Fratele lui Sebastian Ghiţă, plătit degeaba de Ministerul de Interne

Contractul de aproape 20 de milioane de lei semnat în 2009 de compania 2K Telecom, deţinută de Alexandru Ghiţă, fratele deputatului Sebastian Ghiţă, şi Ministerul de Interne pentru realizarea unui Call Center în cadrul unui Centru de Contact cu societatea civilă şi cetăţenii şi MAI s-a derulat defectuos, conform sintezei Raportului de audit privind Contul general annual de execuţia a bugetului de stat pe anul 2014 al Curţii de Conturi.

“Din verificare s-a constatat derularea defectuoasă a Contractului nr. 601173/16.10.2009 încheiat cu 2K Telecom pentru realizarea sistemului „Centrul de Contact” al Ministerului Afacerilor Interne, astfel:

– la data efectuării misiunii de audit, sistemul Call Center (rețeaua voce-date din cadrul Centrului de Contact al MAI) nu este funcțional, deși contractul a fost încheiat în data de 16.10.2009 pe o durată inițială de 26 de luni;
– în prezent, termenele de realizare pentru serviciile de instalare și punere în funcțiune a sistemului sunt depășite (31.03.2015), iar în termen se află numai serviciile de mentenanță, garanție și suport, respectiv până la data de 31.03.2018;
– pentru anul 2014, deși a fost prevăzută până în luna noiembrie suma totală de 9.010 mii lei, au fost efectuate plăți de numai 1.254 mii lei”, se spune în raport.

În aceste condiții, se arată în document, se impune ca Ministerul Afacerilor Interne să urgenteze finalizarea proiectului, ținând cont de faptul că plățile efectuate până în prezent pentru acest proiect au fost în sumă de 12.370 mii lei, din care 11.002 mii lei reprezintă 75% din contravaloarea echipamentelor livrate în anul 2011, a căror perioadă de garanție dată de producător, respectiv 36 de luni, a expirat în anul 2014, aceasta fiind acordată în prezent de către SC 2 K Telecom SRL.

Din suma totală de plată de 19.667 mii lei, aferentă contractului derulat cu SC 2K Telecom SRL pentru punerea în funcțiune a sistemului Call Center, entitatea mai are de achitat suma de 7.297,2 mii lei. Perioada mare de derulare a acestui contract are ca efect uzura morală a echipamentelor și a soluțiilor software alese, necesitând ulterior operațiuni de upgradare.

Contractul nu conține clauze contractuale privitoare la acordarea garanției funcționării întregului sistem, acesta nefiind furnizat la cheie. Prin contract au fost incluse servicii de mentenanță, garanție și suport în valoare de 432 mii lei cu TVA, fără detalierea serviciilor de suport cu informații concrete pe tipuri de servicii și furnizori, conform Curţii de Conturi.

Raportul susţine că managementul proiectului nu a asigurat analiza clauzelor contractuale și renegocierea periodică a acestora în favoarea ministerului. De asemenea, Centrul de Contact este proiectat ca un Call Center – interfață unică de acces la informații pentru societatea civilă, neavând ca efect creșterea capacității de comunicare în cadrul MAI în vederea realizării atribuțiilor care revin acestui minister. Prin faptul că sistemul Call Center nu este funcțional în prezent nu au fost atinse obiectivele generale prevăzute în caietul de sarcini, respectiv:
– dezvoltarea managementului informației la nivelul MAI, care să permită tuturor utilizatorilor accesul la un sistem unic de gestionare a informațiilor la nivelul instituției;
– creșterea gradului de satisfacție al cetățeanului.

Ministerul de Interne a lansat licitaţia pentru dezvoltarea call center-ului în perioada ministeriatului lui Dan Nica (PSD) dar licitaţia a fost câştigată de 2K Telecom în timpul mandatului interimar al lui Vasile Blaga (PNL, atunci PDL).

Curtea de Conturi recomandă Ministerului de Interne să calculeze, să evidențieze și să încaseze penalitățile de întârziere pentru nerespectarea termenelor prevăzute în Actul adițional nr. 12/07.11.2014 la Contractul nr. 601.173/16.10.2009 încheiat cu SC 2 K Telecom SRL pentru serviciile de instalare și punere în funcțiune a sistemului și cursuri (termen de realizare depășit din data de 31.03.2015).

Afacerile 2K Telecom cu statul, la care există mari semne de întrebare în ceea ce priveşte corectitudinea lor, au atras atenţia DNA-ului iar la începutul acestui an au avut loc percheziţii la sediul companiei din Voluntari Potrivit DNA, procurorii au efectuat cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârșirea unor infracţiuni de corupție, comise în anul 2013, în legătură cu licitaţia organizată de Ministerul Educației Cercetării Tineretului și Sportului pentru proiectul „Internet în şcoala ta”, finanţat integral din fonduri europene, valoarea proiectului fiind de 33 de milioane de euro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.