Francis Bacon, un răsfăţat al pieţei de artă

Peste 10.000 de persoane veniseră în 2013, la ”Christie’s” să admire ”Tripticul” lui Francis Bacon, din 1969, ce obţinuse un preţ record de 142,4 milioane de dolari, depăşind recordul de 119,9 milioane de dolari pentru ”Strigătul” lui Munch, vândut la ”Sotheby’s” în 2012… Un alt precedent record pentru o pictură a fost de 86 de milioane de dolari, pentru un alt ”Triptic” cumpărat de Roman Abramovich. Cele trei studii erau consacrate prietenului său, Lucian Freud, nepotul fondatorului psihanalizei.

Lumea venită atunci a participat la un alt moment istoric care a făcut să crească adrenalina, atunci când miliardarul François Pinault a achiziţionat colecţia Bergé- Saint Laurent, cuprinzând 63 de loturi, pentru 691,5 milioane de dolari.

Încă o dată actorii pieţei de artă au arătat că îşi doresc opere iconice recognoscibile, aşa cum este Andy Warhol cu sticla sa gigantică de Coca-Cola, pictată cu cazeină pe pânză, cumpărată cu 57,2 milioane de dolari de Jose Mugrabi, cunoscut pentru marea cantitate de pop art pe care o posedă.

Aceleaşi câteva nume se află întotdeauna în fruntea clasamentelor la licitaţii. Redutabil om de afaceri, Jeff Koons a devenit regele licitaţiilor. Strălucind sub proiectoarele din faţa intrării de la Rockefeller Plaza, „Câinele” lui din baloane portocalii a depăşit toate pronosticurile, devenind, la 58.405.000 de dolari, un record de preţ pentru artist în viaţă. Lucrarea a fost vândută magnatului pieţei americane Peter Brant.

Preţuri care îţi dau ameţeală, precum cel de 46 de milioane de dolari pentru un Rothko, adus de galeristul din Manhattan, Christophe Van de Weghe. Acesta a achiziţionat, pentru 26,4 milioane de dolari, „Apocalypse Now” de Christopher Wool.

Preţurile pentru arta contemporană explodează la New York şi Hong Kong

Câinele portocaliu al lui Jeff Koons, achiziţionat pentru 58.405.000 de dolari

Cum de se face că vânzările de artă contemporană au devenit enorme performanţe comerciale? Se pare că acest apetit a venit din Asia. Totul este o chestiune de strategie, de marketing. Trebuie să fii foarte agresiv. În acest domeniu, „Christie’s” din New York a demonstrat încă o dată că este cea mai bună. Casa de licitaţii a lui François Pinault a anunţat cifra stratosferică de 975 de milioane de dolari. Ea a afişat totodată o frumoasă achiziţie a lui „Popeye” de Jeff Koons, de 28,2 milioane de dolari, realizată de reputatul colecţionar Steve Wynn, care cumpărase şi „Visul” de Picasso, printre altele, aşa încât această sculptură îşi va găsi locul în faimosul său Cazino de la Las Vegas.

Popeye, de Jeff Koons

După vânzarea istorică din noiembrie anul trecut a „Tripticului” lui Bacon, devenit opera cea mai scumpă din lume, cu 142,4 milioane de dolari, „Christie’s” a deschis un nou palier cu imaginea celor trei studii pentru un „Portretul lui John Edwards”, un alt triptic, mai puţin solar, adjudecat pentru 80 de milioane de dolari. Ce aveau în comun lucrările lui Francis Bacon, Mark Rothko, Jeff Koons şi Barnett Newman? Supriză: Newman a obţinut mai mult decât Bacon cu opera sa în alb-negru, „Black Fire 1”, din 1961, achiziţionată cu peste 80 de milioane de dolari.

În sala de licitaţii de la Christie’s

Şeful Deparamentului de artă contemporană de la „Christie’s”, Brette Gorvy, a atribuit acest succes asocierii unor opere majore cu provenienţe ilustre, o combinaţie câştigătoare pe o piaţă în care amatorii caută principalele simboluri identificabile şi negociabile pentru moment. Speculaţie sau pasiune adevărată a colecţionarilor? Într-adevăr preţurile au explodat şi datorită cumpărătorilor asiatici. Xin Li, directoarea Departamentului Asia al Casei „Christie’s”, a confirmat că mai mult de 10 loturi cu lucrările cele mai importante, precum Rothko, ”Portocaliu, roşu, galben”, care a fost adjudecat pentru 86,2 milioane de dolari, merg către piaţa asiatică.

Lucrarea Portocaliu a lui Rothko a fost cumpărată pentru 41 de milioane de dolari

La Londra, la începutul lunii iunie, vânzările de la „Christie’s” au totalizat 169,8 milioane de dolari, odată cu adjudecarea, la 19,6 milioane de dolari pentru „Portretul lui George Dyer” de Francis Bacon. Casa „Christie’s”, deja prezentă în Hong Kong, îşi va deschide în curând un nou birou în Shanghai şi noi galerii în „Rockefeller Center” din New York. „Christie’s” a precizat că noua sa creştere a venit datorită noilor cumpărători. Ei reprezintă 24% şi 15% din vânzări.

Adjudecat!

Pieter Brueghel cel Tânăr, Ţărani în căruţă

În iunie, Casa „Christie’s” a anunţat vânzările de la New York, prezentând 4 tablouri din trei colecţii, provenind din restituiri din acest an ale unor opere jefuite de nazişti. ”Ţărani în căruţă” de Pieter Brueghel cel Tânăr reprezintă o scenă pitorească de plecare la o sărbătoare, într-o atmosferă de mare bucurie. Ţăranii din această compoziţie adoptă fiecare o atitudine diferită. O femeie are în mână o sticlă de vin, un preludiu al viitoarelor momente bahice. Această operă are câteva trăsături din tablourile tatălui artistului, Pieter Brueghel cel Bătrân. Tabloul a fost găsit într-o mină de sare din Altaussee din Austria, înainte de a fi donat descendenţilor familiei Larsen în acest an. Lucrarea, estimată între 300.000 şi 500.000 de dolari, a fost achiziţionată pentru 665.000 de dolari.

Jacob Issaacksz van Ruisdael, Dune la malul mării

Dune de la malul mării” este datată 1648. Acest peisaj poetic este o vedere de Jacob Issaacksz van Ruisdael, fără îndoială inspirat de Zuiderzee, ilustru prin sobrietatea stilului a cărui paletă încă restrânsă evocă influenţa unchiului său Salomon van Ruisdael. Artistul este foarte atent la flora şi la fauna peisajului dunelor. Arborele mort în prim-plan va deveni o temă recurentă în opera pictorului. Frunzele sunt minuţios pictate, aproape de grafică, şi reamintesc stilul peisagiştilor manierişti. Fascinaţia poetică pe care o degajă tabloul este minunată.

Caspar Netscher, fată hrănind un papagal, adjudecat pentru 5.093.000 de dolari

Estimată între 400.000 şi 600.000 de dolari, pictura a fost adjudecată pentru 1.805.000 de dolari.

Tânără femeie hrănind un papagal”, de Gaspar van Netscher. Această capodoeră a depăşit cu mult estimările. Ea a fost achiziţionată de către Goering, în 1944, de la Muzeul „Jeu de Paume” şi redată în acest an descendenţilor familiei Hugo şi Elisabeth Andriessen. Estimată între două şi trei milioane de dolari, ea a fost adjudecată pentru 5.923.000 de dolari.

După ce realizase scene de gen în maniera lui Ter Borch, maestrul său, Gaspar van Netscher a ales treptat formate din ce în ce mai mici, dar în stilul foarte elegant al lui Van Mieris. Figurând într-o nişă, cu efect de trompe-l’oeil, o tânără femeie ţine în mână un papagal, simbol al luxului şi al senzualităţii. Un desen preparator al acestei opere este conservat la „British Museum” din Londra.

În ceea ce priveşte arta modernă, după focul de artificii al vânzărilor din mai de la New York, arta modernă şi contemporană a realizat excelente scoruri în iunie la Paris. Să notăm, printre altele, recordul de 13 milioane de euro pentru un „Portret de bărbat” de Modigliani, de la „Sotheby’s”.

Rochie imperială în kesi

”Nicolas de Stael, muzeal”. Vânzarea de artă contemporană de la „Sotheby’s” a fost triumfală totalizând 28 de milioane de euro, cel mai bun rezultat înregistrat vreodată. Cele două zile de vânzare din 3 şi 4 iunie au dublat estimările, bazate pe două sesiuni, şi mai multe recorduri mondiale au fost stabilite. Licitaţia cea mai importantă a fost raportată de o impresionantă pânză de Nicolas De Stael, poate cea mai mare ce a fost oferită vreodată într-o licitaţie. Artistul nu a pictat decât 6 tablouri de format echivalent, cel mai monumental aflându-se în „Muzeul Picasso” din Antibes. Achiziţionată de Denys Sutton, directorul revistei de artă „Apollo”, pentru colecţia sa personală, această compoziţie monocromă a figurat în 1953 în expoziţia monografică a Galeriei „Matthiesen” din Londra.

Piatră sonoră din perioada Qianlong

Gustul suprarealismului: «Femeia-pisică» de Victor Brauner”. „Artcurial” a prezentat în iunie o frumoasă secţiune de artă suprarealistă, cu enigmatica lucrare a lui Victor Brauner şi trei frumoase guaşe de Paul Klee, artistul recent celebrat la „Tate Modern” din Londra, sugerând trei personaje. Ele fac parte din colecţia psihanalistului Jacques Lacan. Cel din urmă a fost cumpărat de marele negustor Daniel-Henry Kahnweiler. Estimate între 60 şi 80 de mii de euro fiecare, ele au fost adjudecate pentru 132.000 de euro. Una dintre ele este intitulată „Winterliche Masken”.

Record mondial pentru „Atelierul” lui Sam Szafran. Preţurile au zburat pentru operele lui Sam Szafran în ultimii ani. Recordul mondial obţinut pentru „Atelierul din strada Crussol” l-a pulverizat pe cel obţinut în 2005, care a făcut din Szafran cel de al treilea artist în viaţă bine cotat. Estimată între 500.000 şi 700.000 de euro, lucrarea a fost vândută pentru 865.500 de euro. Nu există decât 11 pasteluri consacrate seriilor „Atelierului”, realizate exclusiv între 1968 şi 1972. O perioadă de timp a anului 1968, artistul a ocupat în rue Crussol, în arondismentul 11 al Parisului, atelierul pictorului american Irving Petlin, care i-a servit ca sursă de inspiraţie.

Atelierul din strada Crussol de Sam Szafran

Yaganko” este un ulei pe pânză de japonezul Kazuo Shiraga, care a realizat preţul cel mai mare de vânzare a artei contemporane de la „Christie’s” din Paris în acest iunie. El a fost estimat între 1 şi 1,5 milioane de euro şi adjudecat pentru 1.021.500 de euro, fiind însă departe de recordul înregistrat la „Sotheby’s” în 1969, de 3,9 milioane de euro. Câteva pânze ale anilor ’80, realizate de japonezul Kazuo Shiraga, au fost vândute la un preţ superior la New York. Artistul japonez, care pictează furios, cu picioarele, în tradiţia action painting, beneficiază de interesul susţinut al colecţionarilor din întreaga lume.

De la arta asiatică la textile

Kazuo Shiraga

O rochie imperială din secolul al XVIII-lea, din mătase chinezească ”kesi”, prezentând un decor clasic, cu nouă dragoni şi cinci grifoni pe un fond galben, cu 12 embleme imperiale, reprezintă smbolul puterii. Mânecile şi gulerul sunt realizate în broderie tradiţională. „Jifu”, cum era numit acest costum tradiţional de ceremonie, era rezervat împăraţilor. Rochia, de o deosebită fragilitate, nu a fost purtată decât de două ori. Preţul atestă extrema importanţă a ritului şi a locului împăratului în societatea chineză. Dar ea a fost adjudecată numai pentru 56.340 de euro, întrucât nu a fost recondiţionată la modul superlativ.

Pescuitul, după un carton de Francois Boucher

O piatră sonoră din perioada Qianlong a fost vândută la „Sotheby’s” pentru 265.500 de euro. Această piatră sonoră în ton ”bezi” a fost decorată cu figuri de dragoni pictate în aur şi avea şi o perlă sfântă. 16 pietre sonore, oferind fiecare un sunet diferit, după talia sa, au fost montate într-o structură de lemn, formând un Carillon pentru rituri şi ceremonii. Un carillon identic există în Oraşul Interzis din Beijing. Această piatră a fost achiziţionată de baronul belgian Antoine Allard în timpul vizitei sale în China, acompaniat de regina Elisabeta a Belgiei în 1961.

O tapiserie intitulată „Pescuitul”, după François Boucher, a fost achiziţionată pentru 44.800 de euro. Ea a fost creată în manufactura regală de la Aubusson, în 1754, realizată din mătase şi lână. În expoziţia de anul acesta, ce va avea loc la Versailles, intitulată „Din China la Versailles”, va fi prezentată o tapiserie realizată în aceeaşi manieră ce pune în evidenţă relaţiile dintre China şi Franţa în timpul lui Ludovic al XIV-lea. Dar, din păcate, cumpărătorul chinez nu a fost sensibil de a se întoarce spre rădăcinile sale şi de a împrumuta lucrarea pentru expoziţia de la Versailles.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.