nejustificată a termenului de la care se poate începe executarea silită;

4. unităţile fiscale teritoriale nu au alocat fonduri pentru achiziţionarea de hârtie A4, plicuri cu confirmare de primire, tonere pentru imprimante, servicii poştale dimensionate la volumul de notificări care au fost, până acum, procesate masiv prin Unitatea de Imprimare Rapidă (iar finalizarea unor proceduri legale de achiziţie pentru aceste bunuri şi servicii dureză între 30 şi 60 de zile!);

Prin suspendarea temporară a activităţii UIR sunt şi alte consecinţe deosebit de grave în afară impactului negativ nemijlocit asupra colectării:

– arhiva electronică va fi lipsită de documentele transmise direct de către unităţile de administrare fiscală;

– de la înfiinţare până în prezent, în cadrul UIR, s-a realizat o baza de date centrală de documente fiscale tipărite şi de confirmări de primire şi plicuri retur aferente, cu efect direct în scăderea costurilor de tipărire prin eliminarea exemplarului 2 şi arhivarea electronică a tututor actelor de executare silită şi de administrare;

– costul fiecărei trimiteri poştale va creşte de la 3,50 lei cât este în prezent la peste 5 lei;

– eliminarea accesul uşor al inspectorilor fiscali la imaginea scanată a acestor docuemente precum şi a posibilităţii de refacere facilă a tuturor actelor administrativ fiscale;

– suspendarea transmiterii popririlor bancare/ridicărilor de popriri centralizat, în loturi (colete) unice care conţin toate popririle bancare, emise zilnc de către toate unităţile fiscale teritoriale către o banca comercială;

– suspendarea transmiterii fişierului electronic aferent acestor colete şi implicit suspendarea preluării imediate, lotizat şi integral de către băncile comerciale (prin funcţii informatice specifice) a informaţiilor privind popririle / ridicările de popriri cu efect nemijlocit în scăderea ratei de valorificare a acestora din sumele aflate în conturile poprite;

– nerespectarea condiţiilor contractuale privind prestarea de servicii poştale de către oficiul poştal al CN Poşta Română aflat în incinta UIR precum şi concedierea de către CN Poştă Română a personalui angajat, dedicat acestei activităţi ( 30 de persoane) că urmare a suspendării temporare a activităţii. Semne bune anul nou NU are! Ştiu că aceste detalii tehnice plictisesc. Vreau însă să va sensibilizez cu date cât mai exacte asupra unui subiect care va impacta viaţă fiecărui român: dezastrul din ANAF/MFP. Veniturile colectate de ANAF (peste 80% din totalul veniturilor bugetare), cel puţin pentru trimestrul 1, vor fi departe de aşteptări. Mă abţin să fac şi alte previziuni…mai exacte. Mă îngrijorează profund acest val demolator abătut asupra ANAF, care nu a încetat odată cu plecarea tehnocraţilor la coşul de gunoi al istoriei. Nu am nici o miza în acest demers al meu, pentru că, reafirm şi cu acest prilej, ANAF este un capitol închis pentru activitatea mea profesională de viitor. Dar dacă nu veţi opri, voi, opinia publică acest val demolator, peste un an-doi va fi mult prea târziu. Pentru România şi pentru fiecare cetăţean al ei!”, a scris Diaconu pe blogul său.

Gelu Diaconu a prezentat de mai multe ori cifre defalcate lunar care arată că veniturile la buget din TVA și accize au scăzut față de anul trecut. El a acuzat Finanțele că ascund adevărata față a “dezastrului” pentru că prezintă date pe toate lunile scurse de la începutul anului și că acestea arată mai bine decât în 2015 însă această situație se datorează performanțelor realizate în luna ianuarie, atunci când colectarea o făcea însuși Diaconu, încă director al ANAF. După aceea, spune el, au urmat luni cu încasări mult mai mici. Diaconu a fost schimbat din funcție în luna februarie după ce numele său a apărut într-un dosar anchetat de DNA.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.